Plaga chce klid a pohodlí pro učitele, na školství se musíme dívat prismatem dítěte, řekla v Interview ČRo Plus Renáta Zajíčková
(ČRo Plus) Zapisovat do základních škol odděleně děti ukrajinských uprchlíků je podle skupiny senátorů diskriminační a jejich názor nyní potvrdil Ústavní soud. „Respektuji to rozhodnutí a vnímám, co soud říká. Ale na druhou stranu jsme tím vzali ředitelům a zřizovatelům nástroj, aby mohli lépe modelovat vzdělávání na svém území,“ podotýká poslankyně Renáta Zajíčková (ODS), která původní úpravu prosadila, a to na základě řady podnětů od ředitelů škol.
Obavy z nadužívání tohoto nástroje, které podle ní vedly k soudnímu rozhodnutí, se prý ukázaly být liché. Například v Praze to ze 350 základních škol využilo jen necelých 20.
„Využili to ředitelé, kteří mají opravdu složitou skladbu třídy, v níž třeba polovina dětí vyžaduje nějaká podpůrná opatření. (...) Nikdo těm dětem neupírá právo na vzdělání, akorát by nemuselo probíhat v té nejbližší škole,“ vysvětluje původní záměr opatření nynější místopředsedkyně výboru pro vědu, vzdělávání, mládež a sport Renáta Zajíčková.
Renáta Zajíčková to dává do souvislosti s problematikou spádovosti a spádové turistiky, kterou označuje za bolístku celé České republiky. „V době, kdy se nastavovaly spády, tak nikdo neřešil, že tady bude tolik cizinců a inkludovaných dětí, nebo že zde budou školy s vlastními originálními vzdělávacími programy,“ upozorňuje.
Mnoho rodičů kvůli tomu volí takzvanou spádovou turistiku, kvůli níž prý mnozí zřizovatelé systém spádovosti opouštějí a v rámci měst vytvářejí jen jeden spád, naposledy například Chrudim. „Dali jsme odpovědnost za zřizování škol městům a obcím, včetně toho, aby měly dostatek míst ve školách a zajistily plnou integrovanost těch dětí. Ale na druhou stranu jim stát nedává nástroje, které jim to umožní,“ kritizuje.
Staronový ministr školství Robert Plaga (za ANO) chce podle Renáty Zajíčkové do školství vnášet klid, nenarušovat pohodlí učitelů a neprovádět žádné změny. „Přestože návrh mé reformy zná a potvrdil, že obsahuje mnoho dobrých prvků, tak mám pocit, že naskočil na vlnu populismu, a tedy nechce dělat nic nepopulárního,“ myslí si Renáta Zajíčková.
Všechna jeho dosavadní prohlášení se prý týkají nutnosti sehnat více peněz pro učitele, ale ani slovem se nezmínil o dětech. „Já se na školství dívám právě prismatem dítěte, protože si myslím, že školy jsou tu pro děti, aby vychovaly sebevědomou generaci, která bude uplatnitelná na pracovním trhu. Pan ministr se dívá skrz učitele,“ dodává Renáta Zajíčková.
Zajíčková zároveň připouští, že v rezortu chybí peníze, podle odborníků dokonce 10 miliard korun. „Ty se do systému dát musí, to je jasná věc, pokud to jsou mandatorní výdaje. Na ty ale v rozpočtu peníze byly,“ zdůrazňuje Renáta Zajíčková.
Za nešťastné označuje uzákonění učitelských platů na úrovni 130 procent průměrné mzdy, které spolu se zavedením inkluze přineslo obrovské finanční nároky na školy. „Zvyšují se nároky na počty učitelů a financování se odvíjí nikoli od počtu žáků, ale od počtu odučených hodin. A my dnes víme, že to absolutně není ve vztahu s kvalitou,“ uzavírá Renáta Zajíčková.
poslankyně PČR
členka zastupitelstva MČ Praha 5