Cyklopruhy do Prahy patří
27. května 2022

Zdeněk Zajíček: Cyklopruhy do Prahy patří

(E15) Když byly v Praze před dvaceti lety povodně, řídil magistrát, když se zaváděly Czech Pointy, byl náměstkem ministra vnitra pro digitalizaci. Zdeněk Zajíček za posledních třicet let prošel mnoha pozicemi, dnes radí premiérovi a ministrovi dopravy s digitalizací, na podzim se z třetího místa kandidátky koalice SPOLU bude ucházet o hlasy voličů v Praze. „Voliči nám řekli, že se jim nelíbilo, co jsme předváděli. Nyní obnovujeme důvěru a můžeme ji znovu získat,“ říká viceprezident Hospodářské komory a nově místopředseda ODS Zdeněk Zajíček v rozhovoru, který vznikl v rámci konference Inovační vize Prahy 2030 pořádané Pražským inovačním institutem.

Digitalizaci státu jste řešil už v roce 2006. Jak se to od té doby posunulo?

Jak v které oblasti. Když budeme mluvit o tom, co funguje v rámci velkých sdílených systémů, tak tam jsme na špici, protože by nám mohli v Evropě i ve světě některé systémy závidět. Náš systém datových schránek, Czech Pointů a datových registrů je na vysoké úrovni. V některých věcech pokulháváme, a to zejména v poskytování vlastních digitálních služeb. Mnoho jich nevidíme, je jich jen pár, špatně se propagují, mnoho lidí o nich neví. V tomto směru je zde velká příležitost pro spolupráci se soukromým sektorem, který je daleko více proklientsky orientovaný, než je stát, protože musí bojovat o zákazníky. Přál bych si, aby spolupráce byla daleko intenzivnější, protože soukromý sektor daleko lépe ví, jak to občanům a podnikatelům prodat.

Neukázalo se během pandemie, kdy občané více potřebovali digitální řešení, že těch nedostatků je až příliš mnoho?

Jak se to vezme. Pro mě byla velkým překvapením adaptace lidí, kteří najednou byli donuceni používat digitální technologie, protože jinak by se nepotkávali, neprobíhala by různá jednání ani výuka. V tomto směru se ukazuje, že jsme jako uživatelé velmi flexibilní, rychle se adaptujeme na nové technologie. Je to vidět třeba na tom, že v evropském srovnání jsme na třetím místě z hlediska objemu obchodů na internetu, digitální technologie využíváme často, a to bez ohledu na věkovou strukturu. Potřebujeme však zlepšit nabídku a udělat ji i uživatelsky příjemnou a zároveň o ní dát vědět. A v tom spoléhám na spolupráci se soukromým sektorem.

Obstál tedy stát během pandemie z hlediska digitálních řešení?

Jsou tam věci, které jsou nedotažené, a v některých z nich jsme bohužel během pandemie kulhali. Mnohé systémy nejsou otevřené. Mluví se o něčem, čemu se říká otevřený datový fond, tedy možnost, aby člověk data, která už jednou předal státu, nemusel vyplňovat znovu. To je věc, která by se do roku 2025, kdy naplno začne platit zákon o digitální službě, měla změnit.

Jak jste spokojený s plány Ivana Bartoše v oblasti digitalizace?

Doufám, že bude pokračovat v naplnění zákona o právu na digitální služby. Potřebujeme vyjít vstříc lidem, kteří jsou připraveni využívat digitální služby pro komunikaci se státem. Ivan Bartoš byl dokonce zpravodajem zákona ve sněmovně, on by měl být ten první vlajkonoš, aby se to naplnilo. Věřím, že se to dotáhne.

Takže jste spokojený?

S tím, co má naplánováno, spokojen jsem. A pokud tomu budu moci ze své pozice v Hospodářské komoře nebo jako poradce premiéra pomoci, tak to udělám velmi rád.

Diskutujete s ministrem digitalizační plány?

Ano, konzultujeme je spolu, na některé věci máme rozdílné názory, přinejmenším na priority, jinak jsme ale v souladu.

Několikrát jste zmínil Hospodářskou komoru, ale zároveň jste poradcem premiéra a ministra dopravy, prezidentem ICT unie, pražským zastupitelem nebo místopředsedou ODS. Co z toho vás nejvíce zaměstnává?

Samotné téma digitalizace, rád bych mu věnoval další roky aktivního života, protože si myslím, že je to příležitost, která může přinést změnu fungování státu. Má to svá rizika, ale pořád v tom vidím obrovskou šanci dělat některé věci srozumitelněji a přívětivěji pro lidi a snížit byrokracii. Funkce, jež zastávám, beru jako nástroj a prostředek k prosazení daných cílů.

Jak do toho zapadá místopředsednictví v ODS? U všech pozic je to propojení viditelné, ale místopředseda je čistě politická funkce.

To není přece politická funkce, politická strana je jako jakýkoli jiný živý organismus. I ODS se musí vnitřně digitalizovat, musí zjednodušit své procesy a je potřeba na tom zapracovat. Pokud budu moci z pozice místopředsedy ODS říkat, že má proběhnout digitální transformace, a bude to slyšet, budu rád.

Často zmiňujete spolupráci státu se soukromým sektorem, kde se dle vašich slov digitalizace daří, mluvíte o příkladu bankovní identity. Je na stole něco podobného, co by se mohlo převzít ze soukromé sféry?

Na ministerstvu dopravy řešíme možnost, zda by agenda registrů vozidel a vše, co s tím souvisí, jako je třeba vydávání registračních značek, nemohla být zabezpečena ve spolupráci se soukromým sektorem. Nabízí se tady přirozená spolupráce s pojišťovnami, protože každé auto, které vyjede na silnici, musí být zaregistrované, musí mít značku a musí být povinně pojištěné. Pokud by se nám vyřízení této záležitosti podařilo dát v jednom okamžiku na jedno místo, tak bychom zase odbřemenili stát i občany. Je to v diskuzi, zatím to vypadá otevřeně a zajímavě.

Na podzim nás čekají volby, vy kandidujete na třetím místě kandidátky SPOLU. Ale s dalšími politickými subjekty máte napjaté vztahy, na pana Čižinského z Prahy sobě jste podal předžalobní výzvu, Zdeněk Hřib zase říká, že za vlády ODS panoval v Praze chaos. To vám snižuje koaliční potenciál jen na hnutí STAN a hnutí ANO. Není to problém?

Byl bych moc rád, aby se ti, kdo se takto vyjadřují o ODS, podívali na sebe a zametli si před vlastním prahem. Já bych mohl vládu primátora Hřiba hodnotit jako velké zmatky. Nedělám to, věřím, že účet vystaví voliči. Podobně to může být i u pana Čižinského, který si vytváří své vlastní příběhy, do nichž si dosazuje absurdní obsazení. Já jsem se ohradil proti vyložené lži, protože spojil nesouvisející události v časové ose a vytvořil z nich příběh, který se hodí do propagace jeho hnutí a jeho politických cílů. To považuju za nefér. Pokud je pan Čižinský férový chlap, tak by to měl uznat a omluvit se. Za koalici SPOLU jsou nejpřirozenějšími partnery strany, jež se objevují ve vládní koalici, a to STAN a Piráti. A to dokonce přes to všechno, co říká pan primátor Hřib, pořád si myslíme, že to jsou partneři, se kterými jsme připraveni jednat a v mnoha věcech najít společnou řeč. Dokonce si myslím, že bychom se dokázali domluvit i na společném postupu po volbách. Ale to jsou předčasné úvahy.

Co přináší SPOLU do komunálních voleb?

ODS je vždy připravena na sebe brát odpovědnost, a to i v případě, kdy rozhodnutí je jen výběrem ze špatných řešení. Protože leckdy vybíráme mezi špatným a ještě horším, ale potom musíte odpovědnost unést. Teď se o důvěru ucházíme znovu, protože potřebujeme Prahu posunout mezi moderní metropole. Musíme daleko intenzivněji spolupracovat se Středočeským krajem a mluvit více o metropolitní oblasti Prahy, protože jsme dávno překročili její hranice. Mnoho lidí, kteří denně dojíždějí do Prahy, bydlí ve středních Čechách, protože nemohli v Praze sehnat byt. To se musí změnit. Musíme také daleko více zapojit vlakovou dopravu do pražské integrované dopravy, vytvořit jakýsi okruh. Možná je to potřebnější než metro, které je drahé a nákladné.

Co pro vás tedy znamená moderní metropole? Protože cyklopruhy to asi nebudou.

Jsou to i cyklopruhy. Nevím, proč se snaží pánové Čižinský a Hřib ze mě udělat anticyklistu, to je nefér. Já jen říkám, že občas se cyklopruhy kreslí tam, kde by být neměly. Například u motolské nemocnice, kde úplně nesmyslně nakreslené cyklopruhy zúžily průjezd sanitek. Pánové to potichu uznali a překreslili to zpět. Mě by zajímalo, kdo takto vyhozené peníze zaplatí. Stejně tak mi nedává smysl cyklopruh uprostřed křižovatky Na Knížecí, kde nutí lidi na kole jet rovně přes křižovatku, ale přitom tam mohou auta přes cyklopruh odbočit doprava. To je nebezpečné pro cyklisty a nikomu bych nedoporučoval, aby tam jezdil. Naopak za některé cyklopruhy jsem rád, protože do města patří, ale ne všechny. Některé bych zrušil kvůli bezpečnosti, ale některé bych naopak doplnil. Někde bych zase raději než cyklopruhy udělal cyklostezky, zejména tam, kde to splní účel, že se na kole lze dostat do centra a zpátky, ale není nutné jet po silnici. Ale cyklostezky podél komunikace či potoka, například u Motola, tak takovým chci pomoci.

Ale některé byste tedy i přidal?

V některých lokalitách klidně.

(Autor: Filip Zelenka)

Rozhovor vyšel na E15.cz.

Mgr. Zdeněk Zajíček
místopředseda strany
předseda klubu ODS zastupitelstva hl. m. Prahy
předseda oblastního sdružení Praha 5

Více o autorovi