4. června 2018

Tisková zpráva ODS Brno - město a spolku Brno autem

(www.ods.cz/region.jihomoravsky) Využít všech možností pro zkvalitnění dopravy v Brně, tu cyklistickou nevyjímaje. To je cílem jak členů ODS, tak spolku Brno autem, kteří se rozhodli jít do komunálních voleb 2018 společně. „Není totiž pravda, že by pohled ODS na rezidentní parkování a cyklistickou dopravu byl diametrálně odlišný od spolku Brno autem. Jsem přesvědčen, že spolek Brno autem není primárně zaměřen proti cyklistické dopravě, jde zejména o to, aby byly vytvořeny vhodné podmínky pro všechny formy dopravy,“ sdělil Robert Kerndl.

Rezidentní parkování

 

Stanovisko ODS

V minulém volebním období byl městskou společností Brněnské komunikace a.s., zpracován dokument „Strategie parkování ve městě Brně“, tento dokument byl schválen Zastupitelstvem města Brna dne 2. 9. 2014. Základním pilířem Strategie je snížení deficitu parkovacích míst zřizováním nových parkovacích míst a případné zavedení rezidenčního parkování pouze na základě souhlasu příslušné městské části (viz tisková zpráva MMB ze dne 3. 9. 2014, která je stále zveřejněna na oficiálních webových stránkách města Brna, stejně tak jako celý dokument Strategie parkování ve městě Brně).

Předmětnému schválení Zastupitelstvem města Brna předcházelo projednání se všemi městskými částmi. Z úrovně městské části Brno – střed byla v červenci 2014 usnesením rady městské části konstatována nutnost řešení parkování v městské části Brno – střed, spočívající v realizaci nových parkovacích míst dle návrhů Strategie, včetně výstavby parkovacích domů a záchytných parkovišť, a v zavedení rezidentního parkování pro obyvatele městské části. Zároveň bylo konstatováno, že Rada městské části Brno – střed požaduje realizaci pilotní fáze bez uplatnění poplatků pro rezidenty.

V souladu se schválenou Strategií v dalším období měly následovat kroky vedoucí ke zvýšení parkovacích míst všemi dostupnými formami (zejména výstavbou parkovacích domů a záchytných parkovišť). Ruku v ruce se zvýšením parkovacích míst mělo být zaváděno rezidentní parkování v těch městských částech, které s daným postupem souhlasí.

K tomuto postupu však nedošlo. V tomto volebním období se téměř nestaví ani parkovací domy ani záchytná parkoviště, nedochází tedy k zvyšování parkovacích míst nutných k tomu, aby rezidentní parkování bylo možno uvést v život.

„Zavedení rezidentního parkování bez předchozího zvýšení počtu parkovacích míst, tedy pouze částečná realizace Strategie parkování ve městě Brně, není dle našeho názoru správným krokem a nepovede k většímu komfortu parkování ve městě. Zároveň nesouhlasíme s navrženým ceníkem pro rezidenty a abonenty, neboť máme za to, že minimálně v pilotní fázi by měla být možnost parkovat zdarma,“ konstatovala Markéta Vaňková.

 

Stanovisko spolku Brno autem

Spolek Brno autem dne 19. 1. 2018 vyzval radní města Brna, aby provedli průzkum veřejného mínění o rezidentním parkování.

Členové spolku vycházeli z toho, že když mohou radní zadávat průzkum veřejného mínění na téma přesunu nádraží, mohou se občanů zeptat rovněž na to, zda chtějí parkovací zóny. Tento průzkum byl ze strany vedení města odmítnut. Nynější vedení magistrátu chce podle spolku zavést rezidentní parkování velmi chaotickým způsobem. Lidé se vše dozvídají na poslední chvíli a vládne velká nejistota. S občany nikdo nekomunikuje a všechny přípravy jsou prováděny tajně. Diskuze o rezidentním parkování se plánují tak, aby přišlo co nejméně občanů. Jsou na ně zváni lobbisté z parkovací asociace, ale oponenty parkovacích zón nikdo nezve.

S ohledem na to, jak nynější vedení města přehlíží názory veřejnosti, jsme se rozhodli, že uděláme anketu, takový průzkum veřejného mínění, sami. Od dnešního dne budou brigádníci v centru města sbírat od občanů odpovědi na téma rezidentního parkování. Anketa bude rovněž probíhat na internetu na stránce www.parkovanivbrne.info,“ uvedl předseda spolku Jan Mandát.

Někteří lidé vyčítají spolku Brno autem spojení s ODS, neboť ODS v minulosti rezidentní parkování připravovala. Byla to ale právě ODS, která předložila sofistikovaný a ucelený dokument Strategie parkování ve městě Brně řešící parkování v Brně jako celek, nejen dílčím způsobem ve formě rezidentního parkování.

Brno autem neodmítá určité zvýhodnění rezidentů, spolku vadí zejména stávající podoba návrhu rezidentního parkování, která je podle něj stejně špatná, jako pražské modré zóny.

Spolek nejvíce rozporuje fakt, že se má rezidentní parkování zavést jako dílčí opatření bez širší návaznosti. Město nemá dokončená parkoviště typu P+R. Pokud už se nějaké parkoviště tohoto typu připravuje, tak jako změna stávajícího parkoviště bezplatného na P+R. Tento postup spolek odmítá, protože se nevytváří nová místa, ale pouze přeznačují stará. Pokud má být v centru rezidentní parkování, musí být v okolí centra odstavná parkoviště v docházkové vzdálenosti nebo klidně na okraji Brna propojená tramvají nebo expresním autobusem.

Rezidentní parkování je ve své stávající podobě podle předsedy spolku Jana Mandáta bezohledné k podnikatelům, protože ve všední dny, kdy je situace nejvíce kritická, přijíždějí do města jejich klienti a zaměstnanci. Zavedení parkovacích zón zhorší dojíždění zaměstnanců a také obslužnost pro zákazníky.

Rezidentní parkování navíc nepočítá se studenty, kteří však v Brně tvoří nepominutelnou sociální skupinu. „Brno je významným univerzitním městem, a my se divíme, že v ulicích parkují studenti? Díky dojíždějícím studentům jsou tu skutečně zhoršené problémy s parkováním. Ale řešit je tak, že zavedeme zóny a nenabídneme studentům alternativu, je velmi krátkozraké. Z našeho pohledu je nutné jednat s univerzitami a vysokými školami. Areály jednotlivých škol mohou nabídnout parkovací plochy pro studenty. Pokud má student většinu týdne auto odstavené, může ho nechat na odstavném parkovišti,“ řekl Jan Mandát.