7. listopadu 2011

Pan ministr Dobeš se jen snaží uchlácholit veřejnost

"D3 je mezi prioritami státu 25 let a jezdíme po 17 kilometrech. Z fondu soudržnosti půjde do dopravy asi jen 90 miliard korun a to jsou peníze nejen na D3, ale na všechny dopravní stavby v ČR! Kolik si myslíte, že se z toho postaví kilometrů D3?"

Minulý týden přišlo vedení kraje se sdělením, že dálnice D3 a železniční koridor z Prahy na jih Čech vypadly z prioritních dopravních staveb Evropské unie. Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) však tvrdí, že panika je zbytečná, protože D3 neztratila nárok na podporu z evropských fondů a nadále zůstává součástí prioritních staveb TEN-T. 


Pan ministr se jen snaží uchlácholit veřejnost, nebo nemá od svých podřízených úplné informace. My jsme minulý týden nekritizovali, že tento úsek nebude moci čerpat evropské prostředky, ale to, že ačkoli byl dosud veden jako evropská prioritní stavba, nebyl na rozdíl od jiných zařazen do nově vzniklé core sítě, tedy sítě hlavních dopravních spojení. Tím jsme přišli o možnost financovat jej ze zvláštního fondu dopravní infrastruktury, do kterého dává Unie téměř 32 miliard eur.

Ministr ale říká, že přesto zůstává D3 i koridor mezi prioritami státu a na dokončení finance budou z prostředků Fondu soudržnosti. Takový příslib vám nestačí?

Takových slibů už jsme slyšeli… D3 je mezi prioritami státu 25 let a jezdíme po 17 kilometrech. Z fondu soudržnosti půjde do dopravy asi jen 90 miliard korun a to jsou peníze nejen na D3, ale na všechny dopravní stavby v ČR! Kolik si myslíte, že se z toho postaví kilometrů D3? Ministr dopravy se tady přetahuje s ministrem financí o čtyři miliardy do SFDI, ale když Evropská unie připravuje speciální infrastrukturní fond, ve kterém je těch miliard zhruba 750, tak o ně už nebojujeme a chlácholíme se tím, že to zaplatíme z jiné kapsy. To je pro mne naprosto nepochopitelné.

Spojení Praha–Linec zřejmě nesplňuje pravidla pro zařazení do core sítě.


Naopak, toto spojení tam všemi svými parametry patří. Například v rozhodnutí 661/2010 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě jsou v článku 5 definovány priority pro stanovení hlavních sítí a spojení Praha–Linec splňuje jednu každou z nich. Tato trasa vždy patřila mezi tzv. unijní prioritní dopravní projekty, o kterých se ještě loni v květnu v oficiálních dokumentech komise psalo.

Proč v současných plánech tedy není?

Pravidla, podle kterých byla nakonec core síť stanovena, jsou velmi nejasná. Z těch, která byla veřejně prezentována, jsem zaznamenal dvě. A ani jedno v reálu neplatí! Jedno mluví o tom, že síť má spojovat hlavní města a aglomerace nad milión obyvatel, ale mezi uzly jsou i města jako Temešvár, Katowice nebo Bielefeld. Další kritérium hovoří, že dostupnost core sítě by měla být do 30 minut z každého většího města. Například v Jihočeském kraji ale žádné místo, ze kterého bychom do takové doby na core síť dosáhli, neexistuje. Pokud jsou tato kritéria opravdu reálná, pak někoho na ministerstvu dopravy opili v Bruselu rohlíkem.

Myslíte si, že je možné na současném stavu ještě něco změnit?

Jednali jsme hned minulý týden s hornorakouskými kolegy, kteří byli překvapeni možná ještě více než my, přislíbili, že napnou veškeré své síly, aby v rámci schvalovacího procesu došlo k revizi stávajícího návrhu. Společně budeme kontaktovat europoslance, aby se v této věci angažovali. Očekáváme, že tuto aktivitu výrazně podpoří i česká strana s ministrem dopravy v čele.

(Autor: Vladimír Vácha)

MUDr. Martin Kuba

předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
člen výkonné rady
zastupitel statutárního města
zástupce hejtmana