7. srpna 2020

Události, komentáře: Česko bez zahraničních turistů

(ČT 24) Hostem diskusního pořadu Události, komentáře byl poslanec a předseda sněmovního podvýboru pro cestovní ruch Jakub Janda.

Celý rozhovor s Jakubem Jandou můžete zhlédnout na ČT24.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Hosté k tématu Jan Herget, ředitel CzechTourismu. Dobrý večer.

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Jiří Pašek, spoluautor projektu Zlatý lev pro restaurace. Vítám vás.

Jiří PAŠEK, spoluautor projektu Zlatý lev pro restaurace:
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A připojuje se k nám i předseda sněmovního podvýboru pro cestovní ruch,
poslanec za ODS Jakub Janda. Dobrý večer.

Jakub JANDA, poslanec a předseda podvýboru pro cestovní ruch PS PČR /ODS/:
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pánové, váš úvodní komentář k těm aktuálním páteční číslům z tuzemského cestovního ruchu? Ta čísla těch propadů nebo minusů znějí až děsivě, nebo byste to, pane Hergete, okomentoval jinak?

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
72 dní bylo zavřeno, takže asi se nedalo očekávat nic jiného. Bohužel ten propad zahraničních turistů je obrovský. Češi si myslím, že v červnu se rozjezdili, vidíme to teďka v červenci v podstatě všude v přírodě. Ale bohužel ty cizinci jsou doopravdy na nějakých 10 % těch loňských čísel.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Jaký je váš komentář, pane Pašeku?

Jiří PAŠEK, spoluautor projektu Zlatý lev pro restaurace:
Já si myslím, že pro českou gastronomii je to příležitost, restauratéři mohou oslovit tuzemské hosty a uzpůsobit nabídku tak, aby...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
I ceny třeba?

Jiří PAŠEK, spoluautor projektu Zlatý lev pro restaurace:
... i ceny možná, aby byla zajímavá pro tuzemské návštěvníky. A myslím si, že se to reálně děje, že to můžeme sledovat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane
poslanče Jando, jaký je váš komentář k tomu propadu cestovního ruchu v Česku za poslední týdny měsíce?

Jakub JANDA, poslanec a předseda podvýboru pro cestovní ruch PS PČR /ODS/:
Ta čísla nevypadají děsivě, ta čísla opravdu děsivá jsou. Tady ve vaší reportáži zaznělo, že nejvíce nám chybí zahraniční turisté, protože když to shrneme, tak vlastně nám ubylo nějakých 5 milionu turistů, co se týká nějakých 11,5 milionu nocí. Takže to číslo je opravdu děsivé. A my musíme to nastavit nějak tak, abychom tomu cestovnímu ruchu pomohli co nejvíce a musíme k tomu přijmout nějaká opatření.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Jaká, pane
poslanče? Mám na mysli opatření, ať už na straně státu, krajů, měst, anebo třeba i samotných podnikatelů, kdoví, kde je podle vás ten nejlepší recept, který by měl zase trošku to číslo nebo tu křivku zvrátit do kladných čísel?

Jakub JANDA, poslanec a předseda podvýboru pro cestovní ruch PS PČR /ODS/:
Vezměme si, že dneska jsme téměř za půlkou turistické sezóny a co do té doby vláda udělala? Dá se říct, že vláda neudělala vůbec nic, protože vláda má nějaké parametry, vlastně vláda neví sama, co chce. A já se teda ptám, ví vláda, co chce? Jedna věc je jistá, že co vláda udělala směrem k cestovnímu ruchu, tak všechna ta opatření byla děravá, nesystémová a někdy i nesmyslná. Když jenom tady shrnu, nějaká podpora nebo kampaň v řádu dvou miliard korun, tak toto bylo úplně nesmyslné, jestli opravdu máme 2 miliardy korun na to, abychom dělali nějakou kampaň v cestovním ruchu, tak já si spíš myslím, že dvěma miliardami korun bychom měli pomoct tomu cestovního ruchu. Další věc, která se týká, já teď objíždím zámky, hrady, ptám se kastelánů, dneska jsem měl i pár telefonních rozhovorů, řekl bych, že zaspal Czech Tourism. Je to státní příspěvková organizace, která by se měla podílet na nějakých kampaních, a ne na kampaních tady u nás, u nás nějaká kampaň rozjetá je, ale hlavně by se měla podílet na zahraničních kampaních a přivést tady k nám zpátky do České republiky zahraniční turisty.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, no, tak zástupce vlády tady přímo není, ale zástupce CzechTourismu je zde a velmi pozorně vás poslouchal a velmi rád na to jistě odpoví. Prosím, pane Hergete.

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
Já se vyjádřím k tomu našemu, to znamená, ke kampani. My v zahraničí komunikujeme v podstatě od té doby, co se otevřely hranice. Hranice se otevřely v půlce června. Začali jsme zejména, nebo hlavně pracujeme na těch okolních zemích, protože to jsou v podstatě ty jediné reálné, které aktuálně chtějí a mohou cestovat...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Promiňte, pořád to nevypadá, že by ta důvěra zahraničních turistů se, se nám nebo vám vrátila.

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
To rozhodně nevypadá a není to tak, ale je to celoevropský problém, protože už jenom z těch zpráv, které slyšíte a netýkají se jenom České republiky, je jedno, jestli je to Mallorca, kde vrátili německé turisty, Slovinsko, které co 14 dní mění pravidla, tak prostě ta nejistota je tak obrovská, že turisté necestují. Jediný, kdo cestuje, kdo je teď vidět, jsou Němci, máme jich tu 50 000 za ten, v podstatě za těch prvních 14 dní, co v červnu se dalo cestovat. Já doufám, že se ta čísla zvětší. My pracujeme s novináři, se sociálními sítěmi, dostali jsme teďka aktuální navýšený rozpočet právě na ty zahraniční kampaně v okolních zemích a tam v podstatě čekáme na výběrové řízení, abychom mohli od září spustit právě větší komunikaci v Polsku, v Rakousku, v Německu a na Slovensku.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, ale od září, sám jste říkal nebo sám, sami jste, pánové, říkali, že ta turistická sezóna běží, už jsme někde za její polovinou nebo v její polovině, takže září už možná není ten správný okamžik.

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
Podle zákona o veřejných zakázkách...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Já to chápu.

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
... můžete prostě utrácet nějaké částky, to znamená, máme 2 000 000 rozpočet na každou zemi a všechno, co je nad, tak prostě si musíme vysoutěžit podle zákona o veřejných zakázkách.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane Jando, ono to asi opravdu tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát, jak tady dokumentuje pan Herget.


Jakub JANDA, poslanec a předseda podvýboru pro cestovní ruch PS PČR /ODS/:
Jednoduché to není. Ale myslím, že už od začátku, že všichni jsme věděli, že cestovní ruch bude tou nejpostiženější oblastí, dneska se nám to ukazuje a vláda zaspala. Máme půlku turistické sezóny za sebou, co se do té doby stalo? Máme tady nějaký Covid Lázně, tento program je problémový. Teď vyšel nějaký Covid vlastně ubytování, který se bude vypisovat v průběhu srpna. Ale co vláda dělala třeba v květnu? My už jako
ODS jsme 23. dubna vydali 10°plus malý panák k tomu, některá opatření byla přijata, některá nebyla přijata. My jsme na poslední sněmovní schůzi jako ODS představovali program Záchranný kruh pro ekonomiku, týká se to i cestovního ruchu, můžeme to schválit hned v září, ale bohužel už bude v září, budou k nám cestovat v říjnu, v listopadu, není už na to pozdě?

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Uvidíme.


Jakub JANDA, poslanec a předseda podvýboru pro cestovní ruch PS PČR /ODS/:
Proč v tom někdo nedělal něco dřív?

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pojďme tedy zkusit ještě pohled do budoucnosti a obecně ke kvalitě služeb. Pane Pašku, jak si myslíte, že tohle všechno poznamená kvalitu služeb v české gastronomii a v hotelnictví? Vy už jste naznačil, že to možná pro někoho byla šance, kterou třeba i využil.

Jiří PAŠEK, spoluautor projektu Zlatý lev pro restaurace:
Jak už jsem zmínil, je to příležitost pro ty, kteří to myslí se zážitkovou gastronomií poctivě a kteří také poctivě podnikají, protože nakonec programy, které byly připraveny na podporu zaměstnanosti, ať už je to ten mnohokrát skloňovaný kurzarbeit, který tady zatím nemáme, nicméně něco, co se mu blíží, tak dneska funguje a pomáhá to restauratérům udržet zaměstnanost klíčových lidí, kterých je v gastronomii obecně nedostatek. Takže za mě, myslím si, že to je příležitost. A samozřejmě je to věštění z křišťálové koule, protože nevíme, jak dlouho bude Covid komplikovat podnikání a běžný život. Nicméně nevidím to jako úplně fatální, jak už jsem naznačoval.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Věc také ovšem je, jaká je vůbec ta kvalita služeb v tomto segmentu obecně, jestli jsou ty služby kvalitní, stabilní, konkurenceschopné? Já myslím, že každý z nás má nějaké zkušenosti. Já třeba z letošního léta mám výborné zkušenosti shodou okolností z Frenštátu, odkud se k nám připojuje pan Janda, z Liberce, odkud je Marcela, ale mám také několik míst naprosto s katastrofální zkušeností, nebudu je jmenovat, ale člověk si někdy říká: to je zvláštní, ti podnikatelé si stěžují, jak jsou na tom špatně, když mají plnou hospodu, nejsou schopni prostě obsloužit, jsou nepříjemní, a tak dále, a tak dále.

Jiří PAŠEK, spoluautor projektu Zlatý lev pro restaurace:
Samozřejmě ta kvalita je různá, nakonec to je důvod, proč jsme před mnoha lety přišli s iniciativou zlatých lvů a systému hodnocení kvality restaurace, který tady realizujeme od roku 2014 a v České republice je něco mezi 20-30 000 podnikatelskými subjekty, které se zaměřují na poskytování restauračních služeb. My dneska dokážeme pojmenovat zhruba stovku restaurací, kde si myslíme, že ta úroveň té gastronomie na té nejvyšší úrovni, a to je to, o co jde naproti tomu turistickému ruchu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane Hergete, je pořád velký rozdíl mezi českými a zahraničními turisty? Mám na mysli, co se týče třeba vkusu, požadavků, ať už se jedná o ubytování, v gastronomii i o třeba návštěvy památek, návštěvy míst...

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
Určitě jsou obrovské rozdíly a jsou rozdíly mezi těmi jednotlivými zahraničními turisty. To znamená, Polsko, Slovensko se chová podobně jako Češi. Němci, Rakušáci se chovají jinak, samozřejmě asijští turisté nebo turisté z Ameriky se chovají zase jinak. Já se ještě musím vrátit, já nejsem politik, nechci tady vést politickou diskusi, ale památkový ústav my ohlásil minulý týden čísla a v červenci jsou v podstatě rekordní návštěvy o 100 000 větší návštěvy...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Se říká, co těm lidem zbývá, teď jiného.

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
To je jedna věc. Druhá věc, byl jsem na několika setkání, kdy v podstatě podnikatelé kvitovali Antivirus, nájemné a další ty, to znamená, já si zrovna myslím, že ti podnikatelé, a teď znova nechci tady vést žádnou politickou diskusi, ale zrovna si myslím, že...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Klidně. Je pátek večer, my jsme na to zvyklí tady.

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
Myslím si, že to je po dlouhé době, co se investovalo, otázka samozřejmě je ta efektivita, nechci teď, to se zjistí vždycky zpětně, ale ty peníze, které se investovaly, tak jsou obrovské, to znamená, ať už sečteme Antivirus, Nájemné, Covid-Lázně, Covid-Ubytování, tak jsme na nějakých šesti, sedmi miliardách do cestovní ruchu, a to si myslím, že jsou obrovské peníze, které ta vláda do cestovního ruchu investovala.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře, tak já polknu poslední otázku, kterou jsem měl na pana
poslance Jandu a nechám ho reagovat prosím.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Jestli teda můžu reagovat tady na pana Hergeta, co se týká, že některá místa praskaly ve švech. Ano, některá místa praskají ve švech, ale některá místa jsou liduprázdná. Takže tady by měl CzechTourism taky zaměřit nějakou svoji pozornost a udělat kampaň. Co se týká tady těchto věcí, jestli kvalita služeb je u nás dobrá. Já jako sportovec jsem celý život cestoval po světě a musím hodnotit Českou republiku, že jsme opravdu na velice dobré úrovni. Samozřejmě jsou místa, která jsou v tomto horší a jsou místa, která jsou v tomto vynikající, takže já tady v tom bych opravdu neviděl vůbec žádný problém vyjít všem světovým turistům vstříc.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře. Pánové, děkuju vám za tu i částečně politickou debatu, jak jsem říkal, my jsme na to v Událostech, komentářích zařízení. Pane
poslanče, děkuju, pane Hergete, i vám, pane Pašku. Na shledanou, pánové.

Jiří PAŠEK, spoluautor projektu Zlatý lev pro restaurace:
Děkujeme. Na shledanou.

Jan HERGET, ředitel agentury CzechTourism:
Hezký večer.


Jakub JANDA, poslanec a předseda podvýboru pro cestovní ruch PS PČR /ODS/:
Na shledanou.

Jakub Janda

poslanec PČR