ODS: Školství má ke zvládnutí distanční výuky několik domácích úkolů
1. září 2020

Martin Baxa: Školství má ke zvládnutí distanční výuky několik domácích úkolů

(www.ods.cz ) Jarní výuka otestovala připravenost škol na distanční výuku. Teď je ten pravý čas se z jara poučit a připravit se na moderní distanční výuku do budoucna. Stavíme na zkušenosti ředitelů škol, a proto pro zajištění kvalitní distanční výuky doporučujeme ze strany státu a škol naplnění několika předpokladů.

„Před školami je nový rok a cílem všech je, aby nadcházejících 10 školních měsíců bylo co ‚nejnormálnějších‘. S lokálními omezeními je však potřeba počítat. Z diskuze s řediteli škol v rámci programového týmu ODS pro vzdělávání vyplynulo několik úkolů, které je nutné pro zajištění distančního vzdělávání zajistit. Ze strany státu jde především o vytvoření podmínek pro školy a ze strany škol o stanovení jasných podmínek, jak bude v případě distanční výuky vzdělávání probíhat na dané škole,“ uvádí Martin Baxa, místopředseda ODS, koordinátor programového týmu ODS pro vzdělávání a primátor Plzně.

Stát

  • Centrální státní smlouva na výukový software – umožní učitelům a žákům (a jejich rodinám) využívat za výhodných podmínek. Vyjde to mnohem laciněji a zkvalitní to výuku. Tento systém funguje například v Maďarsku a na Slovensku. U nás má rámcové licenční smlouvy pět krajů. Zapomínat se nesmí ani na odborný software (např. grafický).
  • Podpora škol pro nákup a obnovu hardwaru – stávajících 20 tisíc na učitele ZŠ je dobrý začátek, ale dlouhodobě nestačí. Pomoci je třeba i středním školám, které ministr Plaga vynechal. Školy by měly preferovat notebooky, které učitelé mohou využívat z domova, a nesmí se zapomenout ani na žáky z rodin, které si nemohou zapojení do distanční výuky dovolit.
  • Podpora budování kvalitního připojení – bez kvalitního internetového připojení není online výuka možná. Stát by měl jednat s operátory o výhodnějším připojení pro distanční výuku. A řešit i připojení učitelů, aby mohli v případě potřeby učit z domova.

Školy

  • Sjednocení platforem pro výuku – není možné, aby děti přepínaly mezi Teams, Skype, Zoom, Google Meet podle každého učitele. Ke sjednocení pomůže i centrální smlouva na software.
  • Sjednocení formy komunikace – ta by měla mezi žáky/rodiči a školou probíhat pouze předem daným způsobem, aby nedocházelo k dohledávání úkolů v mailu, WhatsApp, chatu, v aplikacích typu Bakaláři či v učebnách aplikací Microsoftu a Googlu. Doporučujeme rovněž nastavit pravidelnost komunikace, aby rodiče a žáci nemuseli kontrolovat komunikaci prakticky nonstop.
  • Školení učitelů – učitelé musí mít podmínky, které jim umožní soustředit se na obsah výuky místo jejího technického řešení. Učitelé by rovněž měli dostat návod, jak výuku pro online kvalitně připravit.

Martin Baxa

Martin Baxa

místopředseda strany
poslanec PČR
předseda regionálního sdružení
primátor

Více o autorovi