27. února 2013

Impulsy Václava Moravce

Hostem diskusního pořadu rádia Impuls byl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.


Václav MORAVEC, moderátor:


Hezký dobrý večer vám všem. Modernizace D1 se může zkomplikovat. Neúspěšné stavební společnosti Eurovia a Habau CZ totiž napadly výsledky tendrů, ve kterých zvítězily konkurenční společnosti. Hodnotící komise už vybrala vítěze u všech pěti připravovaných úseků rekonstrukce D1. Loni v prosinci přitom šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák v rozhovoru pro Rádio Impuls slíbil: 

 


David ČERMÁK, šéf Ředitelství silnic a dálnic (záznam): 


Já jsem přesvědčen, že jsme udělali všechno pro to, aby i potenciální stížnost u ÚHOS neměla šanci na úspěch. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Konstatoval loni v prosinci v rozhovoru pro Rádio Impuls ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Hodnotící komise už vybrala vítěze u všech pěti připravovaných úseků. Vítěze posledních dvou hodlá Ředitelství oficiálně zveřejnit v nejbližších dnech, a to poté, co výsledky rozešle uchazečům. Pokud Ředitelství stížnosti neúspěšných uchazečů nevyhoví, mohou se obrátit právě na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Podání námitek představuje možné zdržení zhruba 45 dní. Po tu dobu nemůže Ředitelství silnic a dálnic podepsat smlouvu s vítězným uchazečem. Pozvání k mikrofonu Impulsu přijal ministr dopravy České republiky Zbyněk Stanjura z ODS. Vítejte, hezký dobrý večer přeji. 

 


Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Dobrý večer. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Připomínám, že dnešní Impulsy jsme připravili i díky vám našim posluchačům. Vaše otázky jste v průběhu dne posílali ve formě SMS na číslo 774999888, máte-li však ještě jakoukoliv otázku pro českého ministra dopravy Zbyňka Stanjuru, stačí, když ji pošlete k nám sem do Impulsu. Ještě jednou číslo pro vaše otázky ve formě SMS 774999888. Pane ministře, nakolik v klidu vás nechává situace, kdy se může podle všeho zkomplikovat rekonstrukce nejvytíženější dálnice v zemi, tedy D1? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Úplně klidný nejsem, protože to představuje zdržení minimálně těch 45 dnů. Já jsem přesvědčen, že Ředitelství silnic a dálnic v prvním stupni odmítne ty námitky uchazečů. Ta soutěž se připravovala velmi dlouho, vyhovělo se vlastně všem námitkám, které v rámci toho řízení přichází od těch firem. Tím kvalifikačním prvním kolem prošlo 13 společností, nabídky podalo 12, to hodnocení v zásadě bylo poměrně jednoduché, matematické. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


On ten dlouhý výběr, respektive příprava podmínek rekonstrukce, kdy už se rekonstrukce odložila o rok, měla znamenat, že ty stížnosti téměř nebudou. Je teď ta situace pro vás překvapivá, že dojde ke stížnostem? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Bohužel není. Já jsem v resortu 2,5 měsíce a potkávám se samozřejmě i s šéfy velkých stavebních firem a slyším, jak je málo práce, jak by mělo být více peněz na investice ať už dopravních nebo železničních staveb nebo staveb na vodě. Ale současně platí, že skoro každá soutěž končí na ÚHOS, a to už je věc, kterou ten zadavatel neovlivní. Ty stavby stojí, my čekáme, bohužel mnohdy ten ÚHOS rozhoduje pomalu, čekáme měsíce, pak slyšíme katastrofické předpovědi, že nevyčerpáme peníze z evropských zdrojů. Což se opravdu může stát, protože máte naplánované nějaké čerpání, najednou ta soutěž netrvá šest měsíců, ale 15, 18. Tím, jak se blížíme konci toho programovacího období, tak roste riziko, že se to už prostě nestihne. Tak bohužel, musím říct, bohužel překvapený nejsem, stává se z toho jistá tradice, jistý folklor. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Tedy folklorem bude i odložení začátku rekonstrukce z jara letošního roku? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Ne, to já věřím, že ne. Právě proto, že se to chystalo tak dlouho a vyhovělo se různým námitkám v průběhu toho zadávacího řízení, tak pevně věřím, že ta řízení nebudou úspěšná a že je nebudeme muset opakovat a že zhruba za těch 45 dnů, to znamená někdy zkraje dubna, bude moci Ředitelství silnic a dálnic, nebo v první dekádě dubna, podepsat smlouvy. Uvidíme, jaké bude počasí, to zdržení by pak bylo minimální. Stejně jsme nechtěli v zimním období, kdy je nejisté počasí, zahajovat ty stavby, tak já věřím, že to dobře dopadne. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ono se počítalo, že vstoupím do vaší řeči, ono se počítalo s tím, že ten odsunutý termín rekonstrukce bude konec března, tedy pokud dojde k nějakému zdržení, tak zhruba měsíčnímu. 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Uvidíme. Já si myslím, že v půlce dubna by se ty stavby daly zahájit. Ale mluvíme o dvou úsecích. Soutěžili jsme celkem pět, u dalších dvou vlastně se v této chvíli doručují výsledky hodnotící komise, takže tam to zpoždění potenciálně, pokud se ten scénář zopakuje, může být větší. To je prostě riziko. U toho třetího úseku už ty výsledky doručeny byly, zatím běží lhůta pro možné odvolání. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák doufá, že případná stížnost neúspěšných uchazečů v tendru o rekonstrukci D1 u antimonopolního úřadu nemá šanci na úspěch. Tady jsou jeho slova z rozhovoru pro Rádio Impuls. 

 



David ČERMÁK, šéf Ředitelství silnic a dálnic (záznam): 


Já nemám zatím žádné indikace o tom, že by zhotovitelé ty dokumentace chtěli napadat, naopak jsem zaznamenal z jejich úst jakousi v uvozovkách spokojenost s tím, jak ty finální konsolidované dokumenty vypadají. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


To prozradil před dvěma měsíci, tedy v polovině prosince loňského roku v Impulsech šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Pokud by měl ministr dopravy Zbyněk Stanjura, host dnešních Impulsů, říci jako člověk, který přišel do úřadu právě ve chvíli, kdy David Čermák pronášel tato slova, jestli Ředitelství silnic a dálnic tu situaci nepodcenilo? Zda nemělo být razantnější vůči stavebním firmám, když se stejně neúspěšní uchazeči odvolají nejen k Ředitelství silnic a dálnic, ale možná i k antimonopolnímu úřadu? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Já bych si to hodnocení nechal na to, až uzavřeme smlouvy. Uvidíme, jak těch pět soutěží dopadne. Já si myslím to, že upřesňujeme ty podmínky, případně otvíráme ten prostor pro více účastníků, že to je dobrá cesta. Na druhé straně je vidět, že je třeba počítat vždycky s tím pesimistickým scénářem, když dělám ten harmonogram. Už automaticky počítat, tady 45 dnů může být a podle toho datovat i ty soutěže. Chystáme na příští rok zhruba 4-5 úseků a budeme vycházet z těch letošních zkušeností a budu tlačit na to, aby ty soutěže byly spuštěny co nejdřív, ať je máme klidně vysoutěženy půl roku před zahájením realizace, ať právě počítáme s tím horším scénářem odvolání v prvním stupni, odvolání v druhém stupni a podobně. 



Václav MORAVEC, moderátor:


Když říkáte, že vás situace kolem rekonstrukce D1 a odvolávání stavebních firem ale nenechává v klidu, není na místě nějaká personální změna, že byste teď odvolával Davida Čermáka, protože situaci podcenil nebo nebral v potaz to, že sice byl v prosinci ještě spokojen, že se snad neodvolají stavební firmy, a teď ta situace se komplikuje? 

 


Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Ne, určitě to není na personální opatření z mé strany. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ta věc, která se týká soutěží a tlaku na to, že stát zaplatí za rekonstrukci D1 pokud možno co nejnižší cenu při dodržení kvality, ukázal se způsob těch nových výběrových řízení jako cesta dobrým směrem? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Pravděpodobně ano. Říkám, chci počkat na výsledek, až podepíšeme ty smlouvy. Uvidíme, pokud ty smlouvy podepíšeme, zda ti vítězní uchazeči dodrží termíny a zda nebude problém s kvalitou. Ono je jednoduché říkat na začátku toho procesu ano, už jsme dobří, už jsme to zajistili. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Počkejte, ale předpokládám, pane ministře, že ty smlouvy budou tak dobře napsané, že když by se pracovalo nekvalitně, tak to odnese ten zhotovitel, nikoliv stát? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Samozřejmě, ale abychom vyhodnotili a řekli jsme ano, ten nový systém funguje tak, jak jsme předpokládali, protože určitě jsme se poučili z těch chyb, které byly dřív, tak opravdu musíme nechat doběhnout tu akci a vidět, jak ty termíny budou. Samozřejmě budeme ostře vystupovat proti potenciálním vícepracem, proti zdržování a oddalování termínů, nekvalitní práci. To si myslím, že je ale standardní, že si nemáme ani moc říkat, my tohle děláme, já to považuji za samozřejmé. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Ono to zatím nebylo samozřejmé? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


No tak pravděpodobně to úplně samozřejmé nebylo, nechci hodnotit všechna období, která byla přede mnou, ale mnohé zprávy z veřejného prostoru nasvědčují tomu, že tomu tak mnohdy nebylo, bohužel. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


V tom veřejném prostoru, respektive v Rádiu Impuls, vystoupil před časem i viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala. Ten tady prozradil, že Nejvyšší kontrolní úřad dokončuje srovnání finanční náročnosti dálnic a rychlostních silnic v České republice a v Německu. Že bude existovat velká srovnávací studie obou kontrolních úřadů, tedy německého a českého. A že ta česká výstavba v tom znovu nedopadá nejlépe, že se ukazuje, jak drahé jsou dálniční a silniční stavby. Viceprezident NKÚ Miloslav Kala nemá strach, že by metodika té společné česko-německé kontroly byla napadena: 

 



Miloslav KALA, viceprezident NKÚ (záznam): 


Nemám obavu z toho, že by napadli metodiku, protože napadli by metodiku, kterou používá nás partner Bundesrechnungshof a jsem přesvědčený o tom, že ta obstojí, stejně jako obstojí naše a obstojí mezinárodní standardy, kterými se řídíme. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Prozradil nedávno v Impulsech viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala. Pokud by měl ministr dopravy České republiky Zbyněk Stanjura, host dnešních Impulsů, říci, ve kterých dopravních stavbách, do kterých jste měl už možnost nahlédnout, jste, řekněme, nespokojen s tím, že se všechny ty závěry ať už Národní ekonomické rady vlády, stejně jako Nejvyššího kontrolního úřadu, že se zbytečně plýtvá s těmi těžko vydobytými penězi ministrů dopravy, tak kde jste nespokojen? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


V zásadě se dá říct, že jsme museli přistoupit k celoplošné korekci operačního programu Doprava. Takže můžu říct, ta chybovost a ty neúspěšné stavby byly v takovém rozsahu, že jsme prostě deset procent všech potenciálně zaplacených výdajů z evropských fondů už museli odepsat. Máme šanci to dohnat cestou náhradních projektů. Znamená to ovšem, že velmi často jsme to nedělali dobře. Já ten základní problém vidím v případě. Vidím ho dodneška, jsou podepsané smlouvy na stavby, které ještě nebyly zahájeny, jsou podepsané tři, čtyři roky, přitom dodneška tam nejsou stavební povolení. U takové stavby samozřejmě vzniknou vícepráce, samozřejmě ten průběh pak neodpovídá té vysoutěžené ceně a těm vysoutěženým podmínkám a to generuje ty problémy, které jsme měli… 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Tedy těch deset procent odepsaných, sečteno podtrženo do těchto chvil jste tedy u jaké částky těch zbytečně vyhozených peněz kvůli těm problémům, o nichž mluvíte, že se podepíší smlouvy, nejsou přitom ani ještě stavební povolení, pak to jsou ty vícepráce, vícenáklady, na což nejčastěji upozorňoval i Nejvyšší kontrolní úřad? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Ta korekce byla skoro deset miliard korun. Máme šanci to dohnat. Nechci říkat, že jsou všechny zbytečně vynaložené, ale velmi často to jsou neuznatelné náklady. To znamená, kdybychom to dělali dobře, tak jsme to mohli financovat z evropských peněz a nemuseli jsme to financovat z českých zdrojů a ty české zdroje bychom mohli použít na další stavby, třeba na opravy a údržby komunikací. I ta rekonstrukce D1, to, že je zařazena do operačního programu Dopravy, je vlastně vynucená reakce na to, že se nedařilo čerpat. Jinak jsme to mohli dělat v jiném režimu, nemuseli jsme být tak nervózní z těch termínů vzhledem k OPD1 a mohli jsme to dělat v rámci harmonogramu, který by vyhovoval třeba lépe než to, že potřebujeme vyčerpat peníze. Tam problémy nedostatečná příprava, současně mnohdy příliš velkorysé řešení. Mnozí z nás když přejedou naši hranici směrem na západ, tak mohou porovnat, jak často je sjezd z dálnice, jak často je mimoúrovňová křižovatka, jak velkorysá řešení jsme zvolili u nás a jak úsporná řešení, ale funkční třeba právě zvolili kolegové v Německu. Já budu rád za to srovnání. Doufám, že tam nebudou srovnány dvě konkrétní stavby, ale třeba jednotkové ceny, abychom mohli vidět i vývoj, jak se stavělo v roce 2008 a třeba 2013. Jestli se ty jednotkové ceny za kilometr snížily nebo nesnížily, jestli ten tlak, který tady existuje, je účinný. Takže já doufám, že to srovnání od NKÚ pak dostaneme v plné šíři a budeme se moci i poučit, jak to dělají jinde a kde staví efektivněji než my. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Jste spokojen s tím, jak se Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic vyrovnávalo s těmi dosavadními kontrolami Nejvyššího kontrolního úřadu? Protože NKÚ už vydal, pročítal-li jsem správně, jen v posledních deseti letech zhruba 20 takových zpráv. Jedna byla zásadnější než druhá. Třeba předražení pražského okruhu. I vy sám teď řešíte a byl jste interpelován v Poslanecké sněmovně na začátku února kvůli výkupu pozemků v pražských Běchovicích, kde původně Ředitelství silnic a dálnic chtělo stavět středisko správy a údržby silnic pro jihovýchodní část vnějšího okruhu. A za pozemky by mělo být zaplaceno 175 milionů korun. Jasné předražení. Takových předražení i NKÚ v minulosti nacházel mnoho, ale přitom tady vypadávají další a další smlouvy, které ukazují na plýtvání s penězi. 175 milionů za předražené pozemky v Běchovicích. 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


A prohráli arbitrážní řízení nebo rozhodčí řízení. Ovšem my jsme, jako ministerstvo podali žalobu k soudu a budeme se domáhat toho, že tu smlouvu nemusíme plnit. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Už jste ji podali, tu žalobu? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Ještě jsem ji nepodepsal, ale vím, že je připravena. Ještě jednou ji kontroluje právní oddělení jako zprávu, aby tam nebylo nějaké formální pochybení, aby nám to nebylo vráceno z nějakého důvodu, že tam třeba chybí nějaká příloha nebo plná moc nebo něco. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Kolik takových těch kostlivců typu předražené pozemky v pražských Běchovicích pro středisko správy a údržby silnic pro jihovýchodní část Pražského okruhu, kolik takových kostlivců ještě na vás vypadne? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


To já nevím. Já doufám, že co nejméně. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


A už vypadlo? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Je pravda, že na ministerstvu jsme přijali jiný způsob přípravy staveb, že ministerstvo do toho vstupuje mnohem aktivněji než dřív. To znamená, opravdu úkolujeme ty naše organizace, jak ŘSD, tak SŽDC, Ředitelství vodních cest, říkáme jim, které stavby mají dělat, kontrolujeme termíny, chceme, abychom přesně věděli, který člověk má tu přípravu na starosti, necháváme dělat kontrolní výpočty, srovnáváme ceny tak, abychom my, kteří za to neseme tu zodpovědnost, abychom skutečně aktivně do toho procesu vstupovali od začátku, nejenom pak byli překvapeni, že po pěti letech přijde NKÚ a řekne, ale, pánové, před čtyřmi lety jste to udělali špatně. To už je trochu pozdě. Protože ty nálezy máme, tak se snažíme najít takový systém, aby příští kontroly prostě dopadly lépe. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Právě viceprezident NKÚ Miloslav Kala naznačil před časem v Impulsech, že jeho úřad bezesporu půjde i do té rekonstrukce D1. Připomeňme si slova Miloslava Kaly z rozhovoru pro Rádio Impuls: 

 



Miloslav KALA, viceprezident NKÚ (záznam): 


Pokud se budeme konkrétně bavit o dopravních stavbách, tak se hodně osobně těším na rekonstrukci dálnice D1 a na ty stavby, které mají být vysoutěženy teď podle těch nových pravidel, jestli se ta opatření ukážou jako účinná. Zatím se nám zdá a to říkám předběžný svůj názor, že by tam k určitému zlepšení mělo docházet. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Dodal před 14 dny v rozhovoru pro Rádio Impuls viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala. Existují podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury, hosta dnešních Impulsů, ještě nějaké další opatření nebo nějaká další opatření, s nimiž vy jste ne zcela spokojen a myslíte si, že by ještě víc prospělo efektivitě i šetření s penězi daňových poplatníků, pokud by se ty závěry NKÚ zapracovaly do těch dalších výběrových řízení? Jsou takové? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Určitě. Já si myslím, že se musíme zaměřit ne už na to výběrové řízení, na toho zhotovitele, ale ještě o ten stupeň dřív, na výběrové řízení na toho, kdo připravuje tu stavbu. Anebo inženýrsky posílit Ředitelství silnic a dálnic, jako tolik vlastních zaměstnanců, aby tu kvalitní přípravu mohli dělat sami a nemuseli to nakupovat a tendrovat. Protože to je o té velkorysosti těch staveb, jestli všude potřebujeme 28 metrů šířku té komunikace a nebo někdy by stačilo méně. Máme čísla, víme, kolik je dneska kapacita, respektive, kolik je počet vozidel za 24 hodin na tom či onom tahu, jaké jsou prognózovány ty průjezdnosti do budoucnosti. My právě chystáme změnu koncepce dálniční sítě, která by umožnila, to je koncepční řešení, někde stavět třeba jenom třípruh, aby byly stoupací pruhy, někde zúženy čtyřpruhy, abychom všude nestavěly ty nejdražší typy komunikací. Je k tomu potřeba změna zákona. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Tu koncepci budete mít kdy? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Ta koncepce je teď v připomínkovém řízení. Ten návrh je hotový, s tím souvisí vlastně změna dvou zákonů, která půjde ještě na jaře do Poslanecké sněmovny. V zásadě to mohu jednoduše vysvětlit. Dneska máme dálnice, rychlostní komunikace, silnice první třídy. Na těch prvních dvou je povolena rychlost 130, na druhých 90, takže když dám nějakému řidiči fotky tří staveb, tak mnohdy nejlépe vypadá ta silnice první třídy, protože je nejmodernější. Takže chceme udělat dálnice prvního a druhého typu, na těch prvních by se jezdilo 130, na těch druhých 110 a potom některé úseky silnic první třídy by také mohla být povolena rychlost 110. Jsou to ty oddělené dvoupruhy, kde není žádné mimoúrovňové křížení, nejsou křižovatky. A právě budeme hledat už v té projekční fázi levnější řešení, aby nakonec se nesoutěžila ta velkorysá řešení. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Kdy myslíte, že začne platit takové rozdělení, tedy kdy ty zákony vstoupí v platnost? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Letos. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Ještě letos? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Ještě letos. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


To myslíte, že stihnete? 

 


Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Teprve jsme v únoru, tak určitě. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Vezměte si ale, jak dlouho trvá přijetí zákona Poslaneckou sněmovnou, Senátem, při vracení zákonů? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Já myslím, že ještě letos. Já to nepokládám za návrh zákona, který by politicky dělil poslance, senátory na pravici a levici. Já tam spíš očekávám věcnou debatu v hospodářském výboru. My jsme už ten materiál poslancům představovali, tak to není zákon o daních nebo v sociální oblasti, tam si myslím, že by ten politický střet nemusel být tak velký, tím pádem by to projednávání mohlo být standardní bez nějakých vet, vrácení či zamítnutí zákona ze strany Senátu. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Osm miliard korun, to je navýšení peněz pro výstavbu dopravní infrastruktury v roce letošním, srovnáváme-li rok minulý. Dopravní policie ale říká, že silnice jsou zanedbané, i ty, které v současnosti jsou v provozu a že stav dopravní infrastruktury v České republice odpovídá 50. letům v Rakousku. Navíc se to podepisuje na nebezpečnosti dopravních nehod. Tady jsou slova šéfa dopravních policistů Leoše Tržila: 

 



Leoš TRŽIL, šéf dopravních policistů (záznam): 


Je to opět o tom, jestli máme bezpečný dopravní prostor a celá řada expertů tvrdí, že ne. Nicméně přesto je to pořád otázka prostě zajištění financování pro zvýšení bezpečnosti dopravní infrastruktury. A to je právě ten problém, kde se asi se zahraničím nepotkáme, protože pokud se podíváte na vybavení silniční sítě ve vyspělých státech, kde ta nehodovost, ty následky jsou podstatně nižší, tak máme opravdu co dohánět. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Konstatoval v pondělních Impulsech šéf dopravních policistů Leoš Tržil. Jak by ministr dopravy České republiky Zbyněk Stanjura, host dnešních Impulsů, vyvrátil tu námitku, že podceňujete i zanedbanost dosavadní dálniční a silniční sítě v zemi, byť pod Ministerstvo dopravy, respektive Ředitelství silnic a dálnic spadají ty silnice nejvyšších tříd, respektive silniční a dálniční síť, tedy i první třídy? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Zrovna včera jsme měli výbor Státního fondu dopravní infrastruktury, kde jsme uvolnili další stovky milionů korun na opravy a údržby v roce 2013. 

 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Kolik stovek milionů korun? 

 


Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Asi 700 milionů korun. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Navíc oproti předpokladu? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Navíc oproti předpokladu. Máme omezený rozpočet, zhruba ze SFD jde letos na ŘSD zhruba 36 miliard korun a to je to o prioritách, kolik necháme na údržbu, kolik necháme na novou výstavbu a kolik dáme do přípravy nových staveb. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Ale říkáte, že tři čtvrtě milionu dáváte jako mimořádné uvolnění? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Tři čtvrtě miliardy. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Pardon, tři čtvrtě miliardy. 

 

 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Přesně tak. Není to částka dostatečná, ale už plánujeme rok 2014, plánujeme rozpočty, kdy plánujeme poměrně rozsáhlé opravy zejména silnic první třídy, které spojují velká města, kde si myslíme, že by to mohlo výrazně prospět právě zvýšení bezpečnosti provozu. Já myslím, že ještě několik let nebudeme spokojeni s celkovou částkou, která jde jak na opravy, tak na investice. Nicméně musíme být realisté a vycházet z toho, kolik má stát zdrojů a snažit se je právě utrácet efektivně, abychom dobře soutěžili i ty opravy od těch malých po ty velké. Protože v sumě sto malých akcí, když je budeme dobře soutěžit, můžeme udělat třeba 130. Takže ten tlak z naší strany není jenom na ty velké stamilionové akce, ale i na ty, které jsou ve statisících nebo v jednotkách milionů, i tam se mnohé ušetřit a pak můžeme opravovat delší úseky. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Mnoho otázek od posluchačů Impulsů na ministra dopravy České republiky Zbyňka Stanjuru. Chtěl bych se pana ministra zeptat, zda při té rekonstrukci D1 se počítá i s opravami uzavřených nebo vybudováním dokonce nových parkovacích míst? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Myslíte nová parkovací místa v rámci těch… 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


V rámci rekonstrukce a nebo opravy těch, která jsou dlouhodobě uzavřena, odpočívky a podobně. 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Úplně přesně neumím odpovědět, můžu to zjistit, případně tomu posluchači zaslat. Nicméně základem té rekonstrukce je rozšíření dálnice v každém směru o 75 cm, to znamená, po té rekonstrukci by mohly být všude nebo takřka všude tři pruhy. Jestli se u toho budou některé odpočívky opravovat, v této chvíli skutečně nevím, to bych si vymýšlel. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Posluchači také mají, řekněme, mnoho otázek se týká toho, z čeho máte největší obavy jako ministr dopravy právě při rekonstrukci D1, jestli je to to zpoždění o měsíc nebo některé jiné věci? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Ne, ten měsíc, největší obavy mám z toho, jak budou zvládat jak řidiči, tak ti, kteří budou připraveni, dopravní policie, integrovaný záchranný systém, mimořádné situace. Zda v těch úsecích, protože chceme opravovat například čtyři úseky najednou, což je celkem 32 kilometrů z celkového úseku 160 kilometrů, bude 32, podle smlouvy bude ten provoz sveden do jednoho pruhu, kde sice budou dva a dva pruhy, nicméně bude to vyžadovat velkou koncentraci jak při vjezdu do toho úseku, tak potom při těch osmi kilometrech. A tam se hrozně obávám toho, nějakých drobných nehod, kdy se vytvoří kolony a ta dálnice se vlastně stane neprůjezdná. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Může se stát, že v takové situaci, pokud by se tyto komplikace objevovaly poměrně často, že by se zvolnila rekonstrukce D1, pokud by D1 zažívala kolapsy tohoto stavu? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Věřím, že ne. Máme právě s ředitelem Dopravní policie dohodu, že tam dopravní policie 24 hodin denně, aby tam byla neustále, ne za zavolání. Protože přece jenom když už z dálky uvidíte ty blikače, modré majáky, tak já myslím, že mnozí z těch řidičů už preventivně budou sundávat novu z plynového pedálu a mohlo by to pomoci. Jsou vypracování i ve spolupráci s akademickou obcí krizové plány, jak by zasahoval integrovaný záchranný systém. Velmi často to komunikujeme s orgány zejména Kraje Vysočina. Vím, že v pátek tam jede právě generální ředitel ŘSD na hejtmanství dojednávat a představovat ty plány, jak komunikovat. Čili i oni jsou samozřejmě zataženi do té přípravy. Ale nejvíc se bojím toho, protože znám tu zkušenost z dálnice, stane se nehoda v jednom směru, řidiči se v druhém směru dívají, co se stane, mezitím se ťuknou další a pak mohou vznikat opravdu kolony a nervozita, nepříjemné situace. Tak to já věřím, že takových příhod bude co nejméně. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Další otázka od posluchače Josefa: Zajímalo by mě, kdy stát se vypořádá se svými závazky po lhůtě splatnosti vůči stavebním firmám, které jsou v řádech stamilionů a penále v řádech desítek milionů korun, a to někdy oddaluje i vyplácení mezd lidí v těchto stavebních firmách? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Nemám žádnou informaci, že by firmy, které patří do resortu dopravy, neplatily svým dodavatelům a že by byly ve zpoždění. Žádnou takovou informaci nemám. To by pak bylo na konkrétní akci. Ale opravdu určitě to stát nedělá a myslím, že stát má jít příkladem a ten má naopak přesně plnit své závazky. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


A kdyby se taková firma našla nebo našly, tak byste zasáhl jako ministr dopravy, kdyby teď za vámi přišli dodavatelé… 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Pokud by tam nebylo nějaké reklamační řízení, v okamžiku třeba, že jsme odmítli převzít nějaký kus stavby nebo opravy, by byl spor o výši faktury, tak samozřejmě že ne. Pokud by to bylo skutečně jenom opomenutí nebo nevím, nedbalost, tak to bych určitě zasáhl, protože takhle stát prostě postupovat nesmí. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Další otázka je asi i reakcí na článek ve včerejší Mladé frontě DNES, jestli je pravdivá informace, že plánujete zrušit dotované jízdné pro studenty, což by se dotklo mnoha studentů v celé České republice a že tedy ponechání žákovských slev se bude týkat monopolních Českých drah? 

 


Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Ne, já plánuji, že zruším státem nařízené slevy. To neznamená, že slevy zaniknou. To jsou dvě různé kategorie. Vlastně osobní doprava je snad poslední segment v hospodářství, kdy stát nařizuje slevy a ti soukromí dopravci na těch linkách, zejména na těch komerčních, ten stát musí respektovat. Na druhé straně jim to stát potom zpětně proplácí. Samozřejmě když stát chce, aby někdo dal slevu, soukromá společnost. Je to administrativně náročné, je to regulace v tom odvětví. Já si myslím, že je to zbytečné, že nám to jenom zvyšuje náklady na ten systém.

 

 

Václav MORAVEC, moderátor:


Kolik to celkem dělá? 

 


Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Neustále to roste. To znamená, v letošním roce předpokládáme, že to bude 240 milionů korun na těch komerčně provozovaných linkách. Z toho zhruba 40 milionů korun jsou slevy, které se poskytují na základě zákona osobám ZTP, ty vůbec neplánujeme žádnou změnu, to samozřejmě zachováme. Ty ostatní jsou na žákovské a studentské jízdné, které jsou velmi nelogicky. Když jedete do školy, tak je jiná sleva, než když jedete v sobotu a velmi těžko se to kontroluje. I pro ty samotné řidiče nebo průvodčí nebo pro ty klienty. To znamená, já jsem přesvědčen, já jsem říkal, že státu patří České dráhy a že České dráhy zachovají systém slev pro žáky a studenty. Včera jsem zaznamenal vyjádření soukromých dopravců na železnici, kteří říkají také, že to zachovají, protože to je jejich obchodní politika a ten segment žáků a studentů je významný pro každého dopravce, zejména na té železnici. Jenom to nebude tak složité, že by to nařizoval stát, kde je asi šest různých sazeb. A na mě se obracejí všichni ti integrátoři veřejné dopravy, kteří fungují v jednotlivých krajích, že se to velmi těžko ladí, protože ideální je, když máte integrovaný systém dopravy, aby se to dalo fungovat na městské hromadné, meziměstské autobusové nebo na železnici, aby případně ty slevy, kdy stejně jsem přesvědčený, že v MHD ty slevy budou pokračovat nadále. Takže já si nemyslím, že by ten dopad byl takový, že automaticky ty slevy nebudou. Podobný proces se stal před rokem a půl, kdy stát nařizoval slevy pro seniory. Taky je zrušil a dopravci je zachovali. Ne možná úplně v přesné výši, ale taky se snaží získat seniory jako své zákazníky. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Ale jde to na úkor těch dopravců? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Jde to na úkor těch dopravců, nepůjde to na úkor státního rozpočtu. Platí to jak pro soukromé dopravce, tak pro České dráhy. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


To znamená, že nebudete kompenzovat a nebude nerovný přístup, že by Českým drahám jste to kompenzovali a soukromým dopravcům ne?

 

 

Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Samozřejmě že ne. Já jsem jednal se soukromými dopravci, že já budu dbát na to, aby ta soutěž probíhala korektně mezi všemi dopravci bez ohledu na to, kdo je vlastníkem. To, že u jednoho dopravce, když je dneska dominantní, je stát vlastníkem, nemůže být tak, že pro něj platí jiná pravidla než pro ty ostatní. To samozřejmě by bylo špatně. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Chápu to správně, že ten nový cenový výměr vám ušetří těch 240 milionů na těch slevách? 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Zhruba 200 na těch komerčních linkách a budeme jednat, protože ty slevy se poskytují na těch linkách, které nejsou provozovány komerčně, ale jsou provozovány podle závazků veřejné služby. To jsou smlouvy, které uzavírá ministerstvo na dálkové vlaky a jednotlivé kraje. My jako ministerstvo budeme vyjednávat v tomto případě s Českými drahami o tom, pokud ten výměr bude schválen, protože ještě schválen není, jak se to promítne nejen do těch komerčních, ale i do těch ostatních. Protože samozřejmě když to stát nenařizuje, tak to riziko těch slev musí nést ten dopravce. I ten, který plní ten závazek veřejné přepravy. Tak je to logický požadavek těch soukromých dopravců a tam, kde stát je smluvním partnerem, tak to budeme prosazovat i v těchto vztazích. To znamená, ta úspora by mohla být vyšší, ale hlavním motivem toho mého návrhu není úspora, ale přehlednost, zjednodušení pravidel pro podnikání, zmenšení administrativy. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ale 200 milionů je 200 milionů, pane ministře. 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


To je pravda. Ale na druhé straně máme 90 smluv na těch 200 milionů. 90 dopravců má smlouvu s Ministerstvem dopravy, abychom ty peníze vynakládali, oni nám musí něco vyúčtovat, my to musíme zkontrolovat, to je obrovská administrace a já si myslím, že cestující to prostě nepozná. Že ty ceny jízdného zůstanou skoro stejné. Já jezdím shodou okolností na té komerčně využívané trati Ostrava-Praha vlakem a vím, že tam probíhá nemilosrdný souboj mezi konkurenty a my cestující z toho jenom těžíme, jak cenou jízdného, tak kvalitou služeb, které v tom konkurenčním boji nám nabízejí. A nemyslím si, že od 1. července se na tom něco změní. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Říká cestující, ale ne student, nýbrž český ministr dopravy Zbyněk Stanjura, host dnešních Impulsů. Děkuji za rozhovor a těším se na další. 

 



Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:


Taky děkuji, na shledanou. 

 

Ing. Zbyněk Stanjura

ministr dopravy
předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
zastupitel statutárního města
poslanec PČR