28. června 2017

Události, komentáře - spor o kariérní řád

(Česká televize) Spor o kariérní řád Poslanci se dnes nedostali k hlasování o zavedení kariérního řádu učitelů. Část kantorů se proti němu bouří. Podle nich nepřibudou peníze, jen papírování. 21 tisíc z nich podepsalo petici, ve které žádají, aby poslanci návrh odmítli. Podle ministra školství a odborů kariérní řád naopak platy zvedne. Počítá s odměnami pro zkušenější kantory a zvyšuje třeba i příspěvky třídním učitelům. Odbory uznaly, že změny nebyly dostatečně vysvětleny - což je chyba. Nabízíme vám duel – hájit kariérní řád přijde do studia člen výboru pro vědu a vzdělání Petr Kořínek /ČSSD/. Proti němu usedne člen téhož výboru z ODS – Simeon Karamazov

Video můžete zhlédnout ZDE

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
A ještě k jedněm poslaneckým debatám se v Událostech, komentářích dostaneme. Ty se týkají kariérního řádu, protože část učitelů se proti přijetí kariérního řádu bouří. Podle nich nepřibudou peníze, přibude jenom papírování. 21 tisíc z nich podepsalo petici, ve které žádají, aby poslanci návrh odmítli. Podle ministra školství a odborů kariérního řád naopak platy zvedne. Odbory navíc uznaly, že změny nebyly dostatečně vysvětleny, což je chyba. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Pro děti dnešní předprázdninové soupeření pomalu končí. Pro učitele teprve odpoledne začne. Kariérní řád odmítá kantorka Jana Kunšteková, která učí 26 let. Její mladší kolegyně Martina Poláčková s teprve tříletou praxí. 

Jana KUNŠTEKOVÁ, učitelka ZŠ Vratislavova: 
Někdo tomu říká paskvil, já tomu bohužel říkám tunel, protože je to zase dělání bílých koní z učitelů jako, čerpají se peníze na učitele, ale k učitelům se dostane strašně málo. 

Martina POLÁČKOVÁ, učitelka ZŠ Vratislavova: 
To, že se že je nějaký uvádějící učitel, že se stará o toho vlastně mladšího kolegu, to vlastně všechno funguje. On tam akorát přidává něco navíc, a to je to portfolio, u kterého je diskutabilní, jestli zrovna člověk musí jako něco takového předkládat v těch podmínkách.... 

Jana KUNŠTEKOVÁ, učitelka ZŠ Vratislavova: 
A komu, komu? 

Martina POLÁČKOVÁ, učitelka ZŠ Vratislavova: 
A komu, kdo ho pak bude hodnotit v těch podmínkách, v jakých vlastně v tuhle tu chvíli my se nacházíme. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Obě podepsaly stejně jako 20 tisíc dalších učitelů petici, kterou právě dnes převzala před schvalováním předsedkyně petičního výboru sněmovny. 

Zuzka BEBAROVÁ-RUJBROVÁ, předsedkyně petičního výboru /KSČM/: 
Jak víte, je to jedno z posledních zasedání sněmovny a ze zákona o jednacím řádu návrhy vracené Senátem musí být projednány na nejbližší schůzi, takže to je pravidlo, které teda nezměníme. Já netvrdím, že se to třeba neodsune o den. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Jiný názor na kariérní řád mají odbory. Podle nich učitelé, kteří podepsali petici, pouze změnu nepochopily. Kde se stala chyba? Stala se chyba v tom, že odbory a potažmo i ministerstvo nedokázaly všem učitelům dobře vysvětlit tu změnu? 

František DOBŠÍK, předseda Českomoravského odborového svazu školství: 
Já si myslím, že bohužel je to ten nešvar, že učitelé jsou přetížení, že nečtou důsledně a že tady nějakým způsobem podlehli prostě jednostranné argumentaci. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Stejně jako odbory a část učitelů neměli jasný názor před opakovaným hlasováním ani politici. Třeba hnutí ANO si pozvalo na jednání poslaneckého klubu ministra školství Štecha, aby mu oznámilo, že s novým zákonem vzroste administrativa. 

Jaroslav FALTÝNEK, předseda poslaneckého klubu strany /ANO/: 
Oproti tomu minulému hlasování, kdy většina z našeho klubu podpořila vlastně tento zákon, tak jsme zavnímali spoustu názorů od té odborné veřejnosti. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Takže máte ještě, ještě jednat, jako vyjednávat dál. 

Stanislav ŠTECH, ministr školství /nestr. za ČSSD/: 
Budem vyjednávat a pak uvidíme. Byla by to hrozná škoda. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Podporu měl totiž v tu chvíli zákon kromě ČSSD jen u KDU-ČSL a Úsvitu. Tím by dostatek hlasů nebyl zajištěn. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/: 
Občanská demokratická strana nebude podporovat žádnou verzi ani senátní, ani poslaneckou. 

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/: 
Nemáme důvod změnit své stanovisko, to znamená, nepodpoříme ani senátní, ani poslaneckou verzi. 

Stanislav ŠTECH, ministr školství /nestr. za ČSSD/: 
Existuje část poslanců v některých poslaneckých klubech, kteří i vlivem těch informací, které se šíří a které já osobně považuji za nepodložené, tak přeci jenom váhají, mění názor a zdá se, že by bylo potřeba ještě o těch věcech podrobněji diskutovat. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Kariérní řád počítá s odměnami pro zkušenější kantory a zvyšuje třeba i příspěvky třídním učitelům. Vladimír Keblúšek, Česká televize. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
V Událostech, komentářích členové školského výboru Poslanecké sněmovny Petr Kořenek, dobrý večer. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Dobrý večer. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Simeon Karamazov, dobrý večer. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Dobrý večer. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Pánové, vítejte. Nejdřív začnu u toho, vy jste to nestihli dnes odhlasovat ten zákon. Co se stalo v Poslanecké sněmovně, říká se, zhavarovalo, poslaneckým slangem. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Tak co se týká školského nebo zákona o pedagogických pracovnících, došlo jenom k tomu, že byly předřazeny jiné body, které zabraly tolik času, že v podstatě samotný kariérní řád, když to zkrátím, byl nebo byl projednáván někdy od půl sedmé, což samozřejmě půl hodiny na školské věci ve sněmovně tradičně nestačí. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Tak mohli jste si protáhnout jednání. Ono to vypadá, z té reportáže to tak vypadalo, že nemáte dost hlasů pro ten zákon. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
No, řekněme si, že v podstatě klub ANO změnil stanovisko, ono to něco zaznělo samozřejmě v reportáži. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Takže nemáte. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
V tuto chvíli si myslím, že je potřeba asi některé věci si vyjasnit a říct proč, protože je potřeba taky si říct, co se stane, když to nebude schváleno. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Co se stane, když to nebude schváleno. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
No, tak zjevně do školství přijde méně peněz. Druhá věc je, že samozřejmě třídní učitelé nebudou mít tu možnost mít zvýšené příplatky za třídnictví, které jsou dneska opravdu spíše na té minimální úrovni. A tato novela jim zaručuje tisíc a 1 500 korun. Samozřejmě zasloužili by si více. Ale je to nějaký krok, který odpovídá množství financí, které jsou dohodnuté. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
No, /nesrozumitelné/ aby to byly tři tisíce. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
A samozřejmě další věc je ta, že tento nebo tato novela umožňuje učitelům nebo odborníkům z praxe přijít do školství, čili otevírá jakýsi, jakousi možnost dostat odborníky z praxe především do odborných škol. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Co se stane, když neprojde tenhle zákon? 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Já myslím, že se nestane nic. Jak už tady zaznělo, Občanská demokratická strana není pro ten zákon ani ve sněmovní, ani v senátní verzi. Nicméně rád bych řekl, že nejsme proti kariérnímu řádu. Nakonec můžeme najít i nějaké analogie třeba u lékařů, kde také jsou nějaké atestace, postup a tak dále. Víme, že... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
No, ale tady jsme slyšeli konkrétní dopady, které nastanou, když se ten zákon neschválí. Nepřijdou peníze, nebudou vstupovat odborníci do školství a tak dále. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
To si nemyslím, že je pravda, protože peníze nejsou přece závislé, peníze do školství na tom, jestli je, nebo není kariérní řád. To je závislé na tom, jestli máme vůli dát peníze... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Tak státní rozpočet by se měl stavět na platné zákony a pokud ten zákon nebude platit, tak není důvod školství dávat peníze vyplývající z kariérního řádu. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Ale je důvod dávat peníze do školství, a to je, myslím, hlavní předpoklad toho, abychom měli kvalitní učitele. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Vy tam ty peníze nedáte bez kariérního řádu? 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Takže bavíme se o dvou věcech. Jedna věc je plošné zvyšování platů, které je připraveno. Koneckonců od 1. 7. došlo na nepedagogické pracovníky, další, co se týká pedagogických pracovníků, je připraveno k 1. 1. 2018... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
No, to jste řekl vy před chvílí. Nebude kariérní řád, nebudou peníze. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Tak, a to je druhá věc, pak je ta nástavba, a to je právě kariérní řád, který říká de facto, a když to teďka vezmeme velmi zkráceně a velmi obecně. Za činnosti, které učitelé dělají a dělají je na vysoké profesionální úrovni a nes na ně ředitel nemá peníze, tak my chceme ty učitele za toto ocenit. Přece není možné... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
A to bez kariérního řádu nejde? 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
A ... No, prosím vás, na každé přidělování peněz je potřeba nějaká pravidla. To bychom se museli vrátit do dob, kdy řízení školství bylo daleko centralizovanější. Dneska je to řízení školství natolik rozdrobeno, že každý kraj má svou politiku. Takže když vezmeme, že to jde v nějakých krocích a jeden z těch kroků například je reforma financování regionálního školství, tak dalším krokem, který na to navazuje, je samozřejmě i jaké, jakési, jakási jednotná linka ve vzdělávání učitelů a v přípravě učitelů na školách. Protože řekněme si, že když nám přijdou, a teď začnu od toho samotného začátku... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Počkejte, já bych zůstal u těch peněz. Proč tam ty peníze neumíte poslat do školství bez kariérního řádu? 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Ale přece byla to pravice, která tvrdí, že není možné mít neustále plošné platy, že není možné dávat všem stejně. Ti učitelé mají různý rozsah prací, protože ta škola, to není jenom samotné učení. Za to je potřeba učitele zaplatit. A já předpokládám, že všichni učitelé učí kvalitně. Někdo méně, někdo více. Každý jak se mu daří a jaké má podmínky. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Čili je to zrušení plošnosti odměňování učitelů. Tak. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Dá se to tak říct, že v podstatě ti, kteří jsou daleko více vytížení a mají zájem dělat daleko větší rozsah činnosti, mají možnost být za to oceněni. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Tak by měli dostat více peněz. Tak proč to nechcete? Po tom voláte dlouhodobě, aby se zrušila plošnost, aby ředitelé měli možnost odměňovat. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Přesně tak. Nakonec je jistě známo, že Občanská demokratická strana prosazuje zhruba 35 tisíc pro učitele, což je výrazný skok. A já bych to řekl jednoduše. Jestli chceme kvalitní pedagogy, musíme je kvalitně ohodnotit. To je jednoduchý princip. Pokud se nesplní... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
A to ten kariérní nezajistí? 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Myslím si, že ne, protože kariérní řád je spíš o administrativě, o tom, jak přidělat učitelům práci, ale ne jak je kvalitně ohodnotit. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
To přece vůbec není pravda. Musíme si říct, co vlastně kariérní řád říká. Takže máme tam nějaký první stupeň, zaznělo to i v tom příspěvku od paní učitelky, že učitelé uvádíme, když přijdou. Dneska ti uvádějící učitelé, pokud ředitel je ustanoví, to není povinnost, ale myslím si, že dobrý manažer ředitel to udělá, tak mu to ti uvádějící učitelé dělají zcela zdarma. Vytvářejí nějaký plán uvádění, stvoří portfolio, dělají sdílené hospitace, prostě spolupracují. My těmto uvádějícím učitelům vytváříme podmínky k tomu, aby své nové kolegy mohli... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Dáváte jim peníze, tři tisíce měsíčně, ať jsme úplně konkrétní. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Tak, ano, anebo může, může dostat snížení úvazku plus 1 500 korun. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Anebo snížení, tak, tak. To není první konkrétní krok, který něco zlepšuje? 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Teď ještě kariérní řád neplatí a už běží projekt na podporu kariérního řádu, který je o půl miliardě a další jeden a půl je připraveno. To je na manažery tohoto projektu s platy 70, 60, 50 tisíc. Tři tisíce, tisíc, možná pět tisíc, 22 tisíc pro učitele, to je směšně málo. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
A to, že se to otáčí, že se za něco dostane příplatek, to je, to není dostatečné. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Tak ten princip je samozřejmě... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Konkrétní /nesrozumitelné/ princip je v pořádku... 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
...správně. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Tak já se chci zeptat, promiňte, pane poslanče. Když se podívám do toho zákona, co kariérní řád znamená, částečně jste to podepsal. Součástí toho, aby kantor postoupil někam vejš, musí dosa..., výš, musí dosáhnout nějakých profesních kompetencí. Profesní kompetence zahrnují v oblasti vlastní pedagogické činnosti plánování výuky, podporu učení, vytváření pozitivního prostředí ve škole, hodnocení průběhu výsledku učení žáků, v oblasti spolupráce podílu na rozvoji školy, sdílení a spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky, komunikaci a spolupráci s rodiči, komunikaci, kde se tady píše něco o tom, že ten učitel je lepší, že líp učí děti, a proto by měl být někde výš? 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Ale vy to tam, vy to tam přesně říkáte. Ten učitel a samozřejmě ředitel musí sledovat výuku toho učitele. Já myslím, že dneska každý ředitel chodí na hospitace. Ale já bych udělal krok... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Není tohle ta administrativa? Bude mít hezké tabulky, protože dobře naplánuje výuku. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Není. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Bude mít dobré vztahy ve škole, bude mít dobré vztahy s rodiči. Znamená to, že je to lepší kantor? 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Pane redaktore, musíme začít u toho, co tady říkal kolega o tom projektu. Ten projekt má zavést metodickou podporu... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Ne, já bych byl rád, kdybyste začal u toho, na co se ptám. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Já se k tomu, já se k tomu dostanu, protože to je předpoklad. To je ta metodická podpora, která právě navazuje na ty kompetence, které tam čtete. A ten učitel v podstatě nebo někdo si dneska myslí, že učitel se na výuku nepřipravuje? Že si netvoří portfolio? Vždyť se podívejte, kolik za iks let zpátky jsme provedli změn, rámcové vzdělávací programy, učitelé si tvoří školní vzdělávací programy a tvoří to bez jakékoliv metodické podpory. Takže my v podstatě dneska tomu všemu dáváme nějaký řád. To víceméně napravujeme to, co tady měly dělat již předchozí vlády a předchozí ministři. Takže jako to není, že bysme stavěli na zelené louce. Ti učitelé jsou přetížení proto, protože se neustále mění pravidla, ale nikdy ta pravidla nebyla dotažena do konce. Takže teďka se v několika krocích za sebou říká, udělá se tento krok, za ním půjdou tyto peníze. Udělá se druhý krok, za tím půjdou tyto peníze. A vy jste řekl velmi dobře, že stát dá jenom na to, co je jeho zákonná povinnost. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Pane poslanče, je to první krok něčeho, aby se dokázali učitelé rozstrukturovat, aby se vidělo, že se někdo snaží, pracuje víc a tudíž někam postupuje. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Tak jak už jsem řekl, já nejsem proti kariérnímu řádu jako takovému... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
/nesrozumitelné/ peníze, kde by, kde by... 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Ale proti principu. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
...byly příplatky vyšší, to znamená, při postupu do toho druhého stupně by to, tam je to, tuším, plus dva tisíce korun, pokud se nemýlím, tak by to plus deset tisíc, tak by to bylo v pořádku už. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Pokud by tam nebyla ta vysoká administrativa, já si myslím, že každá hodina, kterou učitel stráví administrativou a nevěnuje ji přípravě na svoji hlavní činnost, je hodina promarněná. Já si myslím, že učitel se pozná podle toho, jak dovede žáky nadchnout pro svůj obor a vzbudit v nich touhu po poznání a ne kolik absolvuje přednášek nebo školení. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Víte, tady se mluví o administrativě. Ale nikdo ještě neví, jak by ta administrativa měla vypadat. Tam se přece žádná nová administrativa... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Není to chyba u zákona, který chcete schválit? 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Pozor, tam se žádná nová administrativa nevytváří. Učitel v podstatě si založí do složek a doloží, ředitel má přece hospitační, zápisy z hospitačních návštěv. Učitel, když jde na školení, a oni se vzdělávají, oni tu ochotu mají se vzdělávat, protože chtějí poznávat nové věci, dostává automaticky osvědčení. To se tady přece proto tvořil. My máme dnes ve vyhlášce 317 nějaký systém dalšího vzdělávání. Ale tento systém nefunguje, protože nebyl ničím motivován. Takže učitelé se dneska vzdělávají hlavně proto, protože chtějí, ale my přece nemůžeme donekonečna stavět školství na tom, že někdo chce nebo že má jenom zájem. Ve všech oborech jsou za práci lidi zaplaceni. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Ano, to jsou stále tytéž argumenty. Proto též krátký komentář. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
No já souhlasím... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Bez peněz to nepůjde. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Myslím, že bez peněz to nepůjde. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Pánové, děkuji za vaši debatu v Událostech, komentářích. Na shledanou. 

Petr KOŘENEK, člen výboru pro vědu a vzdělání, Poslanecká sněmovny /ČSSD/: 
Děkuji. 

Simeon KARAMAZOV, člen výboru pro vědu a vzdělávání, Poslanecká sněmovna /ODS/: 
Na shledanou. 
 

Simeon Karamazov

poslanec PČR