Události, komentáře: Konec papírových dálničních známek
14. srpna 2019

Zdeněk Nytra: Události, komentáře: Konec papírových dálničních známek

(ČT24) Blíží se konec papírových dálničních známek. Budou elektronické. Otevírá se tím cesta ke zdražení nebo k platbám za ujeté kilometry? Duel Událostí, komentářů se senátorem Zdeňkem Nytrou a ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem.

Celý rozhovor se Zdeňkem Nytrou můžete zhlédnout na ČT24.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Senát schválil novelu zákona, která zavádí místo nalepovaných kuponů elektronické dálniční známky. Zaplatit půjdou přes internet. Změna přijde s rokem 2021. Stávající cenu ročního poplatku 1500 korun senátoři a před nimi ani poslanci nezvýšili.

Jiří DIENSTBIER, místopředseda
senátorského klubu /ČSSD/:
To bude komfortnější pro účastníky provozu, bude možné pořídit si ze svého počítače známku.


Miloš VYSTRČIL, předseda senátorského klubu a místopředseda strany /ODS/:
Bohužel přichází trošku později, než my jsme chtěli, ale je dobře, že se k nim konečně dostaneme i v České republice.

Jiří ČUNEK,
senátor /KDU-ČSL/:
Ta elektronizace může vést k tomu, že bychom mohli platit dálniční známku opravdu po dni nebo po dvou, po deseti, jakkoliv.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A hosty Událostí, komentářů jsou ministr dopravy za hnutí ANO Vladimír Kremlík. Dobrý večer.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Dobrý večer.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A
senátor ODS Zdeněk Nytra. Dobrý večer.

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
Dobrý večer.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, cena dálniční známky zůstává, na jak dlouho?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Z mého úhlu pohledu cena dálniční známky zůstane minimálně po dobu, než bude dokončena modernizace D1.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A to bude kdy?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To bude na konci roku 2021 a v té době po dokončení modernizace jsem ochoten začít diskutovat o případné úpravě ceny dálničního kuponu. Nyní již elektronického.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A až to nastane, tak ta cena půjde kam směrem nahoru až možná?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Jedna z variant, která byla přednesena v
Poslanecké sněmovně byla až ten limit na 2 tisíce korun, ale to je pouze limit, to je pouze hranice.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
senátore, za jaké situace si vy umíte představit, že cena dálniční známky stoupne třeba až na ty 2 tisíce korun? Je to pro vás také ta meta D1?

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
Určitě a já jsem přivítal, že pan ministr zopakoval to, co dneska, o čem nás ujišťoval v
Senátu, kdy tam byla diskuse ne o té celoroční, ale o ceně těch krátkodobých známek, protože tam v tom návrhu zákona jsou poněkud, dalo by se říct až nesmyslné částky, protože ony vycházely vlastně z toho původního návrhu pana poslance na to navýšení té maximální částky a ta maximální částka roční zůstala stejná, ale navýšily se ty krátkodobé na ten měsíc, na těch 10 dnů. Takže pan ministr nám dneska slíbil, že vlastně ve všech těch případech se o tom začne diskutovat, až bude dokončena D1 a nebude to jedno velké parkoviště.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Jaká je největší výhoda elektronické známky, pane ministře?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já jsem rád, že ty papírové kupony, které jsme tady viděli, již nebudou, že lidé na konci roku nebudou pomocí žiletek odstraňovat ze skel tyto dálniční známky, nebudou nalepovat nové. Obrovská výhoda je v elektronizaci. My jsme k tomu přistoupili tak, že jedna z možností, jak si pořídit elektronickou dálniční známku, tak bude prostřednictvím internetu, telefonu, tabletu. Velmi jednoduše pořídím, uhradím, dám registrační značku. Ale samozřejmě myslíme i na ty skupiny osob, které s internetem tak nepracují a v této souvislosti bude možnost pořídit si dálniční známku u distributora, který bude partnerem Státního fondu dopravní infrastruktury klasickou cestou, pořízením, koupí, aniž by pracovali sami s internetem. Takže výhoda bude v tomto, že nebudou muset nalepovat dálniční kupon a vše bude elektronicky.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
senátore, bude možné koupit si časově omezenou známku třeba na hodinu, na dvě, na den, na týden?

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
V tuto chvíli je v zákoně pouze na 30 dnů a na 10 dnů. Diskutovalo se o jednodenní dálniční známce. Ta v zákoně ještě není, ale do roku 2021 ještě zbývá nějaká doba. Taky je tam ale možnost i nebo otevírá se možnost pro například krajské dálniční známky, nebo...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A když se ta možnost otevírá, tak, na čem to záleží, protože někteří lidé opravdu skutečně jezdí po dálnicích jenom v tom svém regionu, tak, pane ministře, co bude rozhodující pro to, aby takové známky si mohli lidé ve svém regionu koupit jenom pro ten svůj kraj?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
V tuhle tu chvíli v daný moment, v danou chvíli o krajských dálničních známkách není uvažováno. To je první věc, kterou chci konstatovat.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A proč ne?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Současná platná právní úprava to neupravuje a neumožňuje.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A proč ne?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
V dané chvíli jsme toto nepřipravovali, na ministerstvu dopravy jsme to nevyhodnotili jako v danou chvíli reálné, protože by bylo velmi obtížné.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A proč ne?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Bylo by velmi obtížné mezi jednotlivými kraji stanovit hranice, mezi jednotlivým kraji stanovit propustnost z hlediska těchto krajských dálničních známek a není to v danou chvíli na pořadu dne.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
senátore, je to skutečně tak obtížné?

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
Neumím posoudit. Pan ministr řídí ministerstvo, respektive předpokládám, že mu úředníci i dávají správné informace, každopádně na krajích se o tom diskutuje, takže minimálně otevřít diskusi, jestli je to reálné a jestli to bude užitečné, ta by se otevřít měla.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Diskutovat určitě jsem ochoten za ministerstvo dopravy, ale jak jsem poznamenal, platná právní úprava, ani tato nová právní úprava s tímto v danou chvíli nepočítá. Ale samozřejmě já jsem otevřen diskusi, komunikuji s Asociací krajů, komunikuji se Svazem měst a obcí, se Sdružením samospráv ve věci mýta, kde jsem ochoten diskutovat i na téma časových kuponů pro kraje, tu diskusi jsem připraven vést.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A ty časové kupony třeba na ten jeden den?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Pokud jde o časové kupony na jeden den, ta současná platná právní úprava opět je neumožňuje.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Není to chyba?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Musela by to být změna zákona a já jsem zatím nezaznamenal silnou poptávku po těch jednodenních kuponech. Samozřejmě diskusi o tom...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A jak byste si tu silnou poptávku představoval? Takže mají vás lidé zavalit žádostmi o to, aby si mohli koupit kupon na jeden den a pak o tom budete přemýšlet?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
I to je jedna z forem.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Vážení diváci, máte možnost.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Protože mimo jiné, protože mimo jiné jedna z forem to je, občané mi píší na Facebook, píší mi na Twitter, ptají se mě a tak dále a já s nimi komunikuji. Takže určitě, pokud tato diskuse bude vyvolána směrem k ministerstvu dopravy se zavedením jednodenních či vícedenních kuponů, tak ji budu ochoten vést. Samozřejmě to bude muset vyžadovat, bude to vyžadovat porovnání se s úpravami v evropských zemích, podívat se, jak je to v Evropě jinde, samozřejmě jaké by to mělo...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
To vy už snad víte, ne, jak je to jinde v Evropě.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
...finanční dopady. Já říkám, ale ta diskuse bude, ta diskuse to bude vyžadovat a samozřejmě i to, jaké budou případné finanční dopady s tím zavedením těchto jednodenních kuponů. Protože samozřejmě tyto kupony, které občané platí, řidiči platí, tak jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury a veškeré tyto peněžní prostředky, řádově se jedná o částku asi 5,2 miliardy za rok 2018, jsou investovány do dálnic a do oprav silnic, takže, pokud by to mělo znamenat výpadek těchto peněžních prostředků, tak bych se musel nad tím vážně zamyslet.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
senátore, co je hlavní motivací zvýhodnění elektromobilů?

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
To nevím, jestli je správná otázka na mě, protože to byla...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Vy jste proto hlasoval, ale to je v rámci toho zákona, tak jste pro to zvedl ruku, tak předpokládám, že víte, proč jste proto hlasoval?

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
Ale my jsme v podstatě měli docela velké dilema. Tam byly dvě sporné oblasti, kvůli kterým jsme zvažovali, že ten zákon nepodpoříme, ale nakonec jsme upřednostnili právě to zavedení té elektronické dálniční známky, že se nám to zdá důležité. Já tam mám několik otazníků, protože za prvé si myslím, že elektromobily mají být zvýhodněné, ale ne touto formou, protože například spousta elektromobilů jezdí jenom po městech, po aglomeracích a na dálnici se vůbec nedostane a tím pádem vlastně zvýhodněné není. Mám pocit, že tady doprava trochu sanuje životní prostředí, a to přesto, že se vlastně rozšířil účel, proč se vlastně platí dálniční známka, nejenom je to opotřebení komunikací, ale je to i znečišťování životního prostředí a pak je tam další věc, že v podstatě některé...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Takže vy úplně nevíte, proč to tam je?

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
Prostě chtělo se zvýhodnit...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, proč to tam je? Proč je tam elektromobil a není tam auto na propanbutan?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Je to správná otázka. Já na to řeknu jednoduchou odpověď.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Děkuju.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ministerstvo dopravy vychází z národního akčního plánu čisté mobility, a to je základním vodítkem proto, abychom do zákona stanovili určitá osvobození, určitá zvýhodnění pro určité typy.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Ano a já se ptám, proč elektromobily ano a auta na propanbutan ne, protože předpokládám, že to zvýhodnění bylo proto, že jsou to ekologická auta?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ano, určitě, pokud jde o elektroauta, tak to je ta skupina, která je podpořena. Počet těchto vozů v České republice je v současné době asi 3 tisíce a pokud jde o LPG vozy, těch se pohybuje v řádech stovek tisíc...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Takže by to bylo nevýhodné pro stát?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ta tam zařazena nejsou.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Protože by to bylo nevýhodné...

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Protože nejsou součástí národního akčního plánu čisté mobility.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Dobře. Tak teď Marcela ukáže, jak to vypadá v Česku s dálniční sítí.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Ano, v Česku se dálnice spíš opravují, než stavějí. Třeba na D1 je momentálně 5 takových úseků, dohromady přes 50 kilometrů, plus k tomu další přímo na výjezdu z hlavního města, nic z toho ale nebude hotovo letos. Do zimy naopak silničáři chtějí otevřít tentokrát novou část mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Celkem stroje aktuálně operují asi na 20 místech tuzemské dálniční sítě. Můžeme zmínit třeba D3 směrem na jih, anebo D11 směrem na Hradec Králové. V součtu se tak pracuje na víc než 180 kilometrech. Ještě se podíváme na to, co se letos povedlo. Otevřených je 8 jihočeských kilometrů mezi Bošilcem a Ševětínem. K tomu by mělo přibýt 14 kilometrů za zmíněným Přerovem a připočíst můžeme i dálniční křižovatku u Olšan na D46. Za rok 2019 je to tedy asi 25 dokončených kilometrů a začít se má ještě na 4 jiných místech. Tohle je jejich přehled. V součtu to představuje něco přes 33 nových kilometrů. Opozice ovšem kritizuje, že příští rok jde na dopravní stavby málo peněz, přestože ministr před pár dny vyjednal 5 miliard korun navíc proti původnímu návrhu.


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/ /Události, 12. 8. 2019/:
Tady vidíme jenom PR reklamu, protože letos na dopravní stavby je 86 miliard a po tom slavném zvýšení o 5 miliard je na příští rok 70 miliard, to znamená, to je -16 miliard proti letošnímu roku, přitom loni jsme schválili výhled na rok 2020 a mělo tam být 97 miliard. Takže ministryně financí nebo vláda chce dát o 27 miliard méně, než byl plán, a ministr dopravy je spokojený. Tak já nevím, s čím je spokojený? Jedině s tím, že se stal ministrem, jinak nemůže být spokojený s tím rozpočtem.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, s čím jste spokojený? Kolik z těch 5 miliard navíc půjde na stavbu dálnic?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Na stavbu dálnic půjde z národního rozpočtu 70 miliard, to je to navýšení o 5 miliard, které jsme dohodli s paní místopředsedkyní vlády Schillerovou, ale plus dalších 20 až 25 evropských peněz, to znamená, v řádu jsme 95 až 97 miliard korun, které půjdou do dopravní infrastruktury. Takže není správná informace, že na výstavbu půjde 70 miliard, ale půjde tam částka mezi 95 až 100 miliardami korun.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
senátore, je to dost peněz?

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
25 kilometrů za rok určitě ne. Já mám bohužel tu smůlu, že někdy musím autem z Ostravy do Prahy, takže sám to zažívám na vlastní kůži. Jsem rád, že se D1 rekonstruuje. Bavili jsme se o tom, kdy bude hotovo Velké Meziříčí a tak dále, vidím, jak postupuje výstavba mezi Novým Jičínem a Frýdkem-Místkem, pochopitelně tam to vázne na tom okruhu. Takže vzhledem na rostoucí příjmy rozpočtu si myslím, že by to mělo být ještě více.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane ministře, 25 kilometrů dálnic za rok, vaše hnutí ANO řídí ministerstvo dopravy už 6 let, takže nestavíte úplně na zelené louce. Jak je to možné, že jenom 25 kilometrů?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Ta informace zase není úplně přesná, protože v roce 2019 bude otevřeno asi 42 kilometrů, z toho dálnic 23 kilometrů a nových silnic I. třídy, což jsou zpravidla obchvaty, dalších 18 kilometrů.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Já se bavím o dálnicích, takže 23 kilometrů dálnice, to je pro vás dost?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Z mého úhlu pohledu tak, jak byly připraveny stavby, je to dostačující. Mohlo by to být, samozřejmě ta částka by mohla být vyšší. Vždycky můžeme říkat, že to může být více, ale musím být zase realita. V roce 2020, to znamená, příští rok bychom měli otevřít 32 kilometrů nových dálnic, to znamená, v příštím roce bude o dalších asi 7 kilometrů více oproti letošnímu roku.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
O kolik? O 7?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
32 kilometrů celkem.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
A to se vám zdá dost?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
To tempo, ten trend jde nahoru.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Trend jde nahoru, ale teda tempem... No, dobře. Jaká je vaše ambice, kdy plánujete dokončit celou dálniční síť, protože chybí asi 800 kilometrů. Váš předchůdce Dan Ťok měl ambici do roku 2030, tak vaše ambice je jaká?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já nejsem člověk, který by vystřeloval jen tak čísla, jsem člověk systémový, ale co bych chtěl, tak bych chtěl, aby do 5 let byla zahájena výstavba všech úseků dálnic. Já nebudu říkat konkrétní datum, takže to by byla moje ambice, pokud by se do 5 let podařilo zahájit kompletní dálniční síť, tak bych byl spokojený.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Byl byste spokojený i vy, pane
senátore?

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
S ohledem na současný stav určitě, protože, když si srovnáte ta čísla, tak opravdu loňský rok 5, 25, kdyby to bylo 35, tak do 800 kilometrů to máme hodně daleko, a to pochybuju, že ta auta ještě budou jezdit. Takže určitě. Pokud je pravda nebo se naplní predikce pana ministra, tak by to bylo jenom dobře. Ono někdy není ani důležitý ten objem finančních prostředků, protože je třeba i problém ho utratit, ale problém je právě s připraveností těch staveb a tak dále.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já k tomu řeknu jenom dvě malý poznámky, které považuju za důležité. Všichni víme, že příprava staveb v České republice podle úpravy, která tady byla, trvá 10 až 12 let, kdy se zahájí stavba dálnice, která trvá zpravidla 3 až 4 roky. Já jsem pro veřejnost připravil...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Ale to jste si rozhodli vy sami politici, jak to bude vypadat ten systém?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já na to zareaguju. Já jsem na stránky ministerstva dopravy dal informační brožurku, jak dlouho trvá stavba dálnice a co to všechno zahrnuje, zpravidla ty tři roky. Ale současně proto, abych ty stavby mohl zahájit do těch 5 let kompletní dálnice, tak potřebuju proto mít legislativu a hnutí ANO...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Ale tu si děláte vy sami tu legislativu.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
A já na to chci říct - a hnutí ANO a my na ministerstvu dopravy ve spolupráci s
poslanci a senátory jsme připravili první rozsáhlou novelu zákona o ochraně výstavby, která již je účinná, která zahrnuje urychlení výstavby a v současné době na ministerstvu dopravy jsme připravili další významnou novelu této takzvané 416, kterou budu předkládat do vlády. Takže já pro to, abych zrychlil výstavbu, tak potřebuju zjednodušit právní prostředí, což se už stalo jednou komplexní novelou, na další komplexní novele pracuji a tou třešinkou na dortu bude rekodifikace stavebního práva, které připravuje ministerstvo pro místní rozvoj, a to já musím říct, chtěl bych to doříci, jestli mi dáte prostor, paní redaktorko, chtěli bychom, aby do jednoho roku zde bylo pravomocné stavební povolení pro stavbu dálnice od předání úplných podkladů. Paní ministryně pro místní rozvoj...

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Dobře a máte pocit, že vaši předchůdci dělali dost, to myslím vaši předchůdci z hnutí ANO, protože, jak říkám, vaše hnutí řídí ministerstvo dopravy už 6 let.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:

Pořád si musíme uvědomit jednu věc, že zde bylo určité zakonzervování výstavby staveb, a to za dob Víta Bárty v roce 2010 a tento milník zmíněný v nálezech, myslím, že to bylo Nejvyššího kontrolního úřadu, výrazným způsobem zpomalil výstavbu a tohle to se muselo dohnat.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Takže teď to bude jiné, uvidíme. Andrej Babiš prohlásil, že s dálnicí do Rakouska budeme na hranicích dřív, než Rakušani, věříte tomu?

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Já nechci říkat, že tomu věřím, já dělám všechno proto, abychom tam byli a tlačím na ŘSD, abychom tam skutečně byli.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Pane
senátore, vy tomu věříte?

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
Ne.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Tak uvidíme, jak to dopadne. Děkuju za to, že jste byli hosty Událostí, komentářů. Hezký večer a na shledanou.

Zdeněk NYTRA, senátor /ODS/:
Na shledanou.

Vladimír KREMLÍK, ministr dopravy /nestr. za ANO/:
Děkujeme za pozvání. Na shledanou.

Zdeněk Nytra

Zdeněk Nytra

senátor PČR
radní statutárního města

Více o autorovi