Otázky Václava Moravce
Hostem nedělního diskusního pořadu ČT byl expert ODS pro oblast dopravy a předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.
Celý rozhovor se Zbyňkem Stanjurou můžete zhlédnout na ČT24.
Václav MORAVEC, moderátor:
"Těm mostům hrozí pád", prohlásila tento týden pověřená šéfka silnic a dálnic Soňa Křítková. A dva dálniční mosty v Ostravě uzavřela pro kamiony. Přivaděče v Přívoze mají podle Ředitelství silnic a dálnic výrazně posunuté ložisko a při větší zátěži se zřítí. Ředitelství silnic a dálnic chce do pondělka od zhotovitele, společnosti Eurovia návrh způsobu opravy. Eurovia se ale brání, šest let staré mostní konstrukce podle ní nebezpečné nejsou a dá se po nich jezdit, i když s určitým omezením. Firma se odvolává na výsledky mimořádné prohlídky, kterou na mostech uskutečnilo Ředitelství silnic a dálnic. Ředitelství ale tvrdí, že deformace mostu mohou ohrozit jeho konstrukci.
Jan RÝDL, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic /8. 9. 2014/:
My jsme tam zjistili posunuté opěry, deformaci ložisek, trhliny na příčném nosníku.
Václav MORAVEC, moderátor:
Nedávno proto Ředitelství silnic a dálnic zakázalo na mosty vjezd nákladní dopravě. A omezilo rychlost pro osobní auta. Řidiči nákladních aut si tak musejí najet osm kilometrů. Ředitelství silnic a dálnic prověřuje, zda nebude nutné stavbu uzavřít pro dopravu úplně.
Tomáš NEŘOLD, mluvčí Ministerstva dopravy /8. 9. 2014/:
Ten stav je vážný a je naprosto odůvodněné to opatření. A je v souladu s tím, co odborníci doporučili, aby se nezhoršoval stav.
Václav MORAVEC, moderátor:
Podle zhotovitele stavby, společnosti Eurovia jsou zprávy o hrozícím uzavření mostů výsledkem bojů o vliv nad Ředitelstvím silnic a dálnic před nadcházejícími senátními volbami. Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě propukl v roce 2011. Tehdy ředitelství na poškozených úsecích nechalo provést první kontrolní vrty. Podle ředitelství Eurovia nedodržela domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Stavební společnost Eurovia CS tento argument odmítá. Do podkladu úseku dálnice D1 před Ostravou použila materiál, který požadovalo Ředitelství silnic a dálnic. Pozvání k diskuzi přijali po čase ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO. A exministr dopravy, předseda poslaneckého klubu občanských demokratů Zbyněk Stanjura. Pánové, vítejte, hezký dobrý den.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Dobré odpoledne.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dobrý den.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, jste s předstihem informován o tom, když Ředitelství silnic a dálnic sáhne k nějakému zásadnímu kroku včetně toho, když uzavře nebo omezí pro nákladní dopravu dva mosty před Ostravou?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Samozřejmě. To neudělalo Ředitelství silnic a dálnic bez konzultace s Ministerstvem dopravy. Já jsem už na tiskové konferenci někdy začátkem července, když jsem dostal materiály k datu 30. 6. k posouzení právě problémů na těchto mostech. Já bych chtěl říct, že ty mosty nejsou součástí dálnice D47, dneska dálnice D1. Ale jsou součástí přivaděče, to znamená ulice Místecká. Takže provoz na dálnici D47 tímto není dotčený. Ale já jsem ty informace dostal 30. 6. Zveřejnil jsem je veřejnosti ve svém tiskovém prohlášení začátkem července. A my jsme velmi pečlivě zkoumali, jakým způsobem budeme pokračovat dál. A dospěli jsme k názoru, že je potřeba vyloučit nákladní dopravu, protože skutečně to, co zaznělo v reportáži, posunutí hlavních nosníků na ložiscích, už je za hranicí přípustné bezpečnosti.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vy jste, když jste, Zbyňku Stanjuro, byl ministrem dopravy, tak jste byl informován o tom, že k tomu může docházet, a že se postupně bude omezovat provoz na těch mostech, ať už jde o přivaděče, nebo o mosty samotné na dálnici?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Nebyl, samozřejmě, je to 15 měsíců, kdy jsem z té funkce odešel. Nicméně byl jsem informován o tom, že běží množství sporů mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a zhotovitelem. A v tom Ředitelství silnic a dálnic a tehdejší generální ředitel měli moji plnou podporu. A nabádal jsem je k tomu, aby co nejdůrazněji hájili zájmy státu v těchto, v těchto sporech. Ty technické věci samozřejmě ke mě nedoputovali, já si myslím, že je to nová informace, která se řeší v těchto měsících. Ale já myslím, že je důležité, abychom věděli, co bude dál.
Václav MORAVEC, moderátor:
To je právě podstatné, protože slovem folklór označují samotní stavbaři to, co se děje s různým mosty v tom problematickém úseku D47, potažmo přivaděčů před každými volbami. Protože slovem folklór to označil předseda představenstva zhotovitele stavby, společnosti Eurovia CS Martin Borovka. On naznačuje, že k tomu vyhrocení sporu dochází i kvůli tomu, že Antonín Prachař se uchází v Senátu, nebo uchází se o senátní křeslo. Tady jsou slova Martina Borovky.
Martin BOROVKA, předseda představenstva Eurovia CS (záznam):
D47 je bohužel i folklór, za poslední roky se vždy stává nějakým argumentem těsně před volbami. Jako například před posledními volbami pan ministr Žák říkal, že se dálnice bude muset zbourat, že tam chybí konstrukční vrstvy, pak se prokázalo, že tam jsou, a vlastně žádná dálnice se bourat nemusí. Mám takový pocit, že v této době před senátními volbami se to znova stává tématem.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vysvětluje v rozhovoru pro dnešní Otázky aktuální vyhrocení sporu předseda představenstva stavební společnosti Eurovia CS Martin Borovka. Pane ministře, jste ochoten připustit, že to je docela dobrá analogie, že Zdeněk Žák, někdejší ministr dopravy v Rusnokově vládě, dva dny před volbami mluvil o možném zbourání části dálnic D47. A teď vy před senátními volbami, kam kandidujete, tak tady omezujete provoz pro nákladní auta?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Já bych se chtěl důsledně ohradit proti tomu, co pan Borovka vykládá. Jak jsem řekl na úvod, 30. 6. jsem dostal informace o tom, že stav mostů je skutečně velmi vážný. To o mojí kandidatuře do Senátu 30. 6. se vedly pouze okrajové diskuze. To znamená, já bych opravdu nechtěl slučovat moji kandidaturu do Senátu se stavem, které Ředitelství silnic a dálnic po poradě s Ministerstvem dopravy přijalo. To, co říkal pan Borovka, že to je folklór, samozřejmě, ty spory se vedou už od roku, myslím, že 2008, těsně po tom, co byla dálnice dokončená. Že to trvá.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale přijde vám to normální, že vždy jsme svědky takových katastrofických zpráv před volbami? A veřejnost nemá už několik let tu odpověď na základní otázku: proboha, kdy se to opraví? Popřípadě už to zbourejte, anebo to nechte normálně po tom jezdit auta.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Ne, to skutečně tak není. Jako my nejsme zastánci toho, že se musí něco bourat. My očekáváme. A já jsem to prohlásil při svém nástupu do funkce. Že spíš očekávám sebereflexi stavebních firem. Spory jsem převzal, tyto spory kontinuálně pokračují dál. My předkládáme důkazy na Hospodářskou komoru, kde se vedou právě tyto arbitrážní spory. A jak, pan Borovka sám dobře ví, že za tu dobu mého působení na Ministerstvu dopravy jsme dva spory vyhráli. Zatím se primárně neřeší spory o vady. Řešíme spory o valorizace. A tady je stát velmi úspěšný. A my předkládáme další a další důkazy k tomu, aby tyto spory ohledně vad a jejich míry zavinění, mohly pokračovat. Já nemám absolutně žádný problém pro to, abychom pokračovali v těchto sporech dál. Ale my jsme do dnešního dne nedostali absolutně žádný návrh ze strany zhotovitelů, jak chtějí v odstraňování vad pokračovat. Já jsem zastáncem...
Václav MORAVEC, moderátor:
Oni zase, jenom, že vstoupím do vaší řeči, oni zase tvrdí, že je problém se vůbec s někým na Ředitelství silnic a dálnic dohodnout. Ostatně můžeme si poslechnout slova Martina Borovky, protože pro jeho firmu prý bylo aktuální omezení provozu pro nákladní dopravu na těch dvou mostech, které jsou přivaděči, tak pro něj to bylo překvapení. A navíc údajně Ředitelství silnic a dálnic přistoupilo k tomuto kroku bez konzultace se zhotovitelem, tady jsou Borovkova slova.
Martin BOROVKA, předseda představenstva Eurovia CS (záznam):
Já si myslím, tak, jak jsem studoval materiály, které jsou týden staré, které nám předalo Ředitelství silnic a dálnic, tak musím říct, že není to nutné. V mostní prohlídce se říká o takzvané kategorii tři, což je omezení provozu s úpravou pouze rychlosti, nikoliv zatížení. I mostní prohlídka říká, že je povolený nátlak na nápravu 24 tun. Což je u osmikolky prostě obrovské množství tonáže. Není to možné, bereme to jako vyhrocení jednání a nehledání konstruktivního řešení. Jenom upozorňujeme, že mosty, konstrukce špatně nejsou. Chyba těchto mostů je pouze z toho, že na ně tlačí materiál studený odval násypu, které nařídilo bohužel Ředitelství silnic a dálnic. A my jsme ho tam museli podle veřejné obchodní soutěže zapracovat.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pro stavební firmu Eurovia CS je podle jejího vedení nepochopitelné, proč současné vedení Ředitelství silnic a dálnic vyhrožuje úplným uzavřením inkriminovaných mostů.
Martin BOROVKA, předseda představenstva Eurovia CS (záznam):
Most je ve správě a majetku Ředitelství silnic a dálnic a potažmo státu. Oni naši žádnou součinnost k tomuto nepotřebují, ani nás dokonce na ten most, abychom si ho detailně proměřili a prozkoumali, nechtějí pustit neustále. To znamená, že je s tím neustálý problém. Oni nám zabraňují, protože je to jejich majetek, abychom se k tomu mostu dostali. A jak se oni rozhodnou, já nemůžu dneska bohužel předjímat. Ale z hlediska toho, že mám pocit, že spor je více právní, jak technický, tak se to může stát.
Václav MORAVEC, moderátor:
Dodává v rozhovoru pro dnešní Otázky předseda představenstva stavební společnosti Eurovia CS Martin Borovka. A ty spory jsou v úplně stejném gardu už poslední 4 roky. Tedy zhotovitel tvrdí, že se nemůže na ty mosty dostat. Nesoučinnost s ŘSD a ještě neustále se měnící vedení na Ředitelství silnic a dálnic.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Ale znovu říkám, já si myslím, že to tak není. Já jsem připravený i po skončení těchto Otázek Václava Moravce se sejít s vedením Eurovie, my jim umožníme přístup, ale já jsem do dnešního dne jako ministr dopravy nic ze stavebních společností žádný takovýto signál nedostal. My jsme vyzvali stavební společnosti 28. 6. Pardon, 28. 7. jsme je vyzvali k jednání, oni se na toto jednání nedostavili. A my máme naprosto jasně prokázané, že tyto mosty jsou v kategorii 6. A pan Borovka tvrdí v kategorii 3. Pojďme si sednout, pojďme se domluvit, pojďme vyslat odborné experty na tyto mosty, a pojďme to posoudit. Ředitelství silnic a dálnic už na tom pracuje.
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, ale to už se několikrát dělalo i tady za zde přítomného Zbyňka Stanjury. Tak teď vy s vědomím toho, že jste byl na ministerstvu dopravy, myslíte si, že lžou stavební firmy, nebo že klame ministerstvo, respektive Ředitelství silnic a dálnic?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
To já samozřejmě nevím. O to je ten spor, který nakonec nějak dopadne. Ale já si myslím, že stát tomu nemůže přistupovat takhle úřednici a čekat, až skončí nějaký právní spor. Pokud si je stát a ŘSD jisto, že je to ve špatném stavu, tak může konat. A náklady, které s tou případnou rekonstrukcí, opravou, může vymáhat po tom zhotoviteli, pokud si jsou jisti, že mají pravdu. Protože to zajímá ty řidiče. Je nezajímá právní spor, který skončí za pět let, teď někdo se odvolá a bude to několik dalších kol. Tak to budeme čtyři, pět roků říkat, že to...
Václav MORAVEC, moderátor:
Jinak řečeno, kdyby vy jste byl ministrem dopravy, tak uděláte to, že Ředitelství silnic a dálnic na své vlastní náklady zahájí opravu těch mostů?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Vedl bych jednání o tom, zda jsme schopni se s dodavatelem shodnout, v jakém je to technickém stavu. Pokud bych měl takové indicie a takové informace, že jsme si jisti jako stát, to znamená, Ředitelství silnic a dálnic, tak bych vydal pokyn, ať to opravíme. A ty náklady vymáháme po zhotoviteli. Protože to je jediný racionální postup, aby ta komunikace fungovala normálně. Ono to tak vypadá, že to je jenom přivaděč, ale pro tu Ostravu je to prostě hrozný...
Václav MORAVEC, moderátor:
Pro nákladní auta tedy objížďka osmi, devíti kilometrů, jak změřili zpravodajové.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A kromě toho tam žijí lidé, kteří byli rádi, že ty kamiony jezdí jinam. Nemá cenu si hrát se slovíčky: je to přivaděč, nebo dálnice? V chápání obyvatel našeho kraje a Ostravy je to dálnice, můžeme si hrát se slovíčky. A klíčové je, aby to stát dal do takového stavu, aby, aby ty náklaďáky po tom mohly jezdit. A pokud jsme si jisti jako stát, tak můžeme konat. Můžeme vypsat veřejnou zakázku, můžeme specifikovat zadání, ale samozřejmě s tím rizikem, že si musíme být jisti, že máme pravdu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Přepněte si na zpravodajskou ČT 24, kde pokračujeme v diskuzi ministra dopravy Antonína Prachaře a exministra dopravy Zbyňka Stanjury. Budeme se bavit i o modernizaci D1, penězích na dopravní stavby. Přepněte si, pokračujeme po stručných zprávách na ČT 24.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vstoupili jsme do druhé hodiny dnešních Otázek, ještě jednou vítejte na zpravodajské ČT24. V úvodu dokončíme diskusi o stavu tuzemských silnic a dálnic.
Neschopnost států stavět a opravovat, Ředitelství silnic a dálnic má i letos problémy s čerpáním peněz, které jsou ve Státním fondu dopravní infrastruktury. K tomuto pátku Ředitelství silnic a dálnic podle informací Otázek utratilo ani ne třetinu z celkového objemu peněz, které má letos k dispozici. Nekoordinované opravy dálnic a silnic, podle odborníků z Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě, jeden z důvodů, proč dochází ke zbytečným kolapsům dopravy a ekonomickým ztrátám.
Martin HÁJEK, dopravní expert, VŠB-TU Ostrava (záznam):
Ono se to nezdá, ale ta síť spolu funguje, to je organismus a jakmile uděláte zásah, někde jinde se to projeví. Rozhodně není úplně šťastná situace při rekonstrukci v Brně.
Václav MORAVEC, moderátor:
Neschopnost dohod různých správců dálnic a silnic pociťují řidič nejen v okolí Brna. Islámský stát pokračuje v popravách rukojmích, bojovníci radikální organizace popravili britského humanitárního pracovníka. Jde už o třetího západního rukojmího Islámského státu, jehož podle všeho stihl stejný osud. Austrálie ohlásila rozmístění svých vojáků a bojových letounů ve Spojených arabských emirátech, aby pomohla mezinárodní koalici v boji proti radikálům z hnutí Islámský stát. Připomínám, že hlavními hosty dnešních Otázek zůstávají ministr dopravy České republiky Antonín Prachař z hnutí ANO a exministr dopravy, předseda poslaneckého klubu občanských demokratů Zbyněk Stanjura. Ještě jednou vítejte, pánové, ve druhé hodině Otázek na ČT24.
Pane ministře, když se dostaneme k těm dvěma problematickým mostům na přivaděči do Ostravy u D1, jaké tedy podle vašeho názoru bude to nejpravděpodobnější řešení toho pokračujícího konfliktu mezi zhotovitelem a ŘSD?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
My nesouhlasíme s tím, aby stát na náklady poplatníků zahájil opravu silnic a pak řešil nějaké soudní spory o to, kdo to zavinil a vymáhal nějaké následné sankce. Já mohu uvést takový krásný příklad, kdy Ředitelství silnic a dálnic nepřevzalo most přes rybník Koberný, který měl být hotový v roce 2011. My jsme ho nepřevzali, protože pořád je ve vlastnictví zhotovitelů. Před třemi týdny zhotovitelé na vlastní náklady začaly tento most opravovat. My si myslíme, že takovýmto způsobem bychom měli postupovat dál. Jestliže tam jsou vady, jestliže tyto vady jsou reklamované, jsou předmětem soudního sporu, a stav těch mostů se nám neustále zhoršuje, tak my očekáváme jenom sebereflexi stavebních firem, jsme připraveni jim dát za a), uzávěrky, jsme připraveni jim sestavit odborný tým za jejich účasti tak, aby se skutečně zjistilo a nechceme rušit žádné soudní spory. Nechť se veřejnost konečně dozví, kdo historicky za tento stav může.
Václav MORAVEC, moderátor:
Když se podíváme znovu na tu mapu Ostravy, tak jsem zmiňoval, že Ředitelství silnic a dálnic zakázalo zatím vjezd nákladním autům a omezilo rychlost aut osobních, podle ŘSD jsou na těch mostech například vadná ložiska, takže se mosty a jejich podpěry pohybují nerovnoměrně. Ve čtvrtek přišla stavební společnost Eurovia s tím, že šest let stará stavba nebezpečná není a je možné ji s omezením používat. Do zítřka má Eurovia CS předložit Ředitelství silnic a dálnic návrh řešení. Jak jsem v pátek mluvil s Martinem Borovkou, předsedou představenstva Eurovia CS, tak on jasně říká, že ten koncept firma má. Půjde o odkopání násypu studeného odvalu, které na mosty tlačí, jde o opravu za přibližně 5 milionů korun. To se bavíme o pěti milionech korun, ale zhotovitel, tedy Eurovia CS bude chtít, aby Ředitelství silnic a dálnic uznalo, že ten studený odval, se kterým souhlasilo a který si dalo jako stavební materiál na ten problematický úsek D47, že jde za ŘSD. Na tento koncept bude ochoten stát ŘSD přistoupit?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
V žádném případě ne. Skutečně probíhají soudní spory a my si musíme oddělit soudní spory, kde soud nezávisle rozhodne a stát nemá absolutně žádný problém, aby se veřejnost dozvěděla, jak to celé bylo.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže to zase bude patová situace, protože zhotovitel nepřistoupí na to, aby to opravil na své náklady, pokud vy neuznáte, že ten materiál, ten studený doval, jde za ŘSD.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Ale my nemůžeme uznat, že ten studený odval nebo ten materiál obecně v násypu, který tlačí, jak pan Borovka říkal, na mosty, dochází k vyčerpání dilatačních spár a posunu na ložiska hlavního nosníku, dneska už se bavíme o 77 milimetrech, tím pádem je kapacita ložiska vyčerpaná a ten most nefunguje. A my nemůžeme přiznat v žádném případě, že stát si toto objednal, dokud probíhá soudní spor.
Václav MORAVEC, moderátor:
On zase říká, já to nemůžu přiznat, protože zhorším právní pozice své firmy. Jak byste to vy řešil, Zbyňku Stanjuro, vy kdybyste byl té pozici.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já jsem to říkal, pokud je ten stav nebezpečný, tak je potřeba konat. A ne si rok, dva, tři, čtyři, hrát na právní spory. Nikdo nechce přece po ministrovi, aby odstoupil z těch sporů, o které běží, ale co očekává veřejnost a ti, kteří tam jezdí, že se najde řešení, by ty mosty byly funkční. A ne čekat.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jak byste to politicky řešil? Vy byste šel na to, že by ŘSD uznalo.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ne, jednoduše. Potřeboval bych technickou zprávu, v jakém stavu je most, technickou zprávu, jak se má opravit. Požádal bych zhotovitele jako vadu, pokud by to odmítl, udělal bych to na náklady státu a vymáhal bych tu částku včetně penále po zhotoviteli. To znamená, to je řešení, ty mosty budou opravené. Navíc je docela úsměvné, protože i v jiných úsecích třeba na D1 se stát ŘSD vzdalo dopředu zápočtů a říká, jestli bude nějaký zápočet a zpoždění, tak my si to teprve vysoudíme. Tam šlo o částku přes 200 milionů korun a tady se bavíme o 5 milionech. Takže v jiných případech to jde v rámci rekonstrukce D1, kde vlastně žádné nebezpečí nehrozí tedy kromě toho, že to jsou obrovské ztráty jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu, to samozřejmě ano. Ale není tam nebezpečí z toho, že se zhroutí most nebo něco takového, tamto šlo. Dodatek je podepsán na úseku 21, podle mého názoru naprosto nesmyslně a nevýhodně pro ŘSD a tady to nejde. Anebo je druhá varianta, že si stát zase tak jistý nejsou, a proto chtějí čekat na výsledek soudního sporu a ty značky používají jako nějaký nátlak na zhotovitele. To je v pořádku. Ale myslím, že automobilisté, ti kteří tam žijí, kteří tam jezdí, očekávají, že ty mosty budou prostě funkční a nezajímá je, jestli to ten stát vyhraje nebo nevyhraje, to zajímá daňové poplatníky všechny. To samozřejmě ano.
Václav MORAVEC, moderátor:
Za jak velké riziko byste, pane ministře, označil to, že dojde nakonec k naplnění té výhrůžky, se kterou ŘSD také přišlo, že dojde k uzavření těch mostů?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
My na tom pracujeme každý den, každý den je tam odborný tým, je tam pan profesor Křístek, který je skutečně považován za jednoho z největších odborníků na mosty, pravidelně to monitorujeme. A my jsme připraveni, pokud Eurovia tvrdí, že má technické řešení, tak s ním přijďte. Jestliže se bavíme o mostu na délce 220 metrů, tak určitě pět milionů není adekvátní částka na opravu. To může být částka na odkopání oněch odvalů, které tlačí na tady ty uzávěry. Já jsem byl v pátek seznámen s technickým řešením. Neviděl jsem ho přímo. Eurovia říká: Odkopeme ty ony odvaly, které tlačí na mostní opěry, proto, aby ten most měl dilatace a následně další rok na jaro budeme pokračovat v tom, abychom zvedli most, uložili ho na ložiska a vymezili patřičné vůle. To znamená, nebavíme se o součtu pěti milionů korun. Tady se bavíme pouze o částečném zmírnění těch problémů, které nám dneska tlačí na hlavní nosníky. Ale to neznamená a je to podle Eurovia, že tam budeme moci pustit zátěž 40 tun celkové hmotnosti, ale pouze oněch 3,5 tuny tak, jako jsme to opatření udělali v současné době.
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, pane poslanče, jaká tedy bude ta nejpravděpodobnější cesta a hrozí zavření těch mostů?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
V této chvílí nejpravděpodobnější cesta je jednání. Já vím o tom, že v příštím týdnu by se mělo uskutečnit jednání Ředitelství silnic a dálnic, dodavatele Eurovia a zástupců ministerstva dopravy, odboru územního plánu a náměstka pro infrastrukturu a mělo by se přijmout řešení. A to řešení je opravdu jednoduché. My dnes musíme zabezpečit, aby přestal tlak na opěry a přestala deformace hlavních nosníků. Jsme připraveni zhotoviteli udělat veškeru možnou součinnost. Nicméně nemůžeme tyto náklady převzít na náklady státu a nemůžeme v této chvíli zastavit probíhající arbitrážní řízení.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale hrozba, že by se zavíraly, ta je vyloučená, z vašeho pohledu jako ministra?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
V této chvíli pro provoz, který jsme zvolili, v této chvíli nehrozí situace, že bychom tyto mosty měli zavřít. Pokud se však nebudou tyto mosty řešit v oblasti zimního období, tak toto riziko samozřejmě existuje.
Václav MORAVEC, moderátor:
Na jaře.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Existuje v průběhu zimního období, to znamená, dneska máme období září, říjen, kdy musíme přijmout nějaké řešení pro to, abychom dokázali zabezpečit bezpečný provoz vozidel do 3,5 tuny. Pod tím mostem vede trať a já tady nechci mít druhý Suchdol.
Václav MORAVEC, moderátor:
Na kolik, když tady ministr dopravy logicky argumentuje, že by ty mosty mohly spadnout, případně na železniční trať, tak na kolik je celý ten spor o D47, respektive D1 před Ostravou, pane předsedo, poučením pro politickou reprezentaci včetně Občanské demokratické strany, že to personální zemětřesení, které bylo za všech vlád v Ředitelství silnic a dálnic včetně zde přítomného Antonína Prachaře, tak vlastně zhoršuje pozici státu, přispívá k tomu, že se ty konflikty kolem sporného úseku D47 neřeší tak, jak by měly v civilizované zemi.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já myslím, že to je jasné poučení. Já, když jsem se stal ministrem, tak jsem žádné personální zemětřesení neprovedl. Neměnil jsem ředitele ŘSD, neměnil jsem ho třikrát za rok, neměnil jsem druhou linii řízení třikrát nebo čtyřikrát za rok v ŘSD. Vždyť to není úplně normální, co se tam děje. Lidé, které si přivedl pan ministr, už jsou zase pryč, přicházejí jiní lidé, není žádná kontinuita, není předávání informací, pořád se začíná znova. Pořád se hledají kostlivci, pořád se dělají audity. Samozřejmě, že je lepší, když je personální kontinuita. Ale to záleží na tom, kdo tam přijde, zda on osobně si myslí, že je to dobře a podle toho se řídí, nebo přijde s tím, že všechny vymění. Já jsem nikoho nevyměnil, generální ředitel David Čermák, kterého jsem v uvozovkách zdědil, měl moji plnou podporu, stejně tak měli plnou podporu úsek kvality silnic, který se v posledních měsících zrušil, pak se zase obnovil. Tam je ředitel nový, tam je staronový. To prostě pak samozřejmě zhoršuje vyjednávací pozici státu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Přispívá tedy k tomu ta personální nestabilita na Ředitelství silnic a dálnic k tomu, co sledujeme kolem D47, respektive ty spory a neřeší.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
No samozřejmě. To není jen D47, obecně k tomu slabému výkonu této firmy přispívá to, že se neustále mění nejen ten generální ředitel, ale i ty další úrovně řízení. K tomuto bezesporu přispívá, protože, jak říkám, neustále se znovu začíná. Lidi přijdou, seznámí se, odcházejí. Minulý generální ředitel tam byl čtyři měsíce, dostal 2,2 milionu, co za ním zůstalo kromě takového platu. Z jeho lidí, myslím 12, už je osm pryč. Je to v průběhu jednoho kalendářního roku. To samozřejmě zhoršuje pozici státu a ŘSD a to čerpání peněz na ty dopravní stavby zejména na těch silnicích je opravdu velmi špatné.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, jste si vědom toho, že některé ty první kroky vaše ve vztahu k ŘSD nebyly zcela šťastné a že mohou zhoršovat tu situaci státu?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Předně já bych chtěl říct, že vedení ŘSD jsem zdědil. Pana Kučicu jsem zdědil, odvolal jsem ho, pověřil jsem pana Mayera současným řízením, než byl vybrán celý tým, nikoliv jen generální ředitel, ale celý tým vedení. Měli jsme reorganizaci tak, abychom docílili efektivnějšího řízení. Na postech jako příprava investic, na postech, jako je kontrola kvality pod mého nástupu, kdy nastoupil docent Mišík, naposledy jako je oprava sítě na postech ekonomických nedošlo k absolutně žádným změnám.
Václav MORAVEC, moderátor:
To už za vás odešla Miloslava Pošvářová, odešli tam další lidi.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Pozor, Miloslava Pošvářová odešla přede mnou. Tu vyhodil ještě bývalý ředitel Kočica, takže to nebylo za moje, to bych chtěl velmi důrazně říct, že neodešla za mého působení. Ba naopak.
Václav MORAVEC, moderátor:
Stále ještě byla na Ředitelství silnic a dálnic.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Nebyla. Pracovní poměr byl ukončen a Miloslava Pošvářová se soudila, zda její výpověď je legitimní nebo ne. Ale Miloslava Pošvářová v době mého nástupu nepracovala na Ředitelství silnic a dálnic.
Václav MORAVEC, moderátor:
Nebylo chybou, že, protože ona říkala, že jste se jí nezastal a že počítala s tím, že se na to Ředitelství silnic a dálnic vrátí. Jestliže a znovu se ptám na to, jestliže někdo má na starosti kvalitu, kontrolu, odejde pak, neustále ti lidé se tam mění včetně těch ředitelů...
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Miloslava Pošvářová pracovala na Ředitelství silnic a dálnic před mým příchodem. Byla tam za doby působení generálního ředitele Čermáka. A co podstatného se stalo? My jsme za osm měsíců nepřevzali most a zhotovitel ho dneska opravuje na svoje náklady na D3. My jsme naprosto jasně předložili důkazy, co se týká mostu na ulici Místecká a čekáme na reakci zhotovitele. My jsme připraveni skutečně jednat a vytvořit maximální podmínky pro to, aby zhotovitel mohl za účasti Ředitelství silnic a dálnic začít opravovat. Ale my nemůžeme připustit v žádném případě to, že veškeré spory, které byly započaty, se dneska nejednou díky dvou mostům zastaví. To prostě není možné.
Václav MORAVEC, moderátor:
Když se díváme na výměnu všech těch lidí ve vedení Ředitelství silnic a dálnic, zmínil jste Pavla Kočicu, který byl ještě jmenován vaším předchůdcem Zdeňkem Žákem, ten skončil v únoru na měsíc a půl ho dočasně nahradil Jiří Mayer. Po něm nastoupil Jan Kubiš, ten ale po 4 měsících rezignoval. Ředitelství silnic a dálnic teď opět dočasně řídí Soňa Křítková, která má ale spolu s dalšími téměř 30 uchazeči zájem o řádný mandát. Chápu správně, že pro vás jako pro ministra dopravy je teď Ředitelství silnic a dálnic v lepším stavu, než když jste se ministrem dopravy stal, jasná odpověď ano - ne.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Jednoznačně v lepším stavu.
Václav MORAVEC, moderátor:
Takže situace v Ředitelství silnic a dálnic je v lepším stavu než když jste přišel do pozice.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
V naprosto lepším stavu. My jsme zahájili stavbu 1/11. Po osmi letech Ředitelství silnic a dálnic našlo shodu se zhotovitelem stavby a zahájili jsme dostavbu dálnice D1. My jsme dohodli s Ředitelstvím silnic a dálnic a dodavatelem, že se OHL k výrazné zkrácení zpoždění na úseku Lhotka - Velká Bíteš, které bylo 220 dní v době, kdy jsme nastupovali. Dneska jsme na 80 dnech. Já jsem ráno jel za nepříznivého počasí po dálnici D1 z Přerova k vám do Prahy a na třech úsecích se pracuje. To tu ještě nikdy nebylo, v neděli a v nepříznivém počasí. Takže skutečně situace na Ředitelství silnic a dálnic je lepší, než když jsem nastupoval. Nicméně pořád není optimální.
Václav MORAVEC, moderátor:
Když vám teď dám fakta, která se týkají čerpání peněz Ředitelství silnic a dálnic ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Dva největší příjemci těch peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury, tedy Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty nedokážou utrácet ty peníze, které mají rozpočtované. Ředitelství silnic a dálnic má pro letošní rok schválený skoro 39 miliard. Výsledek, ke konci srpna utratilo přes 10,5 miliardy, tedy jen 27 % sumy. Celkově se z letošního 71miliardového rozpočtu fondu podařilo doposud vyčerpat jen okolo 32 % schváleného rozpočtu. Nad neschopností čerpat peníze i letos při srovnání s rokem loňským, který byl přitom tragický, tak se pozastavuje v rozhovoru pro dnešní Otázky jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Tady jsou jeho slova.
Petr SVOBODA, jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha (záznam):
Samozřejmě na to upozorňujeme strašně dlouho, už od roku 2006 si vedem perfektní statistiku o tom, jak je čerpán rozpočet. I o tom, jak jsou některé stavební práce zbytečně přesouvány do zimního období, protože není včasná příprava v zimě. Poslední dobou už to jde do takových šílených rozměrů, že už ani příprava staveb není vyčerpávána. To znamená, peníze určené pro přípravu nových projektů s tím souvisí potom samozřejmě opožděná výstavba a nemožnost čerpat z evropských fondů. K tomu se možná také dostaneme.
Václav MORAVEC, moderátor:
Vysvětluje v rozhovoru pro Otázky jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Tedy meziroční srovnání čerpání peněz v Ředitelství silnic a dálnic dopadá ještě hůř než v tom loňském tragickém roce, pane ministře, to je lepší situace na ŘSD, než když jste přišel?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Co se týká čerpání, tak za osm měsíců nezačnete podstatnou část staveb a nezačnete čerpat finanční prostředky.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale ta situace se zhoršuje. Jako daňový poplatník bych si jenom přál, aby se nezhoršovala.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
My skutečně dobíháme to, co tady nastalo v roce 2010, kdy veškeré stavby byly zastaveny, veškeré projekční práce byly zastaveny. My dnes oprašujeme projekty, které byly zastaveny mým předchůdcem Bártou a dáváme dohromady vyjádření, které byly, abychom mohli pokračovat ve stavebních řízeních. Já jsem vydal výjimku pro Ředitelství silnic a dálnic, aby mohlo soutěžit tři modernizované úseky poté, co nám Děti Země napadly stavební povolení. Takže to, co dnes nečerpáme, tak to je daň z minulosti. My skutečně připravujeme úseky. Začali jsme 1/11 v Třinci, kde hodláme vyčerpat ještě finanční prostředky z operačního programu 1. Připravujeme další úseky modernizace dálnice D1. To, že se nečerpá skutečně v této chvíli, to je také otázka zpracování akceptačních protokolů a převzetí těch rozestavěných, respektive dokončených úseků do majetku Ředitelství silnic a dálnic.
Václav MORAVEC, moderátor:
Dopadne to čerpání letošního rozpočtu ŘSD hůř než v loňském roce, jestliže teď jsme na 27 %. Jasná odpověď.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Já si myslím, že naším cílem je dokončit vyčerpání operačních programů doprava na období 1 až 2007 až 2013 do konce roku 2015, a pro to uděláme maximum.
Václav MORAVEC, moderátor:
Znovu kladu otázku, dopadne to čerpání peněz letos hůře než v loňském roce, když teď jsme k 1. září na 27 % rozpočtovaných pro ŘSD?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
A znovu říkám, naším cílem je vyčerpat veškeré prostředky do konce roku 2015. Dneska jsme na úrovni 78,73 alokace operačního programu a jsme nejlépe efektivně čerpající program v rámci České republiky.
Václav MORAVEC, moderátor:
27 % považujete za efektivní čerpání peněz ŘSD?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
To je pouze, co se týká silnic. Já se bavím o operačním programu a tam jsme na 78 %. U silnic opravdu sklízíme dědictví minulosti. A my musíme připravit všechno pro to, abychom zkrátili lhůty, které dneska máme u zhotovitelů, abychom připravili akceptační protokoly, abychom finanční prostředky získali do rozpočtu České republiky, a na tom už silně pracujeme.
Václav MORAVEC, moderátor:
Když tady ministr dopravy tvrdí, že situace na ŘSD je v lepším stavu, než byla před jeho příchodem, tedy včetně toho stavu, který byl za vás, Zbyňku Stanjuro. Jak byste řešil ten problém, že tady vlastně říká Antonín Prachař: Vyrovnávám se s dědictvím po Vítu Bártovi, a proto tady je 27 % čerpaných peněz z letošního rozpočtu, na které si může sáhnout ŘSD.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Všimněte si argumentace, když je dobrý výsledek 78 % celkové alokace, tak je to zásluha pana ministra a když je dílčí výsledek špatný třeba v silnicích, tak je to dědictví minulosti. To jen tak.
Václav MORAVEC, moderátor:
Neříkejte, že to je běžný politický trik, který jste využíval i vy?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
K tomu, jak se tady pan ministr pochválil, tak Třinec 1/11, to jsem rozhodl já. To není dobré se chlubit cizím peřím. Ano, než se vysoutěžilo, vy jste pak přijel a střihl jste tu pásku, udělal jste to. Ale je třeba to říci celý ten příběh. Já jsem rozhodl, že se to zařadí, dodělali jsme to, aby to mohlo jít jako náhradní program do operačního programu Doprava 1. Jestli pak víte, pane ministře, odkud je ten čilý stavební ruch, jak vidíte, není tam ani noha. Co to je za stavbu? A co to je za místo na té stavbě?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Asi těžko si dokážu vyjádřit z jednoho obrázku.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já to hned řeknu. To je D11, tam kde byla ta velká trachtace, kde pan premiér mával na bagr. Od té doby se tam nic neudělalo.
Václav MORAVEC, moderátor:
Já se jen omlouvám. Jak to můžete vědět, protože vy tady ukážete nějaké fotografie, mohou být z nějakého jednoho dne. Neříkejte, že bydlíte u D11 a kontrolujete, co se tam děje.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Mám tam kolegy, kteří bydlí v tom kraji. Jsou z toho opravdu rozmrzelí, že taková velká sláva. Všichni by chtěli, aby se to stavělo, ale realita je prostě jiná. Když pan ministr to uvedl jako úspěch, že to je to, jak funguje ŘSD. Další příklad, to je materiál pana ministra, který předkládal v březnu do vlády, ne žádného předchůdce, je tady 15 zakázek ŘSD, které se spustí v letošním roce. Pan ministr to předložil. Vláda to vzala na informaci. Bylo to celkem 15 zakázek v celkovém odhadovaném objemu 20 miliard. Tak do dnešního dne nebylo vypsané výběrové řízení na 8 v celkové hodnotě 11 miliard. Na 4 akce bylo vypsáno výběrové řízení se zpožděním větším než 5 měsíců v celkové hodnotě 7,2 miliardy.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane předsedo, kdybyste byl v té politické situaci, že vám ŘSD čerpá k 1. září letošního roku 27 % rozpočtovaných prostředků, co byste v takové situaci vy jako ministr dopravy dělal?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já myslím, že bych se do ní nedostal. Já myslím, že je to výsledek toho, jak se neustále mění generální ředitelé a podřízení. To je výsledek té činnosti pana ministra. To nemůžeme říct ŘSD jede, ministerstvo funguje výborně a tady ŘSD funguje špatně. Někdo tam ty manažery instaluje, ti je pořád odvolávají, tento týden nebo minulý týden byl odvolán ředitel úseku strategie, byl odvolán nový ředitel úseku IT, kterého si tam přivedl minulý generální ředitel. Takže ti lidé se neustále mění. Já nevím, proč nejsou vypsány do dnešního dne znovu zakázky na D3. Nevím, proč to trvá 9 měsíců v letošním roce. Nevím, proč další zakázky, které sám pan ministr řekl vládě a dával tam termíny duben, červen, červenec, je to jeho materiál, proč se neplní. Je to prostě ale chyba jak ministerstva dopravy, tak ŘSD. To je jako jednoznačné a to zpoždění je evidentní a říci, že to ŘSD je v lepším stavu, tak to fakt chce odvahu. Zeptejte se odborné veřejnosti, ne opozičního politika. Ale já myslím, že bych korektně přiznal, kdyby tam byly pozitivní trendy nebo pozitivní změny. Jenomže já vlastně nevím, koho se mám ptát na stavbě ŘSD, tam se ti lidé tak rychle mění, že vlastně než si sjednáte schůzku, ten člověk tam už není. A to čerpání roku bude horší než v příštím roce a nemám z toho žádnou radost, opravdu ne.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, ten argument čerpaných. Než v loňském jste chtěl říct.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Než v roce 2013 bude čerpání za rok 2014 horší, ano.
Václav MORAVEC, moderátor:
To mě ještě překvapilo, kdyby ještě příští rok to bylo horší.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
O moc lepší to nebude, pokud se to výrazně nezlepší.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, ztráty, které jsou způsobeny tím, že nejsou vypsána ta výběrová řízení, jak tady argumentuje Zbyněk Stanjura.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Já bych se chtěl velmi důrazně ohradit proti tomuto. Výběrová řízení jsou vypsána. To, že jsme prodloužili lhůtu o dva měsíce, když jsme kontrolovali zadávací dokumentaci, aby tato výběrová řízení nekončila na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, jako tomu bylo v minulosti, to je naprosto legitimní. Já bych chtěl říct, tady mám mapu, kde toto jsou zahajované úseky, které běží ve výběrovém řízení v letošním roce. Jedná se o 57 kilometrů. Z nich začínáme, obchvat Mělníka, začínáme Velemyšlevec, obchvat Děčína. Toto jsou akce. Začali jsme akce Oldřichovice, začali jsme Nebory, máme připravené výběrové řízení, které dobíhá na Červenohorské sedlo, rekonstrukce silnice R4 Skalka plus samozřejmě dálnice, největší úsek dálnice D1 Přerov - Lipník, kde výběrové řízení končí 10.října a vláda bude v pondělí schvalovat hodnotící komisi pro posuzování těchto výběrových řízení, to je skutečná realita.
Václav MORAVEC, moderátor:
To znamená, že letos se může stát, že ty peníze, že bude ještě větší množství peněz než v loňském roce nevyčerpáno Ředitelstvím silnic a dálnic ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Navíc peníze pro Státní fond dopravní infrastruktury na rok příští se navyšují, byť vláda přerušila to jednání o rozpočtu státního fondu dopravní infrastruktury. Jakou logiku má to, že přisypáváte a chlubíte se, tím přisypáváním peněz na dopravní infrastrukturu, když to čerpání peněz v roce letošním je horší než vloni.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Já bych chtěl říct, že jedna z položek, kterou chceme efektivně vyčerpat, je v oblasti přípravy investic. Příprava investic to je otázka projekčních prací a centrální komise, centrální investiční komise schválila zadání výběrového řízení na projekční práce nejdelšího úseku silnice R35 v délce 65 kilometrů, která by měla být alternativou k dálnici D1. Je vypsáno výběrové řízení na projektanta tohoto 60kilometrového úseku dálnice R30, respektive silnice R35. Dále bych chtěl říct, že v oblasti přípravy investic, přípravy staveb se moc neudálo, protože součástí tohoto rozpočtu jsou i výkupy a ty se zastavily.
Václav MORAVEC, moderátor:
Proto se ptám, proč se má navyšovat rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, když v letošním roce to čerpání z toho fondu bude horší než v roce loňském a to bylo tragické.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Ale my chceme maximálně urychlit přípravu. Chceme nabídnout výkupy, máme dneska 2 500 nevypořádaných výkupů, kde běží nebo potenciálně může běžet vyvlastňování, protože zákon 416 v ceně od 5 do 30 korun absolutně zastavil jakýkoliv zájem vlastníků půdy pro stát. A my tam máme alokovaných 3,8 miliardy. V pondělí nabývá účinností zákon 416, který byl velkým tématem diskuse v Poslanecké sněmovně i v Senátu a Ředitelství silnic a dálnic má metodický pokyn a má vzorové smlouvy, které okamžitě začneme nabízet vlastníkům pro to, abychom tyto prostředky využili a mohli tak pokračovat v přípravě staveb dál.
Václav MORAVEC, moderátor:
Jak se pane předsedo, vy vypořádáte stou námitkou, že to čerpání mohlo by být rychlejší, pokud i vám by se podařilo rychleji prosadit ten zákon o liniových dopravních stavbách, o němž jste také mluvil a další legislativa, kterou teď prosazuje Antonín Prachař?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ne, já jsem o základu liniových stavbách nemluvil. Já jsem velký skeptik, že to pomůže, představa, že přijmeme zákon, všechno se změní, prostě není reálná. Za prvé se bude týkat, ať ten zákon bude jakýkoliv, nových staveb, nově zahajovaných, neumím si představit, že tam kde už se běží stavební řízení, územní řízení, se do toho vstoupí. Takže se bavíme o nějaké budoucnosti, nebavíme se...
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale vy jste říkal, že by měla být koncepce liniových staveb.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Počkejte, to je něco jiného a ta je.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ze které by pak vycházely ty jednotlivé zákony, které urychlí.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ta samozřejmě je. Ne, ne. To je koncepce schválená vládou a myslím, že vládou Jiřího Rusnoka. Za mě se jakoby finalizovaly ty podklady, ale pracoval jsem na tom asi tři roky, takže to není jenom za období, kdy já jsem byl na ministerstvu. Jsou to takzvané dopravní sektorové strategie. V té hantýrce se tomu říká SESTRA a z toho mají vycházet návrhy rozpočtu v příštích letech. Tam jsou jasné priority. To je úplně něco jiného než zákon. Zákon o liniových stavbách může pomoci věcem, na kterých se ještě nezačalo dělat. To asi ano, bude o tom ještě velká debata. Nicméně pan ministr tady důrazně odmítl, ale já vycházím z jeho materiálu, 15 zakázek, které jste předkládal vládě, osm do dnešního dne nebylo zahájeno výběrové řízení, osm z těch 15. Například 1/34 termín březen, 1/38 termín duben, D3 termín květen, D3 další úsek a tady bych mohl pokračovat. Takže to nejsou vymyšlené opoziční návrhy. Opravdu jsem to kontroloval ještě v systému zadávání veřejných zakázek. Takže to je ten problém, že se ty zakázky nevypisují. Co se týče přípravy, já jsem připravil soutěže na přípravu projekční za celkově 4 miliardy. Už není mojí chybou, že můj nástupce, ten byl mezi námi, aby to nebylo tady na ministra Prachaře, to prostě zastavil. Mohli jsme mít, každý další ministr mohl mít další projekty připravené, protože ty peníze na příští rok, za prvé je to trošku matematická operace, když se podíváte na strukturu rozpočtu, tak v zásadě národní zdroje na rok 2015 zůstávají stejné jako v letech 2014 a 2013, stejně tak jak se prognózuje na roky 2016 až 2017, zhruba 44 miliard. Pak je tam samozřejmě velký balík těch nespotřebovaných peněz. Tak ono se to tváří, že se navyšuje rozpočet, ale berou se jen peníze za prvé už z roku 2013 do roku 2014.
Václav MORAVEC, moderátor:
Kumulované nevyčerpané peníze.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
A pak je tam obrovská položka a to jako mimořádná věc v roce 2015, to jsou evropské peníze zhruba 25 miliard a všichni budeme rádi, když se podaří je utratit. Ale k tomu zase máte spoluúčast a to je zase tlak na ty národní zdroje. Já pak s překvapením slyším, když pan ministr tento týden slavnostně s hejtmany oznámil, že několik miliard půjde na dvojky a trojky, přitom materiál, na kterém přerušila vláda debatu, který půjde 22. září, jasně říká, že je to materiál SFDI, že SFDI nemá peníze na dvojky a trojky. A jediné řešení, jak to chce, jak SFDI sice navrhuje, jak by to vláda mohla řešit, že vezme jiné peníze, než SFDI. Pak se zase dozvím, jako fakt to myslím, že to je předvolební titulek: Dáme krajům několik miliard. Ale v tom návrhu rozpočtu to není, není tam žádná miliarda pro dvojky a trojky a přímo v tom materiálu, mám to tady s sebou, mohl bych citovat na nějaké straně 21, je to identifikované jako problém. To jsou ty návazné opravy komunikací, jak bylo v té reportáži. Je tam doslovně uvedeno ve vládním materiálu, ne opozičním, že SFDI na to nemá peníze a že jediné řešení je, že stát najde jinde peníze než ze SFDI. Pan ministr kroutí hlavou, já mu klidně ten materiál ukážu a je to jeho materiál.
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Předně co se týká urychlení staveb, skutečně zákon 416 o výkupech vstupuje v účinnost v pondělí. Máme připraven metodický pokyn. Máme analýzu, kterých konkrétních vlastníků se to týká, vzorové smlouvy, a začínáme pracovat tak, abychom ve lhůtě 90 dní mohli přistoupit případně při neakceptování k procesu vyvlastnění. Další bod, zákon číslo 13, který jsme připravili, skončilo meziresortní připomínkové řízení a půjde do vlády. Tam navrhujeme zásadní věci. Dopravní stavby jsou stavby ve veřejném zájmu. Základní věc tak, abychom mohli proces případných vyvlastnění daleko lépe nastartovat. Snižujeme počty stavebních úřadů. Dneska obce s rozšířenou působností se vyjadřují k mimoúrovňovým křižovatkám. Dělají to jednou za 20 let a pravděpodobně dalších 20 let už to nebudou dělat. A my chceme, aby takovéto stavební úřady u dopravních staveb byly v místě příslušné krajské úřady.
Václav MORAVEC, moderátor:
Promiňte, pane ministře, ale zákon o liniových stavbách...
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
A k tomu bych se ještě dostal.
Václav MORAVEC, moderátor:
...to je věc, kterou vy jste považoval za svoji prioritu a strategii. Ministr financí a lídr hnutí ANO Andrej Babiš není spokojen s tím, že ten zákon zatím vláda neprojednala. Podle Babiše by vaše ministerstvo mělo co nejdříve poslat ten zákon o liniových stavbách do vlády. Tady jsou Babišova slova.
Andrej BABIŠ, ministr financí /ANO//5. 9. 2014/:
Samozřejmě potřebujeme urychlit ten zákon o liniových stavbách, protože stavby vlastně stát schvaluje a všichni účastníci řízení dálnici D16, který je absolutně nepřijatelný. To je problém pana ministra a já doufám, že to bude, já nevím do měsíce. Ten zákon o liniových stavbách by podstatným způsobem urychlil tu výstavbu. Je to model. Já když jsem byl u ministra financí v Německu, jsem zařídil panu Prachařovi schůzku u německého ministra dopravy a tam to funguje, tak proč by to nemohlo fungovat o u nás.
Václav MORAVEC, moderátor:
Zaznamenaly Otázky v tom uplynulém týdnu slova ministra financí, lídra hnutí ANO, Andreje Babiše na ministerstvu dopravy podle Lidovek.cz skončil vrchní ředitel legislativního úseku Jakub Kopřiva, kterého vy jste, jestli jsou informace Lidovek správné, přijal poté, co ho vyhodil Zdeněk Žák, váš předchůdce, a teď jste ho měl sesadit kvůli tomu zákonu o liniových stavbách. Byl to tedy váš další personální přehmat?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
To není kvůli zákonu o liniových stavbách. To je kvůli celému komplexu, co se týká zákona o liniových stavbách, tak já jsem samozřejmě měl velké ambice předložit tento zákon do poloviny roku. Nicméně právě od odvolaného ředitele, kterého jsem odvolal ve čtvrtek, jsem se dozvěděl, že k tomuto zákonu je potřeba hodnocení RIA dopadu do veřejného sektoru a do podnikatelské sféry. Bohužel neřekl mi to zavčas, je to samozřejmě otázka komunikace, možná to byl výmysl, já nevím, nechci spekulovat.
Václav MORAVEC, moderátor:
Bylo tedy personální chybou, když jste Jakuba Kopřivu vzal zpátky na ministerstvo?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Ještě zpátky k tomu. V dnešní situaci máme hodnocení RIA hotové. Pracujeme na věcném záměru zákona o liniových stavbách, který bude mít dvě části. To je otázka plánování dopravní infrastruktury, kdy stát řekne: Trasa z A do B, vypořádá veškeré připomínky a schválí tuto trasu zákonem, tím pádem eliminujeme jakékoliv další diskuse ohledně počtu sjezdů a dalších záležitostí. A potom je druhá záležitost zákona o liniových stavbách, jakým způsobem se dopracujeme ke stavebnímu povolení. A vláda vzala na vědomí materiál, který by měl směřovat k jednotnému integrovanému povolení. To znamená, území řízení, stavební řízení a posouzení vlivu na životní prostředí v jednom balíku s jedním rozhodnutím, soudním přezkumem bez odkladného účinku. To je to, co říkal Andrej Babiš, ve vašem příspěvku, jak to funguje v Německu a toto je cíl, ke kterému bychom se měli dopracovat.
Václav MORAVEC, moderátor:
Bylo tedy chybou, že jste Jakuba Kopřivu vzal na ministerstvo dopravy zpět, když ho Zdeněk Žák odvolal, protože teď jste ho odvolal?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Já v době, kdy jsem Jana Jakuba Kopřivu bral, tak já si myslím, že to nebyla úplná chyba, protože my jsme spolu vedli diskuse. On mě informoval o tom, co je rozpracováno, co je potřeba udělat. Nicméně.
Václav MORAVEC, moderátor:
Teď jste ho vyhodil kvůli tomu, že před vámi zamlčel informace k zákonu o liniových stavbách?
Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Ne, nicméně já pečlivě sleduji legislativní plán z ministerstva dopravy, který měl směřovat a musím říct, že opravdu některé zákony byly výrazným způsobem zpožděny a je to selhání vedoucího vrchního ředitele úseku práva a legislativy. A my jsme říkali, že budeme vyvozovat odpovědnosti. A pokud vidím na svém úřadu, že plán se neplní a nejsou přijímána opatření k nápravě, tak samozřejmě jsem připraven sáhnout i do personálních změn.
Václav MORAVEC, moderátor:
Pane poslanče, ministr dopravy Antonín Prachař už naznačil, že aby měl peníze na dopravní stavby, takže sáhne ke zdražení mýtného. Mluví se o rozpětí 7 až 10 %. Když se podíváte na financování dopravy, sáhl byste k tomuto kroku, protože i za vás vlastně zůstávalo mýto a jeho sazby, když se budeme bavit o těch průměrných na stejné hodnotě a nebyly zvyšovány o inflaci?
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já se omlouvám, musím tři věty k tomu, měl velký prostor pan ministr a většinou to nedělám. Ale Jakub Kopřiva je kvalifikovaný a kvalitní státní úředník a dvakrát byl vyhozen ministry.
Václav MORAVEC, moderátor:
Ale on ho jednou vzal.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
On byl zaměstnaný, když jsem přišel, a poznal jsem ho v pracovním procesu. On má jednu podle mě dobrou vlastnost a podle mého ho dvakrát stálo místo, že říá ministrům věci, jak se mají. Jestli někdo dal nekvalifikovaný odhad, kdy budou zákony hotové, protože opravdu ty termíny, já jsem se smál, když jsem to viděl v okamžiku, když to bylo v legislativní. To, že zákon potřebuje RIA, to nevím, jak vás to mohlo překvapit, pane ministře. Zákon potřebuje RIA, to jsou standardní pravidla, to já nevím, že jste to nevěděl. To jen jako na okraj. K těm vyvlastňováním, není to celé, pořád vlastně třikrát řekl pan ministr vyvlastňování, vyvlastňování, vyvlastňování. Ta novela, o kterou jsme se přeli, bude mít v zásadě to, všichni dostanou šestnáctinásobek, není pravda to, co pan ministr říkal ve sněmovně, osmi, čtyř, dvojnásobek. Máme právní rozbory. Já jsem interpeloval pana premiéra, budeme se o tom bavit ve sněmovně. Ten zákon jasně říká šestnáctinásobek, takže vy, pokud jako vlastník projevujete vůli státu prodat za šestnáctinásobek, tak to stát, pokud to chce vyvlastnit, tak za šestnáctinásobek, žádný interní pokyn ministra či ŘSD nemá právní sílu vyvlastnění. Teď k tomu mýtu. Já myslím, že ta debata o sazbě mýto na příští rok by neměla zastínit ten hlavní problém mýta, a to je to, co bude od 1. ledna 2017.
Václav MORAVEC, moderátor:
Já vás prosím, promiňte. Vy jste tady zareagoval, teď si otevíráte jiné téma. Odpovězte na tu otázku, jestli byste, když se nezvyšovaly sazby mýtného o inflaci, jestli byste teď přistoupil k tomu kumulovanému kroku, ke kterému chce přistoupit ministerstvo dopravy.
Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
Byla politická dohoda, že do konce roku 2014 budou sazby zmraženy. Díky tomu se zvýšila i ta sazba 25 %. Myslím, že v roce 2013. Já neznám detailně ten materiál, který také skončil zatím v připomínkovém řízení a pokud mám dobré informace, tak je tam hodně připomínek z mnoha stran, tak uvidíme, jaký bude finální stav. Nicméně politická dohoda byla, že to bude zmraženo do konce roku 2014, první leden 2015 je po té politické dohodě a je legitimní rozhodnutí vlády či ministra dopravy, pokud najde argumenty, a ty to zdůvodní, aby to zvýšil.
expert ODS pro oblast dopravy
předseda poslaneckého klubu PČR
zastupitel statutárního města
předseda regionálního sdružení
Štítky:
rozhovor v médiích
doprava