18. července 2022

Události, komentáře: Vládní návrh novely zákona o silničním provozu bude mít podporu opozice

(ČT 24) Vládní návrh novely zákona o silničním provozu bude mít podporu opozice, řekl člen sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO) v Událostech, komentářích. Úpravu v pondělí představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pozměňovací návrh je Kolovratník připraven předložit v otázce odstupu od cyklistů. Zákon musí být takový, aby ho bylo možné vždy dodržet, reagoval Martin Kupka.

Celou debatu s Martinem Kupkou můžete zhlédnout na ČT24.

Cílem úprav bylo podle Martina Kupky to, aby jak finanční, tak bodové sankce, odpovídaly závažnosti přestupků. „Není to náhodné. Studujeme vývoj i v jiných státech světa. Především chceme ukázat, že norma, jak vzniká v té úpravě, postihuje více ty nejzávažnější dopravní přestupky. A naopak tam, kde se jedná o přestupky, které obvykle nepůsobí žádné závažné dopravní nehody nebo úmrtí účastníků, jsme benevolentnější,“ uvedl.

Martin Kupka podotkl, že zvyšování pokut se týká sankcí do správního řízení. „Co se týče blokových pokut, tam jsme se rozhodli pro fixní sazby, což zjednoduší práci policistům,“ zdůvodnil.

Přepis debaty:

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pokuty u vážných dopravních přestupků by se od roku 24 mohly zvýšit, a to u těch nejzávažnějších až na 25 000 Kč. Trestné body naopak v některých případech klesnou a třeba u závažných prohřešků se sjednotí na šesti. Novela má také umožnit legálně řídit už od 17 let, ovšem pod dohledem mentora.
A host k tématu ve studiu je
Martin Kupka, ministr dopravy. Díky, že jste přišel nebo vlastně přijel z Líbeznice, dobrý večer.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Dobrý večer.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
No a hostem je také místopředseda hospodářského výboru za ANO Martin Kolovratník. Přeji vám z Líbeznic. Dobrý večer.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Moc děkuji za pozvání. Já jsem nepřijel, tak aspoň na dálku. Dobrý večer vám i panu ministrovi.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Vy jste vždycky na dálku, ale jsme rádi, že jste alespoň takto s námi ve spojení. Pánové, všechno zdražuje, takže i pokuty, aby to, pane ministře, víc bolelo? Protože některé ty finanční sankce, tedy myslím to zvýšení, dostaneme se k nim podrobněji, je, řekl bych, dosti citelné.


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Nám šlo především o to, aby ty nově upravené jak bodové sankce, tak finanční sankce odpovídaly závažnosti těch přestupků a snažíme se ten zákon tak také představit veřejnosti. To není náhodné. Opravdu sledujeme i vývoj v jiných státech světa, ale především chceme ukázat, že ta norma tak, jak vzniká v té úpravě, postihuje víc ty nejzávažnější dopravní přestupky a naopak tam, kde se jedná o přestupky, které nemohou způsobit nebo nepůsobí obvykle žádné závažné dopravní nehody nebo dokonce úmrtí těch účastníků, tak tam jsme benevolentnější a dokonce snižujeme tu sankci.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ale já jsem se ptal zatím na ty finance proto, že určitě jsou řidiči, pro které třeba finanční sankce, ať už jakkoliv vysoká, není takový problém, ale problémem jsou samozřejmě ty body, tak se ptám, jestli třeba i těmto řidičům chcete dát najevo „přece jenom vám zvýšíme ty finanční sankce, abyste jezdili lépe“? Na to jsem se ptal, tam jsem směřoval tu otázku.


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Zvyšujeme, často je to patrné u těch sankcí, které míří do správního řízení. Co se týče těch blokových pokut na místě, tak tam jsme se rozhodli pro fixní sazby, což zjednoduší práci i policistům. Obejdou tak vyjednávání, které může připomínat perský trh.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Na druhou stranu ale, co si budeme povídat, tedy pokud jsme někdy někdo udělali nějaký třeba drobný přestupek, to jsme asi zažili všichni, tak ve chvíli, kdy nám policista řekne „může to být až dva tisíce, ale dám vám jenom pětistovku“, tak jsme samozřejmě rádi pochopitelně.


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Právě u těch drobných přestupků tam zachováváme ten limit do 1 500 Kč, dokonce ho snižujeme z původních 2 000. A tam v jediném, právě v těch okrajových případech, těch méně závažných, tam necháváme prostor pro to, aby i policie určila, jak závažný přestupek, jak závažný prohřešek to byl.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane
poslanče Kolovratníku, začněme tedy i s vámi těmi finančními sankcemi. Dostaneme se k podrobnějšímu rozboru té novely, ale jak vy vnímáte to, co se teď bude dít s pokutami, tedy s tím, kolik lidé zaplatí, ať už na místě nebo ve správní řízení?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Vnímám to jednoznačně pozitivně, a to už z toho důvodu, že ten návrh, který pan ministr dnes představil, byl připraven, už jsou to vlastně 2 roky, ještě před-před-předchozí ministr Dan Ťok na něm pracoval, on ho projednal s motoristickou veřejností, s odbornou i veřejnou, takže ta základní konstrukce za prvé toho zjednodušení, snížení těch postihů těch restrikcí u bagatelních přestupků a naopak to, řekněme, někdy až odstrašující navýšení u těch nejzávažnějších, jako je alkohol, jízda na červenou, to zpřísnění už bylo tehdy připraveno. A tady musím říci i za opozici, že jsem rád, že pan ministr Kupka na to navázal a v tomto trendu pokračuje, takže za nás to bude mít určitě podporu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Prosím ale i tady k těm, nejprve k těm finančním sankcím. Jsou nastaveny logicky? To, že někde se zvyšují, někde se snižují, že přece jenom se s nimi... Výrazně se to změnilo, tedy na řadě míst myslím.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Tak pokud jste se díval přesněji do toho návrhu, do těch detailů, tak ono se to právě zjednodušuje přesně v tom smyslu, teď vás možná, pane redaktore, nepotěším, že nebudeme v konfliktu s panem ministrem, ale v souladu...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ne, já jsem rád.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Že ono se to zjednodušuje právě v tom smyslu, že tam není nějaké vyjednávání od-do, ale i ty finanční částky jsou víceméně pevné, jasně dané. Takže ten řidič se zkrátka rozhodne, jestli zaplatí pevně danou částku na místě, ať tu nižší, střední nebo nejvyšší, anebo jestli půjde do toho správního řízení. Je to zjednodušení. A ono to vychází právě i z praxe, z těch statistik, jaké nehody způsobují, jak závažné následky. Takže opakuji, tady v tom z naší strany určitě nebude slyšet žádná kritika a myslím, že je to cesta správným směrem.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Dobře. No a teď tedy k těm bodům jako takovým. Za chviličku rozebereme podrobně přestupek, body, správně/nesprávně, ale obecně bodový systém; to, že se začaly přidělovat tzv. trestné body, pane
poslanče Kolovratníku, je to už 16 let, tak zabralo to na šoféry z vašeho pohledu?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Určitě zabralo. Já se přiznám i z osobní zkušenosti. Nestydím se za to. I já jsem si prošel tím martyriem 12 bodů, už je to spousta let, podotknu před mojí politickou kariérou. Byla to tehdy taková ta série šesti malých vybodování po dvou bodech. Prošel jsem si tou roční lhůtou, znovu zopakováním řidičáku a sám za sebe na vlastní zkušenosti mohu veřejně potvrdit, že to zkrátka smysl má, že člověk se za tím volantem pak chová, řekněme, rozumněji, trošku více uvědoměle, není už takovým, v uvozovkách, haurem. Takže já myslím, když se pak podíváme do statistik dopravní policie od toho roku 2006, od toho července, že tenhle systém v České republice měl smysl. A tady podotýkám, on se opravdu od toho roku 2006 ani jednou nezměnil, takže ten čas na tu, řekněme, inovaci nebo modernizaci určitě přichází. Na jednu stranu trochu střelím do vlastních řad, mohlo to být možná o něco dříve. Na druhou stranu tady teď nabízím pomocnou nebo podanou ruku panu ministrovi. Myslím si, že pokud nebude ve Sněmovně velký zásadní spor, že by vláda a Ministerstvo dopravy mohlo mít ambici nečekat až na leden 2024, ale že bychom to mohli připravit třeba právě k tomu výročí na červenec 23, tedy zhruba za rok.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Já vás teď možná také překvapím. Normálně politiky v tomto pořadu nechválíme, ale já považuji za fér, že jste přiznal k těm 12 bodům. Koneckonců, pokud to tak je, tak proč to zapírat. Na druhou stranu, pane ministře, i pan
poslanec říkal, že to byly ty drobné nastřádané body, tak to je třeba něco, co už možná teď nebude, ale i vás se zeptám, jestli opravdu i z vašich statistik vyplývá, že bodový systém zabral. Nejenom tak výchovně, jak říkal pan Kolovratník, ale i reálně třeba?

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Je to patrné jednak z toho, jakým způsobem se opravdu daří snižovat počty nehod, byť tam teď zaznamenáváme nějaký nepříjemný výkyv...

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Ne, promiňte, ale jestli tam je opravdu přímá korelace, protože chápu to, co říkal pan
poslanec, člověka to naštve, přijde o řidičský průkaz a začne jezdit lépe, ale to je nějaká subjektivní záležitost...

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ale vlastně je důležitá... Tahle subjektivní je také důležitá proto, že ten řidič se zastaví a řekne při tom vybodování, že by měl opravdu změnit přístup k tomu, jak jezdí a jak se chová v silničním provozu. A je to důležitá odezva z celé řady konkrétních situací a od celé řady řidičů. To, že se snižuje počet nehod, to nepochybně má vícero důvodů, ale ten bodový systém v tom svoji roli hraje také. A to, k čemu jsme přistoupili, je opravdu důležité zjednodušení, protože prostě platí, že čím srozumitelnější a jednodušší jsou zákony, tím více se dodržují. A tohle je jeden z konkrétních příspěvků k tomu, aby také veřejnost vnímala logiku těch změn, aby sledovala, že ty závažnější přestupky jsou spojeny s větší sankcí a jak v bodové rovině, tak v případě té finanční.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pojďme tedy k těm konkrétním bodům. Některé jsme pochopitelně vybrali. Návrh zpřísňuje třeba tresty pro řidiče, kteří přes zákaz vjedou na železniční přejezd. Teď můžou na místě dostat pokutu 2,5 tisíce korun a 7 bodů. Nově by to mělo být 5000, ale jenom 6 bodů. Ministerstvo dopravy počítá se stejným postihem i u jízdy na červenou. Držení telefonu za jízdy se má trestat pokutou 2,5 tisíce a bodová sankce by měly být 4 body. Naopak mírnější finanční postih bude u těch méně závažných přestupků, třeba špatné parkování, nepoužití bezpečnostních pásů nebo dětské autosedačky, nerozsvícení světel anebo když si řidiči zapomenou doklady. Pokud přestupky projednají úřady ve správním řízení, musejí se řidiči připravit na vyšší maximální tresty. Třeba při jízdě pod vlivem alkoholu stoupne nejvyšší možná pokuta ze současných 20 na 25 tisíc. Stejně by se trestalo i výrazné překročení rychlosti. Pojďme tedy, pánové Kupko a Kolovratníku, některé ty věci probrat ještě jednou o něco podrobněji. Začněme tím telefonováním za jízdy, to je nešvar, takový evergreen, a pokuta 4–10 tisíc na místě, 4 body. V tom původním návrhu bylo zvýšení z tisícovky na 2,5, takže razantní zpřísnění. Proč?


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Protože se v poslední době právě častěji objevuje držení telefonu za jízdy jako příčina těch nejvážnějších dopravních nehod.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Já vám do toho musím skočit, pane ministře. Promiňte, moc se omlouvám. Ale moderní současná vozidla přece častokrát skoro všechna nabízejí něco, co už pomalu vypadá jako tablet, je to víceméně navigace plus ovládání veškerých prvků a člověk tou pravou rukou stejně na to musí ťuknout, když se chce někam dostat, a jestli ťukne takhle anebo jestli v tu chvíli drží telefon... Nejsem si, že to je velký rozdíl?


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Jenže my bohužel zaznamenáváme případy, kdy řidiči i esemeskují, odpovídají na dotazy. Dneska jsme také zveřejnili odpověď jednoho z těch, kteří spáchali vážný přestupek, který končil havárií, a když popisoval příčinu té nehody, tak říkal, že právě odepisoval dokonce na nějakou zprávu, že to uveřejňoval na Facebooku a že dokonce sledoval, jakou to má odezvu. Tak to je odstrašující případ, ale ukazuje to, jakým způsobem bohužel někteří řidiči ten telefon za jízdy využívají a tomu chceme zamezit. A sledujeme zároveň i to, a to je obecně trend i v dalších státech světa, že na to přirozeně odpovídají zákony tím, že se v tomhle konkrétním případě zvyšuje sankce i v tomto případě to bodové hodnocení.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Pane
poslanče Kolovratníku, telefonování za jízdy, starý dobrý, v uvozovkách, ne dobrý, ale starý nešvar. Je tedy správné, že tam ta sankce by měla být vyšší, než vlastně ta, kterou navrhovaly vaše kabinety?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Opravdu je to nešvar. Prosím ještě rychlou bleskovou reakci na ten váš předchozí dotaz, jestli ten bodový systém zafungoval. Vy jste to, pane Železný, vlastně řekl v těch úvodních větách tohoto vstupu. Jsou zkrátka movití, bohatí lidé, pro které ta pokuta, ať bude sebevětší, není až takovým problémem, ale ten, v uvozovkách, bič právě těch bodů třeba u pirátů silnic a podobně, tam jsme přesvědčeni, a vyplývá to i ze statistik, že to opravdu funguje. Tak to je rychlá reakce k bodovému systému jako celku.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Promiňte, aby to bylo korektní, myslel jste Piráty s malým „p“ teď?


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ano.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Výborně, tak pokračujte. Děkuji.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Samozřejmě. Samozřejmě nedovolil bych si myslet jiné piráty. Co se týká toho telefonování, opět příměr z vlastní zkušenosti. Ony tyto moderní systémy, ty tablety nebo to ovládání mají do jisté míry omezené funkce. Vy můžete zapnout navigaci, hudbu, vytočit nějaké číslo, ale nemůžete právě esemeskovat, psát nějaké texty, být na Twitteru, na Facebooku a podobně. Pokud někdo ten telefon, ten přístroj drží v ruce, dívá se do něj, manipuluje s ním, tak je to prokazatelné třeba i z kamerového záznamu a je to zkrátka vidět opět na těch statistikách. Takže i tady já nemám důvod tento návrh kritizovat a jsem s ním v souladu.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Další věc, také je to vlastně evergreen, také je to téma, které jako by v některých kruzích bylo téměř až nevyslovitelné, ale alkohol za volantem. Jak známo, tak v zemích původní, z té tradiční staré EU15 je v každé té zemi nějaký limit. U nás sice oficiální limit není, ale ví se, že pokud někdo pojede a bude mít v sobě jednu skleničku a bude to do nějakého limitu, tak policie má určitou toleranci. Nebylo by lepší, pane ministře, rovnou tam tuto toleranci dát oficiálně do zákona?


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já se nechci k téhle debatě vracet. Ona vyvolává vždycky velké emoce.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
To je emotivní debata, ale proto mi dovolte na ni zeptat...


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
V případě těch našich přístrojů každé zařízení má nějakou toleranci a s ní se musí nutně počítat i v případě toho postihu. Ale co je podstatnější, my se snažíme zabránit těm případům, kdy řidiči odmítají podrobit se dechové zkoušce.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Promiňte, tam je ta sankce 75?


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Tam je ta sankce vůbec nejvyšší.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A to je těch 75?


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
A to je těch 75 tisíc jako strop v případě správního řízení. Ale jde opravdu o to v tomhle případě říci jasně, to je chování, které navíc, tak jak to dlouhodobě statisticky sledujeme, bývá spojeno s dalšími přestupky a chceme mu opravdu zabránit. A ještě se tam navíc zpřísňuje i případný zákaz řízení až na 3 roky, což je jeden z těch nejvyšších stropů. Ale pokládáme tohle jako postižení toho nebezpečného chování za důležité.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Jak vy vnímáte na jedné straně, pane
poslanče Kolovratníku, případné zvýšení sankce za pouhé – nebo pouhé, je to samozřejmě velký přestupek – ale je to odmítnutí, to znamená, není to prokazatelné, že ten řidič by nadýchal. To je na jedné straně. Na druhé straně to, že stejně, jak už jsme tady naznačili, byť se pan ministr k tomu nechtěl diplomaticky vyjadřovat, víme, že jakási tolerance u nás existuje.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Ale já se k té debatě rád vrátím, respektive vyjádřím a možná pro některé diváky nebudu teď populární, ale je potřeba to říci. Pro mě je alkohol za volantem 0, naprosto nulová tolerance. A platí to, co bylo řečeno. Když jsme to řešili v minulém období volebním, v tom před-předminulém, tak dopravní policie vždy říkala: „Ale my máme za prvé nějakou technologickou hranici těch přístrojů, za prvé. Za druhé i fyziologickou, tzn. 0,05–0,1. Za to nebudeme nikoho popotahovat.“ Ale – a buďme k sobě upřímní – je to naše česká nátura ve chvíli, kdy tu hranici prolomíme, a byly takové návrhy od
senátorů na cyklostezkách, vinařských stezkách a podobně, kdy ji někam posunete, tak už to bude takovéto: „No, dej si ještě jedno, ono se to tam vejde.“ A těch problémů bude mnohem víc. Je to opravdu nebezpečné. Takže za mě alkohol jednoznačně 0 a to budu vždycky celý život držet. K té pokutě. Je opravdu drakonická, je opravdu veliká, ale pochopil jsem, že by asi měla být výchovná nebo, řekněme, odstrašující. Takže i tady je to opět inspirace ze Západu. Myslím, že v Rakousku mají takhle přísné pokuty a já si myslím, že i tohle, že je správně, že to je správná cesta, že by to mělo zkrátka lidi odstrašovat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Jenom dovolte jednu drobnou poznámku, když budete někde v zahraničí, třeba v nějaké zemi EU, tak v té původní EU15, tak ani tam si třeba malou skleničku piva nedáte?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Nedám. Opět mohu přiznat osobní zkušenost snad jedinou, když jsme kdysi byli v Chorvatsku, tak až poté, co jsme trajektem dojeli na nějaký ostrov a čekalo nás posledních 5 km, tak jsem si na trajektu dovolil takové to malé třetinkové pivo, ale to považuji za výjimku. A jinak to chování, které mám tady v České republice, tak se tak chovám a je to pro mě normální po celé Evropě. A možná tady podotknu i to, jak tomu jde naproti trh. Všechny ty Birelly, nealkoholická piva ovocná, neovocná a podobná, já si prostě myslím, že alkohol zkrátka za volant nepatří, tečka, a že vůbec není o čem diskutovat.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Součástí té novely, pánové, je také možnost řízení od 17 let pod dohledem mentora. To je snad, když si člověk vzpomene na mladá léta, docela atraktivně znějící záležitost pro dospívající. Přece jenom ale na druhé straně nemůže to být trošku nebezpečné? Protože ten mentor při vší úctě tam nemá třeba ty pedály, které má učitel v autoškole?


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Je to ale řízení už mladého člověka, který prošel autoškolou, osvojil si ty základní dovednosti a ten jeden rok mezi sedmnáctým a osmnáctým rokem má příležitost získávat další zkušenosti v doprovodu někoho, komu zpravidla na tom řidiči záleží vůbec nejvíc, což bývají nejčastěji právě rodiče, kteří předcházejí i tím, jak upozorňují na možná rizika, nabádají to dítě k tomu, aby se chovalo odpovědněji, předvídalo, tak to já pokládám za důležitou průpravu a krok, který když se podíváte na celek té novely, tak jsou tam věci, které míří ke zpřísnění sankcí. Já pokládám za důležité také, aby tam byly kroky, které míří víc na prevenci a přinášejí něco, co je nějakou novinkou, je vstřícným krokem, ale vstřícným krokem, který se už v mnoha státech vyplatil, který prokazatelně má pozitivní vliv právě na počty nehod u těch začínajících řidičů, kteří patří mezi tu nejrizikovější skupinu. A nedíváme se přitom jenom na Západ. Tou zkušeností prošlo i Slovensko a ten dopad je měřitelný a pozitivní. Takže tady v tom ohledu já si troufnu tvrdit, že to je opravdu krok správným směrem, který přinese méně nehod na české silnice.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Může, pane
poslanče Kolovratníku, tohle – vy jste sám říkal, že jste býval v mládí, promiňte mi ten výraz, haur za volantem, tak může tohle haurství za volantem třeba od prvopočátku snížit, když ten sedmnáctiletý třeba kluk nebo dívka budou jezdit pod dohledem někoho ze svých rodičů nebo blízkých a dostanou, řekněme, ty správné návyky?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Snad s tím nebudu otravný, ale dnes už potřetí dám vlastní osobní zkušenost. Mému mladšímu synovi bude za rok na podzim 17, takže ten teoretický příklad, který byl uveden, se mě vlastně týká. Já si dovedu představit, že náš syn si za rok projde tou autoškolou, že se připraví, já nebo má žena se registrujeme jako ten mentor, oba máme více než desetiletou zkušenost. Mohu se pochlubit, oba máme nulu na tom bodovém kontu, takže ty podmínky splníme. A dovedu si představit, že na toho syna budeme dozírat. Já jsem se trochu bál, jak ten návrh bude vypadat. Říká se, že ďábel je ukryt v detailu. A pokud by tím mentorem mohl být kdokoliv, nějaký kamarád, známý, tak by to byl problém, ale jak jsem dnes poslouchal to představení, že to tedy musí být člověk v uvozovkách bezúhonný, že dokonce na něj bude pohlíženo trochu jako na učitele autoškoly, to znamená, v momentě té kontroly ani ten mentor nesmí mít alkohol, bude se podrobovat také dechové zkoušce a musí tedy prokázat, že se tomu řidiči věnuje, tak mně osobně to logiku a smysl dává a je to opravdu o nabytí těch zkušeností. Bylo to v té úvodní reportáži. Autoškola trvá měsíc a půl a ten reálný provoz, pokud někdo pak na toho mladého kluka, slečnu dohlíží další rok, tak to může opravdu zafungovat. A asi na to pak bude navazovat i ten tzv. řidičák na zkoušku, tedy to nižší bodové ohodnocení po 18 letech.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
A ještě jedna věc. Všiml jsem si, pane ministře, že by se také měla měnit sankce za nepřipoutání se. Je tam nějaká korekce. V jednom případě jde, tuším, nahoru, v druhém jde, myslím, dolů. Tady si dovolím já svůj osobní zkušenost. Mně v 18 letech ten pás, když jsem sám udělal velkou řidičskou chybu, zachránil život. Takže já třeba se poutám vepředu, vzadu kdykoliv už 30 let, neumím si představit, že by to bylo jinak.


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Ten současný případ umožňuje sankci do 2 000 Kč, nově tam bude fixně částka 1 500 Kč, ale základní zvýšení té bodové sankce ze 3 na 4 body. A to, že upozorňujeme právě z hlediska možných dopadů na zdraví i životy lidí, na významný smysl poutání, tady v tom ohledu ale se podařilo v té prevenci udělat mnoho už v předchozích letech a troufnu si říct, že dneska to povědomí o tom, že je potřeba se poutat z důvodu přirozeného pudu sebezáchovy, už v té společnosti je.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Myslím, že ani tohle nebudete, pane
poslanče Kolovratníku, nijak zásadně rozporovat, viďte?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Tohle nebudu. Ale jeden rozpor vám nabídnu nebo přinesu, a to je otázka cyklistů, kde jsem zaznamenal, že pan ministr chce znovu sáhnout do toho systému odstupu, bočního odstupu od cyklistů, a to je asi jediná věc, kde v tom návrhu nesouhlasím, kde si myslím, že to je problém. A je to špatně. Pan ministr na tiskovce říkal, že chce, aby zákony byly přehledné a jednoduché a tady vlastně proti svým vlastním slovům, když věc, která platí od loňska, najednou chce změnit. Takže tady chci apelovat, aby do toho odstupu od cyklisty metr a půl, respektive metr, nezasahoval a avizuji, že pokud na mě nedá, což asi se dá tušit, takže určitě formou pozměňovacího návrhu se budu snažit ve Sněmovně o to, aby tohle zůstalo zachováno.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Trošku nám otevíráte úplně jiné téma možná na celou diskusi. Také jsme jich tady pár měli, dokonce tuším, že i s panem
senátorem Nytrou a s panem prof. Pafkem na tohle cyklistické téma, tak vám dám ještě slovo, pane ministře, na závěr.

Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem také aktivní cyklista, dokonce si troufnu tvrdit velmi aktivní cyklista. Snažíme se najít řešení, které by bylo co nejblíž realitě. V okamžiku, kdy některý zákon nebo jeho ustanovení nejde v některých situacích dodržet, tak to ve skutečnosti oslabuje jeho autoritu. My míříme k tomu, aby se podařilo šířit co největší respekt mezi různými skupinami účastníků silničního provozu a tady také záleží na tom, aby se do veřejnosti dostal větší vzájemný respekt. Nezpochybňujeme nijak odstup 1,5 metru, ale v případě těch pomalých rychlostí, kdy dochází třeba – a máme tu odezvu od řidičů autobusů v horských oblastech na úzkých silnicích – k tomu, že to je velmi obtížné opravdu ten 1,5 metru dodržet, ale zároveň v těch pomalých rychlostech je možné bezpečně předjíždět, tak sledujeme míru toho rizika. A to je mimochodem jedna z důležitých věcí, jeden z principů té novely, opravdu sledovat míru rizika a tomu přizpůsobit i ten zákon.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Děkuju vám, že jste přišel. Díky a na shledanou.


Martin KUPKA, ministr dopravy a místopředseda strany /ODS/:
Díky a na viděnou.

Jakub ŽELEZNÝ, moderátor:
Vám také děkuju, že jste se připojil, pane Kolovratníku. Na shledanou.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Já děkuji a bezpečnou jízdu. Na shledanou.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu