Radotín a okolí hrají ve filmových pohádkách
(Noviny Prahy 16) Radotíňák Viktor Krištof je filmovým producentem, který často stojí u zrodu filmových pohádek, jako jsou dosavadní dva díly Princezny zakleté v čase nebo Zlatovláska. Některé scény štáby natáčely v Radotíně a okolí. Viktor Krištof se zároveň z pozice člena rady zodpovědného za kulturu, informatiku a volný čas podílí na vedení radotínské radnice. V listopadu vstupuje do kin jeho nejnovější film Zrození alchymistky, na kterém spolupracoval jako producent.
Budete se na Štědrý večer doma dívat na pohádku? Kterou si pustíte?
Možná nějakou, kterou jsem natočil (s úsměvem). Moje rodina pohádky, pod kterými jsem podepsaný jako producent, docela sleduje. Ale já osobně nevím, jestli se na svou pohádku dívat vydržím. Jsem ke své tvorbě poměrně kritický. Možná si raději pustíme Šíleně smutnou princeznu, pokud ji budou v televizi dávat.
Kterou českou filmovou pohádku považujete za nejlepší?
Asi tu Šíleně smutnou princeznu, hlavně kvůli humoru, hudbě a lehkosti, s jakou je vyprávěna.
Jak jste se dostal k natáčení pohádek? Souvisí to s tím, že jste tatínkem malých dětí?
To tak úplně nesouvisí. K pohádkám jsem se dostal už někdy v roce 1996 jako student Gymnázia Jana Palacha. Rekrutoval jsem tehdy spolužáky do komparzu. Musím se zeptat svého tehdejšího spolužáka Štěpána Raka, jestli jsem ho náhodou na něco neukecal.
Do jakých pohádek jste se tehdy jako studenti zapojili?
Jednalo se celkem o tři pohádky: O perlové paně, O třech rytířích, krásné paní a lněné kytli a Bronzová koruna. Cítil jsem se tenkrát velmi důležitě. Koordinoval jsem své spolužáky a těm nejkrásnějším spolužačkám jsem vybíral nejkrásnější šaty. Sám jsem pak pobíhal po Kavčích horách v brnění, které vážilo asi 40 kilogramů. To vše bez honoráře, i o jídlo jsem se styděl požádat. Dělal jsem to přece pro naše rodinné filmové studio Three Brothers, které založili mí strejdové a táta.
Kdy jste se po této první zkušenosti k produkci filmových pohádek vrátil?
Po gymnáziu jsem odešel na vojnu, následovalo studium vysoké školy. Poté mě život zavedl do Austrálie a Japonska. Po návratu jsem zamířil do oblasti bezpečnosti informací, ale hned v roce 2008 jsem se k dětské tvorbě vrátil. Naší rodinné firmě jsem pomáhal s filmem a seriálem Ať žijí rytíři v režii Karla Janáka. Dostal jsem tenkrát na starosti správu dat, protože se tento projekt točil na v té době supermoderní digitální kamery Red One. Používal je v této době sice i slavný režisér Spielberg, ale v Evropě jsme byli mezi prvními uživateli, takže vůbec nic nefungovalo. Tehdy někdy jsem se rozhodl, že se do filmařiny pustím naplno. Od začátku mi dávaly z hlediska životních hodnot největší smysl filmy pro děti a historické snímky.
Chystáte v současnosti nějakou novou pohádku?
To je těžká otázka. V listopadu jsme do kin uvedli filmovou verzi seriálu Zrození alchymistky, to však není čistá pohádka. Ono je vůbec zajímavé si říct, co pohádka znamená, protože se jedná především o evropský fenomén a na zahraničních festivalech a trzích jakoby neexistuje. Pohádky patří buď do kategorie rodinných filmů, fantasy, nebo animovaných snímků.
Zkuste tedy filmovou pohádku nějak zařadit do ostatní filmové tvorby.
Já se domnívám, že pohádka existuje. Jejím nejbližší příbuzným v mezinárodních škatulkách je fantasy. Filmovou pohádku lze definovat jako příběh, který se odehrává ve světě, který se podobá tomu reálnému. Postavy a věci se však v pohádkách chovají nereálně. Naopak svět fantasy bychom mohli popsat jako svět, který je nereálný, má svá vlastní pravidla a zákonitosti a postavy se chovají podle těchto pravidel.
Můžete to vysvětlit na nějakém příkladu?
Kouzelný prsten z Arabely čaruje, ale nikdo se neptá proč. Kdežto prsten z Pána prstenů má svou historickou identitu jasně definovanou. Takže jsme v případě Zrození alchymistky
nevytvořili další pohádku, ale spíše fantasy. Tento nový film v radotínském kině uvádíme v předpremiéře ve čtvrtek 27. listopadu od 20 hodin.
Jako producent jste nedávno dal vzniknout klasické české pohádce, kterou je Zlatovláska. Máte v plánu natočit další klasické pohádkové příběhy?
V tuto chvíli ne. Zlatovláska mě stála mnoho sil, a ještě teď se nezaplatila. Klasické pohádky patří k těm nejnáročnějším a nejdražším, protože kombinují drahé lokace, zvířata, kaskadéry, koně, kostýmy, masky se spoustou natáčecích dní. Výpravnou pohádku dnes prakticky nejde udělat za méně než 50 milionů korun, které se velmi obtížně shánějí. Když navíc takovou českou pohádku natočíte, bojujete se snímky velkých studií, jako je americké Disney. Ty mají klidně stokrát větší rozpočet a kolik utratí za výrobu filmu, tolik investují i do marketingu.
V čem se liší pohádky vašeho dětství od pohádek, které jako producent natáčíte?
Liší se především rychlostí vyprávění. Dnešní děti jsou v lecčems rychlejší, než jsme byli my, a umí si věci domýšlet. Proto se musí na plátně neustále něco dít. Pokud se nic neděje, přestává to děti bavit. Nebezpečným trendem současnosti jsou swapovací videa. Dítě u nich hledá emoci, a pokud ji v prvních třech sekundách nedostane, tak přepíná na další. Obávám se, že to vede k emocionálnímu fastfoodu. Děti zažívají instantní smích, smutek, radost i lásku. Film je tedy formát, na který si některé děti musí zvykat.
Opravdu platí, že je Česko v produkci filmových pohádek výjimečně plodné?
Je to dáno evropskou tradicí a paradoxně i kvalitou produkce tohoto žánru v době komunismu, kdy pohádky sloužily jako bezpečná zábava pro celou rodinu. Paradoxně jí tato nálepka pomohla. Bohužel je čím dál obtížnější pohádky točit.
Některé své pohádky jste natáčel i v Radotíně a okolí. Připomeňte, o která místa šlo.
V mých filmech si zahrály lokality Cikánka, říční lázně, okolní lomy, lesy, místo okolo hřbitova Na Pískách, kavylová step i Slavičí údolí. V budoucnu bych rád natáčel také na zbraslavském zámku nebo v Černé rokli.
Petr Buček
radní MČ Praha 16
člen MS ODS Radotín