10. prosince 2015

Interpelace na ministryni školství ve věci ÚJAK

Ústní interpelace poslance Petra Bendla na ministryni školství Kateřinu Valachovou ve věci ÚJAK.

 
Petr Bendl: 

Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená nepřítomná paní ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, je to už podruhé, co mi utíkáte z této interpelace, přestože jste tady ještě před zhruba půl hodinou byla. Ale nevadí, doufám, že mi odpovíte písemně. (Během řeči posl. Bendla se ministryně školství vrátila do jednací síně.)
 
Musím se k záležitosti Univerzity Jana Amose Komenského znovu vrátit. Učitelé, kteří si doplňují - povinně, podotýkám - své vzdělání, nemohli na Univerzitě Jana Amose Komenského díky vašemu rozhodnutí a doporučení Akreditační komise řádně dostudovat. Dnes už tito lidé začínají dostávat ve svých zaměstnáních výpovědi, odcházejí studovat na Slovensko či hledají práci mimo resort Ministerstva školství.
 
Chci se vás zeptat, jak se toto shoduje se závazkem programového prohlášení vlády a koaliční smlouvy, kde máte napsáno - cituji: Ve spolupráci s pedagogickými fakultami se zasadíme o zlepšení přípravy učitelů na jejich profesi. Tolik jenom citace. Chci se vás zeptat, co uděláte pro udržení těchto učitelů v resortu školství tak, aby mohli dostudovat a býti platnými zaměstnanci jednotlivých škol, a zda hodláte v otevřeném zákoně nebo školském zákoně, který dnes projednává Poslanecká sněmovna, učinit opatření, aby se takovéto hlouposti - nemám pro to jiný výraz - už do budoucna neopakovaly, protože jste tímto poslali do nejistoty opravdu stovky lidí a stovky rodin.
 
Děkuji vám za odpověď.
 
 
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová:

Děkuji. Vážený pane poslanče, vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, co se týká skutečností, které tady představil pan poslanec Bendl, tak jenom samozřejmě zareaguji. Jenom bych chtěla připomenout, že situace nyní z hlediska platného práva je taková, že stanovisko Akreditační komise je pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy závazné. Z hlediska řízení v návaznosti na stanovisko Akreditační komise a pozice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy tady jsme jako vláda učinili změnu a předložili do Poslanecké sněmovny, je obsažena v novele vysokoškolského zákona, která tady vlastně odstraňuje to, co pan poslanec Bendl shrnul do zkratky, že jsem to tedy byla já, kdo rozhodl "v neprospěch" studentů Univerzity Jana Amose Komenského.
 
Potom bych chtěla zmínit, že samozřejmě je zejména na odpovědnosti univerzity, aby neztratila akreditaci. Nicméně já jsem se od počátku, když jsem byla konfrontována s touto situací, snažila zajistit možnost dostudování studentů a studentek UJAK. Mohla jsem vycházet jenom z toho, co mně právní řád umožňuje. Nebudu opakovat to, co bylo opakovaně zveřejněno z hlediska množství míst zajištěných na našich vysokých školách a univerzitách, protože jejich hlavní problém byl v tom, že z hlediska přímé návaznosti se podařilo zajistit pouze 150 míst, kdežto situace z hlediska učitelských profesí se týkala 500 studentů a studentek. Následně Univerzita Jana Amose Komenského reagovala tím, že požádala Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy o vyjádření se k možnosti dostudovat na slovenské vysoké škole Katolická univerzita v Ružomberku. My jsme obratem reagovali a zajistili jsme u slovenského Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy kladné stanovisko v tom smyslu, že se jedná o studijní program, který z hlediska našich kvalifikačních předpokladů je vyhovující, a jsme připraveni po ukončení studia na této univerzitě uznávat dosažené vzdělání. Podle našich informací se do Ružomberku přihlásilo 434 lidí. Z hlediska té možnosti, kterou jsme zajistili my na našich vysokých školách a univerzitách jako Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy po dohodě se všemi pedagogickými fakultami, máme informace, že se tedy hlásí řádově desítky studentů. Ono to i odpovídá vlastně množství těch lidí, co preferovali dostudování na dané univerzitě v Ružomberku. 
 
Co se týká toho, jak se to slučuje s prioritami vlády, tak my z hlediska právě profesního rozvoje učitelů máme připraven kariérní řád. Já ho předložím na počátku roku. Ten bude řešit profesní rozvoj a osobnostní růst učitelů.
 
Co se týká situace, která teď nastala, tak jenom chci říct a připomenout, že na doplnění kvalifikačních předpokladů bylo vyčleněno dohromady deset let. Kolegové a kolegyně, kteří jsou v tuto chvíli na Univerzitě Jana Amose Komenského, zahájili z hlediska výjimky, kterou zákon umožňuje, včas studium, s tím, že z hlediska jejich právní jistoty nyní v těch pracovněprávních vztazích jsme na to zareagovali tak, že jsme vydali stanovisko, že podle našeho soudu, pokud takto bylo jejich studium přerušeno z hlediska ztráty akreditace, tak pokud navážou v přiměřené době z hlediska materiálního, tak bude nadále jejich status pokládán za takový, že toto splnili. To znamená, splnili výjimku, zahájili v té předpokládané době.
 
Z hlediska případné kritiky studentů a studentek, že někteří z nich v tuto chvíli čelí hrozbě výpovědi, chci jenom říct, že komunikujeme s danými studenty a studentkami, prověřujeme situaci individuálně. A jenom chci obecně říct, že otázka jejich kvalifikovanosti nebo nekvalifikovanosti se nijak nezměnila postupem Akreditační komise, protože oni už i tak z hlediska výjimky byli pokládáni za učitele, kteří sice nemají kvalifikační předpoklady, ale mohou realizovat přímou vyučovací povinnost. Takže ani tady jsme do jejich statusu nezasáhli jako Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Nicméně nám na nich záleží a tyto situace prověřujeme, ty konkrétní. Jsou to jednotky případů a řešíme je.
 
Co se týká obecně kvalifikačních předpokladů, a vy jste říkal školský zákon, teď nevím, jestli jste měl na mysli, tedy jak říkám, novela vysokoškolského zákona už řeší Akreditační komisi, bude tedy Národní akreditační úřad, který bude uvnitř Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a bude tam tedy rozhodování v instancích. Takže to je reflexe legislativní na tu situaci, která je kritizována z hlediska stávající platné právní úpravy a postavení Akreditační komise. A pokud máte na mysli novelu školského zákona a možnosti, jak bychom případně mohli reagovat na situaci z hlediska Univerzity Jana Amose Komenského, tak tam v tuto chvíli nic takového neplánuji.
 
Nicméně, nicméně, ale to nesouvisí nijak s Univerzitou Jana Amose Komenského jsem připravena k věcné debatě z hlediska celkového nastavení kvalifikačních předpokladů a výuky speciální pedagogiky na našich fakultách.
 
 
Petr Bendl: 

Děkuji za slovo. Já už budu stručný. Myslím si, že kdyby vám na nich opravdu záleželo, tak jste je nechali aspoň dostudovat. A teď vás jenom můžu prosit nebo apelovat na vás, abyste těm, kteří dostávají výpovědi, byli nápomocni a případně se snažili o to, aby v resortu školství zůstali. Protože oni se pouze snažili naplnit zákonnou povinnost toho, aby splňovali podmínky pro další výchovu a vzdělávání pro svoji učitelskou práci. V tuhle chvíli ty podmínky nesplňují a někteří zaměstnavatelé přistupují k tomu, že jim z tohoto titulu dávají výpovědi. To je aspoň podle sdělení některých lidí, kteří se tím zabývají. Včera proběhlo jednání v Senátu, které taky nebylo příliš konkrétní. A že by těm lidem nějak pomohli, to tedy evidentně ne.
 
 
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: 
 
Děkuji, pane poslanče. Samozřejmě, já se situací těchto studentů a studentek budu zabývat. Jenom z hlediska té možnosti dostudování, tak jenom mohu konstatovat, že se lišíme v názoru na věc, jestli jsem mohla, nebo nemohla jako ministryně školství rozhodnout v rozporu se stanoviskem Akreditační komise. Já se domnívám, že nemohla. Děkuji.
Ing. Petr Bendl

poslanec PČR
zastupitel obce