12. ledna 2023

Události, komentáře: Smyslem reformy DPH je zjednodušení daňového systému

(ČT 24) Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) chystá od příštího ledna reformu DPH. Místo dvou snížených sazeb by měla existovat jedna ve výši třináct nebo čtrnáct procent. Podle místopředsedy Sněmovny Jana Skopečka (ODS), který byl hostem Událostí, komentářů ČT24, je smyslem plánu zjednodušení daňového systému, což uleví podnikatelům i finanční správě. Pro běžného spotřebitele by zboží podražit nemělo, upozornil.

Celou debatu s Janem Skopečkem můžete zhlédnout na ČT24.

„Jde o zjednodušení. Český daňový systém patří mezi ty složitější. Jedna z věcí, které nám vyčítá OECD i Světová banka, (…) je příliš mnoho daňových sazeb,“ uvedl Jan Skopeček. Podle Skopečka tak má smysl sazby zjednodušovat a snižovat jejich počet. To uleví nejen podnikatelům, ale i finanční správě, myslí si.

Jan Skopeček říká, že reforma má být daňově neutrální, tedy pro běžného spotřebitele by zboží podražit nemělo. Smysl změny nespočívá podle Skopečka v tom, aby si stát posílil daňové příjmy. „Smysl je skutečně v tom zjednodušení,“ upozornil.

Skopeček upozornil, že například léky a kojenecká výživa by v nejnižší sazbě DPH měly zůstat. „Pro mě je důležité, aby ve snížené sazbě nebyly věci, které sociální aspekt nemají,“ sdělil a jako příklad uvedl točené pivo, sauny či kadeřnictví.

Co se týče deficitu státního rozpočtu, ten dle Skopečka roste zejména kvůli výdajové stránce. „Pokud nebudeme chtít zdaňovat a tlumit motivaci lidí pracovat či spotřebovávat, tak se nemůžeme hnout bez toho, aniž bychom si řekli, že výdaje budeme snižovat,“ myslí si.

Největší problém českých daní je podle něj velké zatížení zaměstnavatelů, kteří platí za své zaměstnance značné náklady. „Tam si nedovedu představit, že bychom v tuto chvíli přidávali. Už takto máme zdanění práce velmi vysoké“.

Přepis debaty:

Michal KUBAL, moderátor:
Ministr financí Zbyněk Stanjura chystá od příštího ledna největší reformu daně z přidané hodnoty za posledních 8 let. Místo dvou dnešních snížených sazeb 10 a 15 % by za rok měla platit jen jedna 13 nebo 14 %. Slibuje si zvýšení příjmů rozpočtu a zjednodušení systému daní.

Zbyněk STANJURA, ministr financí /ODS/:
Rozpočtově neutrálně je někde mezi 13-14 procenty, ale to je spíš odhad. Počkáme, až ty expertní skupiny to dopočtou. Taky záleží, které služby, případně které produkty necháte v té snížené sazbě. To má samozřejmě taky vliv na tu celkovou rozpočtovou změnu v rámci DPH.

Markéta PEKAROVÁ ADAMOVÁ, předsedkyně Poslanecké sněmovny /TOP 09/:
Tímto směrem chceme jít. Myslím si, že je důležité, abychom sjednotili sazby na 2, nikoliv měli 3. My bychom si dokonce představovali, abychom měli jenom jednu sazbu, ale je nám jasné, že to je neprosaditelné.

Jan HRNČÍŘ, místopředseda rozpočtového výboru /SPD/:
Z té nejnižší sazby desetiprocentní se přeřadí spousta položek, jako je třeba vodné, stočné, léky a další věci do vyšší sazby, což my naprosto nemůžeme akceptovat.

Michal KUBAL, moderátor:
Slibovaný duel v obsazení Alena Schillerová, předsedkyně poslaneckého klubu ANO. Dobrý večer.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Dobrý večer, děkuji za pozvání.

Michal KUBAL, moderátor:
A
Jan Skopeček, místopředseda Poslanecké sněmovny za ODS. Dobrý večer i vám.

Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Také děkuji za pozvání, hezký večer.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Skopečku, hlavní cíl těch daňových změn, zvýšení příjmů rozpočtu?


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Myslím si, že ne, že jsme trošku nešťastně vytrhli jedno opatření z celé řady opatření, které se nyní ve vládní koalici i na expertní úrovni spolu s NERVem diskutují a toto je jedno z opatření, kterým my jsme se nikdy netajili. My jsme kritizovali už chvíli, kdy z té jedné snížené sazby se v minulosti staly sazby dvě. A musím připomenout, že i v době covidu se do té nejnižší sazby dostávaly věci, které podle mého názoru nemají ten sociální aspekt, jako byly řezané květiny, jako bylo kadeřnictví, jako byla celá řada prostě služeb, které by mohly zůstat v té standardní sazbě. A koneckonců, když si přečteme zprávu OECD z roku 2020, tak v té kapitole daní právě kritizovala ještě předchozí vládu, že postupovala právě v té snížené sazbě daně ne příliš logicky a dávala tam věci, které tam prostě normálně nepatří.

Michal KUBAL, moderátor:
Takže zjednodušení a řekněme zpřehlednění?


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Je to zjednodušení. Český daňový systém patří mezi ty složitější. Jedna z věcí, které nám vyčítá OECD, ale i Světová banka, která také měří složitosti daňového systému, tak říká, že jeden z charakteristik toho naše daňového systému je příliš mnoho sazeb. Vedle toho, že máme příliš mnoho výjimek v některých daních, tak máme i příliš mnoho daní a sazeb, které podle mého názoru má smysl zjednodušovat, snižovat jejich počet, protože to uleví nejenom podnikatelům ale i koneckonců i finanční správě, která DPH spravuje.

Michal KUBAL, moderátor:
Na druhou stranu 13 je víc než 10, takže se dá předpokládat, že zdražení přijde, pokud…


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Ale také je potřeba říci, že to platí i pro tu druhou sazbu 15, která by naopak byla 13 a 13 je méně než 15.

Michal KUBAL, moderátor:
Takže řekněme ale ty základní věci jsou ale v té nižší sazbě.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Ano, ale když se bavíme o 13 nebo o 14 %, tak byť jsem viděl jenom nějaké elementární výpočty, tak u té třináctiprocentní sazby by to znamenalo de facto snížení daňového břemene a lidem by zůstalo více peněz v peněženkách. U té čtrnáctiprocentní sazby je to naopak plus pro stát, ale v řádu nízkých miliard. To znamená v celkovém objemu toho, co stát vybere na DPH, to není zas tak dramatická změna. Ten smysl té změny není v tom, aby si stát posílil daňové příjmy. Já bych byl velmi rád, aby to bylo daňově neutrální. Ten smysl je skutečně v tom zjednodušení.

Michal KUBAL, moderátor:
Takže je to vypočtené i na, řekněme, rohlíky kupuju každý den, zatímco pro rohlíky chodím jednou za měsíc…


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
To bychom museli vypočítávat pro jednotlivé skupiny podle toho, co spotřebovávají dominantně. Ale platí, že například tou 15 % sazbou jsou zdaňovány potraviny. Takže i u nich by na druhou stranu to mohlo znamenat zlevnění, což bezesporu ve spotřebitelském koši nízkopříjmových skupin dělá poměrně výrazný podíl. Ale znovu říkám, je to teprve návrh. Povede se o tom diskuse, bude se to dále propočítávat. Já říkám, že ta daňově neutrální sazba je někde mezi 13 a 14 procenty. A to finále bude jednak debata na expertní úrovni a pak samozřejmě i politická debata, která musí rozhodnout, k jaké té částce se přikloníme. Ale mezi těmi 13 a 14 procenty je ta daňově neutrální sazba. To znamená, že kdyby nakonec vyhrála, a já to nepředjímám, skutečně nemám mandát to říkat, ta 13procentní sazba, tak to ve finále znamená de facto pokles daňové zátěže pro občany České republiky.

Michal KUBAL, moderátor:
To by se vám mohlo líbit, paní Schillerová.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Ne, určitě ne. Tak nevíme přesné kontury. Teď jsem se taky toho moc nedozvěděla. Já vlastně čerpám převážně z reportáží z vaší televize. Nic víc nevím, nikdo to s námi nekonzultuje. Já bych chtěla připomenout, on si vždycky vybere pan místopředseda řezané květiny a já nevím tu druhou položku, kterou jste říkal, ale já chci připomenout, je potřeba otevřeně říct, co tam je za položky. Tam jsou léky. Tam jsou položky jako kojenecká výživa, výživa pro děti. Je tam vodné, stočné také, je tam vodné, stočné. Je tam, a já se k tomu vrátím k tomu pivu ráda. Jestli je tam teplo. Jsou tam věci jako hromadná doprava. To jsou všechno citlivé věci. Já chci, aby to občané slyšeli. Jsou tam návštěvy divadel, kin, které dneska velmi upadají, koncertů. Jsou tam různé wellness centra, a tak bych mohla pokračovat.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Sauny.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Ano, jsou tam třeba i sauny a sportoviště, kterými jsme chtěli pomoci v době covidu, když byly uzavřené, proto jsme tam snížili DPH. To všechno bylo promyšlené. A pak celá řada služeb. Vy jste zmínil to točené pivo, ale tam jsou i stravovací služby, dokonce jsem slyšela někde v rámci reportáže vaší televize, že snad by to nebylo z 10 % na tu druhou, na tu další sníženou, ale až na těch 21. Já už jsem četla dnes ve veřejných zdrojích vyjádření Asociace hotelů a restaurací, Asociace malých a středních podnikatelů, ti jsou z toho zděšeni. Jejich vyjádření jsou veřejně přístupná. A teď, pokud by ta sazba, byla by teda jenom jedna snížená sazba. Pan místopředseda říká 13 nebo 14 %. Tak chci upozornit, že budeme mít nejvyšší sníženou sazbu v Evropské unii. Když se podíváte na přehled evropských zemí, tak by to byla druhá, vlastně ne druhá, první nejvyšší snížená sazba. A jestli říká pan předseda, pan místopředseda, promiňte, pan místopředseda, že by to mělo být rozpočtově neutrální. To znamená, chápu to, že potraviny dneska máme v patnáctiprocentní sazbě, což je nejvyšší sazba v rámci Evropské unie na základní potraviny, ty by se snížily o jedno procento. To samozřejmě občané nepocítí, protože tu zůstane.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Nebo o 2.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Zůstane to, nebo o 2, ale zůstane to, já si myslím, že řetězce si to ponechají, že to nikdo nepocítí. Ale naopak se to prostě projeví velice zásadně u těchto položek citlivých, o kterých jsem hovořila. A jestliže jste se dotkl třeba těch kadeřnic, tak vyjmenujte další služby. My jsme, naše filozofie naší vlády byla taková, zavádíme EET, bojujeme proti šedé ekonomice, aby daně platili všichni nejenom někteří ti poctiví. A za to vám snižujeme daně. Takže tady
ODS, protože tohle je pod praporem ODS, jde opačnou cestou, rušila EET a daně zvyšuje. Tak jako to vlastně udělala v těch letech 2006-2013. Tam se DPH zvýšilo celkem 6×, za vlád ODS 4×.

Michal KUBAL, moderátor:
Ty argumenty, že to bude daňové neutrální. To znamená, že pro běžného spotřebitele prostě nepodraží zboží, nezaplatí za ty věci, které spotřebovává každý měsíc víc, než platí teď, to pro vás neplatí?

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Zaplatí, není to pravda. Daňově neutrální to bude pro státní rozpočet, pokud je to pravda. Já jsem neviděla žádné výpočty. Ale jestliže se vám zdraží léky, zdraží se vám vodné, stočné. Pro takovou normální domácnost, která žije třeba v 3+1 je to až pětistovka toho vodného a stočného. Teplo a tak dále. To samozřejmě už Asociace hotelů a restaurací a malých a středních podnikatelů uvedla, že rozhodně to promítne do cen. Jestliže dneska stravovací služby a restaurace nejsou v kondici, nejsou v kondici. Měly covid, teď vlastně energetická krize. Takže ony samozřejmě bojují o přežití celá řada z nich. To je i předmětem těch vyjádření, které dneska zazněly. Tak jestliže půjdou z 10 % na 21, no tak to samozřejmě podraží.

Michal KUBAL, moderátor:
Takže vy byste všechny ty covidové výjimky, které jste zaváděli právě kvůli covidu, byste nadále ponechala…

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Ty nejsou jenom kvůli covidu.

Michal KUBAL, moderátor:
… vznikaly restaurace, většina z nich šla kvůli covidu. To byste nechávala, ponechala byste ty výjimky nadále platné?

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Většina z nich šla kvůli EET.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Ne.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Proč
ODS, ale pane místopředsedo, já jsem to všechno prosazovala a já jsem na tom pracovala od rána do večera se svými kolegy. Takže mi to, prosím, neříkejte. Většina šla kvůli EET. Pak jsme tam dodali samozřejmě za covidu a já už jsem byla vedena i tou snahou, aby tam byla jakási primární spravedlnost. Tak jsme tam dali většinu položek, které směrnice podle Evropské unie, protože to je harmonizovaná daň DPH, které umožňuje. Jenomže my dneska jsme v jiné situaci. Dneska jsme v situaci, kdy se na úrovni Evropské unie projednává na radě Ecofin takzvaná flexibilita, to znamená, Evropská unie chce být mnohem více flexibilní a chce nechat mnohem více volnosti zemím Evropské unie tady v těchto položkách. Ale to v tuto chvíli si myslím, že není dotažena, že se tomu prostě české předsednictví nevěnovalo.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Skopečku, z pohledu spotřebitele, zaplatím za měsíc víc za ty běžné výdaje, které teď mám jenom proto, že se ta základní sazba sjednotí na těch 13 nebo 14?


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já budu určitě, já za sebe osobně budu prosazovat to, aby to byla spíše, pokud se k tomu rozhodneme a pokud skutečně to, znovu říkám, nic není na stole, není to v Poslanecké sněmovně, je to diskutovaný návrh, jeden z mnoha, který NERV a expertní skupiny koaličních stran diskutují. Ale já bych se vrátil k paní předsedkyni, co říkala. Ona říkala, že zvyšujeme daně. Není to pravda. Doposud daně snižujeme. Pominu-li tu mimořádnou daň pro banky a energetické firmy. Tak jenom připomenu, že jsme snížili daň z benzínu a nafty. Zvýšili jsme limit obratu k povinnosti registrovat se k DPH. Rozšířili jsme paušální daň. Takže doposud tato vláda daňové zatížení krom té výjimky, o které jsem mluvil, snižovala. Co se týče té sazby, tak paní předsedkyně, vždycky řekne polovinu té pravdy. Ano, máme nadprůměrně vysokou tu nejnižší nebo tu sníženou sazbu daně. A když se podíváme na tu základní sazbu daně, tak tu zase máme oproti mezinárodnímu srovnání podprůměrnou. Takže, paní bývalá ministryně, když o tom hovoříte, tak mluvte o těch dvou sazbách.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
V průměru.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Není možné si v té diskusi vybírat jen argument, který se vám hodí. Když se podíváte na tu druhou sazbu, na tu jedenadvacetiprocentní, tak tu zase máme v mezinárodním srovnání nižší. Ale znovu říkám, pro mě prostě bude důležité, abychom v tom udělali pořádek. Aby se z té snížené sazby dostaly věci, které prostě sociální aspekt nemají. Jasné je, že léky, kojenecká výživa, že to prostě logiku má, aby to v té nejnižší sazby bylo. Ale točené pivo, sauny, kadeřnictví. To si myslím, že pokud chceme nějakým způsobem dělat pořádek a napravovat to, za co vás OECD, a to nejsou moje slova, tohle jsou věci ze zprávy OECD, kritizují, jakým způsobem jste se při tom, co jaké služby, jaké produkty do té snížené sazby dáváte, že to nemělo absolutně žádnou logiku a nepřispívalo to k nějakému zlepšení sociální situace. Což vlastně ta nejnižší sazba daně z přidané hodnoty má za cíl. Takže to neplnilo, tak to nejsou moje slova. To je prostě hodnocení OECD, a to my budeme chtít dávat po vás do pořádku.

Michal KUBAL, moderátor:
Dostanete prostor na reakci vzápětí. Jenom, pane Skopečku, co se týče toho načasování, vy sám jste říkal, že moc nechápete, proč se to vytahuje. Jedna část z celkového balíku právě teď. Zítra se jde volit z pohledu koaličního politika. Na kolik je tohle nahrávání kandidátům, kteří se právě vymezují vůči vaší vládě?


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Nevím, já myslím, že...

Michal KUBAL, moderátor:
Zvyšování daní je poměrně silný….


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Ale já myslím, že nikdo o zvyšování daní nehovořil. Já chápu, že si to někteří.

Michal KUBAL, moderátor:
Podívejte se, z 10 % se zvyšuje na 13…


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
A z 15 se má snížit na 13 a má to být daňově neutrální.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Nebo na 14.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Pokud doputujeme k té 13procentní sazbě. Takže o žádné zvyšování nejde. Stávající vláda doposud daně až na tu výjimku, o které jsem mluvil, snižovala. Já coby člen vládní koalice a věřte mi, a to mi snad i osobně věříte i díky mým postojů v minulosti, velmi tlačím své vládní kolegy k tomu, abychom konsolidaci veřejných financí realizovali prostřednictvím výdajové strany rozpočtu, protože tam vidím ten největší problém. Já prostě za optimální nepovažuji jakékoliv zvyšování daní v České republice, a to už i proto, že máme poměrně v průměru vysokou složenou daňovou kvótu. Když to srovnáme s nejvyspělejšími zeměmi OECD, tak i vzhledem k té ekonomické situaci, ve které se nacházíme. Prostě teď zvyšovat daně, optimální řešení není. A já dělám všechno proto, aby se tomu tak nestalo.

Michal KUBAL, moderátor:
Paní Schillerová, DPH je jeden z argumentů, které uvádíte jako důvod, proč chcete hlasovat o důvěře vládě. Je to tak zásadní pro vás?

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Nebyl to úplně ten nejzásadnější, protože my o tom návrhu vůbec skoro zatím nic nevíme. Já si myslím, že pan místopředseda, mě je ho trošku líto, že on pořád chodí místo pana ministra financí, který do těch debat nechodí.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já to dělám, paní předsedkyně, dobrovolně.


Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Takže musí hájit něco, na čem se přímo nepodílí.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já to zvládnu s vámi.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Určitě, já o tom o tom nepochybuju. Ale je to samozřejmě zvýšení. Bude to, pokud to vůbec projde. Ale já bych zase trošku byla vstřícná a řekla i něco na podporu, abych jenom nekritizovala. Já třeba nechápu, proč dodneška nepřišla vládní koalice s věcmi, které bychom lehce podpořili. A to je zvýšení spotřebních daní ze závislostí. Proč ministr financí podpořil, podporoval návrh, tedy naštěstí teda náš pak jeden z
poslanců ODS stáhl. A to je snížení daně z hazardu. Proč nepřijde s daňovými výjimkami? My jsme připraveni se o tom bavit. Dotáhnout globální zdanění firem. To jsou věci, které by přinesly nižší desítky miliard a my jsme otevření se o nich bavit, ať nejsme jenom kritičtí…

Michal KUBAL, moderátor:
Pro to pivo byste byli?

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Pivo je součást stravovacích služeb. My jsme to zaváděli, točené pivo, točené pivo jenom tehdy, když si ho dáte jako součást, dáte si jídlo, které vám tam někdo naservíruje.

Michal KUBAL, moderátor:
Všichni si pamatujeme, jaký je rozdíl, jestli si to dáme v restauraci...

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
/souzvuk zvuků/ nikdy to nedělalo nikomu problém. Já jsem s x hospodskými o tom mluvila. Byli za to rádi, byli za to vděční. A podpořilo to prostě to, že /souzvuk zvuků/.

Michal KUBAL, moderátor:
Mluvíte o dani ze závislosti?

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Mluvím o tabákových výrobcích, mluvím o tabákových výrobcích.

Michal KUBAL, moderátor:
Alkohol k tomu nepatří?

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Tvrdý alkohol k tomu patří.

Michal KUBAL, moderátor:
Pivo ne?

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Točené pivo bych nechala tak, jak je, je to součást stravovací služby. Stejně vládní koalice tak, jak to bylo prezentováno, to chce přesunout z 21procentní sazby. Velmi to začínají kritizovat právě podnikatelé, kteří jsou velkými, velcí ve velkých problémech. A pivo, jestli na to narážíte, já vám odpovím, já jsem se tím hodně zaobírala i vínem, tichým vínem. Proč tam nezvýšila spotřební daň. U piva jsme, v podstatě bychom nebyli konkurenceschopní, protože vlastně jsme v rámci nějakých relací. A u tichého vína bychom úplně ztratili a pohřbili naše vinaře. Protože daň spotřební daň z tichého vína má jenom Polska, a to není vinařský kraj. Já jsem se těm věcem pak věnovala dopodrobna. Takže ať myslím si, že to vládní koalice nebere za správný konec, a vy jste se ptal na tu nedůvěru. Těch důvodů samozřejmě je více. Základní důvod, on to jsou takový asi 6 balíčků zdravotnictví. My jsme se ptali, chtěli jsme vědět, jak to bude s Nurofenem, jak to bude s tím sociálním.

Michal KUBAL, moderátor:
Nechme 6 balíčků.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
A patří i k tomu vlastně hrůza, která mě jímá. Dneska jsem interpelovala pana premiéra. Ptám se pana ministra financí, ten se obrnil mlčením. Zeptám se ho v neděli, jdu s ním do nějakého diskusního pořadu, pokud přijde. Tak prostě je to, že je propad minimálně 50 miliard, není kryto na výdajové straně, na důchody mimořádnou valorizaci na SFDI. Včera to uvedl dokonce ve vaší televizi Mojmír Hampl, předseda Národní rozpočtové rady. A já osobně vůbec nerozumím, kolik půjde na kompenzace za cenové stropy. Protože vláda schválila nařízení vlády, kde je 200 miliard. ERU říká 242, ministr financí říká přes 100 a v rozpočtu pozor je jenom 100.

Michal KUBAL, moderátor:
Dostaneme se k těmto obecným, řekněme.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Dost důležitým, dost zásadním.

Michal KUBAL, moderátor:
Obecným ale zásadním, to jsem chtěl dodat.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Ano.

Michal KUBAL, moderátor:
Děkuji, že jste mě předešla o těch pár vteřin. Pane Skopečku, tady máte po podanou ruku, proč neberete tu ruku ze strany, ze strany současné opozice, která říká, máme tady šance dostat miliardy?


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Ta ruka je většinou podaná před televizními kamerami.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Ne.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Když se pak podíváte…

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Nezkusili jste to někdy.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Na průběh jednání od schvalování programu, tak zjistíte, že z toho podání ruky se to změní na trošku něco jiného. Ale já věřím, že v průběhu toho volebního období se prostě dostaneme k tématům, která nás i můžou spojovat, a to včetně té daňové oblasti. A já jsem určitě člověk, který je schopen slyšet argumenty i z jiných politických stran. A paní předsedkyně doufám, že to ví a potvrdí z předchozích volebních období. Takže já neodmítám i v daňové oblasti návrhy, které prostě mají smysl jenom proto, že jsou třeba z nějaké jiné politické strany. Ale znovu já si fakt myslím, že tohle bylo trošičku vytržené z kontextu. Je to jedno z mnoha opatření, která se ve vládní koalici nyní diskutují těch opatření z logiky věci. Ten problém, který před námi stojí a já klidně potvrdím to, že penze jsou obrovský problém. Dostáváme se prostě do velkého deficitu. Za minulý rok myslím, že 20 miliard. V příštím roce to bude o několik desítek víc. A to je třeba věc, kde já jsem přesvědčen i ze zkušenosti z minulosti, že ať uděláme jakékoliv změny, tak nějaká elementární diskuse s opozicí tak, aby ty změny v penzijním systému vydržely i další volební období, kdy třeba k nějakým politickým změnám dojde, tak to je věc, kde prostě je nezbytná nějaká elementární dohoda z té opozice.

Michal KUBAL, moderátor:
Ve vstřícném duchu budeme doufám pokračovat za malou chvíli. Teď tady máme názor ekonoma, konkrétně Petra Bartoně. Dobrý večer.

Petr BARTOŇ, hlavní ekonom, Natland, Anglo-American University in Prague:
Krásný večer.

Michal KUBAL, moderátor:
To, co jsme tady viděli, slyšíme to, je jenom část toho, o čem se mluví. Je to pro vás zjednodušení, anebo je to způsob, jakým, jak dostat do státního rozpočtu prostě víc peněz?

Petr BARTOŇ, hlavní ekonom, Natland, Anglo-American University in Prague:
No, tak bude to záviset na tom skutečně, jestli to zůstane na těch 13 nebo 14. A ještě víc bude záviset na tom, co se z toho vytáhne a co se tam případně zase dodá. Protože to bych řekl, že je ještě důležitější, upravit ten smysl té snížené sazby. A nějak si ujednotit jaké věci tam skutečně chceme a jaké ne. A to nakonec ten státní rozpočet bude mít větší dopad než to nutné zjednodušení. Ono, když si vezmeme předtím, než minulá vláda zavedla tu supersníženou sazbu, tak jsme měli 21 a 15. To znamená, pokud skončíme teď 21 a 13, tak to obecně bude snížení. A to zjednodušení, já to nechci zlehčovat. Určitě nějaké náklady tam jsou s tou spoustou daní. Ale v době robotických zpracování těch účetních věcí, to není zas tak velký náklad. Větší náklad je ta částečná nesmyslnost. A jsem rád, že jste tady rozvinuli debatu právě na Mezinárodní den zrzavých lidí o tom zrzavém moku národním. Protože tam skutečně ta absurdita, kdy vlastně všechny ty sazby, které máme. My nesmíme mít víc než 3 sazby. To je maximální počet, který můžeme mít. A všechny byly vypotřebovány na pivo podávané v hospodě. A byli jsme v absurdní situaci, kdy ten hospodský musel sledovat, co s tím pivem uděláte, jestli si ho vynese na zahrádku nebo jestli ho vypijete na stojáka, aby zmáčkl to správné tlačítko, kterým potom se odreportoval ten výnos té daně a správně zdanil. A to jsou absurdity, které nikdo jednak nechápe. A tam jsou skutečně ty náklady, protože, kdybyste skutečně měli čekat podle toho a každý musel hlásit, co s tím pivem chce udělat, jak ho chce vypít, abyste to správně potom zaúčtoval, tak to jsou potom zbytečnosti.

Michal KUBAL, moderátor:
Je to samozřejmě nástroj na to, jak zdůrazňují některé sociální záležitosti, ale samozřejmě nástroj na to, aby stát možná modeloval trh tím směrem, kterým chce, zaznělo od Pirátů. Pojďme nedávat do té snížené sazby například slazené nápoje. Naopak pojďme tam dát něco jiného. Čekáte, že se rozjede velký lobbing o to, co tam bude? Slyšeli jsme tichá vína, pivo a podobně.

Petr BARTOŇ, hlavní ekonom, Natland, Anglo-American University in Prague:
Určitě, ale to bude vždycky tak, protože jakmile kdykoliv dovolíte nějaký daňový, on to není únik, ale nějaké lepší daňové zacházení pro nějakou skupinu a pokud řeknete, my otvíráme tu možnost redefinovat, co bude mít to lepší daňové zacházení, no tak bude, už teď určitě na ministerstvu mají spacáky lobbisté a budou se snažit tu svoji sazbu tam prolobbovat. Tím pádem nakonec to zjednodušení ze dvou sazeb na jednu tu sníženou, nemusí být zjednodušení, pokud se ještě více zkomplikuje právě to, co se tam všechno zadá. Ale je pravda, že my už teď máme, ne že bychom měli až těmi 13-14 procenty, ale už nyní máme nejvyšší, tu nejnižší sazbu. Máme jí desetiprocentní a takhle vysokou tu nejnižší sazbu nemá nikdo. Maximálně je pár zemí, které ji mají stejně na těch 10 %. Čili my zůstaneme na té situaci nejvyšší, nejnižší sazby i po té úpravě.

Michal KUBAL, moderátor:
Obecně se diskutuje spíš o opačném problému. To znamená, jak naopak dostat víc peněz do státního rozpočtu. Je tohle jedno z cest, to znamená jít přes DPH, postihne to všechny, postihne to, řekněme, poměrně mnoha víc ty chudší, než to postihne ty bohatší, kteří si to můžou dovolit mnohem víc.

Petr BARTOŇ, hlavní ekonom, Natland, Anglo-American University in Prague:
To není úplně tak nutné. Skutečně bude záviset na tom, co tam zůstane a případně co se tam přidá do té snížené sazby. Ale pokud řešíte příjmovou stránku rozpočtu, tak máte v zásadě jediné 2 možnosti reálné, které jsou schopny něco vybrat. Buďto zdaníte vydělávání si peněz, anebo utrácení peněz. Zbytek jako sazby na ty neřesti a podobně, to jsou takové věci, které neděláte proto, aby ten rozpočet něco udělal, ale abyste právě zakorigoval lidské chování nějakým směrem, kterým stát chce, aby se lidi chovali. Konzumovali toho více nebo méně a tak dále. Ale co se týče toho výběru, tak jinou možnost nemáte. A když se a každá daň vám nějakým způsobem omezí tu činnost, to je z definice věci. Teď je vlastně otázka, jestli chceme omezovat lidi v tom, aby si vydělávali, nebo omezovat lidi v tom, aby spotřebovávali. To může být správná odpověď na to, závislá na tom, v jaké situaci se nacházíte třeba i v hospodářském cyklu. A když si vezmeme to největší téma dnešních dnů inflaci, tak v současné podobě z pohledu té inflace, pokud budete uvažovat, co byste měl omezit, jestli lidi, aby si vydělávali, nebo jestli by spotřebovávali, tak pro tu inflaci pomůže, v uvozovkách, když omezíte tu spotřebu. Protože inflace je jasně vedená primárně tou spotřebou. A je to samozřejmě ďábelská volba. Ideálně byste nechtěl nic omezovat. Ale, když byste si měl vybrat mezi těmi dvěma hlavními, tak minimálně pro tu inflaci bude přínosnější, když na rozdíl od zdanění toho, že si vyděláváme, což je dobrá věc, to je vlastně největší historický paradox. Každý chce, aby se lidé vydělávali, a přitom to daníme. Spotřeba, když byste se zeptali Grety, tak ta řekne, automaticky každá spotřeba je špatná. Aspoň tam máte dvojí názor, že nějaká spotřeba je dobrá, nějaká špatná. Ale u vydělávání si, je to celkem jednoznačně, že všichni chceme, chceme, abychom byli trošku bohatší.

Michal KUBAL, moderátor:
A vy jste použil kondicionál. Jestli bychom měli dojít do té, do té Sofiiny volby nebo ďábelské volby, jak jste to nazval vy. Jsme v té situaci, kdy to je ještě kondicionál, nebo už je to imperativ?

Petr BARTOŇ, hlavní ekonom, Natland, Anglo-American University in Prague:
Ne je to.

Michal KUBAL, moderátor:
My prostě musíme začít.

Petr BARTOŇ, hlavní ekonom, Natland, Anglo-American University in Prague:
Je to v jakékoliv době. To není, že zrovna teď si musíme volit, vždycky je tam ta volba.

Michal KUBAL, moderátor:
Já bych se věnoval tomu specifickému českému. Mluvíme o deficitech, které jsou stamilionového a mluvíme o tom, že se prohlubují o desítky miliard.

Petr BARTOŇ, hlavní ekonom, Natland, Anglo-American University in Prague:
Ano.

Michal KUBAL, moderátor:
Jenom na důchodovém účtu každý rok.

Petr BARTOŇ, hlavní ekonom, Natland, Anglo-American University in Prague:
Ten trend, že si státní rozpočet čím dál víc vydělává ze zdanění spotřeby a čím dál méně vydělává ze zdanění vydělávání si, ten je obecný, je všude na světě po celé Evropě. Pokračuje, tohle ho případně trošku uspíší. Pokud by skutečně došlo k tomu, že by si nakonec ten státní rozpočet vydělal trochu více, kdybychom zůstali na té čtrnáctiprocentní. Ale jak říkám, hlavně bude záviset na tom, co tam skončí. A v tomhle smyslu je to pravděpodobně asi trošku jednodušší volba. Přičemž ale na druhou stranu ten rozpočet je primárně nutné nyní řešit na té výdajové stránce, protože pořád platí, že do těch obřích deficitů jsme se dostali o trošku více skrze navýšení výdajů a o trošku méně skrze výpadek příjmů. Tam nejjednodušší, co by bylo, pokud chceme odcovidovat ten rozpočet a vrátit se do bývalých časů před třemi roky, kdy svět ještě byl trošku v pořádku, tak ten jednoduchý krok by holt byl vrátit i tu daň z příjmu na tu původní úroveň. A tam by i politicky to asi bylo relativně průchodné. Byť to pro jednu stranu, vlastně pro dvě znamenalo nějaké porušení nějakého volebního slibu, ale aspoň by se to dalo obhájit v tom, že navracíme se do toho původního stavu před covidem. A tím by se zalepila velká část těch chybějících příjmů, protože pokud je budeme dohledávat z jiných zdrojů, tak je nebezpečí, že to ty vysoké výdaje, který tady jsou a zatím byly kvůli covidu, už zakonzervujeme. Vždycky na ně bude nově, dostatek nově nalezených peněz a potom se těch vysokých výdajů už nikdy nezbavíme a ten covid tady zůstane navěky.

Michal KUBAL, moderátor:
Petr Bartoň, díky za váš čas.

Petr BARTOŇ, hlavní ekonom, Natland, Anglo-American University in Prague:
Hezký večer.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Skopečku, vrátím se rovnou na vás jako na představitele jedné z těch dvou stran, o kterých předpokládám, že nebude chtít odcovidovat daňový systém zpátky před to, co byl. Koneckonců obě vaše strany hnutí za, proto hlasovaly. Jak tedy z toho ven, jak ven opravdu chcete ušetřit tak velké peníze na výdajové stránce tak, aby se dostaly veřejné finance za vaší vlády ještě na lepší trajektorii, než jsou teď?


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Já si fakt a jako věřte mi to, není to nějaký populistický nebo politický statement. Já si skutečně myslím a když se podíváme na ty časové řady, tak to prostě i člověk, který nestuduje veřejné finance, tak musí uznat, že ty nůžky se rozevírají a ten deficit roste zejména kvůli výdajové straně rozpočtu. A pokud nebudeme chtít prostě zdaňovat, zdaňovat a tlumit, ať motivaci lidí pracovat nebo spotřebovávat, tak prostě nemůžeme se hnout bez toho, aniž bychom si prostě řekli, že ty výdaje budeme snižovat.

Michal KUBAL, moderátor:
Politická cena za to, co vlastně naznačujete, to o čem mluvila vaše kolegyně tady, to znamená, teď budeme chtít škrtat ne dotace, ale zvýhodnění pro tohle odvětví, pro jiného odvětí.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Toto já přiznávám, každý to sekání, ať už výjimek v daňovém systému, kterých je mnoho a všichni víme, že s tím musíme něco udělat nebo sekání těch výdajů, samozřejmě vždycky zasáhne užší nebo širší zájmovou skupinu, která si to během těch let na těch politicích nejrůznějšího politického ražení prostě vylobbovala, to tak je. Ale od toho jsou, nebo já furt tomu věřím, že od toho jsou politici prostě, aby chodili a byli voleni do Sněmovny a do vlád, aby dělali nějaké systémové kroky. Nejenom, aby si to ty 4 roky odseděli. A to, že nesou nějakou odpovědnost a i náklady nějakých rozhodnutích, to je také jasné. Ale i v historii vidíme, že politici, kteří i nepříjemná rozhodnutí a nepříjemné kroky dokázali komunikovat a ve finále ty kroky přinesly zlepšení situace v té zemi. Přinesly ekonomický rozvoj, přestože to byla v prvopočátku nepříjemná ekonomická rozhodnutí, která něco stála různé zájmové skupiny. Tak to prostě smysl mělo. Já se ještě zkusím vrátit, pan kolega Bartoň to popsal přesně. Trošku bych polemizoval s tím, že bychom měli nejvyšší sníženou sazbu. Je potřeba se podívat i na Dánsko, které má jednu zvýšenou. Je to jenom pro upřesnění. A on to přesně řekl, já bych k tomu přidal, že buď si můžeme vybrat zvýšit daňovou, daň ze spotřeby nebo daň z vydělávání, z příjmů, anebo jsou to ještě majetkové daně. Ty majetkové daně v České republice máme podprůměrně nízké, ale v tom je totiž ten háček v tom mezinárodním srovnávání, když se podíváme, koho například majetkové daně zasahují na západ od nás, kdo vlastní na západ od nás nemovitosti, tak jsou to skutečně lidé bohatí a nadprůměrní. V České republice bychom si řekli, pojďme tou západní cestou. Pojďme přizpůsobit ty majetkové daně tomu západu, ale kdybychom to nastavili stejným způsobem, tak v daleko větší míře postihneme i lidi ze středními příjmy, lidi z venkova, lidi s nízkými příjmy, které přesto nemovitost mají, což třeba na tom západě úplně obvyklé není. Čili ono i to mezinárodní srovnání je potřeba trošku vnímat a doplnit o nějaké zvláštnosti, které máme třeba v České republice. Obecně platí, že v posledních letech byl trend a všechny organizace od Světové banky po OECD a přes EU doporučovaly, aby se ten podíl zdanění vydělávání aktivity snižoval, a naopak se to přesměrovalo na tu spotřebu. Šel tím celý svět, šli jsme tím i my, a přesto ještě dneska máme, když se například podíváme na zdanění zaměstnanců, tak máme velmi vysoké náklady práce, a tam já třeba nevidím další prostor pro zvyšování. Jestli bych upozornil na největší problém českých daní, tak je to velké zatížení zaměstnavatelů, kteří platí velké náklady za své zaměstnance. A tam já si nedovedu představit, kdybychom v tuto chvíli přidávali, protože už takto zdanění práce máme velmi vysoké.

Michal KUBAL, moderátor:
Paní Schillerová, budu parafrázovat, co od vás zaznívá, vláda je rozpočtové nezodpovědná, vláda je asociální a vláda by něco měla dělat se schodky. Jak to jde všechno dohromady?

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Jde to dohromady.
ODS slibovala před volbami, slibovala to celý rok, zase dneska ještě při interpelaci jsem z toho byla celá jurodivá, když jsem slyšela, co mi tam říkal pan premiér, že má plán. Já jsem slyšela tady před rokem, seděl tady pan místopředseda a říkal - 80 miliard jsem navrhl pozměňovacích návrhů, seškrtáme na výdajové straně, vynechám všechny všechny ty cifry, které padly během roku. Novoroční projev jsme slyšeli všichni pana premiéra, řekl 70 miliard na výdajové straně, dnes tedy říkal ve sněmovně strukturálního deficitu, to by si neměl premiér prostě plést, to je velký rozdíl. Takže oni demonstrovali, že mají plán. Ten plán tady žádný není, plán konsolidace, který měli mít připravený a sami se chytili do pasti. My jsme měli připravený, já jsem měla připravený plán konsolidace, protože jsem nevěděla, jak dopadnou volby.

Michal KUBAL, moderátor:
…Byl kritizovaný, že nebyl dostatečně odvážný.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
To je v pořádku, ale byl prostě naplánován na několik let, 7-8 let. Ne tak, aby zaškrtil ekonomiku, ne tak, aby tady prostě znamenal narušení sociálního smíru a teď my tady nevidíme žádný plán. Vidíme tady PRové rozpočty. Já jsem fakt rozčílená, nezlobte se, já jsem klidný člověk, ale když vidím, jak se sestavuje rozpočet, který pro mě byl vždycky prostě svatou věcí a můžeme se politicky hádat, jestli je tam to či ono, ale nemůžeme nikdy porušit rozpočtový proces a pravidla, podle kterých se sestavuje. N emohou tam být prostě díry za desítky miliard. Pan premiér mi na interpelaci řekne, že každý rozpočet je zatížen nějakou mírou nejistoty. Ano, nejistoty v jednotkách miliard, ale ne v desítkách skoro přesahujících 100 miliard. To, prosím, ne, a to mě velmi zlobí. Neexistence žádného plánu a vlastně neprofesionální přístup. Já také nejsem pro, abychom zpátky zaměstnancům zvedli tu daň, protože jsme tím chtěli nějak vyřešit problémy. Bylo to 7 %, chtěli jsme jim pomoci. Oni si také velkou část uspořili, to ukazuje nárůst úspor, není to, tak, že to utratili a pustili všechno do ekonomiky. Postupně samozřejmě ty úspory se ztenčují, mělo to nějakou svoji logiku, hlasovali jsme proto oba. Já prostě souhlasím, pojďme do té spotřeby, pojďme na ty spotřební daně, pojďme na ty výjimky a na té výdajové straně, tam samozřejmě musíte digitalizovat a připravit nějaké věci. Já jsem slyšela pana místopředsedu před rokem, jak mi vyčítal tady nárůst zaměstnanců. Já jsem, sice se mně podařilo snížit ...

Michal KUBAL, moderátor:
A teď pojďme opravdu k tomu, co tady opakovaně probíráme…

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
... o 4300 a 7000 teď nabírá tato vláda. Já jí to nevyčítám. Vím, že prostě to musí udělat, jsou to učitelé, jsou to hasiči, policisté.

Michal KUBAL, moderátor:
Vy máte svůj plán?

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Ano.

Michal KUBAL, moderátor:
Těšíme se na to, co představí vláda. Myslím, že se tady v tomhle studiu potkáme a budeme znovu probírat stejná čísla. Díky moc za váš čas.

Alena SCHILLEROVÁ, předsedkyně poslaneckého klubu /ANO/:
Děkuji za pozvání. Krásný večer.


Jan SKOPEČEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ODS/:
Plán určitě bude, nebojte se. Hezký večer.

Michal KUBAL, moderátor:
Těšíme se.

Jan Skopeček

místopředseda Poslanecké sněmovny
místopředseda poslaneckého klubu ODS
poslanec PČR
ekonomický expert ODS
předseda ODS Hořovice