31. ledna 2019

Události, komentáře: Dopravní řešení pro budoucnost

(ČT 24) Problémy na dálnicích, nekonečné úvahy a plány o vysokorychlostních železnicích, podobné návrhy a odkládaná praxe v lodní dopravě. Kdy se věci v Česku zásadně pohnou? Velká dopravní témata Událostí, komentářů ČT24 pro místopředsedu senátorského klubu ODS Martina Červíčka.

Celý rozhovor s Martinem Červíčkem můžete zhlédnout na ČT24.

 

 

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Sněmovna opět řešila výstavbu dálnic. Ministr dopravy Dan Ťok dnes na pravidelných interpelacích vysvětloval důvody současné krizové situace na D11 a D1. Ta se vyostřila tento týden, kdy stavební firmy a ŘSD oznámily podmínečné odstoupení od smlouvy na dostavbu D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Včera se obě strany s ministrem domluvily na dodatku ke smlouvě.

Věra KOVÁŘOVÁ, členka sněmovního podvýboru pro dopravu /STAN/:
By mělo ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic postupovat tak, aby nedocházelo, buď ke kolapsům jako v případě D1 anebo k vypovídání smluv jako v případě D11.

Dan ŤOK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To stavební povolení bylo holt prostě zdržováno ekology, takže ten měsíc tam byl nějaká prodleva. ŘSD se s dodavatelem nemohlo dohodnout na tom, jak tu kompenzaci za ten měsíc spočítat. My jsme se dohodli, jakým způsobem to uděláme.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Politické strany dlouhodobě kritizují působení Dana Ťoka na ministerstvu dopravy. Viní ho, že pod jeho vedením se výstavba a rekonstrukce komunikace zdržuje a prodražuje, a to nejenom v případě dvou zmíněných dálnic, ale taky například u D3 nebo D35.

Ondřej POLANSKÝ, místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu /Piráti/:
Základní a naprosto chronický problém s výstavbou silniční sítě v České republice jsou problémy s tou investicí jako takovou. Konkrétně teda s projektovou přípravou, která podle mého názoru neprochází kvalitní oponenturou a potom také se stavebním dozorem, který, si myslím, že prakticky neexistuje.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Do studia jsme zvali ministra dopravy, šéfa Ředitelství silnic i dálnic, zástupce Eurovie i hnutí ANO, ale první tři pozvání nepřijali s tím, že nechtějí kauzu D11 komentovat do té doby, než bude definitivně vyřešena. Ale sestava hostů není o nic míň reprezentativní. Máme tady tři odborníky na dopravu. Poslanec za sociální demokracii Petr Dolínek. Dobrý večer.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Dobrý večer.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Senátor ODS Martin Červíček. I vám dobrý večer.

Martin ČERVÍČEK, senátor a expert strany pro bezpečnost /ODS/:
Dobrý večer přeji.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
A místopředseda lidovců Marián Jurečka. I vám dobrý večer.

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
Dobrý večer.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Co říkáte té situaci kolem D11? Minulý týden jsme tu řešili sníh a D1, teď jsme k té jedničce přidali další jedničku, jsme tedy u D11, a nový problém. Je to chyba na straně státu nebo je to chyba na straně Eurovie, která chce víc peněz? Pane Dolínku, máte vládní spoluzodpovědnost, tak začneme u vás.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Já myslím, že zde nejde o vládu nebo nevládu nebo opozici. Musíme si uvědomit, že za posledních pět let skutečně o 18 až 23, 25 % vzrostly ceny stavebních prací. Je to objektivně dáno tím, že vzrostla cena materiálu a především cena lidské práce. A jednoznačně zakázky, které byly vysoutěženy v minulosti, nemusí odpovídat té ceně. Otázka samozřejmě je, aby následně bylo posouzeno, zda to lze vyřešit tím, že si firma ubere ze svého zisku a nebo zda v tomto případě, stejně jako pan ministr již konstatoval, i po přepočítání odborníky se dá zjistit, že prostě za ty peníze nelze úplně tu věc udělat. Ale to je jedna věc. Druhá stránka je, že v daném kraji to nemusí v zásadě nikoho zajímat a já souhlasím s naším hejtmanem v daném kraji, že ho to v zásadě nemusí trápit to, že stát nějak vysoutěžil, ale ten...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Není tohle to riziko povolání?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Já chci říct.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Není to v tomhle tom případě riziko podnikání? Protože ta firma do toho jde s nějakou nabídkou.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Ano. A to chci říct.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
/nesrozumitelné/ nabídkou, že nebude stavět hned zítra, bude stavět za nějakou dobu.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Ano to chci říct, že ten kraj zajímá jiná věc. Ten zajímá ta odpovědnost firmy, že když si něco vysoutěžím, musím počítat s časem a počítám s tím, že jako hejtman chci mít prostě ve svém kraji dálnici, která přinese další rozvoj kraje. A já v tomto případě, byť firma Eurovia často pomůže v různých věcech a snaží se, ale někdo musí holt prostě odnést i to riziko toho podnikání a stojím na straně pana hejtmana a tvrdím, odpovědnost by byla s tím podnikatelským rizikem do toho jít, na jaké zakázce se vydělá více, na jaké se může prodělat, ale stěžejní je, že kraj tu dálnici potřebuje. A myslím si, že zde je na místě, aby krajská reprezentace dostala dálnici, kterou už dlouho požaduje.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane senátore, tohle je kraj blízký vašemu srdci. Jak vy se díváte na tenhle ten spor? Vidíte tam jednoznačného viníka nebo ne?

Martin ČERVÍČEK, senátor a expert strany pro bezpečnost /ODS/:
Jednoznačného viníka ne. Ale pro mě to je chyba státu, protože ta situace tady je dneska od roku 2017, kdy byla podepsaná jednostranně smlouva ze strany dodavatele a myslím, že tedy běží rok, kdy se prakticky nic neděje. A v posledních třech, čtyřech měsících jsme svědky nějakého dohadování, které nevede k žádnému cíli. A najednou z ničeho nic, prostě když ta situace vygraduje a veřejně je prezentovaná, tak najednou ze dne na den prostě to, co se tři, čtyři měsíce prostě nepodařilo tomu státu dohodnout, tak se dohodne. A to si prostě myslím, že trošku nasvědčuje určitému selhání nebo chybě toho státu. Na druhou stranu je potřeba říct, že je to strašný precedent, protože jestli ta firma odsoutěží za nějakou cenu, tak jsem přesvědčený o tom, že za tu cenu to má postavit. Ale ten stát jí nemůže nabídnout svojí nečinností nebo zbytečným formalismem něco, jakože rok se to táhne a ona pak využije třeba například ustanovení té smlouvy, které hovoří o tom, že po roce, pokud nejsou zahájeny stavební práce, tak že se může k té ceně nějakým způsobem vrátit, což je, myslím, ten příklad.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
My se vrátíme k tomu, zda jde o Pandořinu skříňku nebo možná džina, kterého vypustíme z láhve a už ho nedostaneme zpátky dovnitř, ať už chcete metaforu jakoukoliv. Ale mě zajímá teď ještě názor vás, pane Jurečko. Ten tlak státu na to, aby ceny byly co nejnižší, je logický. Ale nevrací se mu to tady z druhé strany tím, že ty firmy, které vyhrají v těch tendrech jednotlivých, potom budou ex post tlačit na to, aby stát přistoupil na nové podmínky? To znamená, zaplatil více?

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
Ale stát jako soutěžitel v jakýchkoli formách dneska může soutěžit na daleko více parametrů. I u minulého zákona, podle kterého byla třeba vysoutěžena oprava inkriminovaného úseku u Humpolce, o kterém jsme mluvili v posledních týdnech, i tehdy podle toho starého zákona o zadávání veřejných zakázek nemusel zdaleka ten zadavatel dávat jako hlavní kritérium cenu. Bylo to o jeho odvaze, o tom, jak ty kritéria je schopen dobře naformulovat a dobře ohlídat. Ale tady já nebudu souhlasit s panem kolegou Dolínkem, protože to bylo takové uhýbání. V čem je ten problém v případě D11 u Hradce Králové? V tom, že ministerstvo neumělo podle smlouvy předat včas staveniště třem firmám. Od října loňského roku, kdy pan premiér s panem ministrem Ťokem slavnostně před volbami poklepali na základní kámen té stavby, tak čtyři měsíce nebyli schopni to staveniště podle smlouvy předat. Byli upozorňováni těmi firmami včetně i pana ministra, ten byl taky upozorňován, ať jednají, ať to dají do pořádku. A dneska po čtyřech...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
A není tohle to zástupný problém? Nejde tady skutečně spíš o tu cenu víc než o to, v jakém stavu bylo předáno nebo nebylo předáno staveniště?

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
Ale o té ceně bychom vůbec se nebavili, kdyby včas podle smlouvy ŘSD to staveniště těm firmám předalo. A to není problém jenom tohoto úseku. My tady máme zpožďování těch staveb i v jiných lokalitách. Například i D1 mezi Lipníkem a Přerovem už měla být dávno hotová, ale právě i pro ta pochybení ze strany ŘSD se tomu tak neděje. Kdyby to byl jeden případ na základě nějakých objektivních neovlivnitelných skutečností, tak já tady nebudu nic kritizovat. Řeknu, stane se. A toto je opakovaná neschopnost umět si ten proces dobře zmanagovat ze strany ŘSD a ze strany ministra dopravy.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane Dolínku, tady máme v celku bizarní situaci. Máme tady ministerstvo dopravy, máme tady Ředitelství silnic a dálnic, které jeden den, a jsou to důležité státní orgány, říkají jednu věc, říkají A a druhý den pod velkým tlakem říkají, otočí možná o 180 stupňů, možná ne přímo o 180, ale otočí a říkají B. Jak, pokud bych byl zástupce té firmy, která bude soutěžit o nějakou konkrétní věc, jak mám věřit státu, že tady je nějaká kontinuita, že to, co říká v úterý, bude platit i ve středu?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Jak jsem podotkl v původního stavu, firma Eurovia je velmi profesionální a často naopak pomůže tam, kde potřebuje buď stát nebo města nebo kraje. Tak ona často je schopna přispěchat a udělat zkráceně. Proto chci říct, že ta firma.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Ale /nesrozumitelné/ této firmy.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Eurovie je profesionální firma a samozřejmě potřebuje partnera na druhé straně. A zde je potřeba říct jedna věc. Já jsem ve vašem studiu při poslední své návštěvě zde kritizoval, že ŘSD najednou hystericky stojí na dálnici D1 ve vánici a vypráví tam nějaké pohádky na téma, posuneme tady prostě v tuto chvíli nějaké zábrany a podobně. A toto je stejná pohádka. Já jsem dlouhodobým kritikem toho.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Proč?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
No, protože v tu chvíli přesně mně to připadá jako věštění z kávové sedliny. Že ráno si udělám poradu a řeknu, co bych tak dneska vzkázal. Je potřeba být pevný, říct na začátku týdne, ano, problém tady je, kulminoval, jak bylo řečeno, několik měsíců, byli jsme upozorňováni, teď to nevyřešíme mediálně za pár hodin. Mně přijde, že to zkratkovité mediální vyjadřování je zbytečné, že by to mělo mít nějakou profesionální práci. A poslední dobou ŘSD víc dává na to, jak se vyjadřuje ven, než aby odvedla tu profesionální práci. A myslím si, že v tomto by pan ministr měl zasáhnout. On sám osobně ty dálnice nekoordinuje ve smyslu toho, že by určoval kdo, kde bude stavět. A myslím si, že on by měl spíš koordinovat toto přes své náměstky a přes pana ředitele ŘSD, aby se zklidnilo ŘSD a začalo se chovat profesionálně a ne jako mediální hráč.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Bude tohle to také předmětem vašeho nějakého koaličního tlaku nejenom tady ve studiu Událostí, komentářů, ale ve vládě jako takové na ministra?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Já se dlouhodobě o tom bavím jak s kolegy z ČSSD, tak i s dalšími v rámci koalice, že opravdu je potřeba, že ŘSD má být profesionální vykonavatel na té výstavní činnosti a nemá vstupovat do těchto mediálních hrátek. To opravdu je věc jiná. Protože těm krajům, ať je to Pardubický, Hradecký a další, opravdu nepomůže pět rychlých zpráv v médiích. Těm pomůže pět kilometrů dálnic, a to je daleko důležitější.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane Červíčku, k té lavině, kterou jste zmínil na začátku. Nedostáváme se skutečně do situace, kdy stát tlačí logicky na co nejnižší cenu, ty jednotlivé firmy přicházejí s nějakou nabídkou, kterou v tu chvíli už tuší, že možná nemusí být reálná, že je prostě pod cenou a budou tlačit zpátky na ten stát, tak jako v případě Eurovie, ale oprosťme se od této konkrétní firmy, aby změnil podmínky a dosypal tam v uvozovkách, když to řeknu velmi lidově, víc peněz? Kde máme jistotu, že tohle nebude obraz dalších D1 a možná některých dalších dálnic, na které tak úpěnlivě čekáme?

Martin ČERVÍČEK, senátor a expert strany pro bezpečnost /ODS/:
To se neděje jenom na dálnicích. To se děje i na ostatních stavbách. A ještě když k tomu ten stát prostě přidá tu benevolenci a rok, rok a půl trvá, než ve své podstatě ta firma, které za něco odsoutěží a samozřejmě s tím tlakem na tu nejnižší cenu, vlastně jí umožní stavět, tak samozřejmě se pak nedivme tomuhle tanečku kolem těch cen. Za ten rok se ty ceny opravdu mění a já to pak můžu samozřejmě trošku vnímat, že to bude záminka, ale proboha tady to přece někdo má koučovat. A pro mě v tuhle tu chvíli je jako, já si kolikrát kladu otázku, jestli ministr dopravy je schopen si občas nechat zdokladovat, jak jednotlivé úseky dálnic jsou stavěny. Jestli tam jsou nějaké problémy a návrhy na řešení. Stejně tak se ptám, jestli tohle to dělá generální ředitel vůči těm závodům, který to mají na starosti. Prostě podle mého názoru, pokud by tohle to probíhalo standardně, tak tady nebude situace, že rok o něčem se jedná, tři, čtyři měsíce to pak graduje, my se dostaneme do situace, že to nejde, protože Ředitelství silnic, dálnic říká ne, takhle to ve smluvních podmínkách není, my to nezměníme, a pak ze dne na den najednou to jde prostě. A to je, jako, vy to odsoutěžíte, ten tlak na nejnižší cenu je prostě špatný, ty úspory jsou prostě enormní, ale to je o těch kritériích, která tady byla zmíněna a divím se, že prostě nejsme schopní, když stavíme takhle zásadní strategický stavby, se trošku poučit v tom zahraničí.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Ona je otázka, do jaký míry jsou to skutečně úspory, když ty úspory sice jsou možná v srpnu, ale už nejsou v listopadu pravděpodobně.

Martin ČERVÍČEK, senátor a expert strany pro bezpečnost /ODS/:
Jasně. A ten tlak na tu cenu znamená, že to prostě někdo odsoutěží a pak mimochodem zjistíme, že to ani on nebude stavět, že hledá vlastně subdodávky, kdo to postaví. A to je vlastně ten kolotoč těch problémů, který se pak kumulují a máme špatnou cenu, nemáme vlastně, kdo to bude stavět. Do toho přijde nějaké zpoždění časové a pak jako všichni na sebe tak koukáme a říkáme si, proboha, co to je za problém.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane Jurečko, vy jste tady nabízel kombinaci úsměvů a kroucení hlavou. Z jakého důvodu?

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
Protože nesouhlasím s tím, abychom tady říkali, že je to jenom problém těch firem a toho, že se soutěží na cenu. Znovu opakuji, ŘSD klidně mohlo soutěžit, živá kritéria ceny mohou být 45 %. Mohlo tam být třeba kritérium, že patnáctiletá záruka bude 30 %.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Už bude 30 % v legislativě.

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
Ale i v té minulé to mohlo klidně ŘSD dělat, takže mně vadí, když se pořád pan premiér i pan pan ministr na toto vymlouvají. Ale přeloženo ještě pro diváka, tady de facto kvůli neschopnosti ŘSD, ministerstva dopravy, kvůli čtyřměsíčnímu promeškání té smluvní lhůty hrozí, že daňový poplatník zaplatí na tomto úseku dálnice už teď ze začátku o 200 milionů korun víc, tak jak jsme mohli číst v médiích, uvidíme, jak ta dohoda bude finální, ale to tady reálně hrozí kvůli neschopnosti několika lidí. A pak.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Bude to reálná cena? Nebo to bude cena navýšená kvůli potenciální neschopnosti konkrétních.

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
To my ještě nevíme. To my nevíme přesně, jak ta dohoda dopadne. Ale víme, že se tady mluví o částce, kterou to konsorcium firem poodhaduje na 200 /nesrozumitelné/.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Nevím. Já myslím, jestli to bude reálná cena té dálnice jako takové. Jestli těch 200 milionů, dejme tomu, by to bylo navíc.

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
Bude.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Je skutečně to, co mělo být už od samého začátku. To znamená, reálná cena té dálnice.

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
Ale kdyby před čtyřmi měsíci včas ŘSD předalo to staveniště, tak vůbec tady nemůžeme o tomto hovořit, protože prostě byla smlouva, byla vysoutěžena zakázka a hotovo. Přesto by nejel vlak. Ale protože ŘSD samo porušilo podmínky smlouvy, tak se do této situace dostalo. A ještě zmíním jednu důležitou věc. Tady z mediálních zpráv víme, že ještě před pár týdny byl poradcem pana premiéra Babiše, pan Lenner, který je majetkově spojen s firmami, které tam dělaly subdodávky v rámci projekčních a rozhodových činností. Je to velice zvláštní, že tady prostě je osoba, která je spojena s panem premiérem, stojí na straně firem, zároveň radí de facto na straně státu. Jako to vyvolává také spoustu otázek, na kolik celé toto zmeškání je opravdu jenom dílem náhody nebo jestli v tom třeba není nějaký úmysl.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane Dolínku, jak vy se díváte na tuhle tu spekulaci ze strany pana Jurečky?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Já si myslím, že pan premiér se k panu Lennerovi jasně vyjádřil. Neuznal ho nějakým svým oficiálním dlouhodobým poradcem. Musí to pan premiér vysvětlit případně sám. Pro mě stěžejní je to, že se nesmí stávat nikde, aby někdo byl dodavatel nebo poradce dodavatelů a zároveň, aby pracoval pro stát. Zde to hrozilo podle všech zpráv, které se ukázaly a je potřeba, aby ŘSD si to pohlídalo. Já bych se ještě vyjádřil k jiné věci, co tam zmiňoval kolega z Pirátů z Poslanecké sněmovny. On už mluvil o té fázi, kdy stát má si hlídat stavební dozor. A to už jsme ve fázi, kdy už stavíme 100, 200 kilometrů nových dálnic. V té fázi bohužel ještě nejsme, takže my jsme v té fázi předtím, proto jsou tady palčivější problémy. V Poslanecké sněmovně jsme přijali některé zákony nápomocné výstavbě dálnic, musíme přijmout další. Musíme si uvědomit, že Česká republika na tom není dobře po stránce stavebního řízení. Jsme vlastně na chvostu celé Evropy, ne Evropské unie, ale celé Evropy. A v tu chvíli, když už něco vysoutěžíme, neumíme to předat, takže se musí zvýšit ta profesionalita a když chceme něco postavit, tak sám stát si neumí nastavit pravidla, aby to mohl postavit, to je velký problém.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pánové, já vám děkuju za to, že jste se vyjádřili k tomuhle zásadnímu problému, to jsou dálnice. My budeme pokračovat dalšími tématy i s vámi ve studiu. A Daniela má teď připravenou prezentaci, která se týká dalšího palčivého v uvozovkách problému, a to je železnice.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ano. Česká republika potřebuje vysokorychlostní železnici. K takovému závěru došli dopravní experti na semináři k výstavbě rychlodrah. Zároveň odmítli názory, že Česko je pro tento typ tratí příliš malé. Správa železniční dopravní cesty v současnosti zpracovává několik studií, které zkoumají podmínky pro výstavby tratí z Prahy do Drážďan, Brna nebo Mnichova. Materiál se bude postupně dokončovat během příštích dvou let. A ve studiu je už s námi náš další host Jiří Pohl ze Siemens Mobility, člen výboru udržitelné dopravy a výboru udržitelné energetiky Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Krásný dobrý večer. Vítejte u nás.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Přesně tak. Děkuji za slovo. My se podíváme na vaše reakce, pánové. Na tohle, co tady teď zaznělo. A nechci být nutně za člověka, který tady bude kazit večírek, ale výstavba vysokorychlostních železnic bývá někdy přirovnávána ke stavbě, složitostí tedy, ke stavbě dálnic. A víme, teď jsme se před chvilkou bavili, jak je složité v České republice stavět dálnice. Existuje tady naděje, že se podaří tenhle ten segment dopravy stavět v tu dobu, kdy se bude stavět potencionálně, v příštích letech, úspěšněji, efektivněji a s daleko menšími komplikacemi a že se tady za 15 let nesejdeme ve stejné sestavě anebo naši zástupci v našich funkcích a nebudou se bavit úplně ve stejném kontextu, jako jsme se před chvílí bavili o dálnicích? Pane Dolínku.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Já myslím, že je povinnost vlády České republiky, aby v tomto projektu pokračovala. Je potřeba velmi rychle rozhodnout to vedení mezi Prahou a Brnem. Tam ty dvě varianty jsou smrtící a je potřeba finálně vybrat tu variantu, jestli to bude ta jihlavská nebo ta druhá varianta.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Proč smrtící?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
No, nemůžeme neustále vedle sebe mít dvě varianty. To absolutně blokuje ten celý rozvoj nebo přípravu toho projektu. Už za pana premiéra Sobotky byla řada sezení, kde se řešilo, která varianta je výhodnější. Účastnil se toho Jihomoravský kraj, Vysočina, Středočeský kraj i Praha. Praha je připravená na obě dvě varianty, ten problém není v Praze. Jihomoravský kraj vítá, jak je vidět z té mapy, také tu variantu, protože u něho se to sbíhá. Je potřeba, aby Vysočina se jednoznačně vyjádřila. Ale povinností vlády je, aby když zjistí při přípravě těchto projektů. A skutečně ta síť takto hustá musí být, jsme ve středu Evropy, my nejsme na pobřeží oceánu nebo moře. To znamená, přes nás prochází nejenom naše trať vysokorychlostní, ale vlastně ty evropské. Když potřebuje někdo z Maďarska do Německa, z Polska, do Mnichova a podobně, tak my jsme ta tranzitní země. A tak v ten okamžik ta síť musí být hustá. Tak když vláda zjistí, že má nějakou blokaci, nějaký problém, tak Poslanecká sněmovna je extrémně vstřícná, tato Poslanecká sněmovna na přijímání zákonů, které ochrání životní prostředí a napomůže výstavbě. Takže je potřeba rychle identifikovat problémy, přijít s nimi a musíme změnit zákony tak, aby tyto tratě byly prioritně stavěny. Já dokonce jsem podporovatel toho, aby byl přijat speciální zákon o výstavbě vysokorychlostních tratí.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane Červíčku, váš názor. Jaké přijmout poučení z krizového dálničního vývoje, aby se to neopakovalo?

Martin ČERVÍČEK, senátor a expert strany pro bezpečnost /ODS/:
Předně je potřeba říct, že Česká republika potřebuje vysokorychlostní tratě nejenom kvůli bezpečnosti, rychlosti, ale i vzhledem na kapacitu. Dneska dopravní železniční infrastruktura je prostě vyčerpaná. Kapacita prostě.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
To znáte velmi dobře, když cestujete z východních Čech.

Martin ČERVÍČEK, senátor a expert strany pro bezpečnost /ODS/:
Kapacita je prostě nedostatečná. Ale při tomhle tom plánování, než možná dospějeme do nějakého stavu, že se podaří jednu, dvě, tři tratě postupně budovat v České republice, tak mně trošku chybí větší jakoby zaujetí anebo snaha státu dělat něco se železniční dopravní infrastrukturou stávající, protože jestli dneska to hlavní spojení z Prahy na Moravu máte v rámci jednoho koridoru a s velkou slávou přijdeme na to, že musíme vybudovat někde náhradní koridor a budujeme ho na stávající železnici a dostáváme se teprve v tomto období k tomu, že ty železnice třeba, které vedou souběžně, musí být dvojkolejné, musí být pod dráty elektrickými a podobně, tak to si prostě myslím, že je velký zaspání toho státu. A já to vidím v tom našem regionu Královéhradeckého kraje, že ta dopravní železniční infrastruktura dneska neumožňuje více vlaků objednat. Vy nemůžete jezdit v rychlostech, který byste chtěli. Díky tomu se vám nestřídají ty vlaky, vy ty lidi nemůžete dostat ve velmi krátkém čase třeba například z jednoho města do druhého a nabídnout jim nějakou alternativu. Tady nikdo netvrdí a mně se ten názor líbí, že ty dopravy se mají podporovat, že něco, něco vyřeší nějak. Železnice vyřeší auta, zatíženost a podobně. To si rozhodně nemyslím, ale má tam být určitá synergie, ale jestli nezačneme v první řadě modernizovat to, co už dneska máme a na co jenom tak přihlížíme a jsme tolerantní k tomu, že tam prostě jezdíme zastaralými typy vlaků a že jezdíme se zpožděním a že prostě nejsme schopní nasmlouvat nic nového v jízdních řádech, no tak se nikam moc neposuneme.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane Jurečko?

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
První důležitou věc, kterou chci říci, že Česká republika je i při své velikosti prostě rozhodně zemí v tom kontextu těch okolních států a celé Evropské unie, kde prostě vysokorychlostní železnice mají svůj smysl. A je potřeba je budovat a tady já budu určitým optimistou v tom slova smyslu, aby i diváci navnímali, že dneska třeba už jsou kraje, třeba u nás v Olomouckém kraji finalizujeme přípravu aktualizace zásad územního rozvoje Olomouckého kraje, kde vlastně už ten koridor například mezi Přerovem a Brnem tam, kde je část území Olomouckého kraje, de facto už se bude v tom území jasně definovat, kde přesně ta trať povede. Na základě toho už může ta projektová dokumentace směřovat přímo ke stavebnímu řízení. Takže relativně brzo, v řádu opravdu třeba tří, čtyř let se můžeme dočkat to, že se může začít soutěžit i přímo realizace výstavby takovéto tratě, protože už i pozemky začínají být v některých lokalitách vypořádány a tak dále. Takže tady si myslím, že opravdu reálně, řekněme, do 10 let by mohly být už i části území České republiky, kde budeme mít vysokorychlostní tratě s tou rychlostí zhruba 200 kilometrů za hodinu.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
A víc. Uvidíme, jestli se tenhle ten optimismus naplní. Pánové, setrvejte s námi ještě. Daniela do třetice a přesuneme se ze souše tentokrát na vodu.

 

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ano, vcelku bez povšimnutí prošla v úterý ve sněmovně druhým čtením novela zákona o vnitrozemské plavbě, která mění pravidla pro provozování lodí na českých řekách a nádržích. Podle novely a upravené vyhlášky o způsobilosti plavidel k provozu mají lodě pro více než 12 pasažérů nebo s délkou přesahující sedm metrů splňovat řadu nových podmínek. Musejí mít třeba dva motory, toaletu, oddělenou kormidelnu nebo nainstalované sledovací zařízení. Někteří provozovatelé lodí a přívozů tvrdí, že změny v případě schválení zlikvidují stovky podnikatelů a z Česka zmizí přívozy. A sportovní terminologií - míček je na tvé straně.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Já jsem čekal, že přijde nějaká lodní terminologie.

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ne.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Námořnická nebo říční. Pánové, času už příliš nemáme, proto vás poprosím o krátkou reakci. Já vím, že tohle vychází, pokud se nepletu, z evropské směrnice, ta nová pravidla. Mně jde spíš o to, zda skutečně Česko nejde v tomhle zbytečně daleko, zda tahle pravidla potřebujeme tak, jak zde byla probrána. Pane Dolínku.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Právě, že v případě přívozu to z žádných evropských pravidel nevychází. To byla taková lidová tvorba našich úředníků na ministerstvu dopravy. Já mám radost, že se jim to podařilo na hospodářském výboru a při dalších jednáních vysvětlit, že to je nesmysl. Praha...

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
A zmizí to z té novely?

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Já doufám, že ano a většina poslanců snad má tak racionální uvažování jako kolegové z hospodářského výboru, protože v Praze, přesně, o co jsme bojovali poslední roky a povedlo se to před dvěma lety, že většina přívozů je bezbariérová. Pro nás daleko důležitější, než jestli to má monitor, nebo toaletu, je, že vozíčkář a maminka s kočárkem na ten přívoz prostě najede bez komplikací. To bylo pro nás stěžejní. To se podařilo. Jak pan Bergman a jeho společnost, tak i jiné pražské společnosti vyšly vstříc. Drtivá většina těch věcí v Praze je bezbariérová. Co není, tak se snaží Praha do té fáze dostat, a to je důležitější.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane Červíčku, váš názor? Potřebujeme?

Martin ČERVÍČEK, senátor a expert strany pro bezpečnost /ODS/:
Opakovaná snaha ministerských úředníků, když se adaptuje nějaká evropská směrnice, tak k tomu dáme nějakou povinnost další, tady na tom případě převozníkům. Já si myslím, že z hlediska bezpečnosti je samozřejmě fajn vědět o tom, kde jak se lodě pohybují, ale pochybuju, jestli to někdo myslí vážně, že to musíme mít třeba u těhle lodí, které vykonávají přívoz, převoz a navíc ještě nejsou k tomu ani technicky stavěné. Takže tady se prostě ukazuje, že to bez povšimnutí úplně neproběhlo, protože to byli poslanci na hospodářském výboru, kteří do toho velmi v rámci diskuse vstoupili a kritizovali to, a teprve pod tím tlakem ministerstvo dopravy připustilo změny. Takže asi nejdůležitější bude výsledek, že se to změní v tom třetím čtení nebo po načtení těch pozměňovacích návrhů, ale je to taková ta klasika, kdy úředníci něco tam vloží navíc.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pane Jurečko, jak vy se díváte na tuhletu iniciativu?

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
Jako místopředseda hospodářského výboru musím říct, že jsem byl opravdu naštvaný na tom jednání hospodářského výboru, když se ukázalo pod vlastně až otázkami poslanců, samozřejmě i díky těm informacím, které jsme měli, nejen od pana Bergmana, ale i od dalších, vlastně opravdu ministerstvo dopravy, které nám v podkladových materiálech všude napsalo, že to je povinná implementace evropské legislativy. A když jsme to začali rozebírat, tak vlastně sami úředníci ministerstva dopravy přiznali, že to vlastně tak není, že tam prostě nemusí tato zařízení na těchto typech lodí být, že to je prostě věc členského státu. A musím říct, že bohužel opakovaně se ukazuje, že prostě ministerstvo dopravy tu legislativní činnost nemá kvalitní a naprosto zbytečně vlastně vytváří šikanózní předpisy pro české podnikatele v České republice.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Ministerstvo dopravy se, bohužel, nemůže bránit, byť připomenu ještě jednou, že jsme zvali ministra dopravy dnes do dnešního vysílání a bylo by o čem se bavit.

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
A je smutné, kdyby prostě na tom hospodářském výboru se takovýto tlak nevytvořil ze strany poslanců, tak by to prostě takhle prošlo.

Martin ŘEZNÍČEK, moderátor:
Pánové, děkuju mnohokrát za všechna tři témata, za váš čas, vám všem třem. Mějte se hezky. Hezký zbytek večera.

Petr DOLÍNEK, poslanec /ČSSD/:
Díky za pozvání. Hezký večer.

Martin ČERVÍČEK, senátor a expert strany pro bezpečnost /ODS/:
Děkujeme. Na shledanou.

Marian JUREČKA, místopředseda hospodářského výboru a 1. místopředseda /KDU-ČSL/:
Děkujeme. Pěkný večer.

brig. gen. v.v. Mgr. Martin Červíček

místopředseda senátorského klubu ODS
expert ODS pro bezpečnost
člen výkonné rady ODS
náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje