30. ledna 2020

Interpelace na premiéra ve věci superministra Havlíčka

(www.psp.cz) Ústní interpelace místopředsedy Poslanecké sněmovny a předsedy ODS Petra Fialy na premiéra Andreje Babiše ve věci superministra Havlíčka.

Petr Fiala:

Vážený pane premiére, jsem ve velkém pokušení tady teď hájit pana místopředsedu Kupku, ale neudělám to, protože já ctím pravidla.

Uplynulé dny byly plné vládních kauz a afér. Na tom se snad oba shodneme. Shrňme si to: 400 milionů za e-shop pro dálniční známky. O miliardu dražší IT systém na MPSV. Třikrát dražší radary na Ministerstvu obrany. Když si to dáme do kalkulačky, tak nám vyjdou zhruba nějaké 2 miliardy. To je za několik dní vlády hnutí ANO, ČSSD a komunistů myslím docela smutný účet. Vy jste to zahrál do autu. Vyměnil jste, vyhodil - nevyhodil z Ministerstva dopravy Vladimíra Kremlíka. Na to ministerstvo jste přehodil superministra Havlíčka.

A teď si to jenom připomeňme: uhlíková neutralita, tendr na výstavbu nových bloků jaderných elektráren, stojící řízení na nového telefonního operátora. To jsou body, které mě napadají jako výzvy, které měl řešit ministr Havlíček ve svém resortu číslo jedna. A vy jste mu k tomu přidal výstavbu silnic a dálnic; podfinancované SFDI a ŘSD; pokažený mýtný tendr, díky kterému budeme možná první země na světě, která bude mít dva mýtné systémy; problém s elektronickou dálniční známkou, která, jak jsme se navíc včera dozvěděli, bude špehovat občany; stále nedořešenou celorepublikovou jízdenku pro všechny dopravce, aby si cestující nemusel kupovat cestou z Moravy do Prahy zvlášť jednu u Arrivy, druhou u Českých drah, nakonec třetí třeba u Leo Expressu; a tak dál a tak dál. Myslím, že to je celkem dost výzev pro dva ministry. Na tom bychom se snad taky mohli shodnout.

Já opravdu nechci shazovat schopnosti pana ministra Havlíčka, ale myslím, že tohle by nezvládl ani ten Harry Potter, kterého jste tady zmiňoval ve svém nedávném projevu. Tak se vás ptám, kdy sáhnete do své údajně nevyčerpatelné studnice těch schopných manažerů a přinesete na Hrad jméno nějakého nového ministra, který by aspoň začal řešit ty problémy, které tam reálně jsou.


Předseda vlády ČR Andrej Babiš:

No, kde začít? Vy jste měli teď ten sjezd, nebo sněm, nebo co jste to měli. Tak gratuluji. (Nápověda z pléna: Kongres.) Prosím? Kongres. Pardon. Pardon.

Tak jako kdybych tady četl... Vy máte ten problém tu značku. Vy jste dostal tu značku zničenou. Nechci o tom tady mluvit.

Prosím vás, IT jsme zrušili. Nevěděli jsme o tom. Ano, teď od 1. 2. jsme přijali usnesení, že to budeme řešit.

Radary - pan Metnar to vysvětloval. Ale až sem přijde, interpelujte ho. Já budu rád. Nechť to vysvětlí. Budu rád. Určitě.

Tomu dalšímu jako nerozumím. Takže jste tady mluvil o všem. Ono se to těžko vysvětluje, víte?

Já jsem byl ve firmě, která má 35 000 zaměstnanců, a řídil jsem to přes sedm lidí. A vždycky jsem si vybral nějaké věci, na které jsem dohlížel. A když jsem vyřešil problém, tak jsem to posunul tomu manažerovi. Takže nevím, jak se mám s vámi bavit o řízení, když my dva jsme z úplně jiného světa. Takže ono se to těžko potom jako vysvětluje.

Já osobně dohlížím - ne, pan Havlíček nemá, já dohlížím na ŘSD. A jsem on-line s panem ředitelem. I SŽDC, i České dráhy. I teď investujeme do Baťova kanálu atd. Takže v tom není problém. Přece když máte velké firmy, je tam management, je tam představenstvo a je tam dozorčí rada. Takže vám úplně stačí jednou za měsíc se podívat na výsledek a něco se zeptat. A dneska máme přece všechno on-line, můžeme si zavolat.

A já se divím, že mluvíte o té IT zakázce. Vždyť tam máme, vy tam máte Stanjuru, já tam mám Pustějovského, socani tam mají Onderku. A co tam dělali v té dozorčí radě SFDI? Proč je někdo neinformoval? No protože je podvedli stejně jako podvedli nás! SFDI. A neobtěžovali se někoho informovat. Takže nevím, proč mi to vyčítáte. Když tam teda je nějaký ten výbor nominovaný Sněmovnou, tak ať to taky vysvětlí. Já jsem se to dozvěděl z novin. A drzost těch úředníků, které jsem víckrát vyzval, aby rezignovali, první náměstek ministra dopravy a ředitel SFDI, který má rozpočet 93 miliardy, je taková. Já jsem zvědav, jak teda, ano, a vy budete říkat, už jste mi to říkal v úterý, že zákon o státní službě, že jste to kritizovali. Asi jste měl pravdu, asi jsme to nezvládli dobře. Tak jsem zvědav, když přijdu a budu od vás chtít, abychom vyndali SFDI ze zákona o státní službě, jestli nás podpoříte. Aby se nám ti úředníci nesmáli, například.

Takže si myslím, že určitě nebudu obsazovat Ministerstvo dopravy jiným ministrem. Je to definitivní rozhodnutí, moje, je to moje kompetence. A já Havlíčkovi s tím budu pomáhat. Ty velké firmy, ty mě zajímají. Proč staví pomalu? Co dělají? Plno věcí je tam. Národní investiční plán. Takže pan Havlíček restrukturalizuje to ministerstvo a nastaví tam nový pořádek, pokud to můžu tak říct. A to je všechno. A já určitě dohlídnu na ty velké firmy. Protože tam jsou nové managementy. Máme nového šéfa ŘSD, máme nového šéfa Českých drah, máme toto, takže není problém, a to jsou klíčové firmy a já si myslím, že to určitě bez problému zvládneme. Chápu, že někteří lidé, kteří nikdy neměli tolik firem, tak to neumějí pochopit, ale je to jen systém řízení. A věřte mi, že s tím mám celkem zkušenosti.

Petr Fiala:

Já sice, pane premiére, skutečně nejsem ředitel zeměkoule jako vy, ale řídil jsem jednu z největších veřejných institucí v této republice, která měla 5 000 zaměstnanců, šestimiliardový rozpočet a postavil jsem unikátní kampus, na který se jezdí dívat z celého světa a který na rozdíl od vašich slibovaných investic opravdu stojí. A lidé ho užívají a slouží České republice. Takže se tady na mě nevytahujte, co kdo řídil a co kdo neřídil!

Já jsem vám položil jasnou otázku a neptal jsem se vás na ty věci, na které jste mi odpovídal. Já jsem se vás ptal na problémy v obou resortech a říkal jsem vám, že prostě podle mě není možné, aby to zvládl jeden ministr. Připomeňme si, že třeba Martu Novákovou stálo krk to, že se nedokázala posunout k dalšímu telefonnímu operátorovi, díky kterému by se zlevnila data. Ministr Havlíček podle mě s tím nijak nepohnul, nepohnul s Dukovany, s Temelínem, a teď jste ministrovi Havlíčkovi přidělil další podle mě extrémně těžké úkoly, které stojí a kde se Česká republika neposunuje. Tak se vás ptám, jestli to nechcete řešit a nechcete mít dalšího ministra, který by to opravdu posunul.

Předseda vlády ČR Andrej Babiš:

Já vás skutečně obdivuji, pane předsedo. Asi neznáte historii, jak se Řebíček stal ministrem dopravy za vás. Měl být Bendl, potom se něco stalo. A proč za vaší vlády stál kilometr dálnice 450 milionů a za nás stojí 150? Víte proč? Vy to dobře víte, proč. Tak prosím vás mě nepoučujte. Řebíček byl majitel Viamontu, tunelovali jste to brutálně. Já nevím, proč to vůbec otevíráte, tyhle vaše staré průšvihy. Proč to řešíte? My nejsme zkorumpovaní. S Havlíčkem jsme přišli z byznysu. Nás nikdo neuplatí. Děláme to poctivě a Havlíček dělá dobrou práci. Dělá dobrou práci. A věřte mi, že ty dva resorty zvládne. I to jádro. Takže nechápu tuhle debatu, ale nepouštějte se do debat, kde nemůžete vyhrát! Já mám dobrou paměť. A dal jsem vám to na Facebook, tam si to přečtete, ty vaše průšvihy od revoluce.

Petr Fiala

předseda ODS