Nekoncepční práce v oblasti školství může za tristní výsledky v mezikrajovém srovnání
27. ledna 2020

Nekoncepční práce v oblasti školství může za tristní výsledky v mezikrajovém srovnání

(www.ods.cz/region.stredocesky ) Výsledky maturit ve středočeských středních školách jsou v průměru ve srovnání s ostatními kraji v České republice bídné. Zastupitelstvo Středočeského kraje z podnětu klubu zastupitelů ODS na svém jednání projednalo Zprávu o výsledcích maturitní zkoušky v kraji – mezikrajové srovnání výsledků. Z této zprávy vyplývá, že se Středočeský kraj v roce 2019 umístil v maturitních zkouškách až na 12. místě ze 14 krajů. Větší neúspěšnost u maturitních zkoušek vykazuje už jen Liberecký kraj a Ústecký kraj.

„Je to hrozivý výsledek, který nemá ve Středočeském kraji se svou ekonomickou úrovní a sociální skladbou obyvatel jakékoliv odůvodnění. Je to smutný důsledek nekoncepční práce v oblasti školství a překotných personálních změn na školském odboru Středočeského kraje, který v posledních letech koalice hnutí ANO a ČSSD předvádí. Je to ale hlavně nefér vůči kvalitním ředitelům a dobrým středním školám, kterých je v našem kraji sice dostatek, ale jejichž výsledky nestačí na to, aby se průměr celého kraje držel na akceptovatelné úrovni,“ konstatuje zastupitel Středočeského kraje a bývalý radní pro vzdělávání a sport Jan Skopeček.

Zatímco výsledky gymnázií jsou u maturit velmi dobré a například v matematice jsou středočeská gymnázia druhá v republice, v cizím jazyce pak třetí, tak naopak výsledky odborných škol a nástavbových studií jsou hluboce podprůměrné. V matematice se umístily odborné školy na posledním místě s 39 % neúspěšností a průměrnou známkou 3,8. „Nad tím není možné jen tak mávnout rukou, občané platí prostřednictvím daní do školství nemalé peníze a není možné akceptovat takto hrozivé výsledky. Odborné školy jsou pro rozvoj naší ekonomiky nezastupitelné. Kraj musí odborným školám pomoci nejen s větším objemem investic do vybavení a pomůcek, s metodickou činností, dalším vzděláváním pedagogů, ale musí více sledovat vývoj kvality a případně přistoupit i k systémovým změnám. Je zřejmé, že nejhůře dopadají u maturit obory, které dříve končily výučním listem. Musíme najít odvahu uskutečnit optimalizaci škol a oborů ve Středočeském kraji a z některých maturitních oborů udělat opět obory zakončené výučním listem. Nemá smysl držet maturitní obory, kde bude neúspěšná drtivá většina ročníku,“ dodává Jan Skopeček a vyzývá Radu kraje, aby se konečně probudila a začala školství věnovat patřičnou pozornost, neboť to bude kvalita vzdělání, která rozhodne o úspěchu či neúspěchu celého kraje v budoucnosti.

„Proto budou také koncepční změny ve středočeském školství jedním z hlavních bodů programu ODS pro další období. Středoškolské vzdělávání v našem kraji musí patřit na špici žebříčku, ne na konec,“ říká krajský zastupitel a lídr kandidátky do krajských voleb Martin Kupka.