9. května 2013

Interview ČT24

Hostem diskusního pořadu ČT24 byl ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Hovořil o plánované modernizaci dálnice D1.


Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:


Začíná oprava největší tuzemské dálnice. Prozatím se budou modernizovat dva úseky. Máme čekat dopravní peklo? Především o tom bude dnešní Interview. Dobrý večer. A hostem Interview je ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Dobrý večer. 

 

 


Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Dobrý večer. 

 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:


Než ale dáme prostor našemu hlavnímu hostovi, pojďme se podívat na místo oprav živě. Přímo na 104. kilometru dálnice D1 je reportér Petr Malý. Petře, zdravím tě. Stále platí, že provoz je po prvním omezení dopravy bez větších problémů? 

 



Petr MALÝ, redaktor: 


Hezký večer. Ano, stále to platí. Podle toho, co vidíme sami na vlastní oči, i podle informací, které hlásí dopravní zpravodajství, zatím se na dálnici jezdí bez větších problémů. To, co vidíte za mnou, je první viditelná část velké modernizace D1. Na středových, na 104. kilometru začali dělníci dnes odstraňovat a odstranili středová svodidla. Právě v tomto úseku by v budoucnu měla auta projíždět během těch oprav do protisměru. A ani tady se během dne větší komplikace neobjevily. Až na jednu, v ranní špičce kolem sedmé hodiny se tu utvořila kratší asi kilometr a půl dlouhá kolona, která se ale postupně rozjela. Dá se říct, že od té doby policie žádné vážnější nehody nebo zácpy nezaznamenala. Možná je to tím, že dnes vládne na dálnici poměrně slabší provoz. Možná i zkušenostmi řidičů, kteří jsou na nejrůznější krátkodobé omezení a uzavírky na nejstarší dálnici prostě už zvyklí. 

 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:


Ze 104. kilometru nás informoval redaktor České televize Petr Malý. Petře, děkuju ti za informace. A míříme ještě dál. Míříme totiž do Ostravy, kde provoz na D1 bedlivě sleduje Národní dopravní informační centrum. A právě tam je i náš redaktor Tomáš Vzorek. Tak, Tomáši, jsou jinde po D1 nějaké dopravní komplikace? 

 



Tomáš VZOREK, redaktor: 


Dobrý večer. Tak na monitorech za mnou můžeme sledovat v podstatě celou D1. Mohu potvrdit, že komplikace nejsou a to jak na tom 113. kilometru, kde je další omezení, tak po celé, v podstatě po celé délce D1. I tak jsou ale tady v Národním dopravním informačním centru na komplikace připraveni. Posílili například počty dispečerů, takže na každé směně je teď o jednoho dispečera více, tak aby se veškeré informace mohly dostat co nejdříve k řidičům. Ty informace mohou řidiči najít na webu dopravniinfo.cz, kde jsou odkazy jak na další informační portály, tak třeba také na různé mobilní aplikace. Národní dopravní informační centrum dlouhodobě úzce spolupracuje také s policií, hasiči, záchranáři, ale také s médii. Takže na už zmíněném webu můžete najít také odkazy a informace o tom, kdy se dopravní zpravodajství vysílá třeba i na našem zpravodajském kanálu ČT24. 

 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
 

Z Ostravy nás informoval Tomáš Vzorek. Tomáši, i tobě děkuju za informace. Na shledanou. Pane ministře, jsou to uklidňující informace, nemáme čekat komplikace do budoucích dní? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Dneska je první den. Navíc se dneska vlastně provádělo pouze dopravní značení. Nicméně je dobře, že ten první den nevznikl žádný větší problém, ale ta oprava a modernizace bude trvat šest let. A určitě se vyskytnou situace, kdy nastanou problémy a my jsme se snažili připravit tak, abychom ty případné problémy co nejrychleji odstranili. A klíčovým parametrem je plynulost té dopravy. Aby auta nestála, aby řidiči mohli pokračovat ve své jízdě. A uvidíme, až praxe prověří ta opatření. Já věřím, že jsou dostatečná. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Vy sám jste modernizaci D1 označil jako nejnáročnější dopravně stavební akci v historii samostatného Česka. To znamená, že máme opravdu čekat paralýzu dopravy do budoucna? Přeci jenom dnes jsme na samém startu. Vy jste dělali, co jste mohli. Ale praxe teprve ukáže. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Praxe teprve ukáže, ale paralýzu dopravy neočekáváme. Já myslím, že to tak špatné nebude. Může se stát nějaká mimořádná událost. Ale to se stalo i v okamžiku, kdy nebyla žádná modernizace. Když si vzpomeneme na hromadnou dopravu na D1, myslím, že to je tři roky zpátky, bylo to sice v zimě, ale to byla taky mimořádná situace. Ono je to nejnáročnější proto, že budeme opravovat 160 kilometrový úsek ve dvou směrech. Takže celkem 320 kilometrů vlastně za plného provozu a bude to trvat 6 let. Proto jsme řekli, že to je nejnáročnější stavební akce v posledních letech.

 

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

A vždy bude tedy garantováno to, co už jsme slyšeli nejenom z vašich úst, ale i od ředitele Ředitelství silnic a dálnic, že bude průjezd dvěma pruhy v obou směrech až na výjimky tedy? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Bude to garantováno vždy až na výjimky. Někdy to bude 2+1. A uvažujeme, že když budeme sundávat mosty, že někdy bychom mohli uzavřít D1 úplně. Tam zvažujeme, že by to bylo vždycky v noci ze soboty na neděli, tak v okamžiku, kdy je nemenší provoz a kdy se dá předpokládat, které by to objížděly, bylo opravdu minimum. Ale to by bylo v řádu hodin. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:


Vy sám jste zmínil, že jste dělali všechno proto, aby opravdu řidiči mohli plynule projíždět. Nicméně ten lidský faktor mě zajímá. Máte pocit, že čeští řidiči jsou dostatečně erudovaní a to v tom smyslu, že opravdu dodržují, kde můžou jezdit 80, jezdí 80 a nejezdí nižší rychlostí? Případně respektují pravidla zipu? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já myslím, že jste zmínila dva velké problémy. Zaprvé abychom dodržovali předpisy všichni. To znamená, opravdu jeli tou 80. A to pravidlo zipu, ono vypadá velmi jednoduše, každý se usmívá, když říkáme, že řidiči to moc nezvládají. A velmi často v praxi vidíme, že to prostě nefunguje. Že ti řidiči vpředu si nechtějí dát přednost jeden zprava, jeden zleva, že je prostě problém. Já myslím, že se to postupně zlepšuje. Mám i zprávy od dopravní policie, nejsem expert na chování řidičů. Ale jako každý řidič vím, že s tím bývá problém. S dodržováním rychlosti a s pravidlem zipu. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Ale mně šlo především o to, jestli i vy můžete něco udělat v tom smyslu lépe informovat, dejme tomu, veřejnost, aby opravdu byla zodpovědným řidičem, protože já sama velmi často jezdím po D1 a vidím tu nedisciplinovanost v tom smyslu, že řidiči se neradi řadí třeba jenom do pravého jízdního pruhu. Protože se bojí, že už nebudou moci předjet. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já tomu rozumím. Zbytečně se tam pošťuchují. Nezískají žádnou časovou výhod. Já myslím, že naopak, že když budou disciplinovaní, tak že to bude opravdu plynulé. Ta ztráta času bude minimální. Jediné, co můžeme dělat, apelovat a prosit řidiče, aby se takhle chovali. My jsme připraveni na mimořádné situace, ale nejsme schopni zabezpečit, aby každý řidič dodržoval ať už povolenou rychlost, nebo pravidlo zipu. Já věřím, že naprostá většina řidičů to dodržovat bude. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:


Pojďme k ceně modernizace D1. Nejprve se mluvilo o tom, že spolkne 24 miliard korun. Dnes už se najednou mluví o tom, že to možná bude jenom 14 miliard. Tak můžeme si přiblížit pravděpodobnější sumu? S čím počítáte spíše? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ty dvě sumy jsou každá jiná. Ta první vychází z projekční ceny, kde to bylo zhruba 22 miliard, nebo 22 až 24. A máme za sebou pět soutěží. A ta průměrná vysoutěžená cena je zhruba na 63 až 65 procentech té projektované ceny. To znamená, pokud uděláme 22 miliard krát 0,65, nebo 0,63, tak se ... přibližně k té ceně 14 miliard. Já předpokládám, že to bude blíž k těm 14 miliardám, než k těm 22. Těžko se prognózuje, jak se bude vyvíjet trh v příštích letech. Nicméně my bychom chtěli co nejdříve spustit soutěže na dalších pět úseků. A v tom okamžiku už bychom měli vysoutěženo vlastně polovinu úseků. Že letos jsme soutěžili pět, čtyři máme podepsané smlouvy. A chtěli bychom soutěžit, říkám, ty soutěže připravit a vypsat co nejdříve dalších pět až šest úseků. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Tomu rozumím. Ale mně jde o to, jak je možné, že se cena najednou po vysoutěžení sníží o 30 procent. Znamená to, je to dobrý signál pro Českou republiku, že už umíme, dejme tomu, stavět, nebo modernizovat za rozumné peníze? Že už to není zadraho? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já myslím, že poctivá odpověď přijde, až budeme hotovi. Zaprvé, zda nebude tendence dodavatelů chtít vícepráce a vyšší cenu. Já jednoznačně za stát říkám, že to nebudeme akceptovat. A za druhé, zda si budeme schopni uhlídat kvalitu. Protože vy jste myslela oba dva parametry. Cenu, ta vypadá dobře, ale současně musíme během výstavby uhlídat kvalitu. Máme mimořádně silné týmy, které budou tu kvalitu kontrolovat. Nicméně. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

To musí být přece stanoveno ale ve smlouvách. To musí být přece nějak ošetřeno, aby ta kvalita. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ale to je vždycky v každé smlouvě. Ale záleží, jak intenzivně kontrolujete tu stavbu. O tom to přece je. A my říkáme, že chceme napřít všechny síly, abychom tu kvalitu ohlídali. Pokud se nám to povede, a já věřím, že ano, tak pak budeme moci říct, že jsme dobře vysoutěžili, měli jsme dobrou cenu. A v řádném termínu a v dobré kvalitě ten úsek byl dokončen a předán investorovi. Myslím, že na to máme předpoklady, abychom to splnili. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:
Ale stále je tam otazník. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Samozřejmě, tak vždycky na začátku stavby. Mohl bych říkat: určitě to dobře dopadne, nic se nestane. My říkáme, že uděláme všechno pro to, aby to dobře dopadlo. Ale ty zkušenosti nám velí být opatrní a mít kontrolní mechanismy, kontrolní mechanismy a kontrolní mechanismy. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

A když jste mluvil o tom, že vícepráce vás nebudou zajímat, nějaké další nároky, to znamená, že oprava úseku Větrný Jeníkov - Jihlava přijde opravdu na 649 milionů korun tak, jak je to vysoutěženo? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já nevylučuju nějaké drobné odchylky v desetinách procenta. To samozřejmě vyloučit nemůžu. A to se stává na každé stavbě. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Do jednoho procenta tedy by to mohlo být? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já bych byl rád, aby tam byla nula. Já si myslím, že i v privátním sektoru funguje tak, to funguje tak, že vysoutěžíte cenu, ten dodavatel ví, za co tu cenu nabídl, co od něho investor očekává. Myslím, že příprava byla dobrá, tak já osobně očekávám, že ta cena se prostě nenavýší. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

A co konkrétně, jaké garance dává stát v tom smyslu, aby se opravdu z modernizace D1 nestal jeden velký tunel? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Teď se toto stát nemůže, ta soutěž proběhla korektně, protože to říkali všichni. Měli jsme 12 nabídek na každý úsek. Už to, že ta cena je tak nízko, znamená, že se skutečně soutěžilo, že tam neexistovalo nic jako kartelové dohody. A pokud ohlídáme tu kvalitu, tak myslím si, že stát a daňoví poplatníci mohou být spokojeni. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Například společnost Student Agency napadla tendry na opravu a požaduje, aby soutěže byly zastaveny, protože podle majitele společnosti Radima Jančury je D1 možné opravit za třetinu času a peněz. A přitom ještě kvalitněji. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já jsem ten podnět dostal už v lednu letošního roku. Nechal jsem ho prověřit odborníky na pozemní stavitelství. Ti prostě říkali, že tato metoda není vhodná, že by ve finále byla dražší. To znamená ano, jednorázově by ty náklady mohly být nižší. Nicméně muselo by se to dříve opravovat. Nesplnilo by to ty parametry rekonstrukce, ale pouze opravy. Nemám důvod expertům z oblasti dopravního inženýrství věřit, nevěřit. To znamená, nezastavili jsme ty opravy. Chystalo se to přes dva roky, opravdu odborná veřejnost se na tom podílela. Tu projektovou dokumentaci a zadávací dokumentaci jsme postupně zpřesňovali a doplňovali. Výsledkem je docela dobře vysoutěžená cena. A říkám 12 nabídek... 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

A vy jste to tedy porovnával s tím, co by případně nabízel majitel společnosti. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já ne, já jsem to nechal odborníkům porovnat samozřejmě. Těm, kteří se vyznají v jednotlivých technologiích, kteří zvažovali plusy a mínusy jednotlivých technologií v nějakém dlouhodobém horizontu. Ti jednoznačně řekli, že ta zvolená technologie je v dlouhodobém horizontu výhodnější. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Celou modernizaci má Ředitelství silnic a dálnic naplánovanou na 6 let, během kterých chce opravit 21 úseků v délce 160 kilometrů od středočeských Mirošovic až k brněnské Kývalce. Nemůže se rekonstrukce zpozdit? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já myslím, že se nemůže zpozdit. My jsme zrovna tento týden, respektive minulý týden jsem na tiskové konferenci oznamoval obrovský balík projektových prací. Mimo jiné na další úseky tak, abychom byli připraveni. To znamená, čím dříve budeme mít všechna povolení na všechny úseky, můžeme soutěžit a můžeme být připraveni. Já naopak se budu snažit, abychom třeba o rok byli schopni urychlit, to taky ale záleží na klimatických podmínkách a podobně. Jak dlouhá bude zima, zda se bude moct dělat březen až listopad, anebo duben až září. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

To je ale právě to, co většinou zpožďuje nějaké stavební práce a tak podobně. To znamená, že když opravdu potřebujete opravit 21 úseků během 6 let a mluvíte tady sám o komplikacích z pohledu počasí, nebo třeba… 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Letos jsme začali pěti. Pět je vlastně čtvrtina. Není to jedna šestina. Je to víc než jedna šestina. Příští rok. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Čili si děláte rezervu tímto způsobem. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Přesně tak. Jak jsem říkal, chystáme dalších pět nebo šest soutěží. Chtěli bychom do konce roku, nebo zkraje příštího roku vysoutěžit dalších pět či šest úseků. To znamená, pokud se nám to povede, protože vy nevíte, kdo se odvolá k ÚOOHS, jak dlouho to bude trvat. Tak v tom okamžiku budeme mít vysoutěženu polovinu těch úseků a budeme mít i nějaký časový, časový předstih, abychom na ty, dejme tomu, špatné klimatické podmínky byli schopni zareagovat. Aby to netrvalo déle než 6 stavebních sezón. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Modernizace je dotována z evropských peněz. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Bude. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:


Z 80 procent? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Z 85 procent. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Z 85 procent. Ale je vedená jako náhradní projekt pro čerpání bruselských peněz. To znamená, nepředřadíte nějakou stavbu, že je důležitější než modernizace? Jak to funguje v tomto ohledu? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Náhradní znamená, že ten původní zásobník už je vyčerpán. Tím, že některé projekty se nám nepovedly a museli jsme stáhnout ty žádosti o evropské peníze, protože jsme věděli, že nesplňujeme podmínky. Tak ten původní zásobník je vyčerpán. A proto teď jsou náhradní projekty. Čili všechny ty, které předkládáme teď, jsou náhradní, ale před nimi už žádné jiné nejsou. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Že tady tohle to má jasnou prioritu. To znamená, že se nemůže stát, že byste použili peníze vyhrazené z bruselské kasy na úplně jinou stavbu. A tím pádem bychom se třeba také dostali do nějakého zpoždění. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

To se nemůže stát, přesně tak. To se nemůže stát. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Které tedy další tři úseky, protože dnes můžeme mluvit o dvou, realizujete během toho letošního roku? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Budou ještě dva úseky na územní Středočeského kraje. Je to úsek pět a devět. Je to zhruba po osmi kilometrech od Mirošovic. Takže to jsou další dva. ŘSD podepsalo smlouvy v úterý. A předpokládám, že během čtyř, pěti týdnů by mohli začít práci na těchto dvou dalších úsecích. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Proč se vlastně rozšiřuje dálnice na každé straně o 75 centimetrů? Proč s rovnou neudělá třetí pruh? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Kdyby se dělal třetí pruh, tak by to znamenalo požádat o EIA. To znamená zjistit vliv stavby na životní prostředí, nové územní rozhodnutí, nové stavební povolení, výkupy. Odhadem by se to připravovalo 10 let, než bychom byli to schopní dělat. To znamená, 10 let bychom museli nechat D1 ve stávajícím stavu, nebo to provizorně opravovat. U těch 75 centimetrů byla mnohem jednodušší procedura z hlediska stavebního práva. Ale má to nespornou výhodu v tom, že v okamžiku, kdy uzavřeme dálnici pro jakoukoliv budoucí opravu, nebo v případě nehody, že vždy v tom jednom směru vzniknou 2 a 2 pruhy, což dneska nebylo. Sama jste říkala, že jezdíte po D1, největší problém je v okamžiku, v jednom směru jeden pruh. V tom okamžiku vznikají kolony, obrovská zpoždění a nervozita řidičů. Takže i těch 75 centimetrů pomůže k tomu, aby v případě nějakého problému či plánované opravy nebo údržby byly v každém směru dva pruhy. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Teď se ale dohání zcela horkou jehlou, i když nemám na mysli teď připravované projekty, minulost. Protože D1 už dávno dosloužila, když to tak řekneme. Opravdu je v katastrofálním stavu. To znamená, proto jsem se vás na to ptala, jestli už rovnou nemyslet i na budoucnost. Vy přeci budete muset, neříkám, že konkrétně vy, ale nějaký ministr dopravy přeci bude muset jednou přemýšlet o tom, že se dálnice rozšíří na tři pruhy. Tak jestli by to nebylo rozumnější udělat to v jeden okamžik, než teď se do něčeho pouštět a pak zase? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ale ten okamžik je 2023. Kdybychom to začali letos chystat, tak jsme připraveni za deset let na ten třípruh. Protože tak dlouho se chystá stavba, kde potřebujete zajistit ..., územní rozhodnutí, stavební povolení. My na to myslíme. To znamená, všechny nové mosty, když budou tak široké, aby pod tím vždycky mohly být tři pruhy v každém směru. Na druhé straně důležitá je intenzita dopravy. Praha až Mirošovice má zhruba 100 tisíc vozidel. Tam už tři pruhy jsou dneska. Kolem Brna je zhruba 75 tisíc vozidel denně. Tam chystáme a projektujeme rozšíření na tři pruhy. Ale v tom úseku Mirošovice Kývalka je ta intenzita zhruba 35 tisíc vozidel. A dopravní experti říkají, že by to mělo vydržet, ten dvoupruh, pro tu kapacitu a intenzitu zhruba do roku 2040. Já myslím, že mnohem důležitější. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Takže tam máte ještě 17 let rezervu, pokud všechno dobře půjde. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já myslím, že stát má jiný problém. Jestli říkáme, že si státu někde zaspal, tak já si myslím, že měla být hotová R35 jako druhý severní spoj mezi moravskými a českými kraji. Tam se odhaduje, že by byla hotová, že odvede 25 až 30 procent dopravy z D1. To znamená, i ta rekonstrukce by probíhala pod mnohem menším tlakem. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Vnímáte to tedy jako problém, když není dokončena R35, že by se odklonilo daleko více aut nahoru. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Samozřejmě. To je opravdu velký problém. Nicméně reálně ta 35 může být hotová taky zhruba za sedm let. A myslím si, že stát v tomhle chyboval, že měl už z kraje 90. let, že trasa je jasná, měl budovat R35. A dneska by při té rekonstrukci D1, bychom my všichni byli mnohem klidnější, protože víc řidičů by jezdilo tím severním spojem. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

I když se dají očekávat nějaké problémy na dálnici, nejsou vytyčeny zcela jasné objízdné trasy. Oficiální. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Ano. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

To znamená, že se dá očekávat, že řidiči budou někde sjíždět do vesnic. Ředitel Ředitelství silnic a dálnic slíbil, že by těmto obcím mohl nějakým způsobem kompenzovat rozbité silnice kvůli tomu, že budou zatíženy větším provozem. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

To jsem slíbil já jako ministr dopravy za stát. A já myslím, že to je naprosto logické. Pokud stát při rekonstrukcí své vlastní vozovky, což je dálnice, přispěje k tomu, že se znehodnotí, ať už krajské, to znamená silnice druhé, nebo třetí. Nebo místní komunikace v obcích a městech, tak je podle mě naprosto správné, aby státu zaplatil uvedení do původního stavu, ať už krajských nebo místních komunikací. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Je to slib? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Je to slib. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Kde to je na papíře? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Na papíře to není nikde. To je… 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Ale mě jde to, pane ministře, a teď nechci v žádném případě předvídat. Vy už tady nemusíte být třeba na tomto místě, na tomto postu za dva roky. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

To je pravda. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

To znamená, že obce se potom můžou domáhat vašeho slibu někde jinde a nemusí jim být vyhověno. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

No, nemusí. Ale v tom případě by ta vláda a ten ministr popřel to, co říkám. Že stát by popravoval své komunikace na úkor městských či krajských rozpočtu. A to bychom určitě kritizovali. A nemyslím si, že by si to kterýkoliv ministr dopravy nebo vláda dovolila, protože ten požadavek je naprosto oprávněný a logický. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

To já v žádném případě nezpochybňuju. Já jenom chci, aby si potom obce dovolaly toho svého požadavku, který je naprosto logický. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

A já pevně věřím, že ano. Protože je oprávněný a logický. Nicméně dneska nevíme, jak velká intenzita, kolik řidičů bude jezdit jinudy, nebo kolem D1. A zda ty škody vzniknou, nebo nevzniknou. Naší snahou je zamezit hlavně sjezdu kamionu z D1. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Ale to se také nedá přece úplně jednoznačně kontrolovat, protože… 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Máme s dopravní policií domluvené minimálně dva sjezdy. Před tou konkrétní uzávěrkou bude zákaz sjezdu kamionů. Úplně to nezkontrolujeme na sto procent. Ale budeme vytvářet podmínky pro to, abychom kamiony udrželi na D1. Krajské a městské komunikace obecně nejsou určeny k tomu, aby po tom jezdilo tolik kamionů jako po D1. Naprosto logicky. Takže naší snahou je tu těžkou nákladní dopravu udržet na D1. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:


Zároveň, když se ještě vrátíme od oněch obcí. Ne všechny jsou přizpůsobeny na to, aby, když tam budou projíždějící auta, aby měly podél silnic chodníky. To může být taky velký problém. Mysleli jste na bezpečnost? Nebylo tedy, a to se opět vracím k té mé původní otázce. Je lepší vyznačit nějakou objízdnou trasu přesnou, kde byste si byli jistí, že třeba to nemusí být na úkor bezpečnosti. 

 


Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já si myslím, že ne...mimo jiné o tom, že v těch nejmenších úsecích, mezi Mirošovicemi a Kývalkou jezdí 35 tisíc vozidel. Tak přece je nemůžeme všechny vědomě svést do nějaké obce, 35 tisíc vozidel, to by bylo peklo na silnici. Naši snahou je, aby ta D1 byla průjezdná i v okamžiku rekonstrukce, aby ta auta nesjížděla. Proto děláme ta opatření pro plynulost. Proto máme dva a dva pruhy. Naopak si myslím, že by to bylo chybné řešení ty desetitisíce aut nasměrovat vědomě na tu objížďku. Protože jak bychom to zdůvodnili těm lidem, kteří tam žijí, že najednou tam mají desetitisíce vozidel na komunikacích, které nejsou určeny pro takovou intenzitu. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

V dnešním ranním speciálu o modernizaci D1 na ČT24 zaznělo, že Ministerstvo dopravy podcenilo přípravu informačních tabulí, které budou právě nositeli těch zásadních informací o tom, kde jsou jaké problémy, kolik těch tabulí je, a kdy je tedy budete montovat? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Zaprvé je to spojeno s Ředitelstvím silnic a dálnic. To je investor. Neznám odpověď přesnou, protože to nedělá Ministerstvo dopravy. Musel bych se zeptat pana generálního ředitele. Nevím, kolik těch informačních tabulí. Informace, které mám, že jich bude dostatečný počet. My řešíme i pro další úseky, aby byly i mobilní a moderní metody "telematiky" a řízení dopravy. Spolupracujeme na tom s vysokými školami, takže si myslím, že jsme to nepodcenili. Respektive že to Ředitelství silnic a dálnic nepodcenilo. Ale to konkrétní...skutečně nevím a vymýšlet si nebudu. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

A budou mobilní? Budete je přesouvat podle toho? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

V letošním roce ne, ale hledáme taková řešení, inovátorská, aby mohly být v příštích letech mobilní. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Vy sám budete jezdit do Brna teď momentálně jak? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Já do Brna moc nejezdím, já jezdím do Ostravy a pak do Opavy. 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Ale předpokládám, že můžete využít třeba D1, budete jezdit autem? Budete si chtít třeba i na vlastní kůži zkusit, jaké to je projet si D1? 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Někdy určitě pojedu po D1 autem. Naposledy jsem jel v úterý, vlakem jsem jel naposled dneska ráno, když jsem se vracel do Prahy. Takže někdy vlastně služební povinnosti vám nedovolí jet třeba vlakem a musíte jet tím autem. A není to nic překvapivého. Samozřejmě budeme jezdit i po D1. Nicméně z domu cestuji raději, z té Ostravy, vlakem. A vyzval jsem už v dubnu řidiče a občany, kteří nemusí jet autem, ať třeba zvolí prostředky hromadné dopravy. Protože je to dlouhodobý cíl naší dopravní politiky, aby více lidí jezdilo veřejnou hromadnou dopravou. A velmi často na té D1 vidíte, že ta vytíženost těch osobní automobilů je velmi malá. Je tam jeden, dva lidé a těch aut je sto tisíc u Prahy, 70 tisíc u Brna a 35 tisíc všude jinde. 

 



Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka:

Říká ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Já vám děkuju za dnešní interview. Na shledanou. 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:

Děkuji za pozvání, na shledanou. 

Ing. Zbyněk Stanjura

ministr dopravy
poslanec PČR
předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
zastupitel statutárního města