Inkluze je špatně připravena
26. února 2016

Petr Fiala: Inkluze je špatně připravena

Ministerstvo školství se pustilo do ofenzívy ve věci inkluze. Místo toho, aby vysvětlovalo svůj postup – který zjevně znejistil nejenom mne, ale spoustu rodičů, učitelů, speciálních pedagogů a dalších lidí – tak se pustilo do mě. (Podle hesla Sobotkovy vlády: Za naše chyby může pravice.) Naposledy šéfporadce paní ministryně P. Pavlík.

 
Prý se snažím získat na inkluzi jakési politické body. A prosím vás u koho? Míra politické paranoie překračuje u některých lidí rozumné meze. Navíc prý lžu, měním názory, jsem proti inkluzi a současný zákon jsem stejně připravoval já. 
 
Jsem tedy něco jako padlý anděl – a ten má, jak známo, rohy. Čerti bývají ovšem jen v pohádkách. Té politické pohádce či grotesce šířené z ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy bych se mohl smát, kdyby nešlo o handicapované děti. Obávám se však, že ty se pozornosti ministerského týmu netěší. 
Mohl bych vysvětlovat, co jsem ve věci inkluze udělal, jaké mám zkušenosti s podporou vzdělávání lidí s handicapem apod. 
 
Ale otázka je přece jiná: co dělá s inkluzí současné vedení ministerstva? Proč proces integrace postižených dětí, který tu po léta probíhá, najednou plní titulky novin? 
 
Proč se školy a rodiče nejprve dovídají, že od září jdeme naplno do "inkluze", a když se ukáže, že to není připraveno, tak slyší, že bude dvouletý odklad, vlastně přechodné období, ale pak zase, že to možná paní ministryně "nepodepíše"? 
 
Proč není zajištěno dostatečné a trvalé financování dříve, než se něco "spouští"? Proč mají být v běžných školách všechny děti s lehčím mentálním postižením? Nebo už zase nemají, změnila paní ministryně názor? Nebo to všichni špatně čteme, nechápeme a za všechno může Fiala (za to, že je inkluze, i za to, že není inkluze)? 
 
Klidně ještě nějakou tu nesmyslnou kritiku unesu, obávám se ale, že to dětem, jejich rodičům a učitelům nijak nepomůže. Tým paní ministryně by se měl raději soustředit na to, jak rychle eliminovat škody, které svým nepoučeným, ideologicky motivovaným postupem ve věci inkluze ve školství způsobil.