Petr Fiala: Události, komentáře: České školství od listopadu 1989
22. června 2017

Petr Fiala: Události, komentáře: České školství od listopadu 1989

(Česká televize) Nový ministr školství Resort školství má ode dneška nového šéfa. Jedním z prvních úkolů nového ministra bude obhajoba kariérního řádu ve sněmovně. K tomu dojde příští týden. Dál bude muset jednat s rektory, kteří kvůli nedostatku peněz mluví o stávce. Nástup Stanislava Štecha do čela ministerstva je celkem devátou změnou v kabinetu Bohuslava Sobotky. Co může stihnout do voleb? A co by se snažit stihnout měl? Debata tří bývalých ministrů školství: Jana Sokola /tehdy nestr. za KDU-ČSL/, Ondřeje Lišky /SZ/ a Petra Fialy /ODS/.

Video rozhovoru můžete zhlédnout ZDE

 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Nový ministr školství - další téma. Řízení rezortu se ujal Stanislav Štech. Vystřídal ve funkci Kateřinu Valachovou, svoji dosavadní nadřízenou. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Kateřina Valachová se s kolegy z vlády rozloučila už před týdnem. Dneškem tak končí šestitýdenní nejistota, kdo ministerstvo povede. Nejprve byl odvolán Marcel Chládek pro špatné chování k podřízeným, teď končí Kateřina Valachová kvůli aféře s rozdělováním dotací. Jmenování se nakonec o 25 minut posunulo. Prý společně všichni před začátkem ještě diskutovali. 

Miloš ZEMAN, prezident republiky: 
Váš handicap, který není způsobem vámi, naopak spočívá v tom, že na to všechno máte pět měsíců. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Prezident při jmenování poděkoval i končící ministryni. Jejich spolupráci označil za skvělou, až na střet kolem inkluze. 

Miloš ZEMAN, prezident republiky: 
Kdy jsme měli ostře odlišné názory, ale jak jsem včera mluvil s panem ministrem, tak jsem dopadl jako sedlák u Chlumce, protože pan ministr má na inkluzi úplně stejné názory jako ty. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Problémů v oboru školství bude muset nový ministr řešit hned několik, třeba financování sportu nebo bouřící se vysoké školy. Ty hrozí, že pokud nedostanou více peněz do rozpočtu, nezačne nový semestr včas. 

Tomáš ZIMA, rektor Univerzity Karlovy v Praze: 
Spolu se studenty, odbory zvažujeme akci, jak se postavíme k tomu, v jakém stavu odejde rozpočet z vlády do Poslanecké sněmovny. 

Miroslav KALOUSEK, předseda strany /TOP 09/: 
Ta koruna je jenom jedna. Buď ji vyhodím z okna a projím, anebo ji věnuji na vzdělání a zvyšování konkurenceschopnosti své země. Ta vláda dělala to první. 

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor: 
Stanislav Štech je už devátým novým ministrem kabinetu Bohuslava Sobotky. ČSSD vystřídala člena vlády pětkrát, hnutí ANO čtyřikrát. Naopak k žádné změně nepřistoupili lidovci. Vladimír Keblúšek, Česká televize. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
V Událostech, komentářích bývalí ministři školství. Jan Sokol. Dobrý večer. 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
Dobrý večer. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Petr Fiala. Dobrý večer. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Dobrý večer. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Ondřej Liška. Dobrý večer. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Dobrý večer. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Pánové, vítejte v Událostech, komentářích. Je naše školství jinde než po roce, než bylo po roce 89? Pane Sokole. 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
Ale jo, to je, to je. Tak některý věci se ztratily a pracně se dohánějí, jako třeba byla jednotná maturita. Velmi důležitá věc. Co to dalo práce a starostí se tam vrátit, že jo. Ale spousta věcí, který ... To je nesrovnatelný. Prostě ten ... Už sama ta absence tý jako jednotný ideologie je ohromná a dneska v těch školách, alespoň podle mý zkušenosti, skoro na každý škole najdete učitele, který něco chtějí. Já úplně nerozumím tomu věčnýmu nadávání na školství. Školy jsou, jako učitelé jsou pozoruhodní a na těch to všecko záleží. Takže tam vlastně, jo, ta, já nevím, mně přijde, že když se mluví o školství, jste si tady pozvali ministry, jako kdyby ministři to mohli s tím něco udělat. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
A kdo jiný? 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
No učitelé. Učitelé a rodiče. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
No, ale musí mít prostor nějaký, že. 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
No přesně tak. Ti musí jakoby udělaný nějaký podmínky pro to, aby to šlo. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Pane Liško, jsme jinde nebo nejsme jinde? 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Bezesporu jsme jinde. Já myslím, že ta otázka není ani tak zajímavá tím, jestli jsme někde, nepochybně jsme na tom jinak než dřív, ale spíš je otázka důležitá ta, zda jsme tam, kde bychom mohli být a na to je jasné ne. My jsme promarnili spoustu šancí. Není to jenom, vy jste zmiňoval, že ministři jsou ti, kteří mohou změnit, naprosto souhlasím s tím, že mají zásadní roli, ale nejsou v tom systému sami. Důležité je, aby celá vláda pochopila, jakou roli hraje vzdělávání a nikoliv ten jednotlivý ministr. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Ta vaše to pochopila? 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Zčásti ano, zčásti ne. Samozřejmě tak jako třeba paní ministryni Valachové se podařilo něco, co se podařilo i jiným, mně také, navýšit třeba zásadně prostředky na platy učitelů, což je zásadní složka té motivace a je to určitý prvek té kvality, ale rozhodně to nestačí. Celé ty předvolební úvahy a sliby a prology o tom, jak je vzdělávání naprostá priorita, se naprosto kategoricky rozcházejí s tím, co potom ty vládě dělají. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
U všech. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
U všech. Je to tak, ano. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Jsme jinde nebo nejsme jinde? 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Určitě jsme jinde a to je dobře. Ale ta otázka spíš je, jestli děláme všechno pro to, abysme udrželi kvalitu školství, aby to, co se naše děti ve školách učí a co umí, odpovídalo tomu, co je potřeba. A tam máme problémy. Já bych nemávl rukou nad tím, že třeba v mezinárodních srovnáních znalostí našich dětí zjišťujeme, že mají problémy s matematikou, s čtenářskou gramotností, s přírodními vědami. Nemával bych rukou nad tím, že nemáme dost kvalitních lidí, kteří se chtějí stát učiteli. Nemával bych nad tím, že si zaměstnavatelé stěžují, že lidé nepřicházejí dobře připraveni. Takže ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
... řekl, že tam je dost učitelů, kteří chtějí něco dělat. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Ne, ne, to je jiná věc a s tím já naprosto souhlasím. Je dost učitelů, kteří jsou motivovaní, jsou ředitelé, kteří vědí, co dělat, ale tady mluvím o jiné věci. Podle mě stát by měl nastavit podmínky a společnost by měla říct, co je cílem toho vzdělávání. Mně takové zadání ze strany ministerstva, bohužel, to jsem vyčítal těm posledním ministrům, chybělo. A nemá ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
I sám sobě jste to vyčítal? 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Ne, sobě ne. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
A vy jste tohle zadání jasně nastavil? 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Já jsem připravil strategii rozvoje vzdělávací soustavy do roku 20 20, 2020, což je přesně to, co je potřeba. Ještě vám řeknu ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
No, ale očividně jste to neobhájil v celé společnosti, protože to by ta strategie jela asi. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Ne, ne, ne. Počkejte, počkejte. Bavíme se o tom, co školství potřebuje a kam má jít. A samozřejmě, že stát nemá, a to se v poslední době dělo, to dělat za učitele, ale stát má nastavit podmínky a pravidla, vytvořit také zadání. To znamená třeba, a potom já volám dlouho, aby se řeklo, co vlastně chceme po dětech, aby znaly, když odcházejí z deváté třídy? Co chceme po dětech, aby znaly v páté třídě? To jsou věci, které má stanovit stát a vytvořit podmínky pro učitele. A platí stará pravda, já ji rád opakuji, dobré školy dělají dobří učitelé. Ne ti ministři, ti jenom vytvoří podmínky. Ale dobrý učitel zajistí to, že budeme mít kvalitní vzdělání. Co se v poslední době děje, učitelé jsou zatíženi byrokracií, ale nemají dobré podmínky pro svoji práci. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Schválně, jestli ... 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Já s tím nesouhlasím, s dovolením. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Mě zajímá jedna věc, jestli vy tři tady, jak tady sedíte, se teď shodnete na jedné z těch věcí, kterou tady popsal pan Fiala. Co mají umět děti po deváté třídě? Pane Liško. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
To je, to je naprosto specifický detail, o kterém tady lze dlouhosáhle diskutovat a je naprosto marginální v celé té debatě o vzdělávání. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
A když se na tom vy tři neshodnete, jak se potom chcete shodnout na důležitých, na důležitých věcech? 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Já bych se shodl s panem Fialou na něčem jiném. Já bych se shodl na něčem jiném, že tu dobrou školu dělají dobří učitelé. Naprosto. Ale neshodl, neshodnu se v tom, že ministři jsou tady jenom od toho, aby vytvářeli podmínky. Ministři hrají naprosto zásadní roli, potažmo vlády ... 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
A zadání, a zadání. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
... v tom, aby vytvořili podmínky pro příchod, rozvoj, motivaci kvalitních učitelů. To znamená ti učitelé sami nebudou motivovaní. Oni sami můžou být motivovaní, známe spoustu učitelů a učitelek, kteří se sami snaží v tom současném systém udělat maximum, ale jsou osamělí, nemají podporu. Ten kariérní řád, který byl teď, který se teď diskutuje, to je věc, která spíše uškodí, než pomůže. Kariérní řád v tomto smyslu. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Ale teď počkejte, já se ale vrátím k té své otázce. Jak se chcete shodnout na tomhle, když se možná neshodnete ani na tom, co má umět dítě po deváté třídě? Anebo se v tom mýlím nebo máte jistotu, máte shodu v tomhle? 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Já si myslím, že otázka svědčí o tom, že ta debata o vzdělávání se koncentruje na tyto otázky a nikoliv na ty mnohem podstatnější. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Ale tu debatu tam vedete vy nebo ... 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
No, tak já už ne, já nejsem ministr, ani politik, ani nic ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Dobře, a proto jsme si vás pozvali jako bývalé ministry školství. Pane Sokole. 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
Ty možná, víte, děti budou, budou a mají možná umět každé něco jiného trošku, jo. To není tak důležitý. Tam ta určitá, určitý, určitá jednota je důležitá kvůli těm, který migrujou, který se přestěhujou z Prahy do Pardubic a tak dále. To je potřeba. Ale jinak tam přece právě jedna z věcí, který by se po mým soudu měly učitelům otevřít, a ty, ty, jak se to jmenovalo, rámcový vzdělávací programy to chtěly udělat, je, že učitel má, by měl učit to, co ho baví. To je strašně důležitý. Říkáme dobrý učitel. Ale dobrý učitel je ten, který ty děti strhne tím, že se mu to líbí, že ... Já vždycky říkám, že učitel, když jde do třídy, tak musí vědět, proč bude učit to, co bude učit. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Já myslím, že tady se shodneme na klíčové roli učitelů. To je prostě zjevné. A shodneme se nakonec i na tom, že ten stát musí pro učitele vytvářet podmínky. Já třeba jsem velký kritik kariérního řádu, nikoliv kariérního řádu obecně, ale v téhle podobě, protože ten kariérní řád má motivovat a má současně dát jasnou profesní perspektivu. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
A to nedělá? 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Tohle ten kariérní řád vůbec nedělá. Proti tomu, co se připravovalo, i za mě, když jste se ptal, tak ten kariérní řád byl mnohem, řekněme, víc motivační a méně formální, než je teď. Co jsme teď přijali? To je kariérní řád, kde vlastně se říká, že každý přejde do druhého stupně, a pak část přejde do třetího, kde si polepší o pět tisíc. Ale základní ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
No ne, tak jsou tam nějaké atestace. Něco splnit musí. Asi to není ... 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Ale velmi formální. Ale třeba otázka vstupních podmínek pro učitelskou profesi a toho, jak by mělo vypadat vzdělání nebo jak dostaneme lidi z praxe do učitelského povolání, to se tam vůbec neřeší a vlastně to ani není motivační pro učitele, kteří se chtějí třeba věnovat metodické práci a dalším věcem. Ano, učitel je klíčová věc. Tady máme problémy. Ale já bych nepodceňoval ty znalosti. Samozřejmě, že dobří učitelé si s lecčíms poradí a je dobré, když je stát nechá, ale stát opravdu musí dát zadání. Podívejte se, jak dneska vypadá, jenom uvedu jeden příklad, soustava středních škol. Máme obrovsky silnou větev odborného vzdělání, jenomže z toho odborného vzdělání, a na to my zapomínáme, ty děti dneska nebo mladí lidé už nejdou převážně do praxe, oni jdou převážně na vysoké školy. Tomu musíme uzpůsobit ty vědomosti, znalosti a dovednosti. Takže je tu spousta otevřených otázek. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Vy jste otevřel ten kariérní řád. Vás jsem v kariérním řádu přerušil, pane Liško. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Já jsem se vlastně chtěl vrátit k těm dětem, které vycházejí třeba z těch devátých tříd nebo myslím, že tak nějak ta otázka zněla. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
To je vždycky obráceně, než na co se zeptám. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
No, ale víte co, mně to vlastně přišlo nakonec inspirativní, protože ta debata samozřejmě se točí kolem tohoto. Ty děti mají být nejenom schopny si opatřit znalosti a některé z nich i mít, ale ty děti by měly mít schopnost empatie, schopnost týmové spolupráce, měly by mít schopnost samy vyhledávat informace, kritické myšlení, o tom se bavíme dlouho, a část toho byla i součást kurikulární reformy. Problém je, že v Česku k tomu přistupujeme často velmi formalizovaně a u toho to končí. A zase nás to, na cokoliv se zeptáte, tak znovu skončíme u těch učitelů. A já znovu pléduji za to ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
A jsou motivováni nebo demotivováni tím, tím dokumentem? 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Právě, že díky tomu nebo ten kariérní řád, který byl schválen, tak, s kterým bylo teď, který je teď na stole, tak s ním rozhodně ne. To je, to rozhodně není dostatečný nástroj a není to, jak se obvykle říká, není to pouze otázka financí, ale je to, ty finance jsou základní podmínka pro to, aby se kvalita školství zlepšila. Pokud se nedostaneme z těch současných 3,4 HDP na nějakých 5 v civilizovaných zemích, tak prostě ty, bez investic do podpory učitelů, pro to, aby byli spokojení, kvalitní, motivovaní, šťastní ve své práci a viděli v ní smysl, bez širších podmínek nějaké jejich podpory tohodle nedosáhneme. Nedosáhneme ani toho, aby ty děti v těch devátých třídách, o kterých jste mluvil, měly přesně ty dovednosti a schopnosti, které chceme mít. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
No, a tak proč ty peníze jste nenavýšili? 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
My jsme se o to někteří z nás snažili. Ale zeptejte se tady například ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
To řekne, každý z politiků řekne tohleto: my jsme se o to snažili, ale výsledek je tam, kde je. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Já vám to řeknu takhle. Já si připadám hloupě, když vidím pana Kalouska, jak tady říká, že buď se ta koruna vyhodí oknem, anebo se investuje do vzdělání. Navíc to řekl špatně. Do vzdělávání. To je úplně něco jiného. On byl ministrem, který se na jednu stranu zasloužil o to, že jsme třeba s tou mojí iniciativou přišli s nějakým výrazným, až desetiprocentním navýšením platů učitelů, ale to bylo málo. Byl to on, kdo byl dlouho ve funkci ministra financí, kdo mohl se zasloužit o to, aby se více investovalo do vzdělávání. To znamená on z toho sám sebe nemůže vůbec vyjímat, a proto mně tahle debata vlastně připadá strašně legrační. Země, které dokázaly se svým vzdělávacím systémem něco udělat, tak to dokázaly jako celek. Jako vláda, která dokázala vést rozhovor s odbory, s tou profesí samotnou, s rodiči, se širší veřejností. Tohle v Česku schází, ale vidíte, třeba tady úplně z opačného spektra pan Fiala, já se dokážeme shodnout na tom, že ten kariérní řád není dobře a možná, že bychom se domluvili i na něčem takovém. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Krátký komentář. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Ale už se možná neshodneme na tom, jak by se tam měly ty peníze dostat a co by se s nimi mělo dít. Já třeba tvrdím, že vláda, která má k dispozici tak úžasný hospodářský růst a takové příjmy státního rozpočtu, by je měla investovat do školství a měla by je investovat do platů učitelů, ale jinak, než to dělá. Jednak by se tam mělo dát víc peněz a jednak by se měly dát ty peníze ředitelům, aby mohli sami odměňovat ty dobré učitele a ne, že se plošně všem přidá, protože pak nejsou spokojeni ani ti dobří a vlastně nejsou spokojeni ani ti průměrní, takže jiným způsobem. Ale já naprosto souhlasím s tím, že je potřeba zvyšovat platy učitelů, protože když se podíváte na to, jaká je to profese, jakou potřebuje kvalifikaci, jak je náročná a podíváte se na srovnání s jinými vysokoškolskými skupinami, jak jsou placeny, tak učitel je prostě podhodnocen. A to nezměníme, pokud tam nepřidáme finanční prostředky. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Pane Sokole, peníze hodně pomůžou? 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
Pomůžou. Minimálně proto, že vznikne jakoby tlak. Ten finskej příklad slavnej, ten se radikálně liší tím, že se lidi cpou do škol, že se, že se chytrý lidi ucházejí o to dostat se, stát se učitelem, jo. A tohle, tohle je potřeba dosáhnout, jo. Protože koneckonců jako učitelství je obtížný, často ubíjející a tak dál, ale přece je strašně důležitý, aby ti učitelé byli chytrý lidi. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Já jenom poznámka k tomu. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Dobře. Tak dvě krátké poznámky. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
My dneska máme, my dneska máme velký problém, že na pedagogické fakulty často jdou lidé, pro které je to druhá, třetí volba. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Oni chtějí studovat práva, ekonomii, filozofickou fakultu, nedostanou se a "zbyde" na ně učitelské povolání a to není dobře. To by měli dělat lidé, kteří to opravdu dělat chtějí. A aby se to stalo, tak musíme zvýšit ne prestiž, ale atraktivitu toho povolání. To povolání je jakoby prestižní, ale málo lidí chce, málo kvalitních lidí chce být učitelem. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Máme veškeré doklady a důkazy o tom, že se řítíme do hluboké propasti, a že klíčem k tomu, abychom zvrátili ten kurz, tak je podpora učitelského vzdělávání. To znamená jsou tady projekty, jako je Otevřeno nebo Učitel naživo a řada dalších iniciativ, které zespodu se snaží tu učitelskou profesi měnit. Rozhodně se nám nepodaří vyměnit šmahem všechny učitele. To, co by bylo víc mnohem potřeba než kariérní řád tohoto typu, tak je podívat se na to, jak systémově můžeme každého učitele v té situaci, ve které je, s těmi dovednostmi, které má, podpořit tak, aby dosáhl nějakého standardu. To by byla mnohem rozumnější politika než kariérní řád, který ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
My jsme divákům ... 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
A taky by bylo potřeba, aby učitelé mohli učit a nevyplňovali papíry. To taky strašně demotivuje. Ta byrokracie kolem demotivuje lidi, aby to chtěli dělat. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
My jsme divákům slíbili jednu otázku. Co byste vy jakožto bývalí ministři školství poradili tomu novému, který dnes nastoupil, a, pravda, moc času tedy nemá. Volby jsou na podzim. Ale přesto, co byste mu poradili, že má udělat jako první? Pane Fialo. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Já panu ministru Štechovi nebudu nic radit, protože za čtyři měsíce ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Nechcete. Dobře. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Ne, počkejte. Za čtyři měsíce se nedá objektivně nic udělat. Navíc ministr Štech tam nepřichází jako nový člověk. On byl politickým náměstkem, sdílel vize paní ministryně Valachové, s kterými já vůbec nesouhlasím, a bude pravděpodobně pokračovat v její politice. Já si myslím, že je potřeba udělat něco úplně nového a to věřím, že se stane po volbách. A ještě mi dovolte ale jednu poznámku. To, že se tady bavíme o nástupu nového ministra, je vlastně, já bych z toho mohl mít radost jako opoziční politik, že se to tam pořád mění, a že to nějak nezvládají, ale celkově je to smutné. My máme šestnáctého, respektive osmnáctého ministra školství od vzniku České republiky. Sousední Rakousko nebo Německo má za stejnou dobu šest. U nás je průměrně ministr školství jeden a půl roku ve funkci. To se koncepčně nedá nic udělat. A to je jeden ze zdrojů těch problémů, které tady taky máme. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Ale to se taky dělo ve všech vládách. Tak ... 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
Ještě jedna varianta a to je jako nechtít honem, když přijde ministr, tak nesmí chtít honem tím kormidlem cuknout na druhou stranu, jo. To koneckonců ... 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Takže to je vaše rada pro pana Štecha, hlavně ať necuká kormidlem. 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
Necukat kormidlem. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Ať nedělá nic a dopadne to lépe, než když bude něco dělat. 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
To bych neřekl, to bych neřekl. A druhá věc, má se domluvit s tím, kdo přijde po něm. To je nevyužitý, to se u nás nedělá, právě proto, že jsou vždycky, jsou rozkmotření a přitom jako soudnej člověk by to vždycky udělal. V normální civilní profesi je samozřejmý, že když někam přijdete, tak se zeptáte svýho předchůdce a poradíte svýmu nástupci, že jo. Tak ty ministři, to, že se střídají, je skutečně malér, ale dal by se velmi, velmi jakoby, jakoby zredukovat, kdyby se ty lidi byli schopní dohodnout a říci co jo a co ne, že jo. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Ondřej Liška. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Já bych mu poradil asi dvě věc. První, ať připraví co nejambicióznější rozpočet pro kapitolu školství, aby se ten jeho následovník musel s tím vyrovnávat a skutečně aby v tom mohl ideálně pokračovat. A druhé, ať působí do své vlastní politické strany, kterou reprezentuje, aby v ní získali váhu s tou zkušeností, s kterou na ministerstvu udělal, aby tam získali váhu myšlenky a politiky, které podporují inkluzi, které podporují učitele, které podporují ambiciózní program ve vzdělávání tak, aby připravil českou společnost na 21. století. Máme v tomhle obrovské zpoždění. Ať pracuje do své politické strany. 

Daniel TAKÁČ, moderátor: 
Ondřej Liška, Petr Fiala, Jan Sokol. Pánové, díky, že jste přišli do Událostí, komentářů. Na shledanou. 

Jan SOKOL, bývalý ministr školství; vysokoškolský pedagog: 
Na shledanou. 

Petr FIALA, předseda strany /ODS/; bývalý ministr školství: 
Na shledanou. 

Ondřej LIŠKA, bývalý ministr školství /SZ/; ředitel mezinárodní organizace Ashoka v ČR: 
Na shledanou.