Události, komentáře: Dálnice jako PPP projekty
6. ledna 2021

Jan Bauer: Události, komentáře: Dálnice jako PPP projekty

(ČT 24) O výstavbě soukromých dálnic se v Česku hovoří desítky let. Až teď je ale jeden projekt před spuštěním. Dálnice z Příbrami do Písku. Správná cesta, nebo risk? Téma Událostí, komentářů ČT24 pro zpravodaje k tisku a poslance Jana Bauera /ODS/ a poslance Lukáše Černohorského /PIR/.

Celý rozhovor s Janem Bauerem můžete zhlédnout na ČT24.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A ještě jedno téma. Už v březnu má francouzské sdružení DIVia začít stavět 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Na rozdíl od ostatních tuzemských dálničních staveb peníze neinvestuje stát, ale toto konsorcium, kterému pak bude Česko hradit měsíční poplatky. Řidiči by se na té trase Praha-Písek měli projet po dálnici v roce 24. Koncesi schválila vláda v pondělí, dnes ji projednal sněmovní hospodářský výbor. Sněmovna musí schválit finanční rámec celého projektu, a to za 16,5 miliardy.

Karel HAVLÍČEK, ministr průmyslu a obchodu, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Pokud tenhle ten projekt se stane příkladem, tak si dovedeme představit, že by se mohl realizovat na D35, to znamená, to vlastně východní Čechy směr Mohelnice, případně na ostatních dálničních úsecích. A já jsem přesvědčen, že do budoucna to bude 1 z velmi důležitých cest, jak financovat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Hosty jsou 2 členové sněmovního podvýboru pro dopravu
Jan Bauer za ODS. Dobrý večer.

Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Hezký večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Lukáš Černohorský za Piráty. Dobrý večer.

Lukáš ČERNOHORSKÝ, poslanec /Piráti/:
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pánové, ale přece nemohu si odpustit na začátek jenom velmi krátkou reflexi, protože tady byl pan Plaga vlastně za ANO, pan Rakušan za hnutí STAN, za
ODS, když se díváte do Spojených států, tak jenom, co vás napadá jako první?

Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Já jsem teď nekoukal asi hodinu na televizi.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale víte, co se dělo?


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Já jsem se s tím seznámil tady u vás ve studiu. Občas si říkám, co všechno se v té Americe, kterou jsem tolik obdivoval a stále obdivuju, může stát.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Já myslím, že to je lakonické a jasné. Pane Černohorský? Asi nejlépe úplně proti?

Lukáš ČERNOHORSKÝ, poslanec /Piráti/:
Nebudu určitě proti, ale samozřejmě stěžejní je to vyprovokovala je rétorika Donalda Trumpa, protože většina z nás jako kdyby si představila, že by se tohle to stalo kvůli prohře Hillary Clintonové, tak tohle to by asi pravděpodobně demokratičtí voliči neudělali. Ona nikdy neměla takovou rétoriku a bohužel tady Donald Trump ji není ochoten opustit ani v tuto vážnou chvíli.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pojďme k dálnicím, jestli dovolíte, já vám na začátek něco přečtu. „Ministr financí se chystá ještě do konce roku předložit vládě ke schválení pilotní projekty, na nichž se má o míře spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Podle údajů z ministerstva dopravy by mezi prvními projekty v rámci spolupráce PPP nebo chcete-li PPP, měla být výstavba dalšího úseku rychlostní komunikace z Prahy na Strakonice, na jejichž přípravě se pracuje několik let.“ Tolik citace z Dopravních novin. Nechci to, aby to jako kvíz, ale tipněte si, o jakém ministru financí se tady mluvilo? Je to hodně dávno.


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Říkal jste Praha-Strakonice?

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Hm.


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
To nemohla být D3 samozřejmě, takže to muselo být, muselo být někde na úseku D4.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
No, právě. To jsme dneska našli tohle to. Já vás nebudu trápit, byl to Bohuslav Sobotka tehdy, od té doby se ministr financí měnil 8 ×, proč, pane Bauere, proč ty PPP projekty, o kterých se mluvilo už před 20-25 lety, až teď se dostávají ke slovu? Já to nevytýkám, já se vás ptám. Vaše strana u vlády měla i ministerstvo dopravy.


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Já chci říct jenom obecně, že, že výstavba infrastrukturních celků prostřednictvím PPP projektů, si myslím, že není úplně nic neobvyklého. Já osobně s tím nemám žádný problém.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A promiňte, tohle politici říkají 20 let a neděje se to.


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Jasně, na druhou stranu musí se to umět. A bohužel my v České republice prostě s tím zatím máme docela neblahé zkušenosti, protože se nám to nepovedlo někdy v roce 2002 s tou D47 a s tou naší jihočeskou D3 v roce 2013. Já mám pocit prostě, jestli se to má povést, tak teď je to třetí pokus a jestli se to teď napotřetí nepovede v České republice, tak na dlouhou dobu se ty temné mraky nad těma PPP projektama se určitě zatáhnou, protože je to potřetí a možná naposledy.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pan Bauer už to zmínil, ty milníky, nebo to vypadalo tak, že byly to tedy milníky těch PPP projektů, máte pocit, že teď už je to den D nebo rok R, kdy PPP projekty skutečně vstoupí v Česku v život?

Lukáš ČERNOHORSKÝ, poslanec /Piráti/:
Je to možné, ale předpokládám, že ještě do budoucna bude chvilku trvat, než si vybudujeme nějakou důvěru v tyhle projekty, například ve Velké Británii je to obvyklý způsob výstavby, ať už třeba dopravní infrastruktury, IT systémů a dalších. Francie, Řecko, ty s tím mají jako také zkušenosti. Ale Česká republika a mnoho dalších evropských zemí s tím velké zkušenosti právě nemá a největší problém na začátku bývá, než se to člověk jako naučí, nebo ne člověk, ale ti úředníci, než se to naučí připravovat a hlavně je důležité, abychom si zaučili víc než třeba jednoho, dva lidi, protože v případě, že bychom o něj přišli, tak by v tu chvíli popadaly vlastně všechny ty následné PPP projekty.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Vy jste si v tiskové zprávě postěžoval, že
poslanci dostali málo času na schválení finančního rámce, na druhou stranu řekl jste, že z D4 se dělá jakýsi pokusný králík, zároveň ale jste ve sněmovně za jižní Čechy, kde dálnici potřebujete, takže jste v takovém ne snad střetu zájmů, ale předpokládám v jakýmsi vnitřním střetu, že byste možná asi chtěl, ale připadá vám, že je na to málo času na kvalifikované rozhodnutí, chápu to správně?

Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Ne tak, tak určitě ne. Možná, že to ani v té tiskové zprávě takhle nebylo myšleno.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
…interpretujeme, tak se…


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
My tento projekt budeme podporovat pravděpodobně v
Poslanecké sněmovně s jednou velkou výzvou a ta výzva zní - prosím, vládo, hlavně to nezpackejte. Protože jsme si tady řekli před malou chvílí, že to je třetí pokus, hlavně to prostě na poslední chvíli nezpackejte a vy jste řekl správně, prostě jsem jihočeský poslanec. Já mám pocit, že u nás ani ta otázka nezní, jestli ta dálnice 32 km D4 ano nebo ne, u nás to zní, jak to, že ještě ta dálnice dávno, dávno ještě není, dávno ještě není postavená.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Váš kolega, pan primátor Hřib opakoval vícekrát, že PPP projekty stát prostě neumí, ale přitom ten princip z laického pohledu je jednoduchý, firma něco za svoje peníze postaví, pak za to od státu něco dostane, respektive dostává průběžně, v čem je tedy ten největší problém, v čem je to hlavní úskalí?

Lukáš ČERNOHORSKÝ, poslanec /Piráti/:
V samotné administrativě a příprav toho projektu, tak ať to samozřejmě jednak jedné straně podle zákona, na druhou stranu musíte vychytat veškerá ty nebezpečí, která můžou vznikat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A promiňte, zní to opravdu jednoduše. Já vím, že mi řeknete, že si to možná představuju, jak Hurvínek válku, ale já vím, že jste to chtěl říct, ale úplně vážně, přece tam nemůže být tolik úskalí, když se to dobře domluví?

Lukáš ČERNOHORSKÝ, poslanec /Piráti/:
Když se dobře domluví, tak ano, ale jak jsem říkal, tady není příliš mnoho lidi, kteří by měli zkušenosti s přípravou těchto projektů. Nemáme tady ani nějaké vzorové projekty, podle kterých bychom mohli tak říkajíc jakoby přebírat ty best practices, ty dobré zkušenosti, takže tohle to bude právě ten pilot, na kterém buďto se to naučíme, nebo selžeme, potažmo vláda.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
No, tak se pojďme, pojďme se na tu plánovanou stavbu D4 podívat konkrétně s Janou a jejím hostem.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Ano, tendr na stavbu nového úseku dálnice D4 vyhrálo francouzské konsorcium DIVia a spolupracovat na něm bude i česká Eurovia a jejího ředitele teď vítám v Událostech, komentářích, je to Martin Borovka. Dobrý večer.

Martin BOROVKA, předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS:
Dobrý večer.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Má se tedy začít stavět už teď v březnu, alespoň taková je představa vlády, hotovo v roce 2024. Nezlobte se na mě, ale všichni víme, jak to tedy u nás se sliby kolem dálničních staveb je, tak jsou ty termíny zaručeny?

Martin BOROVKA, předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS:
Chtěl bych odpovědět stoprocentně, protože tady jednoduchý mechanismus za 3 roky začíná teprve stát nám splácet za používání, nicméně ve chvíli, kdy řidiči na té silnici budou jezdit. Takže my jsme jasně vázáni tím, abychom tu stavbu za 3 roky dokončili a po 25 letech předali zpátky státu. Já za svoji zkušenost, já řídím stavební firmu 13 let, dělám v ní 20 let, jsme nikdy státu nedodali stavbu později, než byl smluvní kontrakt. A je tady 1, řekněme, nebezpeční bod, a to je
Poslanecká sněmovna, kde vláda pod vedením nebo ministerstvo dopravy pod vedením ministra Havlíčka a i sekčního šéfa Martina Janečka zvládli všechny termíny, podání nabídky, vypořádání připomínek, vysvětlení nabídky a dnes máme termín do 15. 3., 15. dubna, kdy musí být tento projekt odsouhlasen v Poslanecké sněmovně, protože jinak padá bankovní financování, které je signováno se sedmi bankami, s českými i mezinárodními a potřebujeme vlastně, aby tenhle úvěr nevypršel, protože v téhle turbulentní době nikdo nevíme, co ty banky můžou dneska udělat.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Co se tedy týče té částky 16,5 miliardy korun od státu za 25 let, ta cena je konečná? Je zaručené, že se neobjeví nějaké nečekané navýšení?

Martin BOROVKA, předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS:
Je to jasná hodnota, na které to bylo soutěženo, takzvané NPV, Net Present Value. Stát platí ve chvíli, kdy silnici používá, platí měsíčně, a dokonce jsou tam jasné mechanismy, dneska jsme v zimě, tam je jasně dáno, jestli jsme v případě, že silnice nebude možná být používána z důvodu třeba sněhu, a tak dále, tak stát nám platí méně, že stát si kupuje jasnou službu za to, jak je silnice používána.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Ty PPP projekty samozřejmě mohou být velmi riskantní, připomenu opravu londýnského metra nebo v Německu dálnici mezi Brémami a Hamburkem, končilo to žalobami. Jste připraveni na něco takového? Nebojíte se podobného osudu?

Martin BOROVKA, předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS:
Já neznám přesně tady ty 2 projekty. Ve světě dneska běží asi zhruba tisíce PPP projektů, oni se s nimi staví silnice, železnice, sportovní stadiony, ale dokonce i školy, anebo nemocnice. Takže tento systém je známý ve světě a funguje už desítky let. Já tyhle ty 2 projekty přesně neznám, ale sdružení DIVia, kde je 50procentním společníkem je náš akcionář Vinci, který provozuje 8 000 dálnic v České republice a významný investiční fond dopravní Meridiam mají s tímto velké zkušenosti. A jenom když se podíváme o 300 km na východ, na Slovensku jsme před 10 lety zprovoznili 52 km dálnic a bez problémů. Dneska ta dálnice funguje a slovenský stát ji využívá, není tam žádný problém. Takže já si myslím, že tenhle úspěch, i tenhle ten projekt, pokud projde
Poslaneckou sněmovnou, je předurčen k úspěchu.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
A já vám děkuji, že jste přišel do Událostí, komentářů. Na shledanou.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
No a dva
poslanci sledovali Martina Borovku samozřejmě velmi bedlivě, občas se tak pousmáli potutelně pod rouškami, je to tedy na sněmovně. My už jsme naznačovali, jestli na to není málo času, nebo já jsem se na to trošku ptal, tak je, anebo není? Stihne se to a nenaplní se ty obavy pana ředitele Borovky, pane Bauere?

Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Já si myslím, že ten časový harmonogram a to, že nás to tíží, protože opravdu to
Poslaneckou sněmovnou by mělo projít nejpozději do poloviny března letošního roku.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A promiňte, vzhledem k tomu, co řešíme...


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Já si myslím, že to je nejslabší místo.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Je to opravdu hodně úzké hrdlo, řekl bych, časové.


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Ano, je to, podle mě je to úplně nejslabší místo a já mohu říct jako, jako zpravodaj tohoto materiálu, že víte, já už dneska neřeším, já bych si přál, aby ta dálnice byla a už neřeším, jestli se to bude stavět prostřednictvím ŘSD anebo prostřednictvím PPP projektu, já bych si moc přál, aby to stát nezpackal a aby to případně tou
Poslaneckou sněmovnou prošlo, a proto chci, aby ty materiály...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ten čas je nebo není šibeniční?


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Je na to čas. Já vás jenom poopravím, dneska na hospodářském výboru to nebylo ještě schváleno, my jsem o tom pouze diskutovali.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Projednávali ano.


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
A na hospodářském výboru se to objeví teprve 3. února, a poté, co předpokládám, že hospodářský výbor doporučí
Poslanecké sněmovně usnesení a celý tento materiál, tak se to přinese na půdu Poslanecké sněmovny někdy v průběhu února nebo března letošního roku.

Lukáš ČERNOHORSKÝ, poslanec /Piráti/:
Za pirátskou my to nebudeme nějak blokovat, ale vzhledem k tomu, jaký říct jakoby chaos, případně, kolik, jaké množství legislativy ohledně covidu přichází do
Poslanecké sněmovny, tak je otázka, jestli se k tomu vlastně budeme mít šanci reálně dostat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Tam jsem směřoval právě, jestli množství těch koronavirových témat nezahltí sněmovnu natolik, že tohle prostě bude druhá, třetí věc?

Lukáš ČERNOHORSKÝ, poslanec /Piráti/:
Je to docela možné, protože se nám už stalo, že během výborového týdne jsme měli 7 mimořádných schůzí. Takže jako i tady ta varianta hrozí, že opravdu budeme zahlceni těmi schůzemi a může tam dojít k nedodržení tohohle termínu, ale já předpokládám, že minimálně v tomto složení
Poslanecké sněmovny to projde, ale nejsem schopen říct kdy.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pánové, děkuju vám oběma, že jste přišli. Díky a na shledanou.

Lukáš ČERNOHORSKÝ, poslanec /Piráti/:
Děkujeme za pozvání, na shledanou.


Jan BAUER, poslanec a zpravodaj k tisku /ODS/:
Hezký večer.

Ing. Jan Bauer
poslanec PČR
zastupitel
člen regionální rady
předseda oblastního sdružení

Více o autorovi