18. března 2020

Můj největší úkol? Fungující a bezpečná doprava. Pro řidiče i cestující

(Patriot magazín) Jakub Unucka je náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region. V posledních dnech řeší se svým týmem denně, jak efektivně zajistit dopravu obyvatel kraje především do práce. „Ještě než začneme řešit dopravu, rád bych využil prostor a poděkoval všem, kteří zajišťují normální chod společnosti v této nenormální době. Zdravotníkům, sociálním pracovníkům, prodavačům, řidičům – zkrátka všem, díky nimž můžeme stále fungovat jako vyspělá společnost. Opravdu velký dík!" říká Jakub Unucka.

Začněme u toho nejednoduššího - jak je to v současné době s dopravou na letišti Ostrava - Mošnov? Které lety jsou povoleny a které naopak zakázány?
Místo slavnostního letu prvního spoje do Varšavy, na který se těšila spousta lidí, vidíme úplně opuštěné haly. Letiště je totiž zcela zavřené pro mezinárodní osobní dopravu, protože se nesmí cestovat do republiky ani ven.

A další lety?
Naopak provoz nákladního carga omezen není, takže letadla s respirátory a rouškami z Číny mohou přistávat i u nás. Letiště je otevřené i pro vnitrostátní pracovní lety soukromými letadly. A potěšitelná zpráva přišla v pondělí - je povoleno přistávat letadlům, která mají na letišti domluven servis či nástřik. Firmy působící na letišti tak mohou fungovat dál. Na rozdíl od vlastních pracovníků letiště, kterých je pochopitelně většina doma na osmdesáti procentech platu. O to více se asi všichni těší, až od září začne lítat pravidelná linka do Varšavy a co nejdříve se obnoví charterové dovolenkové lety.

Pokud jde o silniční osobní dopravu - jaká nyní platí v kraji omezení? Jak těžce se vám tato opatření prosazovala? Jsou řidiči ukáznění?
Na silnicích je karanténa zatím viditelná asi nejméně. Auto docela pochopitelně vytáhli asi všichni, kteří ho mají pojízdné. Ať už při cestách do zaměstnání nebo do obchodu. Ale na hranicích s Polskem a Slovenskem to vypadá jako před čtyřiceti lety: zátarasy na malých přechodech a hlídky na těch větších. Do Polska se dostanou prakticky jen Poláci, kteří se vracejí domů. Na Slovensko mohou i pracovníci, kteří dojíždějí do zaměstnání.

Složitější je asi železniční doprava - ta krajská, kterou zajišťujete vy, navazuje na tu celostátní. Co vám dělá největší potíže?
Kupodivu to na železnici až tak složité není, vlaky mají své koleje opravdu vyjeté. Zatímco dálková vlaková doprava prakticky skončila, ta regionální, kterou objednává kraj, pokračuje téměř v nezměněném rozsahu. Vlak je totiž takovou pevnou jistotou, která funguje prakticky pořád. Snažím se proto, aby to zůstalo i v této těžké době. Navíc ve vlaku mají lidé mnohem větší prostor než v autobusu, mohou se lépe vyhýbat kontaktu s ostatními cestujícími, což může hrát svoji roli.

Jaká omezení čekají na cestující, na co by si měli dát největší pozor?
Nejvíc jsou změny poznat na doprovodných službách – zavírají se pokladny, průvodčí neprodávají lístky a neprocházejí vlakem tam a zpátky. I občerstvení musí cestující oželet. A samozřejmě ty vlaky, které jezdily na Slovensko, končí už před hranicí. A vlak do Jeseníku, který jezdil přes polské území, je mezi Jindřichovem a Mikulovicemi nahrazen autobusy.

Zdroj: PATRIOT magazín

Ing. Jakub Unucka, MBA

náměstek hejtmana