13. srpna 2020

Interview ČT24

(ČT 24) Hostem diskusního pořadu Interview ČT24 byl místopředseda ODS Martin Baxa.

Celý rozhovor s Martinem Baxou můžete zhlédnout na ČT24.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Ministerstvo školství reaguje na koronavirovou pandemii a chystá novelu zákona. Podle ní nebudou školáci omluveni z výuky ani při zavření škol. Vzdělávání na dálku bude povinné. Jak to mají ředitelé zajistit? A co čeká učitele, žáky a rodiče za necelé 3 týdny na začátku školního roku? Hostem Interview bude poslanec, primátor Plzně a učitel Martin Baxa. Vítám vás tady, dobrý večer.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Dobrý den.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Za necelé 3 týdny to začne, těší se rodiče, kteří si tak trošku oddechnou, těší se taky děti, protože se dlouho neviděly, co učitelé? Vy jste učil ještě před třemi roky.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Já jsem učitel a nicméně neučil jsem už v době, kdy vypukla koronavirová krize. Já si myslím, že učitelé očekávají start nového školního roku na straně jedné s tím, že pevně věří, že se budou věnovat tomu, co nejlépe umějí, to znamená prezenčnímu vzdělávání, a že se nenaplní ty hrozby, které se občas objevují, na uzavření škol, protože ta distanční výuka, která přišla na jaře, byl opravdu radikální zásah fakticky ze dne na den, kdy se školy uzavřely a kdy se učitelé museli velice rychle učit to, jakým způsobem vzdělávat na dálku. Na straně druhé jsem ale přesvědčený o tom, a taky to vím od učitelů z našich základních škol plzeňských, že přece jenom nějaké obavy jsou, a ty největší podle mého jsou z toho důvodu, že stále Ministerstvo školství nevydalo pokyny pro to, jak postupovat, pokud by, nedej bože, došlo k nějakému průniku koronaviru do jednotlivých škol. A já si myslím, že v tomto ohledu ministerstvo zaspalo, vzalo si prázdniny, zatímco koronavirus si prostě prázdniny nevzal. A myslím si, že v tom je prostě velké zpoždění a že nebude jednoduché během krátké doby zjistit, jaká ta opatření budou. Mimochodem dneska v tiskové zprávě Učitelské platformy, což je organizace, která sdružuje zkušené učitele a ředitele škol, se poukazuje na to, že tato opatření vlastně nebyla nějakým způsobem konzultována, nikdo o nich neví, chystají se někde uvnitř Ministerstva školství, a to určitě není správné. Už mimochodem ta jarní opatření ukázala, že leckdy se navrhovaly věci, které prostě neodpovídaly realitě školního provozu typu pohyb dětí po chodbách škol bez dostatečného odstupu. Tak já teď jenom můžu věřit, že na ministerstvu mají tak skvěle připravený materiál, že budeme 17. srpna, bude-li platit toto datum, koukat na to, že je to opravdu dobrý materiál.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
A bojíte se spíš jako učitel, poslanec nebo primátor Plzně, tedy jako zřizovatel škol 26 ve vašem případě?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Co se týká našich škol, tak my jsme ty školy připravili jak po stránce, řekněme, technické nebo materiální, a pracujeme i na té stránce obsahové. To znamená, my poskytneme našim školám dostatek dezinfekce, ochranných prostředků, pokud budou zapotřebí, pokud to bude zákon nařizovat. Ale to, co město a žádný zřizovatel neví v tuto chvíli, je, jak budou státní orgány nařizovat nějaká opatření v případě, že by k nějakému průniku koronaviru došlo.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Takže se na to připravujete, konzultujete to třeba s místní hygienou?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Ano. My se připravujeme na to, co se od 1. září může stát, ale žádné konzultace nenahradí to, že nakonec vyjde nějaký ten pokyn. Jenom pro zajímavost, já jsem minulý týden našel tento velký fascikl, a to jsou opatření, která Ministerstvo školství Polské republiky vydalo už 5. srpna. Od 5. srpna prostě polské školy vědí, jakým způsobem postupovat v situaci, kdyby došlo k nějakému průniku koronaviru, mluví se tam jak o variantě přímé prezenční výuky, hybridní i výuky dálkové a myslím si, že jsme prostě ten materiál měli mít dřív.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Třeba když jsme si vzali víc času, tak to zase bude detailnější.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Já myslím, že tadyhle úplně to tak není, a nemyslím si, že budu v pondělí příjemně překvapen. Takže jako zřizovatel, co děláme, můžeme, mimochodem my také naše školy připravujeme nebo pomáháme jim i v zajištění té online výuky, když jste mluvila o tom zákoně...

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Určitě se k tomu ještě dostaneme.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Určitě, a co se týká toho mého působení ve školském výboru jako poslance, tak já jsem také zvědav na to, jestli vláda splní to, co slibovala, tedy že zajistí dostatek peněz na technické vybavení pro online vzdělávání, protože v tom se ukázal jako velký problém jarního cyklu koronaviru.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Taky to probereme. Probereme ale ještě, co čeká žáky, rodiče i učitele teď od září. Když se podíváme do Německa a třeba taky do Skotska, tak tam už se žáci vrátili do školních lavic, ovšem po několika dnech musely školy zavřít a vrátit se zpátky k distanční výuce. Mají být čeští rodiče na něco takového taky raději připraveni už od začátku září?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Nás nejvyšší představitelé státu ujišťují, že k žádnému plošnému zavírání škol nedojde. Pan ministr Plaga zatím jedinou konkrétní věc, kterou během srpna řekl, je, že oznámil, že se 1. září otevřou školy pro prezenční výuku, to je samozřejmě důležité, a to, že se chystá nějaká novela zákona, která bude zakotvovat povinnost toho distančního vzdělávání. Já si myslím, že je to málo, že jsme měli v tento okamžik prostě vědět víc a že rodiče měli mít méně obav o to, jakým způsobem bude zajištěna výuka ve školách v kontextu toho, že prostě ta čísla o koronaviru narůstají. My, a to třeba já ujišťuji naše školy, prostě děláme všechno pro to, abychom to, co máme, a to, co můžeme jako zřizovatel, jako město Plzeň zajistit, tak zajistíme. A na celostátní úrovni prostě tlačíme na to, aby co nejdříve bylo řečeno, jakým způsobem se postupovat má. Nejsou to úplně teď veselé zprávy. Je zjevné, že se nestíhá trasování, nejsou dostatečné kapacity testování, nemám pocit, že by v tuto chvíli vláda Andreje Babiše dostatečně zvládala boj s koronavirem, ale nechceme šířit paniku a pevně budeme věřit, že prostě ta opatření, která budou připravena, budou školám opravdu nápomocna, byť bohužel ty školy a odborníci z praxe nebyli při tom, když se připravovala.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Berlínské školy, ty už otevřely, děti musí mít roušky mimo třídy, při výuce nikoliv, u nás nic takového nechystáme. Proč?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Já jsem obecně přesvědčený o tom, že bychom neměli na české školy, a teď mluvíme i o té době od 1. září, uvalovat přísnější podmínky, než jsou pro běžný pohyb ve veřejném prostoru. Když se vrátím k 25. květnu, kdy se vlastně otevřely školy pro to částečné vzdělávání, ale současně se vlastně vrátil život v České republice do běžných kolejí, tak docházelo k absurdní situaci, kdy vlastně od 25. května se vyjma nějakých obrovských akcí mohlo všechno a nebyla žádná povinnost nosit roušky, zatímco školy byly poměrně sešněrované. A tady chci zopakovat jeden důležitý argument. Podle mého názoru by ministr Plaga měl jasně říci, co konkrétně epidemiologové doporučují. Na jaře to neudělal. Neřekl, jaké důvody ho vedou k tomu, proč se vlastně takto omezuje výuka na školách od 25. května na ten zbývající měsíc školního roku, zatímco jinde už může fungovat běžný život. A pokud by měla být do škol zavedena nějaká přísnější opatření nad rámec toho, že se prostě bude běžně prezenčně vyučovat, tak ať se ale prostě jasně řekne, z jakého důvodu. Protože to podle mě může vyvolávat strach u rodičů, kteří si říkají - venku se můžeme pohybovat normálně, ale ve školách mají být přísná omezení, tak vědí snad epidemiologové nebo ministr Plaga něco víc než my?

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Třeba z toho důvodu, že děti jsou aktivní, dost často pobíhají, i to může být ten problém, že jsou bezpříznakoví. Když mají nemoc COVID-19, tak na nich nepoznáte, že tu nemoc zrovna prodělávají, a ukáže se to, až když ji v uvozovkách donesou domů a nakazí třeba svoje rodiče nebo prarodiče.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Mě takové věci taky napadají. Ale z druhé strany, tak třeba když se tady člověk pohybuje v Praze, tak v metru musí mít roušku a v běžné veřejné dopravě nikoliv, nebo aspoň zatím to takhle platí. A já si myslím, že máme právo jako občané od naší vlády vědět, jaké důvody k tomu vedou. Jestli je to opravdu tak, jak vy říkáte, že třeba děti jsou rizikovější skupina. Nebo to, že nějaký pohyb dětí ve škole na základě už nějakých doložených fakt studií ukazuje, že je rizikovějším prostředí. Ale my nic takového nemáme a já si myslím, že máme právo to vědět. Takže pokud by měla být od 1. září nějaká omezení ve školách, která by nějakým způsobem narušovala tu běžnou prezenční výuku, tak já chci vědět, a určitě nejenom já, proč tomu tak je a jaké ty argumenty pro to jsou.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Zkusme probrat některé konkrétní situace, protože se na nás jistě dívají rodiče, tak ať mají představu. Jeden žák bude mít pozitivní test na COVID-19. Co se stane s jeho třídou? Co se stane s učitelem?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Já jsem naposledy slyšel vyjádření snad paní ředitelky pražské hygieny, nebo nevím úplně přesně, kterého orgánu, kdy bylo řečeno - no, tak půjde do karantény ten, kdo sedí s ním v lavici. Ale tak to může říct jenom ten, kdo snad nikdy nebyl ve školní třídě a neví, jak tam ten pohyb prostě vypadá, že ty děti jsou v blízkém kontaktu. Podle mého názoru ta opatření by měla být napsaná tak, aby se dotkla vždy co úplně toho nejmenšího možného počtu žáků, aby nedocházelo k plošnému zavírání škol nebo, nedej bože, k tomu, aby se uzavíraly najednou školy třeba v celém okrsku. Já mám trošku obavu, když jste to zmínila, třeba z toho, jak pan ministr Plaga říkal, že se budou ta opatření řídit podle toho takzvaného semaforu, kde ale nejnižší úroveň, kde ten semafor má fungovat, jsou okresy. Tak já si neumím představit, že výskyt jednoho pozitivního žáka v nějaké škole by znamenal třeba uzavření škol v celém okresu.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Takže myslíte uzavřít třídu nebo nějak ji separovat do karantény?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Tady se dostávám k tomu, abych odpověděl na vaši otázku, já nejsem epidemiolog. Já jsem zodpovědný za to, jakým způsobem je zajištěn provoz v našich školách v Plzni, a určitě takových je spoustu...

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
No, ale chcete, aby ta škola v provozu byla...

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
No samozřejmě, a proto čekám, že mi ti, kteří jsou za to zodpovědní, kteří jsou v tom experty, prostě řeknou, jak v takových situacích postupovat. Ale prostě nemyslím si, že jeden pozitivní žák znamená, že ten, kdo je s ním v lavici, půjde do karantény a ostatní nikoliv. Ale z druhé strany, a to já říkám opakovaně, neměla by se příliš radikálně omezovat prezenční výuka.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Rozumím tomu. Vy v úvodu jste mi řekl, že děláte všechno pro to, abyste ty své školy instruoval, takže se neradíte s plzeňskými hygieniky?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Ne instruoval. Abychom je zajistili technicky na to, když by ta opatření přišla, to znamená, aby měly dostatek dezinfekce. Máme 26 základních škol, několik desítek mateřských škol, to samo o sobě třeba je...

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Takže s vašimi hygieniky diskuse neproběhla.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Ne. My o tom samozřejmě měsíce s hygieniky, o všech těchhle opatřeních, jsme mluvili, ale tady platí, že nakonec se řídíme tím, co bude vydávat Ministerstvo školství. Takže my musíme mít jasně dané noty, podle kterých se postupovat má, jako je třeba mají už 14 dní v Polsku, zatímco my je nemáme. A to ve mně vyvolává obavu.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Jak jsem zmínila, tak v Plzni máte 26 základních škol, budou se v nich učitelé testovat? Byl to dobrý nápad?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
V tuto chvíli není a nikde jsem nezaznamenal to, že by bylo plánováno plošné testování na COVID-19, neděje se tak, pokud se nemýlím, nikde. Já jsem se před 14 dny seznámil s národní testovací strategií, která byla velmi halasně vydána ministrem Adamem Vojtěchem, kde je napsáno, že by bylo dobré v některých oblastech provádět i to preventivní testování, ale to se prostě píše v dokumentu, ve kterém se současně říká, že nemáme v tuto chvíli dostatečně naplněné kapacity pro to, kolik by bylo zapotřebí. Premiér Babiš i profesor Prymula říkali uprostřed dubnové krize, že by se mělo dělat 20-30 000 testů denně, zatímco průměr za červenec byl 4 300 a celkové kapacity všech laboratoří v Česku jsou zhruba 17 000 testů denně. Tak nemyslím si, že by byly dostatečné kapacity na to, aby docházelo vlastně k plošnému testování, preventivnímu testování třeba učitelů ve školách.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Jak jsem zmiňovala, tak u dětí je ten problém, že během nemoci nemají příznaky, na podzim je spousta dětí ale nemocných, tak co když třeba dítě začne ve škole kašlat na podzim? Pošlete ho domů? Měli by ho učitelé, ředitelé poslat domů?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
No, to je přesně to obrovské dilema, před kterým budou ředitelé, učitelé škol, ale i rodiče už podle mě v říjnových měsících, kdy prostě vypukne to běžné období různých viróz, chřipek a tak podobně. Ale znovu říkám, já jsem zodpovědný za to, aby byly dobře zajištěné technické podmínky obsahové pro to, aby fungovaly třeba školy v Plzni, já myslím, že pro to děláme všechno, a určitě tak k tomu přistupují všichni, ale prostě musí stát Ministerstvo školství, jasně říct, jak se má postupovat v takových případech. A musejí to říct ti hygienici, musejí to říct ti epidemiologové a musí být jasné, proč se to má takhle dělat. Protože pak může dojít k úplně nepředvídatelným situacím, které by mohly vlastně způsobit ve školství opravdu vážné problémy.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Co když ty podmínky jasně nedefinuje? Co když neřekne přesně, jak to bude? Co budete dělat?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
To já považuju za úplně kritickou situaci a já nechci používat zbytečně...

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Jste připraveni na takovou situaci?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Já nechci používat zbytečně silná slova, ale pokud ten manuál zveřejněn snad sedmnáctého, pevně věřím, že to bude dodrženo, nebude obsahovat takové konkrétní postupy, no, tak samozřejmě ta zodpovědnost padne na ty ředitele škol a budou to mít velmi obtížné. Oni to dobře zvládli v té jarní části krize, kdy byla výuka hodně omezená, pokud chceme, aby prezenční výuka dál fungovala, což já jsem přesvědčen, že je hrozně důležité, tak ti ředitelé určitě se s tím dobře vyrovnají, ale potřebují prostě jasně vědět, jakým způsobem mají postupovat třeba v tom, co vy jste říkala.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Roušky učitelům. Zajistili jste?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Máme dostatek roušek i pro učitele, ale musím tedy říci, také jsem měsíce roušky nosil, že nebude úplně jednoduché, pokud by k tomu mělo dojít, učit v rouškách, pokud by tak k tomu mělo dojít, tak předpokládám, že zřizovatelé roušky zajistí, ale to bych třeba považoval za jedno z takových už jako krajnějších řešení, a pokud by k tomu mělo dojít, tak by to samozřejmě měly být roušky, které umožňují prostě alespoň nějakou běžnou komunikaci.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Přidám čísla, v regionálním školství pracuje 150 000 učitelů a jejich průměrný věk je 47,5 roku, čtvrtina je starších 55 let. Tak mě zajímá, jestli bude dost učitelů.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
To je velká otázka. My jsme byli samozřejmě, když se 25. května otevíraly školy, u nás v Plzni zvědavi, jakým způsobem vlastně se ti jednotliví učitelé k tomu postavili. Musím říct, že byla řada případů, že i ti, kteří spadali do nějaké potenciálně rizikové skupiny, to znamená, to, co by pro ně samotné bylo rizikem, pokud by byli nakaženi covidem-19 nebo koronavirem, onemocněli covidem-19, tak šli učit. Já si myslím, že velká většina učitelů prostě chce učit. A že věří tomu, že jejich poslání je i v této době se vzdělávání věnovat...

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
No a co bude s těmi, co mají strach?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Ale samozřejmě ta situace je složitá. To, co bylo v tom cyklu od 25. května, umožňovalo nějakou diferenciaci, my jsme měli v Plzni řadu případů, kdy se ti učitelé prostě dohodli třeba se svým ředitelem na tom, že se věnovali online vzdělávání, ale z domova, pokud s tím takhle souhlasili. Takže se dají najít nějaké průniky třeba ve vzájemné dohodě uvnitř školy, uvnitř pedagogického sboru, ale samozřejmě ty obavy tady být můžou. To se nedá vyloučit. A z toho důvodu znovu opakuji, musí být prostě jasné vědět, jakým způsobem se bude vyučovat od 1. září ve vztahu k riziku koronaviru.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
I rodiče možná budou mít strach poslat své dítě do školy. Kolik myslíte, že takových rodičů bude?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Neumím to přesně odhadnout, u nás v Plzni to bylo od toho 25. května, stále se k tomu datu vracím, tak nastoupila do škol zhruba polovina žáků, ale to nebyl obraz toho, jestli se ti rodiče bojí, nebo nebojí o zdraví svého dítěte. To bylo prostě tím, že to byl tehdy tak jakoby podivný mix, takový kočkopes, kdy školy současně se věnovaly vzdělávání distančnímu, že musely pokračovat v tom dálkovém vzdělávání, a pak tam byly ty děti ve třídách, ale prostě zdaleka ne všude, nebylo vůbec možné zajistit to, aby třeba žáci na prvním stupni měli svoji třídní učitelku, na kterou jsou zvyklí. Takže to číslo zhruba, ta polovina, která nastoupila od 25. května do plzeňských škol, nevypovídá o tom, jestli rodiče měli, nebo neměli obavy. Myslím si, že, znovu se k tomu vracím, proto je tak důležité, aby ti rodiče věděli, jaká jsou rizika, zda existuje nějaké ohrožení a ta opatření, která by měla být přijímána, proč jsou přijímána, protože jsou a ta a ta fakta, která mluví o tom, že může dojít k nějakým rizikům uvnitř škol.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Co když ale ten strach nakonec převáží a rodič se rozhodne, že svoje dítě nechá doma, ať už je zdravé, nebo třeba má nějakou omezenou imunitu? Jak by se k tomu měl postavit ten ředitel školy?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Tady si myslím, že už jsme v těch úvahách příliš daleko. Uvidíme jednak, co bude v těch opatřeních, 1. září se spustí, pevně věřím, normální prezenční výuka ve školách a určitě bude záviset nejenom na té celkové situaci, ale i na tom jednotlivém posouzení ze strany třeba třídního učitele, ze strany ředitele škol. Já jsem přesvědčen o tom, že většina těch rodičů i učitelů bude přistupovat k této věci rozumně. Tady taky musíme trošku dát na nějaký jako zdravý rozum a úvahu.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Dobře, takže kdybyste byl ředitel, tak postupujete jak?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Kdybych byl ředitel, tak bych postupoval určitě případ od případu. Je samozřejmě otázka, kdy bude schválen a nabyde účinnosti ten zákon o povinné distanční výuce, protože to by do toho vneslo poměrně výraznou změnu.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Děti byly dlouho doma, nevím, jak to teď tedy mají s disciplínou, a napadá mě spousta otázek, třeba kdo bude dohlížet na to, že budou dodržovat přísná hygienická opatření, že si budou mýt ruce, že nebudou pít z jedné láhve, jak se budou chovat v jídelnách, o přestávkách, aby se nepraly, budou mít nějaké speciální režimy ve družinách, tam se potkávají děti z různých tříd? Kdo by tohle měl obstarat? Asi ne ministerští úředníci. Asi učitelé, ale budou na to kapacity, tohle hlídat?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Samozřejmě, že ten provoz v těch školách musejí potom zajišťovat ti učitelé, ale ti musejí prostě přesně vědět, podle jakého principu v tomto postupovat. Třeba ty školní družiny, o kterých jste mluvila, to je naprosto zásadní záležitost. Prostě ukázalo se, jak velký problém pro řadu rodičů je, aby logicky úplně z důvodu zaměstnání, zdaleka ne všichni mají možnost nějakého hlídání, dávali dítě do školy jenom na nějaký omezený počet hodin a nemohli dítě dát ráno do družiny a po vyučování do družiny. Z druhé strany znovu říkám, cílem by podle mého názoru mělo být otevření škol v tom plném režimu od 1. září se zajištěním prezenční výuky a teprve ve chvílích, kdy by se objevily nějaké problémy, na to reagovat podle aktuální situace a podle těch manuálů, kterých se, doufám, dočkáme. Já jsem prostě přesvědčen o tom, že děti by měly chodit do školy, a mimochodem ty zkušenosti z jara ukazují, že prostě dětem ten sociální kontakt chybí. Ještě poukážu třeba na jednu věc, od 1. září nastoupí možná odhadem nějakých 100 000 prvňáčků v České republice a jakoby představa, že by tyto děti najednou měly vstoupit do nějakého režimu vzdálené výuky, je úplně podle mě jako v rozporu s tím, jak vůbec vypadá ta základní socializace dítěte v první třídě, kdy by ani neviděl tu svou paní učitelku. Takže znovu říkám, cíl je vrátit se k prezenční výuce v plném rozsahu.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Dobře, přesto proberme tedy povinnou distanční výuku, věc, která bude v zákoně zřejmě. Je to dobře, že to bude v zákoně?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Je dobře, že by měla být zakotvena povinná distanční výuka. O tom jsem přesvědčený, takže s principem toho zákona souhlasím. Nikdy nebudu tedy souhlasit s jednou věcí, která v tom návrhu zákona je, a to je to, že by mělo ministerstvo mít jakoby zmocnění k tomu, aby určovalo, jak bude vypadat podle aktuální situace v krizovém stavu ukončování středního vzdělávání nebo přijímání. To je v tom návrhu zákona napsané, a ministerstvo tím pádem by třeba získalo nástroj k tomu, aby znovu připravilo žáky devátých, pátých a sedmých tříd o druhý termín jednotné přijímací zkoušky, jako se stalo v letošním školním nebo v tom uplynulém školním roce. Takže vyjma toho, s tím já nikdy souhlasit nebudu, tak princip povinné distanční výuky je správný. Co správné není, a znovu odkazuji na tu dnešní tiskovou zprávu Učitelské platformy, je to, že ten návrh zákona neprošel mezirezortním připomínkovým řízením, s velkou pravděpodobností nebyl konzultován s lidmi, kteří ve školách jsou, to znamená s učiteli, s řediteli, s profesními organizacemi, a že prostě byl tak jakoby vystřelen, tak jakoby na první pohled jednoduché řešení nějaké situace, protože k tomu, aby mohla být zavedena povinná distanční výuka, ty školy prostě potřebují podporu. Potřebují podporu. Učitelé potřebují podporu. Ředitelé a samozřejmě musí i rodiče vědět, oč se jedná. My jsme třeba v Plzni zavedli, když jsem to zmiňoval na začátku, na základě vyhodnocení toho, jak probíhala distanční výuka, 3 opatření, já jsem požádal kolegy, abychom na tom začali intenzivně pracovat, takže jsme řekli, že budeme podporovat jenom 2 softwarová prostředí, protože si rodiče stěžovali na různorodost těch prostředí, ve kterých se dálková výuka prováděla, jakmile se učitelé vrátí do škol, nabídneme jim školení v tom dálkovém vyučování, v technologiích, aby se to nemuseli znovu jenom učit tak jakoby v běhu. A to, co je nejdůležitější, je to, že chystáme takové jakoby velké sdílené úložiště, do kterých by měly být uloženy nějaké jednotlivé konkrétní třeba výukové listy, metodické materiály, obsahy hodin podle rastru předmět - ročník, abychom opravdu těm učitelům pomohli, když by, nedej bože, ta situace nastala. Ale myslím si, že toto by měla být prostě povinnost státu. A nestalo se v tom nic. Prostě ministerstvo si vzalo přes prázdniny prázdniny, jak se říká, považuju to za obrovskou chybu.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Povinná distanční výuka nediskriminuje rodiny, jejichž sociálně ekonomická situace není úplně příznivá, nemají možnost koupit počítač nebo mít vůbec připojení k internetu?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Co se týká dikce toho zákona, tak ten mluví o distančním vzdělávání, distanční výuce, to znamená výuce na dálku. Neznamená to nutně vždy výuku prostřednictvím elektronických zařízení. Ale samozřejmě se předpokládá, že...

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
No a jak jinak?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:

Tak třeba v covidové krizi, abychom pomohli těm, kteří třeba ty počítače nemají, tak řada našich základních škol v Plzni a nejenom v Plzni určitě nabízela možnost, že si ti rodiče přímo ve škole vyzvedli ty materiály v papírové podobě a donesli je svým dětem domů. My jsme nechtěli nechat prostě ty děti, které byly v tísni nebo v tísni ve smyslu toho, že neměly to vybavení, aby zůstaly stranou. Nicméně samozřejmě měla-li by být plošná distanční výuka, tak by to mělo být prostřednictvím elektronických nástrojů. Je určitě dobré, když se dnes objevila zpráva o vyčlenění nějakých velkých finančních prostředků na nákupy počítačů, ale jsou to všechno jenom návrhy. Že pan ministr navrhne vládě, aby vyčlenila 1,2 miliardy na nákup počítačů, a nemluvíme jenom, vy zmiňujete vybavení těch žáků, rodin tou technikou, ale taky si musíme říct, že zdaleka ne všichni učitelé jsou dostatečně vybaveni. A není prostě v pořádku, aby učitel zajišťoval dálkovou výuku prostřednictvím svého zařízení, a nejedná se často jenom o tu techniku, to znamená, zda ti rodiče, žáci, učitelé mají notebooky, ale taky se jedná o data, aby měli dostatečné buď silné datové připojení, nebo aby bylo datové připojení za nějaký velice zvýhodněný tarif, protože třeba část těch dětí, které vlastně z toho systému online výuky na jaře vypadly, se nemohly vzdělávat prostě proto, že neměly dostatečný kredit, jak se říká. Neměly prostě dostatek dat k tomu, aby se k tomu mohly zapojit. A kromě toho, že jsem teda slyšel, že se budou nakupovat počítače, což je správné, tak jsem ale tedy současně neslyšel dostatečně jasné ujištění, že třeba pro to dálkové vzdělávání by mohla vzniknout nějaká větší datová podpora, to znamená, aby, mělo-li by to trvat třeba delší dobu, tak měli příležitost ti žáci nebo ty rodiny mít dostatečná data na to, aby to mohli zvládat.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Modelová situace: představme si třídu, v ní je žák, který nebude mít doma počítač, nebude mít připojení k internetu, jak to škola vyřeší? Plzeň je tedy zřizovatelem několika základních škol, jak to budete řešit?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Jsou vlastně tři možnosti. Jedna možnost je taková, že bychom využili to, co už jsme využívali předtím. To znamená, že by si ti rodiče vyzvedávali ty materiály písemně, nějakému omezenému počtu dětí jsme schopni ten počítač půjčit, ale nemůže to být v situacích, kdy by se to týkalo opravdu třeba tisíců dětí. A nebyl ten případ v Plzni, my jsme měli řádově desítky dětí, které zůstaly mimo ten systém, ale bezpochyby byly regiony, kde jich bylo mnohem více. A taky si musíme říci, že ta online výuka by měla být vlastně postavena nejenom na tom, že bude probíhat vlastně tím synchronním způsobem, jako je běžné, ale také, aby učitelé měli příležitost vzdělávat asynchronně, aby ty děti mohly samy pracovat na tom podle svého časového harmonogramu, co chtějí, nebo aby se zadávaly projekty, ale k tomu prostě musí být vytvořené podmínky. A dneska jsem slyšel, že by měly být vyčleněny peníze na nákup notebooků nebo technologických zařízení pro učitele, pak se ptám, kde jsou ty slibované peníze na to, aby se podpořily školy v tom, aby mohly třeba půjčovat počítače do rodin, to jsou všechno otázky, o kterých jsme ale tuto diskuzi měli, nemyslím teda my dva ve studiu, ale o kterých se měla vést prostě třeba na konci června nebo začátkem prázdnin. Myslím si, že se spousta času ztratilo.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Řekněte mi ještě, jste učitel, tak jak byste vedl distanční výuku vy? Popište nám, jak by vypadal výklad nějaké kapitoly, učil jste dějepis a zeměpis, tak si třeba něco vyberte, jak by probíhalo zkoušení, jak byste známkoval a hlavně jaké byste třeba zadával úkoly tak, aby je nedělali doma rodiče?

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
To, že já jsem vlastně posledních 15 let učil převážně zeměpis, tak měl jsem výhodu v tom, že jsem učil na gymnáziu, které bylo poměrně rychle dobře technologicky vybavené, měli jsme interaktivní tabule, a že zeměpis je předmět, který jako z logiky té samotné věci prostě svádí k tomu, aby se využívala videa, aby se využíval internet, aby žáci sami pracovali. Mám to prostě v tomhle ohledu jednodušší, ale jsem si taky jist, že 12. března, kdy se zavřely školy, bych se bývával byl probouzel trochu s těžkou hlavu, jak to teď zajistit.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Dobře, tak řekněte, jak byste známkoval, protože asi to není úplně plnohodnotná výuka.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Jasně. Není to úplně plnohodnotná výuka, ale já jsem byl učitelem na gymnáziu, kde je ta situace prostě z mnoha důvodů jednodušší, kde jsou děti, které prostě často pochází z prostředí, které je určitě vede k tomu, aby se vzdělávaly, mají prostě lepší možnosti. Ale my se musíme bavit o tom, jak třeba zajistit takovou výuku pro opravdu malé děti třeba na prvním stupni základních škol, v první, druhé třídě, a tam teda musím říct, že kdybyste se mě zeptala, jak já bych měl vyučovat v první nebo v druhé třídě, tak to bych jako měl veliké starosti a velký obdiv patří učitelům a ředitelům, kteří to dokázali zvládnout. Takže určitě si s tím nějak poradil a věřím tomu, že by moje hodiny nebyly nudné, ale měl bych lehčí práci než řada mých kolegů.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
Říká poslanec, primátor Plzně a učitel Martin Baxa. Moc vám děkuju, že jste byl hostem Interview ČT24. Na shledanou.

Martin BAXA, místopředseda strany, poslanec a člen školského výboru PS PČR /ODS/:
Děkuju moc za pozvání, hezký večer.

Jana PEROUTKOVÁ, moderátorka:
A vám děkuji za pozornost, za chvíli začínají Události, přeju pěkný večer.

Martin Baxa

místopředseda strany
poslanec PČR
předseda regionálního sdružení
primátor