6. srpna 2014

Stanovisko ODS ke služebnímu zákonu

 

Zásadní připomínky (celkem 4)

 

1. Zrušení institutu Generálního ředitelství

 

Nejvyšším úředníkem na každém úřadu je státní tajemník. Státní tajemník je jmenován a odvoláván vládou na návrh ministra, funkční období delší než volební období např. 5 let, lze v zákoně vyjmenovat důvody pro odvolání.

 

Státní tajemník rozhoduje o personálním obsazení úřadu, má na starosti dodržování zákona o státní službě (ZSS), otázky odměňování apod. Státní tajemník funguje obdobně jako tajemníci obecných, městských, magistrátních, či krajských úřadů.

 

Kompetence z paragrafu 13 odstavce 2 převést takto:

a)  připravuje návrh systemizace služebních míst (dále jen „systemizace“) na základě návrhů služebních orgánů a kontroluje její dodržování,

převést na Ministerstvo vnitra nebo variabilně na Ministerstvo financí

b)  připravuje návrhy právních předpisů týkajících se služby, s výjimkou návrhů právních předpisů o odměňování,

převést na Ministerstvo vnitra

c)  zabezpečuje postup při provádění tohoto zákona, právních předpisů vydaných k jeho provedení a služebních předpisů vydaných generálním ředitelem,

převést na Ministerstvo vnitra, zabezpečují státní tajemníci, či vedoucí služebního úřadu

d)  připravuje návrh systému hodnocení státních zaměstnanců,

převést na Ministerstvo vnitra

e)  koordinuje vzdělávání státních zaměstnanců a připravuje vzdělávací programy a rámcová pravidla pro vzdělávání státních zaměstnanců,

Úřad vlády či Ministerstvo školství (případně vnitra) uděluje akreditace fakultám vysokých škol k provádění úřednických zkoušek a ke vzdělávání úředníků. Přehled a koordinaci zajišťuje Ministerstvo vnitra.

f) hodnotí vytváření podmínek pro sladění rodinného a osobního života s výkonem služby služebními úřady a předkládá o tom jednou ročně zprávu vládě,

zbytečné, vypustit, nechat na státních tajemnících, či vedoucích služebního úřadu

g)  plní další povinnosti podle tohoto zákona.

 

 

2.  Otevřenost státní služby na všech úrovních pro úředníky samosprávy i zástupce akademické a soukromé sféry

 

Umožnit vstup do státní služby (i na místa představených) lidem z obecních úřadů, městských úřadů, magistrátů, krajských úřadů, dalších státních či mezinárodních institucí, akademické obce, či privátního sektoru prostřednictvím otevřených výběrových řízení s přísně definovanými kvalifikačními předpoklady (již od 1. kola VŘ).

Současně nevázat odměňování na složení úřednické zkoušky (alternativou je složení úřednické zkoušky v rámci výběrového řízení uchazeči, kteří splnili kvalifikační předpoklady).

 

 

3.  Zachování jednoho typu náměstků ministra

 

Navrhujeme v zákonu zrušit funkce náměstků pro řízení sekce (nahradit je v plném rozsahu osvědčenou funkcí vrchního ředitele). Navrhujeme tedy zachování funkce náměstků ministra, na které se nebude ZSS vztahovat. Počet náměstků nedoporučujeme stanovit zákonem, neboť jednotlivá ministerstva se od sebe liší.

 

4.  Zajištění personální kontinuity a stability

 

V Přechodných ustanoveních paragraf 188 písmeno d) místo 3 let uvést 4 roky. S tím souvisí i automatické obdržení úřednické zkoušky podle paragrafu 194.

 

 

Další připomínky:

 

1) Účinnost ZSS – souhlasíme s datem 1.1.2015, o termínech prováděcích předpisů se ještě bude jednat

 

2) Stanovení výjimek ze ZSS – paragraf 2, písmeno 1

 

Přidat RRTV, ERÚ, ÚCL (Úřad pro civilní letectví), ÚOZPLN (Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod ), Technologická agentura, SÚJB, ČSÚ, NKÚ, inspektoři SÚIP.

 

3) Neuznané VŠ – par.7 odst.4 – vypustit výjimku pro MGIMO, přidat do seznamu i Fakultu státní bezpečnosti a Fakultu ochrany státních hranic VŠ SNB

 

4) ZOZ zrovnoprávnit s úřednickou zkoušku, například takto:

 

§ 37 zní nově takto:

§ 37

(1) Úřednická zkouška se koná písemně. Účelem úřednické zkoušky je ověřit, zda státní zaměstnanec má potřebné znalosti organizace a činnosti veřejné správy, práv a povinností a pravidel etiky státního zaměstnance vydaných služebním předpisem generálního ředitele, znalost právních předpisů obecně dopadajících na činnost státní správy a základní znalosti práva Evropské unie. Provedení úřednické zkoušky zabezpečuje generální ředitelství.

(2) Za rovnocennou úřednické zkoušky se považuje zkouška zvláštní odborné způsobilosti úředníka územního samosprávného celku

 

5) Umožnit opakované konání úřednické zkoušky, v případě opakované zvýšit částku, kterou uchazeč musí zaplatit

 

Např. takto:

 V § 41 odst. 1 se věta poslední „Úřednickou zkoušku lze opakovat jen jednou.“ Zrušuje

 

 

 

6) Velký problém právního nároku na jmenování, navrhujeme vypuštění těchto ustanovení ( např. paragraf 55 odst.7, paragraf 56 odst. 7, paragraf 57 odst.8, paragraf 58 odst. 8, paragraf 59 odst. 8). Ten, kdo jmenuje, musí mít možnost odmítnout jmenování vítěze výběrového řízení, jinak hrozí dvojité obsazování míst představených.

 

 

7) Snížit částky odměňování mimo službu + výši odbytného  

 

Dobu mimo službu zkrátit na 6 měsíců, snížit výši maximální odměny např. z 50+30 % na 40+20 %.

 

Přiblížit stav odbytného k ZP, navrhujme tedy násobky 2,3,4 a 5 násobek měsíčního platu v paragrafu 74 odst. 2.

 

8) Datum systematizace – navrhujeme 30.11. místo 31.12. – pro implementaci od 1. ledna je potřeba minimálně 1 měsíc.

 

9) Možnost mimořádné systematizace – navrhujeme možnost mimořádného termínu do 6 měsíců od konání voleb do Poslanecké sněmovny (příští volby budou 10/2017, první systematizace by byla možná až od 1.1.2019).

 

10) Vypustit přítomnost odborů u úřednické zkoušky, par. 134 písmeno f

 

11) V par.143 změnit slova s přihlédnutím ke stanoviskům za slova po projednání nebo jiným způsobem zajistit soulad tohoto paragrafu s obdobným paragrafem  v Zákoníku práce.

 

Legislativní otázky

 

1) Původní návrh ST71 – jedná se o novelu zákona č.218/2002 Sb., KPN tento zákon ruší a navrhuje úplně nový zákon

 

2) Doprovodný zákon (ST231) – sladění s ZSS, sladění s lustračním zákonem

 

 

Zbyněk Stanjura, předseda poslaneckého klubu ODS

Jana Černochová, 1. místopředsedkyně poslaneckého klubu ODS