Renáta Zajíčková: Pomáhejme ukrajinským dětem, ale nezapomínejme na české. Školy potřebují nástroje, ne ideologii

(www.ods.cz) Poslankyně a předsedkyně podvýboru pro regionální školství Renáta Zajíčková reaguje na návrh skupiny senátorů, kteří se obrátili na Ústavní soud kvůli zákonné možnosti pořádat zvláštní zápisy pro děti s dočasnou ochranou. Kritizuje přístup, který podle ní ignoruje každodenní realitu ve školách a místo konkrétní podpory přináší ideologické spory.
Politici ignorují realitu škol
„Toto je přesně ten případ, kdy politici ignorují realitu. Místo praktické pomoci se část senátorů ohání bojem proti diskriminaci, kterou nikdo z dotčených nepociťuje. Zato učitelé a ředitelé denně čelí přeplněným třídám, jazykovým bariérám a frustraci. Tohle není odpovědná politika,“ varuje Zajíčková.
Podle ní je potřeba poskytnout školám účinné nástroje, nikoliv jim házet klacky pod nohy v podobě zákazů a ideologických omezení. Ředitelé nesou odpovědnost za vzdělávání milionu českých dětí a znají nejlépe místní podmínky a potřeby.
Nástroj pro krizové řízení, ne diskriminace
Pozměňovací návrh poslankyně Zajíčkové umožňuje školám vypsat dvě kola zápisů – běžné a zvláštní pro děti s dočasnou ochranou.
„Jde o dočasné opatření, které v době krize dává ředitelům a zřizovatelům větší flexibilitu. Pomáhá plánovat rozvrhy, třídy a podporu dříve, než dojde k přetížení. Nejde o povinnost, ale možnost – nástroj do ruky,“ vysvětluje Zajíčková.
Zvláštní zápisy podle ní nejsou nástrojem vylučování, ale odpovědného plánování. Pomáhají zabránit tomu, aby se nově příchozí žáci koncentrovali jen na několik škol, což by mohlo negativně ovlivnit kvalitu výuky i samotnou integraci.
„Třídy, kde více než třetinu tvoří děti s jazykovou bariérou, nejsou připravené. To nepomáhá nikomu – ani českým, ani ukrajinským dětem,“ dodává poslankyně.
Ukrajinci podporují funkční řešení
Zajíčková zdůrazňuje, že je v pravidelném kontaktu se zástupci ukrajinské komunity v Česku. Podle ní nepovažují opatření za diskriminační, naopak chápou jeho smysl a potřebnost.
„Oceňují, že vzdělání je pro jejich děti zajištěno. Chápu, že některé školy jsou přetížené, a vítají řešení, která budou funkční pro všechny – i pro české děti, které mají své vazby a kořeny v místě,“ uvedla Zajíčková.
Apeluje zároveň na potřebu chránit veřejnou důvěru ve stát a jeho schopnost organizovat pomoc. Ignorace reálných problémů podle ní posiluje extremistické nálady.
„Kdo zavírá oči před reálnými problémy ve školách, hraje do karet dezinformátorům. Pokud se veřejnost necítí vyslyšena, ztrácí důvěru – a to je to poslední, co si můžeme dovolit,“ říká poslankyně.
Ústavní soud má rozhodnout podle reality
„Věřím, že Ústavní soud přihlédne k realitě ve třídách. Že rozhodne s ohledem na vzdělávací praxi, nikoliv ideologickou konstrukci. Klíčové je zachovat kvalitu výuky, soudržnost tříd a důvěru veřejnosti. Naše školy dokázaly v době ruské agrese poskytnout zázemí pro více než 100 000 ukrajinských dětí. To je obdivuhodné a všem pedagogům a ředitelům za to patří velký dík. V této podpoře musíme pokračovat – ale smysluplně, bez ohrožení kvality výuky,“ uzavírá Renáta Zajíčková.
poslankyně PČR
členka zastupitelstva MČ Praha 5