Rekapitulace volebního období 2008-2012 Jihomoravský kraj

Vážené kolegyně a kolegové, přátelé, ODS má za sebou třetí volební období v rámci Zastupitelstva Jihomoravského kraje. Období, které jsme začínali v koalici a končili svým vlastním rozhodnutím v opozici.Dovolte mi, abych z pozice předsedy zastupitelského klubu ODS zrekapituloval volební období 2008 až 2012. Konec volebního období přímo k této rekapitulaci, či chcete-li předlože
ODS vstoupila do tohoto volebního období v koalici s ČSSD a z vlastního rozhodnutí odešla do opozice. I s odstupem času musím říci, že jsem hrdý na to, že ODS tento krok udělala a nemusela se podílet na velmi amatérském, nebál bych se říci ostudném, řízení našeho kraje. Pan Hašek jako jediný hejtman v historii krajů České republiky neudržel svou koalici a tak mu nezbylo než neúspěch interpretovat jako sólový akt předsedy klubu ODS. Pravda je ovšem taková, že se vystoupením z koalice třikrát zabývalo jednání Regionální rady ODS Jihomoravského kraje, která má cca 35 členů, a ve finále ho posvětil nejvyšší krajský stranický orgán, Regionální sněm ODS Jihomoravského kraje 105 hlasy, a to jednomyslně.
ODS vystoupila z koalice hlavně z důvodu kumulace funkcí pana Haška a kvůli jeho chronické neschopnosti dodržovat své slovo dané nejen veřejnosti, ale i při politických dohodách partnerům. Osobně jsem byl svědkem desítek případů naprosto flagrantního porušení dohod vzniklých z několikahodinových jednání koaličního formátu K6 (po třech zástupcích z každé strany koalice).
Pokud bych se měl pokusit rekapitulovat práci vedení kraje, byla to nekonečně dlouhá série neschopnosti, nekompetentnosti a lží.
Kolega Hašek asi před dvěma lety vydal desatero, takže bych si dovolil také zopakovat tento provařený fórek a předkládám desatero neschopnosti ČSSD, které ukazuje, proč jsme se na ostudném a amatérském řízení našeho kraje nehodlali dále podílet.
BOD 1
1) Neschopnost ČSSD prosadit velké infrastrukturní projekty
ČSSD není schopna dlouhodobě realizovat na úrovni kraje i města velké infrastrukturní projekty, například vybudování Janáčkova kulturního centra, přesun hlavního brněnského nádraží, napojení Brna na Vídeň; a to nemluvím ani o takové triviální věci, jako je vyčištění brněnské přehrady, což musela řešit ODS z opozičních lavic. Vyřešili jsme to rádi a odměnou jsou nám desetitisíce spokojených návštěvníků v letošním létě na brněnské přehradě.
BOD 2
2) Nejvíce uvolněných funkcionářů Jihomoravského kraje v jeho historii
Koalice ČSSD a KDU-ČSL si uvolnila nejvíce funkcionářů v celé historii našeho kraje, tj. 18, přičemž radních je 11 a celkový počet zastupitelů kraje je 65. Uvolněných funkcionářů je téměř 28 % ze všech zastupitelů. Na jednoho uvolněného funkcionáře se přitom vynakládá částka cca 1,5 mil. Kč ročně. To není v době krize zrovna dobrý příklad hospodaření pro občany našeho kraje.
BOD 3
3) Rozpor slov a skutků aneb předložení a schválení nejzadluženějšího a nejhloupějšího rozpočtu Jihomoravského kraje v celé jeho historii.
Předložení a schválení nejzadluženějších a nejhloupějších rozpočtů v historii Jihomoravského kraje Michalem Haškem je v zásadním rozporu s politickým desaterem, které Michal Hašek hlásá. Cituji článek 9 Haškova desatera: „dluhy nejsou politikou ČSSD nové generace“ či „politika ČSSD ve vztahu k veřejným rozpočtům musí být zodpovědná a konstruktivní a musí vycházet z rovnováhy příjmů a výdajů“ či článek 8 „financování státu zadlužováním není dlouhodobě udržitelné“. Jen připomenu, že dluhy stávající koalice KDU-ČSL a ČSSD budou splácet další generace a doplatí ho až generace dětí, které šly loni do první třídy základní školy.
BOD 4
4) Neefektivní výběrová řízení
Přes proklamované sliby ČSSD o transparentnosti výběrových řízení jich většina probíhá v rozporu se slibem pana Michala Haška občanům, tj. transparentně, na základě jednoho kritéria, kterým je cena. Většina výběrových řízení není soutěžena na základě ceny, ale je stanoveno více kritérií pro hodnocení výběru uchazeče. Dochází také k nevýhodnému soutěžení, kdy kraj může uspořit daleko více, než dosáhne, a to jen změnou formy realizace výběrového řízení. Typickým příkladem jsou nákupy energie soutěžené krajskou firmou CEJIZA ovládanou ČSSD. Společnost CEJIZA volbou špatného způsobu výběru dodavatele a vázáním kontraktu na tři roky připravila Jihomoravský kraj o více jak 90 mil. Kč. Nemohu zde nezmínit případ, kdy CEJIZA vysoutěžila dodavatele, mobilního operátora Telefonicu O2, který měl o více jak 200 % vyšší cenu než nejlevnější nabídka společnosti T-mobile a kraj tak přišel o více jak 10 mil. Kč.
BOD 5
5) Zhoršení dopravní obslužnosti - nevypsaná výběrová řízení
Nejznámějším případem je posílení vlivu Českých drah tím, že socialističtí hejtmani bez výběrových řízení podepsali smlouvu s tímto dopravcem, přičemž se výběrového řízení chtěly zúčastnit i ostatní subjekty. Nevypsání tohoto výběrového řízení v současné době „vyšetřuje“ nejen Evropská komise. Jihomoravský kraj tak přišel o stovky miliónů korun ročně. Což v úhrnu činí, při délce kontraktu s Českými drahami, ztrátu přes 1 miliardy korun, která se musí hradit z rozpočtu Jihomoravského kraje. Kdyby byla vpuštěna konkurence na železnici, tak by Jihomoravský kraj ušetřil za 10 let cca 1 miliardu korun a cestující mohli dávno jezdit v nových vlacích. Není dobrou vizitkou kraje, že policie tuto záležitost prošetřuje. A vůbec to vypadá tak, že si různé složky policie zřídily v budově našeho kraje detašované pracoviště. To není zrovna dobrá vizitka transparentnosti výběrových řízení.Kde jsou ty nové vlaky, které nám ČSSD slibovala, že je České dráhy nakoupí pro naše občany právě díky tomu, že bez výběrového řízení budou jezdit v Jihomoravském kraji? Není zde ani kolo.
BOD 6
6) Nekoncepční optimalizace
Hrozí finanční „kolaps“ středního školství v důsledku špatně řešené koncepce optimalizace školství, která by měla reagovat na negativní demografický vývoj. Poprvé v historii Jihomoravského kraje se budou z rozpočtu kraje hradit mzdy učitelům v objemu více jak 107 mil. Kč.
Další 4 body jsou důkazem velké neintegrity osobnosti pana Haška, která také zásadním způsobem přispěla k pádu koalice.
BOD 7
7) Kumulace funkcí
Michal Hašek porušil vlastní slib, když po krajských volbách v roce 2008 sdělil, že chce pořádně dělat jednu práci a když se vzdal poslaneckého mandátu, veřejnosti řekl: „s ohledem na vzdálenost mezi Brnem a Prahou by bylo dlouhodobě fakticky nemožné kvalitně zvládat pracovat jako jihomoravský hejtman a poslanec českého parlamentu……právě jsem splnil další ze slibů, které jsem dával voličům v krajských volbách. Domnívám se, že funkce hejtmana je prací na plný úvazek.“ V rozporu s tímto veřejným závazkem v roce 2010 kumuloval pan Hašek zcela bezskrupulózně funkce hejtmana a poslance. Ani jednu funkci nevykonává naplno, je to nejhůře pracující poslanec podle četnosti hlasování a post hejtmana používá výhradně pro upevnění vnitrostranických pozic uvnitř ČSSD. Post hejtmana se v rukách Michala Haška nestal nástrojem služby pro práci ve svěřeném území, ale stal se rukojmím pro vnitrostranický boj uvnitř ČSSD. Kdyby každý poslanec parlamentu přistupoval ke své poslanecké práci jako pan Hašek, musel by být parlament dávno rozpuštěn. Svým přístupem hejtman Hašek soustavně znevažuje smysl voleb a zastupitelské demokracie, porušuje tím opakovaně poslanecký slib a naši ústavu. Myslím si, že není dobrou vizitkou pro občany kraje, když mají v čele člověka, který nedovede dodržovat elementární sliby.
BOD 8
8) Opakované neplnění slibů nebo-li kauza získání titulu JUDr. čili pracovně kauza „rychlokvaška“
Michal Hašek získal titul JUDr. na Fakultě práv Janka Jesenského v malém městečku Sládkovičovo, kde působí či působil jako děkan pan Mojmír Mamojka, poslanec slovenského parlamentu za sociální demokracii, stranu Směr, což evokuje dojem, že Mgr. Hašek získal titul JUDr. spíše po stranické než odborné linii. Kdysi se takovémuto způsobu získání doktorského titulu říkalo „z rozhodnutí strany doktor“.
Michal Hašek neplní svůj veřejný slib, že
- zveřejní svou rigorózní práci
- že zveřejní posudky nezávislých expertů k jeho rigorózní práci.
Jak se mají na tuto nehoráznost dívat studenti krajských škol, jak se na to mají dívat všichni ti, co při svém zaměstnání několik let doslova dřou, aby si doplnili vzdělání? To není zrovna dobrý příklad pro čestné a pracovité studenty od vrcholného politického představitele kraje a sociální demokracie. Není možné zde nezmínit další nesplnění slibu pana Haška, že poslanecký plat věnuje neziskovému sektoru. Z majetkového přiznání je patrné, že ani tento slib pan Hašek nesplnil.
BOD 9
9) Jihomoravský kraj byl největším sponzorem Michala Haška v jeho kandidatuře na post předsedy ČSSD a dosud sponzoruje stranické aktivity pana Haška
ODS vyčíslila tyto náklady na více než 1 mil. Kč. Jestli se někdo rozhodl kandidovat ve vnitrostranických volbách z postu hejtmana, tak by bylo čestné vzít si dovolenou, jezdit v soukromém autě, platit si do něj pohonné hmoty a platit si řidiče.Místo toho dodnes Jihomoravský kraj platí panu Haškovi všechny provozní náklady včetně mzdy dvou řidičů, což je nevídané. A to na volební kampaně ČSSD v krajích i na prezidentskou volební kampaň. Pokud to, že se zneužívají dva řidiči, je politika ČSSD pro zvýšení zaměstnanosti v našem kraji, dovedu si představit i efektivnější metody.
BOD 10
10) Placení poradci pana Haška
Michal Hašek vynakládal za své placené poradce jednotky miliónů korun ročně. Je to první hejtman, který v Jihomoravském kraji institut placených poradců zavedl. Nikdo nikdy neviděl jediný veřejný výstup či jediné písemné doporučení od hejtmanových poradců. Nevadilo by nám platit poradce, dávat jim k dispozici kanceláře, výpočetní techniku či mobilní telefon, kdyby tito poradci přispívali k plnění úkolů samosprávy Jihomoravského kraje. Bohužel i členové ODS se k těmto prebendám nechali zlákat a dva členové působili jako placení poradci pana Haška. Pan Hašek zcela selhal jako manažer veřejné správy. Zpolitizoval fungování krajského úřadu, zaváděl prvky klientelismu a „kamarádíčkovství“ vlastními nekompetentními zásahy a zásahy svých poradců snížil výkonnost kraje. Pro své časté absence zavedl, že chod úřadu za něj řídili jeho veřejnosti neznámí poradci, kteří tak měli ze zákulisí možnost ovlivňovat rozhodování samosprávy nebo státní správy. Není náhodou, že z tak netransparentního prostředí vyplouvají stále častěji na povrch skandály a v souvislosti s Michalem Haškem a Jihomoravským krajem se soustavně objevují podezřelá jména (Halla, , Bělčík, Tvrdík, exposlanec Pohanka). O skutečném způsobu řízení Jihomoravského kraje hejtmanem Haškem vypovídá jeho soustavná sebepropagace a budování kultu osobnosti za krajské peníze (rád o sobě mluví ve třetí osobě). Objevují se podezřelá rozhodnutí (prodej pozemků a školy v Bohunicích), nehospodárné investice (nemocnice Znojmo), z nichž profitují někteří stále stejní dodavatelé.
Jak vidím, tak deset bodů je málo, takže dále jen stručně:
- Špatná komunikace s obcemi kraje
Přehlížení potřeb zejména malých obcí. v r. 2012 meziročně zkrácen „Program rozvoje venkova“ o 75 %.
- Neustálé a nekontrolovatelné zvyšování provozních výdajů kraje
Např. realizací přístaveb domovů důchodců na úvěr, aniž by bylo zajištěno financování zvýšených provozních výdajů v důsledku rozšiřování těchto služeb.
- Vzpomeňme také, jak ČSSD v čele s Michalem Haškem a jeho tehdejším dvojčetem Davidem Rathem cenzurovala v květnu 2010 studentské volby
- Za vlády ČSSD s lidovci poklesl význam Jihomoravského kraje a krajského města Brna
Hejtman Hašek opakovaně selhává jako moderátor, zprostředkovatel a obhájce zájmů jižní Moravy. Kromě neschopnosti připravit a realizovat velké infrastrukturní projekty, kraj a město Brno zažívají odliv významných akcí a institucí (např. letecký den, veletrhy, centrální sídlo úřadu pro správu státních památek na Moravě do Kroměříže). Čítankovým příkladem je odvezení Slovanské epopeje z Moravského Krumlova do Prahy.
ČSSD nebyla schopna v tomto volebním obdobím naplnit své klíčové volební sliby z roku 2008 ato:
- Proplácení regulačních poplatků.
- Výstavbu nových domovů pro seniory, které mimochodem chce financovat z úvěru, aniž by měla představu o způsobu jejich provozování respektive hrazení provozních výdajů. Ze schváleného rozpočtu na rok 2012 je naprosto zřejmé, že nebudou realizovány novostavby slíbených domovů pro seniory v Miroslavi, Ivančicích, Bučovicích a Hustopečích.
Politici by měli lidem slibovat reálné věci, které jsou v kontextu se zákony České republiky i Evropské unie. Proplácení regulačních poplatků považuji za největší polistopadový volební podvod, který byl na voličích spáchán. Není náhodou, že u toho byla právě ČSSD v čele s Michalem Haškem, tehdejším předsedou poslaneckého klubu a Davidem Rathem.
ČSSD porušila také text koaliční smlouvy s ODS, když měl být systém proplácení regulačních poplatků zaveden v souladu s legislativou České republiky a předpisy EU. ODS věděla, že takovouto podmínku není možné splnit, a proto jsme předpokládali, že k proplácení regulačních poplatků nemůže dojít. To jsme netušili, že ČSSD je schopna jít za hranu legislativy a tento volební slib plnit v rozporu s právním řádem, což se později ukázalo jako fakt a ČSSD musela od hrazení regulačních poplatků ustoupit. Na tomto jsme se nechtěli podílet.
Ale dost kritiky, je také potřeba chválit, takže připomenu, co ODS jako opoziční strana v kraji udělala. ODS se profilovala jako konstruktivní opozice, tj. nechtěla jen kritizovat koalici, ale také chtěla dělat konkrétní pozitivní kroky. ODS:
1) Prosadila v rozpočtech kraje financování podpory vědy, výzkumu, a inovace.
2) Prosazuje řešení „vpuštění“ konkurence na železnici v rámci „Integrovaného dopravního systému“.
3) Upozorňuje opakovaně na zásadní chyby stávající koalice:
- neúměrné zadlužování
- kumulace funkcí hejtmana
- neplnění volebních slibů ČSSD (regulační poplatky a výstavby domovů pro seniory)
- špatný způsob optimalizace středního školství
- neefektivní výběrová řízení
- financování stranických aktivit ČSSD z rozpočtu kraje
- konzervování stavu na železnici
4) ODS podpořila vědecké projekty na jižní Moravě (CEITEC, ICRC)
5) ODS dokončila projekt čištění brněnské přehrady
6) ODS zabránila realizaci vyhlášení CHKO Soutok, která by poškodila obce Lednicko-Valtického areálu
7) ODS podpořila projekty o oblasti CHKO Moravský kras
Co závěrem říci. Mohu srovnávat všechna tři volební období v dosavadní historii našeho kraje a musím konstatovat, že toto končící období je suverénně nejhorší. Nejhorší ve smyslu, že se ČSSD a její představitelé ukázali jako neschopni postavit se do role správců kraje, správců majetku, které nám byly pouze svěřeny, abychom je spravovali pro další generace a ne je vyplundrovali jako horda nájezdníků.
Kolega Hašek a jeho „kindrboys“ ukázali svou mediální zdatnost. Možná dokonce, že ČSSD zase nějakou lží a demagogií ohloupne voliče a volby vyhraje, ale to nic nemění na faktu, že si pan Hašek udělal z postu hejtmana pouze základnu pro svou kariéru a správa kraje je mu naprosto cizí. Atmosféra amatérismu, strachu a nekompetence je určujícím znakem tohoto volebního období. Je to pravděpodobně naposledy, co pan Hašek kandiduje do zastupitelstva kraje s cílem získat funkci a lze očekávat, že svůj mandát zde nenaplní, jak teď slibuje a odejde do Prahy nebo třeba Bruselu, jakmile se mu naskytne první příležitost. Nakonec uteče od neřešených problémů, které po sobě zanechá, jako malý kluk. Nesplnil své minulé sliby, nesplní ani dnešní. Zatím veřejnost populismus toleruje. Poté, co mnozí voliči ČSSD trpce procitnou, budou se cítit právem podvedeni.
ČSSD má ve svém středu naprosto nevyzrálé osobnosti, které nejsou schopny zvládat samy sebe, natož řídit tak složitý organismus, jako je náš kraj. Nejsou schopny nic produkovat, vytvářet žádné hodnoty, ale naopak vyvolávají krize, nenávist a konflikty a oddalují skutečná řešení problémů. Jsou to učebnicové příklady současných politických kariéristů, arivisté a hochštapleři, za kterými nezůstanou žádné pozitivní výsledky.
Je skoro neuvěřitelné, že za tahového stavu zůstala většina a zdůrazňuji to slovo „většina“ krajského úřadu profesionálním aparátem a za to bych chtěl vedoucím odborů a zaměstnancům velmi poděkovat.
Přeji našemu kraji lepší správce, správce, pro které bude náš kraj prioritou, cílem a ne jen mocenskou základnou.
Přeji Vám vše dobré a těším se na setkání s Vámi.