D3 je typickým příkladem nedořešené dálniční infrastruktury
16. července 2020

Petr Fiala: D3 je typickým příkladem nedořešené dálniční infrastruktury

(www.budejckadrbna.cz ) Předseda Občanské demokratické strany Petr Fiala ve čtvrtek zavítal do Jihočeského kraje podpořit lídra kandidátky Martina Kubu. Jak podle něj zvládla vláda koronavirovou krizi posledních měsíců, jaké ambice má ODS do nadcházejících voleb a co podle něj brzdí budování silniční infrastruktury? O tom se rozpovídal během své cesty v rozhovoru pro Drbnu.

ODS minulý týden prosadila zrušení daně z nabytí nemovitosti. V čem je právě tato daň podle vás absurdní?

Tuto daň chceme zrušit už pět let, vytrvale jsme to navrhovali. Byla to jedna z daní, kterou jsme analyzovali jako zbytečnou. Komplikuje lidem bydlení a jeho pořízení. Pro řadu lidí je to velká zátěž, především pro mladé rodiny. Výběr daně z nabytí nemovitosti přitom není pro stát nějak zásadní. Absurdní je také to, že se vlastně zdaňují peníze, které jsou jednou zdaněné.

Zkusím uvést příklad. Kdo pořizuje dům za dva miliony, ušetří zrušením zhruba osmdesát tisíc. To nejsou úplně malé peníze. Sice to trvalo pět let, ale nakonec se zrušení podařilo prosadit. To jen dokazuje, že i z opozice jdou některé věci prosadit.

Čím si vysvětlujete, že váš návrh pět let nenašel podporu?

Vládní koalice to celou dobu odmítala. Všichni od ČSSD po ANO jsou levicoví politici a mají pocit, že je potřeba mít co nejvíce daní. Dlouho na to nechtěli slyšet. Teď v době koronavirové krize pochopili, že není vhodné komplikovat lidem přístup k bydlení.

Prezident Miloš Zeman tento týden podepsal novelu, která zvyšuje schodek letošního státního rozpočtu až na 500 miliard korun. Jaké to ve vás vyvolává emoce?

Velmi negativní. Co emoce, rozumově viděno, je to ekonomický zločin, který vyjadřuje jen bezradnost současné vlády. Těžko říct, jestli to ve výsledku nebude víc, protože tato vláda nenabídla žádné programové řešení. V tento moment vlastně nevíme, v čem to pomůže ekonomice a jak ji to nastartuje. Je to jen pokračování bezradné vlády Andreje Babiše. Uvědomme si, že vláda každého občana této země zadlužuje padesáti tisíci korunami, které se budou muset splatit i s úroky.

Podle posledního průzkumu CVVM by v tento moment ANO získalo zhruba 30 procent, následuje ODS, Piráti a ČSSD, kteří by získali mezi 14 a 13 procenty. Jak si vysvětlujete takto stálou podporu ANO? Byl byste s podobným výsledkem ODS spokojen?

Analýzu situace nechám politickým komentátorům. Podpora ANO je dána tím, že hnutí sjednocuje hlasy levicové části, zatímco v pravicové části voličského spektra jsou hlasy hodně roztříštěny. Osobně se průzkumy nezabývám, chci abychom ve volbách dopadli nejlépe.

Nejednou se ukázalo, že lze hnutí ANO porazit. V evropských volbách jsme se hnutí Andreje Babiše přiblížili a v senátních vyhráli. Nyní je to na nás, abychom přesvědčili voliče, že je možná změna. A co víc, změna je potřebná. Prázdná populistická politika by měla být nahrazena politikou, která posune Česko mezi nejlepší země světa.

Dnes jste vyrazil do Jihočeského kraje. S jakými tématy se tu nejčastěji setkáváte?

Témata jsou často dána koronavirovou krizí. Často se bavíme o tom, jak si instituce, organizace a podnikatelé dokázali poradit v posledních měsících. Ne zřídka se setkávám s tím, že pomoc státu byla napsaná tak, že si o ni menší podnikatelé ani nežádali. Bylo to pro ně složité nebo dopředu věděli, že by na pomoc nedosáhli.

Například v Písku jsem se stavoval v hospici, kde mi paní ředitelka říkala, že se na ně, jako na nestátní neziskové organizace, úplně zapomnělo. To je samozřejmě špatně.

Došlo také na infrastrukturu, která je na jihu Čech velkým tématem? Dálnice D3 je takovým „evergreenem“, ke kterému se vyjádřila už většina politiků. Dokončena by měla být v roce 2028. Co je podle vás „bolístkou“ budování silniční infrastruktury v tuzemsku?

Ano, tohle je druhé téma, které často rezonuje diskuzemi. A to v celém Česku. Konkrétně jde o neschopnost vlády pohnout s dostavbou dálnic a opravou silnic. Osobně tvrdím, že právě tohle brzdí další rozvoj a prosperitu naší země. Hnutí ANO je sedm let na ministerstvu dopravy a jak to vypadá? Stav je katastrofální.

Obyvatelům jižních Čech samozřejmě přeji, ať se dostaví dálnice D3. V celorepublikovém měřítku je ale ostudné, jak všechny ty dálnice a klíčové páteřní komunikace vypadají. Sedm let slyšíme jen sliby a nic zásadního se neděje. Ono se totiž ani nic dít nemůže, když vidíme absolutní bezradnost.

Cestou je změna legislativy pro některé typy staveb. Měli bychom tu mít nějaký zákon, který pomůže stavět stavby, na kterých je veřejný zájem. To už jsme prosazovali, ale vláda v tom byla vždy nesmírně laxní. Pokud v Německu nebo v Rakousku jde stavět dálnice nebo koridory velmi rychle, tak není možné, abychom to nedokázali také v České republice. Pokud se bavíme o dálnici D3, tak je to typický příklad nedořešené dálniční infrastruktury.

Rostislav Maďar bude podle svých slov prosazovat návrat roušek od října. Zdá se vám jako koncepční rozvolnění opatření na pár měsíců, aby poté mohla být opět zpřísněna?

Byl bych velmi rád, kdyby lidé, kteří jsou za to nějakým způsobem odpovědni, vydávali pouze prohlášení, která nebudou strašit lidi. Těch zmatených prohlášení jsme letos slyšeli už spoustu. Lidé pak oprávněně mají strach a jsou nejistí.

Co se týče druhé vlny koronaviru, tak si ji samozřejmě nikdo nepřejeme, ale i s takovými scénáři musíme počítat. Nemůže se už opakovat takové fatální selhání státu, které jsme zažili letos. Už nelze vypnout ekonomiku a celou zemi, tak jako to bylo nedávno. Celé to ve mně budí pochybnosti, jelikož neustále slyšíme, jak máme chytrou karanténu a vše funguje. Realita je ale jiná. Pak se dozvídáme, že aplikace eRouška nejde na části mobilů a vypíná se.

Sice se toho nedočkám, ale byl bych hrozně rád, kdyby se vláda poučila z toho chaosu, který byl při zvládání první vlny.

V Moravskoslezském kraji není, co se týče koronaviru, situace zcela pod kontrolou. Měla vláda v tomto případě zakročit k zpřísnění opatření dříve?

To je přesně to, o čem mluvím. Jestli nejsme schopni lokální ohniska koronaviru dostupnými prostředky účinně a rychle řešit, tak se pak dočkáváme špatných konců. Moravskoslezský kraj, o kterém mluvíte, je příklad neuvěřitelného alibismu a selhání vlády. Dneska slyšíme Andreje Babiše, Adama Vojtěcha a jim podobné, že za to můžou horníci a hygienici. Ta pravda je ale úplně jednoduchá. OKD přeci patří státu, který měl včas zastavit provoz. Mělo se jednat mnohem rychleji a razantněji. Například v Polsku byl zásah mnohem rychlejší a úspěšnost řešení byla mnohem vyšší.

Miroslav Kalousek se rozhodl, že po 23 letech opustí Poslaneckou sněmovnu. Máte pro jeho krok pochopení?

Já ten krok respektuji. Dál se to asi nedá komentovat. Miroslav Kalousek je z mého pohledu dlouhodobě působící politická osobnost.

Jaké cíle si dává ODS do krajských voleb v Jihočeském kraji?

Jsem přesvědčen, že Jihočeský kraj je region, kde musíme mít nejvyšší ambice. Máme šanci zde výrazně uspět. Když říkám nejvyšší ambice, myslím tím, že v tento moment nemáme nikde v republice hejtmana, a to bychom rádi změnili. Máme tu na kandidátce lídra Martina Kubu, který je zkušeným politikem a také podnikatelem. Na kandidátce je také řada osobností, které nám k naplnění ambicí mohou jen pomoci.

(Autor: Michael Daněk)

Rozhovor vyšel na serveru Budejickadrbna.cz.

Petr Fiala

Petr Fiala

předseda ODS

Více o autorovi