Události, komentáře
2. září 2021

Jan Skopeček: Události, komentáře: Debata o rozpočtu a ekonomice

(ČT 24 ) Ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) v Událostech, komentářích řekl, že investice plánované v rozpočtu na příští rok jsou rekordní. Místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Skopeček v Událostech, komentářích ČT24 řekl, že meziroční pokles investic je více než deset procent. Jejich navýšení označil za „mediální reakci na prezidenta“.

Celý rozhovor s Janem Skopečkem můžete zhlédnout na ČT24.

Jan Skopeček si myslí, že plánované investice nakonec nebudou realizovány. „Je to zkušenost z posledních let. Vždycky říkali, že se z toho proinvestují, ale ty investice vždycky zůstaly na papíře, a v realitě se nepodařilo proinvestovat tolik,“ řekl s tím, že vláda na začátku svého působení slibovala 200 kilometrů nových dálnic, a nakonec se podle Skopečka postavilo jenom zhruba padesát kilometrů.

„Paní ministryně (Schillerová) jenom přišla do kanceláře, udělala pár změn na papíře a v rozpočtu navýšila investice. Ale problém investic v České republice nebyl nikdy tolik v penězích, ale v tom, že nemáme dostatečně připravené projekty, a že máme složité stavební řízení," Jan Skopeček.

Jan Skopeček souhlasil, že Česko má velmi vysokou inflaci. „Tato vláda si s sebou odnese i to, že se nejvíce zdražovalo. To samé se děje v Evropské unii, centrální banky budou reagovat zvyšováním úrokových sazeb, což se znovu promítne do vyšší obsluhy,“ řekl.

Jan Skopeček také uvedl, že je sice hezké, že vláda naplánovala investice, aby „uspokojila pana prezidenta“, problém je podle něj však v tom, že v reálu investice klesají. Podle něj oproti loňskému roku klesly o více než deset procent. „Běžné výdaje ale této vládě o jedenáct procent meziročně rostou,“ upozornil. Navýšení investic je podle Skopečka jenom „mediální reakce na pana prezidenta“.
 

Přepis debaty:

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
377 miliard. Nový schodek rozpočtu na příští rok navrhovaný Ministerstvem financí. Je zhruba o 13 miliard nižší než suma, kterou vláda schválila v červnu. Opozice ale poukazuje na to, že jde stále o druhý největší plánovaný deficit v historii. Hned po letošním půlbilionu. Vyrovnaně nebo s přebytkem by Česko mělo podle ministryně financí hospodařit do sedmi let. Alena Schillerová tak reagovala na zprávu Národní rozpočtové rady. Tenhle nezávislý odborný orgán v ní mimo jiné vyzval k rychlejší konsolidaci veřejných rozpočtů a ke snižování schodků.

Alena SCHILLEROVÁ, místopředsedkyně vlády, ministryně financí /nestr. za ANO/:
Už od roku 22 chci konsolidovat, ale s citem. My chceme snižovat o půl strukturálního deficitu, což je nějakých 40, 44 miliard ročně, ono to není málo. Kombinací opatření na výdajové i na příjmové straně, takže - a teď teda závěr - v roce 24 podle našeho plánu konsolidace tak, abychom nezaškrtili ekonomiku, budeme na 50 %.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Národní rozpočtová rada taky posunula termín dosažení dluhové brzdy. Česko by k ní mělo podle současného vývoje ekonomiky a plánů Ministerstva financí dospět v roce 2026-7. Původně Rada počítala už s rokem 2024. Hranici stanovuje zákon. Pokud veřejný dluh vzroste na úroveň 55 % HDP, musí vláda předložit návrh vyrovnaného nebo přebytkového rozpočtu. Za oddálením termínu je kromě předpokládaného rychlejšího růstu ekonomiky taky snížení očekávaných schodků. No a našimi hosty k tomuto prvnímu tématu, které vítám ve studiu, jsou vicepremiér za hnutí ANO Karel Havlíček. Dobrý večer.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Dobrý večer a děkuji za pozvání.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A pak
poslanci Jan Skopeček z ODS, místopředseda rozpočtového výboru. Dobrý večer.

Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dobrý večer.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A Radim Fiala, místopředseda SPD a předseda hospodářského výboru. Dobrý večer.

Radim FIALA, místopředseda hnutí /SPD/:
Dobrý večer.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Havlíčku, Ministerstvo financí tedy oznámilo, že příští rok bude schodek jen 377 miliard místo 390. To je tedy věru rychlá odpověď na tu sobotní kritiku prezidenta, že rozpočet je moc rozhazovačný a málo proinvestiční.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Já myslím, že jsme prokázali, že ten rozpočet je velmi investiční, a že v tomto týdnu jsme dokázali to, že výdaje na dopravní infrastrukturu budou opět rekordní, a to ve výši 130,5 miliardy korun. A potvrzujeme tím to, že se z krize chceme proinvestovat mimo jiné nebo zejména skrze dopravní stavby. Celkově investice jsou na úrovni absolutně rekordní. 218 miliard korun. Já jen bych dodal, že v roce 2011, kdy jsme byli rovněž po krizi, tak se výdaje na dopravní infrastrukturu snížily o 30 %, v důsledku čehož se v roce 11-14 zahájilo 200 m ročně dálnic. Letos zahájíme 91 km. Já tím jenom chci říct, že ten rozpočet je proinvestičně laděný.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Já jsem se ptala ale spíš na to, že v sobotu tady byl jistý políček od prezidenta, naznačil, že by, pokud se ty parametry rozpočtu nezměnily, ho mohl i vetovat, a za, tuším, 5 dní tady je úplně nový návrh, tak jestli to není jenom taková hra s čísly a neleželo něco už předpřipraveného v šuplíku?

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Ne. Samozřejmě vyvíjí se to, ale je třeba říct jednu věc. Ten rozpočet se nesmírně složitě v těchto měsících a popravdě řečeno v těchto posledních dvou letech predikuje. Ne snad ani po té stránce výdajové, tam se to dá odhadnout, ale samozřejmě na stránce příjmové, protože si uvědomme, že vlastně predikujeme rok 2022 příjmy, které budou vycházet z toho, jak se firmám a ostatním dařilo v roce 2021, protože teprve v roce 2022, z toho budou platit daně. To znamená, vychází se stále z toho, jak poroste ekonomika, a zaplaťpánbůh, a to jsou dobré zprávy, se ta rekonvalescence naší země z toho ekonomického úhlu pohledu daří docela, tím, že jsme zachránili průmysl, zachránili jsme zaměstnanost, tak nyní nám to průmysl vrací, ale začíná se prodávat i v maloobchodech, tzn., v tuto chvíli ta ekonomika se vyvíjí lépe, tím pádem můžeme i ten rozpočet stavět o něco pozitivněji.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Skopečku, vy říkáte, že to je všechno je jenom hra premiéra a ministryně financí s prezidentem a že ty navýšené investice stejně zůstanou jenom na papíře, proč si to myslíte?


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Protože je to zkušenost posledních let. To, že se proinvestujeme, byl vždycky důvod, proč to bratrstvo rozpočtové dekadence, kterým nazývám pana prezidenta, paní ministryni a pana premiéra, když se schází v Lánech, tak každý rok, a to i v dobách růstu dávno před covidem, kdy ekonomika šlapala a oni zaťali sekeru v podobě desítek miliard deficitu, teď už jsou to stovky miliard deficitu, tak vždycky říkali, že se z toho proinvestují. Ale ty investice vždycky zůstaly na papíře a v realitě se nepodařilo proinvestovat tolik. Koneckonců platí to i o těch silnicích, vláda slibovala na začátku svého působení, že postaví 200 km nových dálnic, jsme zhruba na 50 km. Takže ono něco jiného jsou sliby, něco jiného jsou tiskové konference, kde tato vláda mluví o investicích, o vysokých investicích, něco jiného je realita, kde ty investice každý rok jsou mnohem menší, než jaké paní ministryně plánovala. Takže paní ministryně jenom přišla do kanceláře, udělala pár změn na papíře v rozpočtu, navýšila investice. Přece problém investic v České republice nebyl nikdy ani tolik v penězích jako v tom, že nemáme dostatečně připravené projekty a že máme tak složité stavební řízení, že je složité cokoliv v České republice postavit od rodinného domku až po ten kilometr nových dálnic. Takže problémem investic je spíše přeregulovanost našeho stavebního práva než cokoliv jiného.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Fialo, my jsme tady slyšeli tu zprávu Národní rozpočtové rady, že tedy náraz na dluhovou brzdu se o něco oddaluje, ani to třeba nevnímáte jako pozitivní signál a ani za to by si vláda podle vás nezasloužila aspoň malinkou pochvalu?

Radim FIALA, místopředseda hnutí /SPD/:
Bohužel nevnímám to úplně nejlíp z toho důvodu, že já jsem přesvědčen, že to oddálení spíš než na snižování těch provozních výdajů a tam, kde by vláda měla šetřit a neušetřila ani korunu za poslední 3 roky, tak je to tím, jak poroste ekonomika, bude se zvyšovat HDP, odhad růstu HDP roste, to znamená, že to si myslím, že je ten důvod oddálení té dluhové brzdy o 2, 3 roky, nikoliv to, že by vláda na tom měla jakoukoliv zásluhu, ale co je ještě horší než ta dluhová brzda, si myslím, co nás čeká ještě daleko dřív, že peníze budou čím dál dražší. Tzn., půjčovat si bude čím dál dražší. A ten problém může být, kdy letos zaplatíme například 30 miliard za dluhovou službu, tak za 2, 3 roky to může být 100 miliard. A to už je pěkná díra do státního rozpočtu. A toho se bojím víc možná než dluhové brzdy.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Ale ministerstvo tvrdí, pokud se nepletu, že na té obsluze dluhu naopak příští rok ušetří.

Radim FIALA, místopředseda hnutí /SPD/:
No, to ušetří, ale nikoliv tolik. Ten problém je, jestli se celosvětově zdraží peníze, protože všechny ekonomiky jsou po koronavirové krizi zadlužené a peníze se zdraží určitě. Tzn. ty půjčky, které my dnes máme, a ty dluhy, kde máme velmi nízké úroky, se během roku, dvou změní a ty úroky mohou stoupnout několikanásobně. A to bude velký problém.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Jenom poznamenám, že máme poměrně vysokou inflaci, tato vláda si odnese s sebou, až půjde z vlády, i to, že nejvíce se zdražovalo v jejím průběhu. To samé se děje v Evropské unii a samozřejmě ty centrální banky budou reagovat zvyšováním úrokových sazeb, což se znovu promítne do vyšší obsluhy. Ta je daleko vyšší než těch 30 miliard. My jsme po Kypru druhou nejrychleji se zadlužující zemí.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Tak necháme reagovat pana vicepremiéra.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
A je něco neuvěřitelného a je opravdu ostudou, že ten návrh rozpočtu na příští rok má větší deficit, než jsme měli v době covidové krize v roce 2020. To je úplně něco neuvěřitelného a nechápu, že to vláda je schopná vůbec vážně předložit.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Tak to vezměme postupně. Tak co se týká té zadluženosti, pane Skopečku, vaše vlády dovedly tuto zemi k zadluženosti 44 % v roce 2013. To svítilo sluníčko, to ekonomika rostla. My tu zadluženost nemáme takovou, máme ji pod těmi 44 %, v době, kdy jsme tady prožili největší krizi, která zde byla za posledních několik desítek let. A když se podíváme do struktury toho rozpočtu, tak mimo investic, které dělají těch rekordních 218 miliard korun, a nikoho ani ve snu nenapadlo ještě před dvěma, třemi lety, že by ty investice mohly být dokonce po takové krizi takhle vysoké...


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Nebudou.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
No, tak jako letos byly, pane Skopečku, na dopravní strukturu 127,5 a dopadne to, minulý rok 120, dopadlo to, tak takhle to navyšujeme. Co se týká dalších výdajů, byli jsme kritizováni za výzkum, vývoj, inovace. Tak jenom podotknu, v roce 2015 to bylo 27 miliard. Dneska je to 39,3, dokonce víc, než byl střednědobý výhled. Takže je třeba se na to dívat jako objektivně, a co se týká, pane Skopečku, já vás považuju za velmi gramotného člověka v oblasti ekonomiky a myslím si, že jste dobrý soupeř, ale prosím pěkně, nedostávejte se na úroveň Pirátů ve smyslu soutěživosti, jak vzniká inflace, kdo za ni může, přece všichni velmi dobře víme, z čeho vznikla inflace, jaké tady jsou vlivy, ceny ropy, nafty a jakým způsobem se ta inflace ovlivňuje skrze Českou národní banku.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Já bych chtěla panu vicepremiérovi teď položit otázku, která napadne každého laika. Ministerstvo tedy zvýšilo příjmy v tom rozpočtu, proč se ale v té současné situaci zvedají taky výdaje? Není to potom jenom optická úspora? Protože ve chvíli, kdy si říkáme, že bychom měli šetřit, tak proč se tedy zvedá i na výdajové straně?

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
To je právě to, jaká je struktura těch výdajů. Jestliže největší výdaje jdou dneska, myslím tím z té částky, která lze ovlivnit, jdou do investic, 218 miliard, 39,3 miliardy jdou do výzkumu, vývoje a inovací, protože tady chceme vybudovat ekonomiku založenou na přidané hodnotě a je to správný trend a musíme ho udržet, když se podíváme, tak ano, zvedáme třeba mzdy ve školství, zvedáme pro policisty, pro hasiče, což je nezbytně nutné, a myslím si, že se na tom ve finále shodneme, tak potom se podívejme, co v tom je. A nezapomínejme, že tam máme ještě prostě manka z dob minulých. A tady se nechci vracet, co zde bylo, ale prostě jestliže se tady podpořila fotovoltaika, bude nás to stát 600 miliard korun a ročně nás to stojí skoro 30 miliard korun, tak co s tím máme dělat? Protože to se podpořilo v roce 2009, 2010 a dneska prostě stále z toho splácíme dluhy.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Ale vy, pane vicepremiére, říkáte, že tedy stát si půjčuje vlastně na investice, ale když se podíváme na ten schodek, teď tedy 377 miliard a investice 218, tak tam pořád někde je 159 miliard, které si tedy stát půjčuje na provozní výdaje?

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Pozor, tak v tom máme jenom investice toho hmotného charakteru, tzn., to jsou aktiva stálá, například právě ty železnice, silnice, dálnice, veřejné budovy atd., ale nemáme v tom třeba výdaje na výzkum, vývoj, inovace, což de facto můžeme překlopit, že je rovněž investice do budoucna. A ty jsou na úrovni dokonce i s těmi evropskými fondy nejenom 39,3, ale skoro 50 miliard. Tak jenom toto nám dělá nějakých 260 miliard korun.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Já jsem se chtěla zeptat ještě pana Fialy, vzápětí dostanete, pane Skopečku, slovo, protože opozice neustále tedy vyčítá vládě, že by měla šetřit, a vy říkáte taky, kde?

Radim FIALA, místopředseda hnutí /SPD/:
Ano.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Sem s tím.

Radim FIALA, místopředseda hnutí /SPD/:
My říkáme, že například podle SPD můžeme říct, že 2 % HDP na obranu jsou v současné situaci nesmysl, že by stačilo, ano, armáda je podfinancovaná, ale stačilo by podle nás 1,4 %. Dál jsou to, jak tady pan vicepremiér řekl, solární baroni. 30 miliard ročně. Dále je to inkluze, o které jsme mluvili. Dál jsou to například neziskovky s politickým programem. To je 14 miliard ročně. A my jsme takhle naškrtali asi zhruba 100 miliard korun, které by se daly ušetřit v tom rozpočtu. Ale mně nevadí to, že ta vláda se o to ani nepokusila. Ani o korunu. A to si myslím, že by měla rozhodně změnit.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Nic z toho by nemělo smysl?

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Pravdu má pan předseda Fiala ohledně solárů, ale my jsme dnes vytvořili nový zákon, ten zákon doufám, že projde během několika dnů ve Sněmovně, ale to bude moci být aplikováno až od roku 2023. Bohužel 22 to bude velmi, velmi málo. A to je dáno tím, že prostě se ten zákon schválil až teď, ale jsme první vláda, která tady udělala tlustou čáru prostě za tím tunelem, který tady byl.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Skopečku, vy jste chtěl reagovat.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já jsem chtěl reagovat. Víte, já mám rád čísla. Když se podíváme na plnění státního rozpočtu, což je naměřené číslo, a podíváme se na to, jak se vyvíjejí investice, tak oproti minulému roku v srpnu -10,8 %, což je -10 miliard. Takže ono je hezké, že si vláda v rozpočtu naplánuje, že si to namaluje, aby uspokojila pana prezidenta, ale v reálu nám klesají investice, zatímco běžné výdaje této vládě o 11 % meziročně rostou. Takže takhle je to s těmi investicemi a takhle je to s utrácením na běžných výdajích. Toto je vizitka vlády. Ne to, co si namalují, to, co představí na tiskovce, ale to, co se naměří ve státním rozpočtu.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:

… že neproinvestujeme ty zdroje...

Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já jsem přesvědčen, že to, co jste si namalovali, opravdu neproběhne, že to je jenom mediální reakce na pana prezidenta, že paní ministryně přijde do kanceláře, navýší zničehonic investice, prostě to neproinvestujete. Jako jste nebyli schopni proinvestovat v minulých rozpočtech ty částky, které jste si...

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Jak to, že jsme neproinvestovali… Podívejte se na…


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Vy se podívejte na návrh rozpočtu a realitu. A podívejte se naplnění rozpočtu za letošní rok. Minus 10 % investic…

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Dobře. Tak jenom, já to řeknu na jedné jediné položce, vy říkáte, že naplánujeme něco, a nakonec je to méně. Tak plán na rok 2020 v dopravní infrastruktuře byl 83 miliard korun. Výsledek za rok 2020 je 120 miliard korun. Víc k tomu nemám co říct.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
No ne, pane ministře, rozpočet a plnění rozpočtu, to jsou data, která vykazuje...

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Já vám říkám, že to je víc.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já vám úkazuju na číslech, že letos investujete méně než v loňském roce. Že vám rostou běžné výdaje a klesají vám investice. Je to černé na bílém.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Tady je něco jiného, vy říkáte, že naplánujeme investici a nesplníme. Já vám říkám, že do té dopravy plníme na 100 %...


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Dobře, ale bavíme se o celkových investicích státu, ty vám oproti loňskému dubnu klesají. Rostou vám běžné výdaje. Není pravda…

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Zajímala by mě jedna věc. Kdyby byla
ODS u moci, vy byste říkali lidem třeba před volbami, že bude třeba zvýšit daně, že bude třeba osekat státní výdaje, případně že bude potřeba zkombinovat obojí, aby se ty dluhy zaplatily? Já se ptám proto, že z druhé strany je vcelku pochopitelné, že teď možná vláda tak trochu čaruje s rozpočtem, protože prostě za měsíc jsou sněmovní volby. A o finální verzi toho rozpočtu stejně bude rozhodovat příští vláda a příští Sněmovna.

Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Já doufám, že příští vláda bude jiná, že nebude levicová, jako je ta stávající, a že s tím rozpočtem ještě zkusí něco udělat, abychom naše děti a další budoucí generace nezadlužovali druhým nejrychlejším tempem. My máme v programu šetření, my se to nebojíme říkat, my jsme dokonce i v
Poslanecké sněmovně, když se schvaloval rozpočet na letošní rok, tak jsme přišli s komplexním pozměňujícím návrhem, který ukazoval, že ušetříme až 100 miliard korun, mezi 80-100 miliardami korun byly naše pozměňující návrhy k tomuto rozpočtu. Čili my máme konkrétní úspory, které chceme v tom státě udělat. Samozřejmě začíná to provozem, to jsou nejrychleji uspořitelné peníze, končí to ale penzijní reformou, která bohužel, na ní nebylo uděláno ani ň ze strany této vlády, přestože pokus Nečasovy vlády o reformu penzí byl zrušen, tato vláda, hnutí ANO nebylo schopno ani sociální demokracie jako koaliční partner nebyli schopni přijít s racionální penzijní reformou. Takže ano, já říkám, chceme-li uzdravit veřejné finance, skutečně musíme na výdajové straně, protože daně jsou v České republice poměrně vysoké a podle mě není cesta k uzdravení veřejných financí přes vyšší daně. Proto také máme program daňovou brzdu, jít musíme přes ty výdaje, musíme osekat ten tuk, který stát za poslední roky za této vlády nabral.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Fialo, co byste po volbách, bude-li ta šance, v rozpočtu měnil vy a SPD?

Radim FIALA, místopředseda hnutí /SPD/:
Samozřejmě je to to šetření zbytných výdajů, tzn., nesahali bychom na sociální věci, nesahali bychom na mzdy, na platy, na nic takového, to, co se stalo v roce 2009, bychom nedělali. Ale je tam spousta provozních výdajů, na kterých šetřit lze. Já jsem přesvědčen, že po těch 30 letech by státní rozpočet měl projít celkovou inventurou. Jsou tam věci, které už bychom dávno nemuseli platit a pořád platíme, jsme členy různých spolků a komisí, kde platíme členské poplatky, jako na výzkum mořského dna a podobně. Takže myslím si, že by měla přijít jako celková inventura rozpočtu. Další věc, na co bychom se určitě podívali, je ten deficit. Jestliže se teď zadlužujeme tempem zhruba 20 miliard měsíčně, tak to vychází na nějakých 240 miliard, potom jsou tam investice a my jsme přesvědčeni, že by ten schodek, reálný schodek pro příští rok měl být nikoliv 375, to je kosmetická změna paní ministryně, ale že by se měl tlačit k těm 300 miliardám korun včetně těch investic, a já jsem přesvědčen, že by to šlo, protože opravdu zadlužujeme další generace a měli bychom vážit každou korunu.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A šlo, nebo nešlo, pane vicepremiére? Protože když přišla pandemie, tak se mluvilo o tom, že ty stamiliardové schodky, že to je velmi krátká, přechodná záležitost, a už jsme tady třetí rok a pořád vlastně ty sumy jsou obrovské?

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Z těch třech let prostě 2 roky téměř byla pandemie.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Já se ptám na to, jestli letos je to potřeba?

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Letos samozřejmě. Letos ještě byla pandemie. Bavíme se o letošku, kterým plánujeme rok příští. Tak samozřejmě je to nějaký vlak, který dojíždí, tzn., není možné prostě v dané chvíli prostě udělat extrémní výdaje na podporu ekonomiky, jenom na pandemii šlo 550 miliard, podnikatelům 340 miliard a zastavit to během několika měsíců. To je samozřejmě několik let, co to bude dojíždět, ale já si připadám tady prostě, že sedím ve společenství prostě Rychlých šípů Mirka Dušína. Pan Skopeček říká osekat tuk. A proč jste to tedy nedělali? Vždyť vy jste nám to předali s dluhem 44 %, v té době jste dálnice stavěli za dvojnásobek toho, co stavíme dneska tady, zastavili jste všechny investice, utáhli jste kohouty, takže jste zastavili prostě růst ekonomiky na dalších několik let, a to přesto jste měli ten dluh na úrovni 44 %, který ani dneska není na těch 44 %. Poté, co jsme si prošli největší krizí. Tzn. jako já bych rozuměl tomu, to zní prostě jak ze školy, když to říkáte, ale vy jste tady byli a vy jste to prostě neplnili tohle, vy jste tu sekali stamiliardové dluhy.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Mně to přijde úsměvné, pan ministr na jedné straně vyčítá, že jsme uškrtili ekonomiku, a zároveň říká, že jsme dělali dluhy. To nedává, pane kolego, ekonomický smysl. Buď si musíte vybrat, že jsme škrtili ekonomiku, nebo že jsme příliš utráceli. Vy v jedné v jedné větě se sám vylučujete. Říkáte logické nesmysly.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
To je ten paradox, vy jste škrtili investice a ještě jste sekali dluhy.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Kdyby Nečasova vláda nešetřila tak, jak šetřila v době krize po roce 2008, tak se vy nemůžete zadlužovat takovým tempem, jakým se zadlužujete, a je vlastně škoda, že jste prohospodařili to období...

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Vždyť měla dluh 44 % ta Nečasova vláda.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Víte, co to je hrubý domácí produkt? A že ten dluh se dělí hrubým domácím produktem? A že vy jste v absolutním čísle ten dluh navýšili? Že jste navýšili o desítky tisíc korun dluh na jednoho obyvatele? Vy jste dluhy zvyšovali, pane ministře. Vy jste dramaticky dluhy zvyšovali, teď jsme po Kypru druhou nejrychleji se zadlužující zemí, tak co tady povídáte?

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pánové, vaše debata má náboj, ale já bych se ráda dostala ještě k jednomu tématu.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Samozřejmě, protože byla covidová krize.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
V příštím roce už není covidová krize, a přesto máte ještě vyšší schodek rozpočtu než v době té covidové krize. Tak co to je za hospodaření?

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
44 % jste nám to předávali a my jsme to během 7 let dostali…


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Vy ne, hrubý domácí produkt se zvýšil, proto se poměr dluhu k HDP snížil. Vy na tom nemáte žádnou zásluhu, vy jste zvyšovali absolutní částku.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pánové, s dovolením, nastoluji téma národního rozvojového fondu. Pane Skopečku, prosím, národní rozvojový fond. Představil první 2 projekty, které by z něho měly být spolufinancovány, je to multifunkční hala v Brně a nové soupravy pro České dráhy. Typově, toto jsou věci, které by z toho fondu měly být podporovány, pane vicepremiére?

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Mimo jiné. Jsou to projekty, které by mohly jít do energetiky, do dopravy, mohly by jít do aktivit spojených například tedy s nákupem prostě vlakových souprav, které nutně potřebujeme, a jsou to investice, které jsou infrastrukturálního charakteru a které třeba realizují města, obce atd. Je to to, co jsme slíbili, ten fond se připravil a toto jsou pilotní první projekty. Myslím si, že by to mohlo být docela zajímavé, a podobně jako PPP projekty, který nám třeba vyšel na tu strakonickou D4 konečně po 20 letech, tak je to další nástroj, kterým bychom si mohli pomáhat, protože to nejsou typicky nástroje rozpočtového charakteru, ale jsou to peníze, které můžeme vnést a pomoci si alespoň drobně prostě v růstu investic.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Fialo, podle vás dobrá myšlenka, anebo zbytečná instituce?

Radim FIALA, místopředseda hnutí /SPD/:
Podle mě je to dobrá myšlenka, my potřebujeme investovat, investice jsou motorem ekonomiky, nesmíme zapomínat na několik věcí. Za prvé, že pořád je to půjčka. Tzn., je vratná, budeme ji muset vracet, bude se úročit a podobně. Takže pořád je to půjčka. Za druhé, já se tady nebojím toho slova lobbing a já zde chci lobbovat za české firmy a české živnostníky. Jestli to bude stavět někdo jiný, jestli ty vagony koupíme někde v Německu, tak z toho budou žít němečtí důchodci a nebude z toho těžit česká ekonomika. Tzn., já jsem přesvědčen, že pokud tyto peníze si budeme půjčovat, bude na ně úrok, budeme je muset vrátit, měli by to dělat české firmy, čeští živnostníci, protože jinak to pro nás nemá žádný význam. Budou to stavět dělníci z Rumunska a z Bulharska a zisky se budou vyvádět na ziscích a dividendách z České republiky. Tzn., to je jedna věc. A druhá věc, poslední, třetí věc, bavili jsme se tady o Českých drahách, pak nepřipadá v úvahu žádná privatizace ani části Českých drah, kterou tady navrhuje
ODS, pokud se do ní bude tímto způsobem investovat.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Skopečku, ještě blesková reakce od vás, vy říkáte, že rozvojový fond sám od sebe zajde na úbytě, proč se to domníváte?


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Ty plány s rozvojovým fondem byly tak obrovské, všichni si pamatujeme na ty bombastické tiskové konference, a když jsem se po řadě měsíců a let díval, jaké projekty to obsahuje, tak je to dramaticky za tím očekáváním. Ale to není nic, na čem bych chtěl tady pana ministra trápit. Já si myslím, že každá koruna, která se povede proinvestovat v infrastruktuře, která se povede v modernizaci tratí, tak jsou dobře utracené peníze. To určitě ano. Jenom si nemyslím, že ten hlavní problém v České republice, proč se nestaví dálnice, proč se nestaví železnice, není ten, že by neexistovala doposud nějaká instituce. Instituce sama o sobě to nezachrání. My potřebujeme skutečně kvalitní projekty a potřebujeme mnohem jednodušší legislativu, která umožní konečně v České republice stavět.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Tak ještě mikroreakce pana vicepremiéra.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Dálnice a železnice se staví v rekordním tempu, nikdy se tolik nestavělo, jako se staví nyní, což dokresluje i ten rozpočet. Národní rozvojový fond jsme jasně řekli, že je fond, který by mohl v prvním roce přinést řádově 20-25 miliard korun investic, první 2 projekty jsou 13+3, jsme na 16 miliardách, ještě není ani konec roku, je to přesně podle toho, jak jsme slíbili. Děkuju.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pánové, děkuju vám, že jste byli hosty Událostí, komentářů. Hezký večer.


Jan SKOPEČEK, místopředseda sněmovního rozpočtového výboru a místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Děkujeme za pozvání, hezký večer.

Radim FIALA, místopředseda hnutí /SPD/:
Děkujeme.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér, ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu /nestr. za ANO/:
Děkujeme.

Jan Skopeček

Jan Skopeček

místopředseda poslaneckého klubu ODS
člen výboru pro evropské záležitosti PS PČR
poslanec PČR
ekonomický expert ODS

Více o autorovi