11. června 2013

BESIP se zaměřuje na cyklisty a rozjíždí kampaň s Horskou službou

Smrt na kole v České republice nalezlo v roce 2012 celkem 64 cyklistů, což je o 14 případů více než loni. Cyklisté tak u nás tvoří téměř 10 % všech obětí dopravních nehod, čímž stále o 2 % převyšujeme evropský průměr.

BESIP se cyklistům ve svých kampaních věnuje dlouhodobě a nyní se ve spolupráci mj. s Horskou službou ČR podílí na letní kampani Na kole jen s přilbou. Jejím hlavním posláním je upozornit na skutečnost, že k závažným nehodám cyklistů dochází nejen na silnici, ale také na cyklotrasách v horských oblastech.

Jen během letní sezony loňského roku Horská služba ČR ve sledovaných lokalitách zaznamenala 559 zraněných cyklistů a o rok dříve dokonce 2 usmrcené. „Mezi nejčastější příčiny vážných nehod cyklistů na horách patří zejména nedostatečné či nesprávné použití ochranné přilby a jízda pod vlivem alkoholu. V neposlední řadě ale také přecenění vlastních sil a schopností ovládat jízdní kolo,“ říká náměstek ministra dopravy Jiří Žák. Kampaň Na kole jen s přilbou se zaměřuje na cyklisty oblíbené horské oblasti Čech a Moravy (Jizerské hory, Krkonoše, Krušné hory, Šumavu, Orlické hory, Jeseníky a Beskydy) a několik dalších oblíbených cyklostezek např. v Pardubickém a Jihomoravském kraji. Osloví tím minimálně 8 tisíc cyklistů.
 
BESIP dále podporuje celorepublikový projekt Bezpečně na kole, který nabízí zábavnou formu výuky jízdy na kole v extrémních situacích, které děti mohou zažít i při zdánlivě bezpečné jízdě. Součástí praktické části ukázek je například tzv. skills centrum, dráha simulující přírodní i městské překážky. Děti se tímto způsobem učí jak se chovat v neočekávaných situacích a osvojují si základní bezpečnostní pravidla. Během uplynulých dvou let bylo takto proškoleno přes 7 tisíc dětí a pro letošek organizátoři naplánovali celorepublikovou roadshow pro veřejnost, kterou podpoří celá řada významných sportovců.
 
Z informace o plnění Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP 2020) vyplývá, že v roce 2012 došlo k menšímu snížení obětí, než se předpokládalo. Oproti roku 2009 klesl počet usmrcených cyklistů o pouhých 11 % na 64 případů, oproti celkovému celostátnímu poklesu o 18 %, a počet těžkých zranění cyklistů byl dokonce o 36 případů vyšší. „Ve srovnání se státy EU jsou problémem zejména cyklisté ve věku nad 25 let a mezi suverénně nejhorší státy se ČR řadí v počtu nehod u cyklistů starších 65 let,“ doplňuje vedoucí BESIP Roman Budský.
 
Finanční ztráty spojené s dopravními nehodami byly jen za období roku 2013 předběžně odhadnuty na 55 miliard korun. Ministerstvo dopravy také z tohoto důvodu aktivně podporuje všechny úkoly a preventivní aktivity směřující k naplnění cílů NSBSP 2020 i nové Cyklostrategie pro léta 2013 až 2020, kterou vláda schválila 22. května. Jejím cílem je zvýšit počet lidí, kteří kolo využívají k dopravě, zefektivnit výstavbu cyklistické infrastruktury, ale také zlepšit bezpečnost cyklistů a kvalitu života ve městech.