ODS vyzývá premiéra Sobotku, aby odvolal ministra dopravy Prachaře
24. září 2014

ODS vyzývá premiéra Sobotku, aby odvolal ministra dopravy Prachaře

Předseda občanských demokratů Petr Fiala dnes vyzval předsedu vlády Bohuslava Sobotku k odvolání ministra dopravy Antonína Prachaře.

 
„Vyzýváme předsedu vlády Bohuslava Sobotku, aby ministra dopravy Antonína Prachaře odvolal a našel takového ministra, který ministerstvo dopravy odborně i osobnostně zvládne. V opačném případě nemůžeme brát vážně, že výstavba dopravní infrastruktury je prioritou této vlády,“ zdůraznil Petr Fiala, předseda Občanské demokratické strany a připomněl nekoncepční rozpory ve vládě, kdy místopředseda vlády a Prachařův stranický šéf Andrej Babiš prohlásí, že je „ostuda, že 25 let po revoluci nemáme dálniční spojení s Vídní“ a v ten samý den ministr Prachař oznámí, že se rychlostní silnice na Vídeň stavět nebude.
 
„Ministerstvo dopravy pod Antonínem Prachařem nezvládá organizaci rekonstrukce D1, zrušilo stavbu dálnice R52 na Vídeň, prochází neustálými personálními výměnami, nezvládá vybrat provozovatele mýta a neustále odkládá otevření železnice konkurenci. Prakticky každý z těchto důvodů sám o sobě by stačil na okamžitý vyhazov ministra,“ zdůraznil Zbyněk Stanjura, předseda poslaneckého klubu Občanské demokratické strany.
 
 
Pět důvodů proč odvolat ministra Prachaře:


1. chaotická modernizace D1
Uprostřed stavební sezóny ministr rozhodl o přerušení modernizace jednoho úseku a státu za to navíc hrozí milionové škody kvůli požadavkům na kompenzace ze strany stavební firmy.
 
 
2. konec stavby rychlostní komunikace R52 na Vídeň
Ministr Prachař tím mimo jiné jde proti vládnímu prohlášení, kde je R52 první uvedenou silnicí; porušuje tím mezivládní dohodu z roku 2009 o spojení Brna a Vídně; a maří slova svého stranického šéfa Andreje Babiše, že „je ostuda, že 25 let po revoluci nemáme dálniční spojení s Vídní.“
 
 
3. neustálé personální změny
Ministr odvolal dalšího generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic, kterého sám přivedl, a ŘSD tak bude brzy mít čtvrtého ředitele za působení současného ministra. Odvolal také vrchního ředitele legislativy, kterého sám přivedl. Plánuje odvolání generálního ředitele Českých drah, kterého sám přivedl.

 
4. nezvládnutí výběru nového dodavatele mýta
Ministr není schopen rozhodnout ani o rozsahu zpoplatnění, natož o dalších náležitostech jako jsou požadované funkce, spolehlivost, nebo náklady.

 
5. odložení otevírání železničního trhu
Antonín Prachař zastavil vstup konkurence na železnici. Do konce funkčního období této vlády nebude zahájen provoz ani na jedné lince na základě výběrového řízení. Přitom linek připravených ke vstupu konkurence bylo minimálně pět k okamžitému vyhlášení výběrového řízení.