Stanovisko ODS k návrhu rozpočtu Plzeňského kraje na rok 2013

14. ledna 2013
Stanovisko ODS k návrhu rozpočtu Plzeňského kraje na rok 2013

Zastupitelský klub ODS nemůže podpořit návrh rozpočtu Plzeňského kraje na rok 2003 v podobě, v jakém jej schválila a předkládá Rada Plzeňského kraje složená ze zástupců ČSSD a KSČM.

TISKOVÁ ZPRÁVA

Zastupitelského klubu ODS při Zastupitelstvu Plzeňského kraje

 

Stanovisko ODS k návrhu rozpočtu Plzeňského kraje na rok 2013

 

Zastupitelský klub ODS nemůže podpořit návrh rozpočtu Plzeňského kraje na rok 2003 v podobě, v jakém jej schválila a předkládá Rada Plzeňského kraje složená ze zástupců ČSSD a KSČM.

 

 

Důvody, které nás k tomuto stanovisku vedou:

 

  1. 1.    Návrh rozpočtu je opět zpracován jako schodkový. Levicové Rady Plzeňského kraje nepřetržitě od roku 2009 předkládají schodkové rozpočty, tento je tedy již pátým schodkovým rozpočtem v pořadí.

 

„Není možné vinu schvalovat na evropské projekty či přístup centrální vlády. Od roku 2005 činí podíl Plzeňského kraje na sdílených daních určených do rozpočtu krajů ve výši 7,24871%. Pouze 7 krajů má tento podíl vyšší než oněch 7%. Není tedy žádného důvodu v roce, kdy se předpokládá více příjmů z EU než výdajů na evropské projekty, předložit schodkový rozpočet. Schodek je kryt rezervními fondy, bohužel se ovšem jedná o vytunelování veškerých fondů v příštím roce,“ konstatuje Vladislav Vilímec, krajský zastupitel, ekonomický expert ODS a místopředseda Zastupitelského klubu ODS. 

 

 

  1. 2.    Plzeňský kraje v návrhu rozpočtu v řadě případů úplně rezignuje na pozici vyššího územněsprávního celku, který na politiku regionálního rozvoje dostal ve svěřených oblastech dostatečné finanční prostředky od státu. Předložený návrh je špatný, neboť brutálně snižuje výdaje v řadě oblastí, přičemž se jedná o dlouholeté a úspěšné finanční programy.

 

„Rada Plzeňského kraje ani nerespektuje fakt, že řadu finančních prostředků, které dostává kraj od státu, by měla být směřována do konkrétních oblastí – příspěvek na hospodaření v lesích, finanční prostředky na kulturu a památkovou péči či obnovu venkovských oblastí. Ze strany Rady Plzeňského kraje se tak bohužel v podstatě jedná o vyprázdnění finančních prostředků, které na kraje převedl stát a mají být v souladu se zákonem užity na konkrétní účely,“ uvádí Jiří Pospíšil, krajský zastupitel a předseda Zastupitelského klubu ODS.

 

  • snížení příspěvků na hospodaření v lesích na úroveň 15 mil. Kč
  • výrazné snížení prostředků v oblasti kultury a památkové péče, kde u podpory památkové péče se rozpočet pohybuje pouze na třetině prostředků, které do svého rozpočtového určení daní získal Plzeňský kraj od státu právě na tyto účely
  • zrušení podpory výkonu regionálních funkcí knihoven v Plzeňském kraji
  • obrovské snížení podpory obcím Plzeňského kraje v programu stabilizace a obnovy venkovských oblastí

 

„Neslýchaným způsobem a v hrubém rozporu s předvolebními sliby hejtmana Milana Chovance je snížena podpora obcím Plzeňského kraje. V programu stabilizace a obnovy venkova Plzeňského kraje je navržena dokonce nula! Stejně tak například ve výdajích na dotace řešící problematiku havarijních stavů objektů v majetku obcí,“ připomíná Jiří Pospíšil, předseda Regionálního sdružení ODS Plzeňského kraje a předseda Zastupitelského klubu ODS.

 

 

  1. 3.    Obrovské snížení výdajů v řadě důležitých oblastí návrhu rozpočtu Plzeňského kraje na rok 2013.

 

  • výrazné omezení finančních prostředků na opravy silniční sítě z vlastních prostředků kraje
  • na historické minimum je navrhováno snížení prostředků na výstavbu víceúčelových hřišť a obnovu vodovodů a kanalizací v obcích a městech
  • nulová podpora je navržena také u rekonstrukcí budov základních škol
  • zcela zrušena je podpora místních akčních skupin, které představují důležitou, přínosnou a funkční spolupráci obecních samospráv, podnikatelského a neziskového sektoru, není možné pominout činnost těchto aktivních subjektů v důležitém mezidobí přípravy na další plánovací období EU 2014 – 2020
  • zrušení programu rozvoje cyklodopravy a cykloturistiky v Plzeňském kraji
  • snížení výdajů na sociální oblast na úroveň 72% roku letošního

 

 

  1. 4.    Vysoké výdaje v oblasti „Zastupitelé“. Zejména v položkách „nákup materiálu“ a „nákup služeb“.

 

„Tato výdajové oblast jasně ukazuje, že návrh rozpočtu vykazuje zásadní proporční vady. Z jedné strany se nesmyslně škrtá v oblastech jako je regionální rozvoj, kultura a památková péče či sociální péče, z druhé strany se navyšují zbytné výdaje na nákup služeb a materiálu pro zastupitele, což v překladu bohužel zřejmě opětovně znamená vyšší peníze na politickou propagaci radních,“ konstatuje Jan Šašek, krajský zastupitel a předseda Kontrolního výboru Zastupitelstva Plzeňského kraje.

 

 

  1. 5.    Špatné hospodaření nemocnic zřizovaných Plzeňským krajem. Navyšování plánovaných ztrát krajských nemocnic svědčí o tom, že koncept Zdravotnického holdingu v ekonomické oblasti naprosto selhal. Dotování tak vysokých ztrát nemocnic je v porovnání s jejich ekonomickým zdravím do roku 2008 nesouměřitelné. Bohužel se ukazuje, že nemocnice jsou fakticky vedeny do krachu.

 

„Je překvapivé, že se v příštím roce počítá ještě s proplacením 350 mil. Kč za novou nemocnici v Klatovech, přičemž slavnostně otevřena a uvedena do provozu byla již začátkem října tohoto roku,“ připomíná Vladislav Vilímec.

 

„Klub zastupitelů za ODS, byl je v opozici, tak je opozicí konstruktivní, tudíž připravil sérii pozměňovacích návrhů k předloženému rozpočtu, které vylepšují předložené znění věcně i z pohledu snížené celkové schodku. Nemáme však ambici upravit rozpočet do stavu, který naplnil všechny naše představy. To bychom museli celý rozpočet přepracovat, což není úkolem opozice. Z těchto důvodů nemůžeme návrh rozpočtu, i v případě prohlasování některých našich odůvodněných návrhů, proto podpořit,“ doplňuje Jiří Pospíšil, předseda Zastupitelského klubu ODS při Zastupitelstvu Plzeňského kraje.

 

Jiří Krofta

PR manažer ODS PK