První podání kontrolního hlášení se blíží. Konec obchodního tajemství a sankce také
25.2.2016 je finální termín první zevrubné kontroly statisíců podnikatelů a jejich obchodních partnerů!
Pojďme si to shrnout:
1. Zbytečná byrokracie míří hlavně na živnostníky
Z poslední statistiky vyplývá, že mezi 470 928 plátci daně z přidané hodnoty se ze 45 % kontrolní hlášení týká živnostníků. Stále si myslíme, že to není namířeno primárně proti nim.
2. Nevídaně krátká lhůta na vyřízení námitek
- 1000 Kč, pokud jej dodatečně podá, aniž by k tomu byl vyzván
- 10 000 Kč, pokud jej podá v náhradní lhůtě poté, co k tomu byl správcem daně vyzván
- 30 000 Kč, pokud jej nepodá na základě výzvy ke změně, doplnění či potvrzení údajů uvedených v podaném kontrolním hlášení
- 50 000 Kč, pokud šlo o řádné hlášení a nepodá jej vůbec nebo ani v náhradní lhůtě
Pozn. zmírnění sankcí zatím neprošlo legislativou, takže sankce v této podobě stále platí.
Někdo nám tvrdí, že údaje o tržbách nejsou zajímavé. FÚ dostane obrat v přesném čase. Při případném úniku informací či hackerském útoku se pak stačí podívat na web či eshop firmy, co prodává a údaje spárovat. Neuvěřitelně vzácné info pro konkurenci. S odcizenými daty se pak může obchodovat. Zajistit stabilitu a bezpečnost takovému "monstr" systému nebude žádná legrace a je to o stovkách miliónů korun investic. Banky o tom ví své.
Při automatickém párování faktur dojde k obrovskému množství nespárovaných faktur z řady normálních provozních důvodů. Automaticky to bude muset finanční úřad řešit standardní cestou a totálně se zahltí a nic jiného dělat nebudou…
- např. situace, kdy fakturu za dodavatele vystavuje jeho odběratel, kdy oba musí uvádět stejné číslo daňového dokladu vystaveného odběratelem. S ohledem na aktuální nastavení účetních systémů a termínů a sankcí to bude velký problém.
- uvádění daňových dokladů na zálohové platby v případech, kdy odběratel nárok na odpočet uplatňuje v plné výši až při vystavení konečné faktury
- typickým problematickým příkladem pak je i vykazování dobropisů, kdy se do kontrolního hlášení musí uvádět datum doručení takového dokladu
- u poplatníků, kteří mají účetní SW vytvořený na míru (těch není rozhodně málo ani mezi menšími firmami), budou vznikat dodatečné náklady, protože už nyní je firmy "dusí" s novými poplatky za každou úpravu. Není pravda, že stačí “dokoupit modul do účetnictví”. Hlavně těm, co kombinují obchod s online prodejem způsobí problém “oddělování” faktur pod a nad deset tisíc korun. Nejchytřejší lidé ve firmách se místo jejich rozvoje budou věnovat byrokracii.
1. místopředsedkyně strany
uvolněná místostarostka městské části
předsedkyně oblastního sdružení