18. února 2020

20 minut Radiožurnálu: Politiku nezmění soudy, ale rozhodování voličů,

(Radiožurnál) Ústavní soud zamítl návrhy prezidenta Miloše Zemana a části poslanců na zrušení novely zákona o střetu zájmů, které se říká lex Babiš. Předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Marek Benda z ODS takové rozhodnutí vítá, ačkoliv on sám nadšencem zákona není a pokládá ho za snahu zalíbit se veřejnosti.

Celý rozhovor s Markem Bendou si můžete poslechnout na ČRo Radiožurnál.

„Ústavní soud jenom potvrdil, a to místy i poměrně silnými větami, že demokratický právní stát má právo se bránit tomu, aby se ho pokoušely jednotlivé osoby uzurpovat ke svému prospěchu,“ říká Marek Benda.

Už dříve jako potenciálně slabé místo v zákoně cítil úplný zákaz vlastnictví médií, oproti tomu zákaz ucházet se o veřejné zakázky, investiční pobídky a dotace je jasný a zřetelný.

„Kdyby to udělal jakýkoliv starosta, tak ho z obce vypískají, jenom tady Andrej Babiš kolem sebe dokáže vytvářet tak neuvěřitelnou mlhu díky vlastnictví svých médií, že to skoro vypadá, jako by se to smělo,“ zdůrazňuje.

Napadená ustanovení zákona o střetu zájmů rozhodnutím Ústavního soudu platí dál, účinná jsou ale už tři roky. Za tu dobu ale Benda nemá pocit, že by byly efektivní. „Předseda vlády předvádí, že dokáže kličkovat právním řádem neuvěřitelným způsobem, že nectí žádné principy a žádná pravidla,“ konstatuje.

A ačkoliv zákon pojmenovává, co střetem zájmů je, tak podle Bendy nefunguje. „Nemysleme si, že politiku změní soudy, politiku stejně může změnit nakonec jenom rozhodování voličů, kterým se dávají návody, aby bylo jasné, kdy už meze jsou překročené, a kdy překročené ještě nejsou,“ vysvětluje.


Přepis rozhovoru:
 

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Dnešním hostem 20 minut Radiožurnálu je předseda ústavně právního výboru
Poslanecké sněmovny, poslanec Občanské demokratické strany Marek Benda. Dobrý den, vítejte v našem sněmovním studiu.

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Dobré pozdní odpoledne vám i všem vašim posluchačům.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Jak zásadní podle vás to dnešní rozhodnutí Ústavního soudu je?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Každé rozhodnutí Ústavního soudu, které řekne: nic se nestalo, svým způsobem vlastně zásadní není… Nebo prostě zásadní rozhodnutí jsou ta, která některé části zákona zrušují.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Zásadní by tedy bylo to opačné.

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Zásadní by bylo to opačné. Takhle Ústavní soud jenom potvrdil a to, řekl bych, místy minimálně v tom odůvodnění i poměrně silnými větami, že demokratický právní stát má právo se bránit tomu, aby se pokoušely jednotlivé osoby uzurpovat ke svému prospěchu. Tam možná ocituju jednu část z toho odůvodnění, které dneska bylo řečeno: „V demokratickém právním státě jsou volby řádně vedenou soutěží o důvěru a mandát od voličů. Nikoliv o ovládnutí státu za účelem využití či dokonce zneužití jeho kapacit a zdrojů jejich vítězem.“

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Takže tohle je nejzásadnější věta z odůvodnění podle Marka Bendy?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Tohle mi jako připadá jako zásadní a klíčová věta, která říká: I demokracie má nějaké své limity a musíme se bránit tomu, aby vítěz neměl pocit, že si může vzít úplně všechno, jako to vidíme třeba relativně nedaleko za východními hranicemi, za tou ukrajinsko-ruskou hranicí, kde vidíme, že vítěz bere opravdu úplně všechno.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Měl jste nějaké pochybnosti, jak Ústavní soud rozhodne, nebo vám to dopředu přišlo v podstatě jasné?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Člověk samozřejmě těžko předem odhaduje. Já jsem celou dobu, už když jsme to schvalovali, cítil jako potenciálně slabé místo, případně ten úplný zákaz vlastnictví médií, tam chápu, že úplný zákaz je do jisté míry problém, zákaz ucházet se o veřejné zakázky, investiční pobídky, dotace mi připadal naprosto jasný, zřetelný, logický. Podle mě, kdyby to udělal kterýkoliv starosta, tak ho z obce vypískají. Jenom tady Andrej Babiš kolem sebe dokáže vytvářet tak neuvěřitelnou mlhu díky vlastnictví svých médií, že to skoro vypadá, jako by se to smělo.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
To je váš názor, že to je vlastnictví médií. To rozhodnutí Ústavního soudu každopádně přichází 3 roky od chvíle, kdy ten zákon nabyl účinnosti, proč to Ústavnímu soudu trvalo podle vás tak dlouho? Když sám říkáte, že ta velká část byla jasná?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
To se asi ptejte převážně ústavních soudců, respektive soudce zpravodaje, to není úplně otázka na mě.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Je to podle vás chyba Ústavního soudu?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Současně ale říkám, že ústavní soud dokázal některé věci rozhodnout mnohem rychleji, mnohem efektivněji, žaloba na zdanění církevních restitucí přišla před necelým rokem, byla rozhodnuta dříve než tato věc. Asi byla do jisté míry jasnější, ale myslím si, že měla i mnohem větší symbolický, ale i věcný efekt do společnosti, proto ji Ústavní soud rozhodl předčasně nebo to s tím urychleným řízením. Já si myslím, že je celkem logické, a dokonce správné, pokud soudy, včetně soudu Ústavního, upřednostňují věci, které mají dopad na všechno obyvatelstvo od věcí, které mají dopad na pár, a to zákon o střetu zájmů zcela evidentně má na pár jednotlivců ve vládě v
Poslanecké sněmovně, dokonce možná až na jednoho nebo 2.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Ta napadená ustanovení zákona o střetu zájmů tedy platí dál, jak už jsem říkal, účinná už jsou 3 roky, za tu dobu máte pocit, že jsou efektivní, že fungují?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Bohužel nemám.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Čí je to vina?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Je to i vina, těžko říct, čí je to vina. Prostě předseda vlády nám předvádí, že dokáže kličkovat s právním řádem neuvěřitelným způsobem, jak s ním dokázal kličkovat vždycky, že prostě nectí žádné principy a žádná pravidla.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Dobře, tady říkáte svůj politický názor, na druhé straně za 3 roky, kdy platí tenhle zákon, který podle
poslanců včetně vás to měl vyřešit, tak jsme v situaci, kdy vy jako opozice stále opakujete, premiér je ve střetu zájmů. Odkazujete se i na uniklé informace z auditu Evropské unie, naopak pan premiér Andrej Babiš říká, že ten zákon zcela dodržel, když vložil své bývalé firmy do svěřenských fondů. Vy jako právník jste přesvědčen, že v tuhle chvíli pan premiér, když vložil ty firmy do svěřenských fondů, porušuje ta ustanovení zákona o střetu zájmů?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Já se domnívám, že v některých, ale samozřejmě v těch částech, které oni přesně vymezují, že porušuje, protože myslím, že jsme si nikdo nikdy v okamžiku, kdy se psal nový občanský zákoník, nedokázali představit, že svěřenský fond bude zřízen způsobem, jakým ho zřídil pan premiér. To znamená, že to je nadále jím naprosto ovládaná struktura. Svěřenský fond tak, jak ho zná TRUST tak, jak ho zná svět, je prostě sdružení majetku, které se spravuje samo. Tady se ukazuje, že tomu tak v žádném případě není. Já myslím, že se to ukáže na tom auditu Evropské unie, že konečným beneficientem je za všech okolností, ale nejenom beneficientem, ale také tím, kdo ovládá, je za všech okolností pan premiér a že to nám na těch evropských dotacích ještě spočítají.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Na druhé straně, když se podíváme do toho zákona, o kterém mluvíme, tak ten zakazuje, aby dotace dostávaly obchodní společnosti, ve které veřejný funkcionář uvedený v tom příslušném písmenu, to znamená, člen vlády nebo jím ovládaná osoba vlastní podíl představující alespoň 25 % účasti společníka v obchodní společnosti, není to špatně naformulováno? Není to tak, že ten svěřenský fond zkrátka do tohohle opravdu nepasuje?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Já jsem ty formulace nepsal, to nebyly moje...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Ale hlasoval jste o nich.


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Moje pozměňovací návrhy. No ne, tak jenom prostě říkám, já se za ty formulace necítím být stoprocentně odpovědný. Ale předpokládám, že tak, jak je svěřenský fond pana premiéra nastaven, že v reálu je jím ovládanou osobu. A v tuto chvíli samozřejmě nesmí žádnou veřejnou zakázku a nic dalšího dostat, to je podle mého názoru jasné.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Proč po třech letech nemáme nějaké jasné rozhodnutí soudu nebo já nevím koho jiného, které by řeklo, je to střet zájmů, nebo není to střet zájmů podle tohoto zákona?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Zřejmě se nikdo na soud neobrátil. Soud nemůže rozhodovat bez nějakého navrhovatele. Byla předložena tato stížnost k Ústavnímu soudu, prezidentem republiky a částí
poslanců za ANO a SPD a tuto stížnost Ústavní soud zamítl jako neopodstatněnou, takže ten zákon je a nadále zůstává platný. Tak tam je to podle mého názoru jasné. A jestli se najdou nějaké případy, asi by se najít samozřejmě měly, kde by měl soud rozhodnout, jestli byl, nebo nebyl nárok na takovou investiční pobídku, dotaci nebo další věc uskutečněn.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Kdo by z vašeho pohledu měl to definitivní rozhodnutí učinit?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Problém je ten, že premiér ovládá celou exekutivu, v tom je ten fatální střet zájmů.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Kdo by měl vyhodnotit zákon o střetu zájmů a říct: pan premiér je, nebo není ve střetu zájmů?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
V tomto případě nejde o to, jestli pan premiér, tady je asi zřejmé, že je ve střetu zájmů. Ale tady jde o to, že nesmí firmy takto ovládané získat dotaci, investiční pobídku, nenárokovou… No, tak tam asi by bylo asi potřeba, aby někdo předložil soudu k rozhodnutí, získala firma oprávněně takovou investiční pobídku, nebo ji nezískala firma oprávněně? V okamžiku, kdy toto soudní rozhodl pravomocně padne. Ale zase známe přece pana premiéra, jak dlouho dokáže nepravomocná rozhodnutí soudní tahat na Slovensku, to běží už 8 let…

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Myslíte si, že opravdu ten zákon v tom znění, jak je účinný poslední 3 roky, má smysl, že funguje?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Nefunguje, to bych řekl, že je naprosto jasné a zřejmé. Je snad správně, protože pojmenovává, co tím střetem zájmů je a říká veřejnosti a teď s posvěcením Ústavního soudu, po tom, co se proti tomu rozčiloval prezident republiky, teď s posvěcením Ústavního soudu říká veřejnosti: toto střetem zájmů je. Ale nemysleme si, že politiku změní soudy, politiku stejně může změnit nakonec jenom rozhodování voličů, kterým se dávají jenom návody, aby bylo jasné, kdy už teda ty meze jsou překročené a kdy překročené ještě nejsou.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Předseda ústavně právního výboru
Poslanecké sněmovny, poslanec ODS, Marek Benda, je dnešním hostem 20 minut Radiožurnálu. Ta novela nazývaná lex Babiš mimo jiné také zakazuje politikům, a to nejenom členům vlády, vlastnit média, tedy přesněji zakazuje jim provozovat rozhlasové nebo televizní vysílání nebo vydávat periodický tisk. Je podle vás potřeba takové ustanovení v zákoně?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Já jsem pro něj hlasoval…

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
To bylo před více než třemi lety, mohl jste změnit názor.


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
… zase říkám, neformuloval jsem ho, ale hlasoval jsem pro něj, protože jsem pokládal za nesmírně problematickou situaci, kdy takto vysoký představitel veřejné moci vlastní část médií, kterou zcela evidentně prostě ten veřejný prostor ovlivňuje, myslím si, že to tak být nemá. A že máme vystavit stejně jako je stavíme v jiných oblastech, takže mezi médii a politikou máme stavět čínské zdi.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Není na druhé straně pro čtenáře dobré, když nedokáže se zařídit podle toho, když bude vědět, že to, které médium patří nějakému politikovi?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Kdyby to bylo tak, že si je ti politikové zakládají jako svá stranická média, tak bych to snad ještě dokázal skousnout a pak by platilo to, co říkáte. V okamžiku, kdy si média, která do té doby byla výrazně nezávislá, výrazně, řekněme, i míněnítvorná, někdo z politiků jenom díky tomu, že má dost peněz, koupí a začne s nimi ovlivňovat veřejný prostor, tak já to pokládám za nebezpečné. A chtěl jsem říct: toto není trend, ve kterém chceme pokračovat, aby nám tady mezi sebou válčily jednotlivé skupiny oligarchů, přes to, co si dokáží koupit.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
To omezení se nevztahuje na internetová média, přitom mnohé internetové zpravodajské nebo publicistické servery mají daleko větší dosah a vliv než tituly tištěné, má to logiku?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Asi úplně ne v dnešním čase, ale zase nezapomeňme, že to je 3 roky, co se schvalovalo, kdy ty internetové tituly možná už jako začaly nabývat nějaký význam...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
V roce 2016 už celkem význam měly.


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Už celkem význam měly, ale pořád jako ještě jako sune se to. Dneska vlastně s internetem a vidíme to na všech sporech, které probíhají i kolem té velké čtyřky, Facebooku, zdanění dalších věcí, internet prostě nemáme a skoro nikdo na světě nemá právně osahaný, právně vyjasněný, jak s tím zacházet, jsou věci, které v té společnosti běží dlouhá léta, tím pádem už jsme si je dokázali nějak upravit, nějak zregulovat nebo zregulovat nebo něco podobného. Na internetu to tak není.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Čili bylo by správné přidat tam i internetová média?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Umíme dneska říct, co to jsou internetová média? Já si tím teda úplně jist nejsem. Jsou to zpravodajské servery? Nebo jsou to kterékoliv servery? Jsou to jsou to youtubeři? V tomhle je ten svět toho internetu jako velmi obtížně uchopitelný. A právě říkám, že jako vlastně nikdo na světě ho nemá pořádně uchopen, aby uměl říct toto ano, toto ne. Snad některé totalitní nebo polototalitní režimy typu Severní Koreje či Číny dokážou efektivně, a to ještě je s velkým otazníkem, jak efektivně, regulovat internet. Demokratické společnosti si s tím zatím moc rady nevědí.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Předseda ústavně právního výboru
Poslanecké sněmovny z ODS Marek Benda zůstává dnešním hostem 20 minut Radiožurnálu. Pane předsedo, při tom všem, o čem mluvíme, vy sám jste říkal, že ten takzvaný lex Babiš nefunguje. Teď jsme debatovali o tom, jestli má smysl, nebo nemá smysl rozšiřovat zákaz vlastnit média pro politiky i na internetová média. Je podle vás na čase uvažovat o novele toho zákona, o střetu zájmů v tuto chvíli?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
V tuto chvíli určitě ne, při většině, která existuje dnes ve sněmovně, pokládám jakýkoliv pokus to otevřít a pokoušet se to novelizovat za naprostou chybu. Prostě tady je nejméně 115 hlasů, které podporují toto vládní uspořádání, podporují duo Zeman Babiš, takže otvírat otevírat tuto věc bych pokládal za naprosté plácnutí do vody a zbytečnost.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Po volbách v roce 2021 budete se o něco takového snažit, pokud poměr sil bude jiný?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Já pevně věřím tomu, že po volbách 2021 pan Babiš premiérem nebude, že tím premiérem bude
Petr Fiala nebo někdo jiný. A že tím pádem jako se možná budeme věnovat jiným otázkám, společensky zajímavějším a důležitějším, než jakým způsobem se zbavit oligarchů ve vládě.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
O potřebě zpřesnit definici střetu zájmů mluví také někteří
poslanci Evropského parlamentu. Očekáváte, že tam dojde k nějaké shodě a může to potom mít vliv i na to, že by se třeba podle toho upravoval ten český zákon o střetu zájmů?

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Já myslím, že z Evropy přijdou některé audity, přijdou některá rozhodnutí, která podle evropského, nikoliv podle našeho, práva podle evropského práva řeknou, které dotace je možné, nebo není možné. Ty musíme jako republika respektovat.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Jedna věc jsou ta rozhodnutí, druhá věc je debata
poslanců o tom, jestli nezpřesnit evropské předpisy pro střet zájmů.

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Evropa se samozřejmě bude snažit pro své účely, ale pro své účely, to znamená pro peníze, které tečou z ní, se bránit tomu, aby byly zneužívány jednotlivými národními politiky. To ovšem neznamená, že to řeší celkovou oblast zákona o střetu zájmů pro naši republiku. Může to v těch v těch dotačních titulech být návodem, ale samozřejmě my tady máme řadu problémů, které jsou Evropě z tohoto hlediska lhostejné - jaké vychází periodikum v té které zemi nebo pod jakým je vlivem, může být Evropě tak trochu jedno, jí jde o to, aby se v nějaké zemi nevytvořily struktury, které budou brát peníze všech jenom ve prospěch některých.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Mimochodem, když jsme mluvili o tom, kdo může s definitivní platností rozhodnout o tom, jestli ta konstrukce se svěřenským fondem je v pořádku, nebo není v pořádku, může tohle rozhodnutí přijít od Soudního dvora Evropské unie? Tak, jak o tom mluví třeba někteří sociální demokraté?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Já myslím, že od Evropské unie přijde v souvislosti s audity, které nám zatím tají, ale myslím si, že se je brzy se dozvíme, přijde potenciál zastavení některých typů dotací.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
To bude stanovisko, které přijde, stanovisko Evropské komise.


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
No ano a proti tomuto stanovisku se někdo, pokud se bude chtít bránit, může bránit u Evropského soudního dvora, který to rozhodne s konečnou platností, ale...

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Já teď mířím na ten podnět soudu nebo Soudnímu dvoru Evropské unie, který podala vláda v souvislosti se zemědělskými dotacemi, jestli tohle nemůže být ta kauza, kdy Evropský soud rozhodne?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Nepochybně to bude jedno z rozhodnutí, které v Evropě padne. Ale myslím si, že předtím budou rozhodnutí Evropské komise, to znamená exekutivní rozhodnutí, které některé věci zastaví a proti kterým se možná tato stížnost k Evropskému soudu snaží bránit a obrátit, ale v Evropě rozhoduje nejprve exekutiva a teprve pak až Soudní dvůr.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Když se obecně podíváme na ten zákon o střetu zájmů, nemáte pocit, že to vlastně vždycky stejně bude něco bezzubého, že politik stejně nakonec může svou firmu převést na někoho jiného, na někoho blízkého. A tím vlastně všechna ta ustanovení, která tam jsou, obejde?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
To mi berete slova z úst. Já nejsem žádným nadšencem zákona o střetu zájmů. Pokládám ho vždycky jenom za snahu jako zalíbit se veřejnosti a případně bičovat politiky, co všechno musí o sobě sdělovat nebo nesdělovat. Nevím o tom, že by se snad v jednom jediném případě na základě zákona o střetu zájmů něco zásadním způsobem rozhodlo a změnilo. Samozřejmě to trochu jakoby ztransparentňuje to prostředí, dává to nějaké ukazatele, ale že bych měl pocit, že zrovna zákon o střetu zájmů, já si to nemyslím o většině zákonů, ale zrovna zákon o střetu zájmů nějakým způsobem vylepšoval politickou kulturu v České republice, to si teda úplně nemyslím.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Znamená to, že pokud by to bylo na vás, tak byste třeba byl pro jeho rozvolnění? Nebo třeba pro jeho zrušení?


Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Pokud by to bylo čistě na mě, když mi takhle tu otázku kladete, tak jsem od počátku pokládal zákon o střetu zájmů za v podstatě zbytný a zbytečný, ale tak, jak to v politice občas bývá, prostě pokud už nějaké znění máte a teď už se jenom bavíte, když už se některým zakazuje to či ono, tak jestli další věci mají být mají být povolené.

Tomáš PANCÍŘ, moderátor:
Říká dnešní host 20 minut Radiožurnálu, předseda ústavně právního výboru
Poslanecké sněmovny, poslanec Občanské demokratické strany Marek Benda. Díky, že jste byl naším hostem, na viděnou, na slyšenou.

Marek BENDA, předseda ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny PČR /ODS/:
Děkuju pěkně vám i všem posluchačům, kteří nás vydrželi poslouchat.

Marek Benda

místopředseda poslaneckého klubu PČR