5. září 2016

Jihočeši stále postrádají dálnici. Proč to jde u Rakušanů a u nás ne?

Kdo letos vyjel na dovolenou na jih a mířil tam či zpět přes Rakousko, pohyboval se převážně po kvalitních dálnicích. Pro znalé věci už to není překvapení, pro toho, kdo to zažil poprvé, zřejmě mírný šok. Rozdíl oproti situaci u nás je propastný…

Vždyť Rakušané už jsou s jejich dálnicí u Freistadtu, zatímco v Jihočeském kraji je k používání všehovšudy pouhých 40 kilometrů dálnice D3. Jistě, další kilometry jsou rozestavěné či čekají na výstavbu. To je však jen malá útěcha.

Do několika dnů by měla začít stavba posledního úseku D3 mezi Českými Budějovicemi a Táborem, konkrétně jde o část Ševětín – Borek. První kilometry dálnice D3, která snad opravdu v budoucnu propojí jihočeskou metropoli s hlavním českým městem, přitom začali motoristé využívat 7. října 2004, kdy byla otevřena komunikace dlouhá 4,3 kilometru v úseku Chotoviny – Čekanice. Uteklo 12 let a nějak významně se tato dopravní tepna dopředu nepohnula…

Není vůbec žádným tajemstvím, že jednou z hlavních věcí, které Jihočeši postrádají, je právě to, že nemáme dobudovanou dálnici D3. A nejde jen o propojení Českých Budějovic s Prahou. Nějak se zapomíná na propojení dál směrem na jih k rakouským hranicím. Když se podíváme, jak staví Rakušané, tak si nedovedu představit větší důkaz o jejich zájemu s námi spolupracovat, podnikat u nás a naopak dát možnost našim lidem podnikat u nich.

Podle mě je tedy prioritním úkolem podpořit ze strany kraje právě stavbu D3 směrem na jižní hranici. Chceme k tomu přispět tak, že navrhneme, aby z krajského rozpočtu byly vykupovány pozemky pod budoucím tělesem dálnice. To bude příspěvek krajské samosprávy, dále je samozřejmě třeba tlačit na centrální vládu ohledně uvolňování financí na výstavbu této důležité silniční spojnice.

Odpovídající dopravní síť je totiž nezbytná k tomu, aby jižní Čechy byly ještě více přitažlivé pro aktivní, pracovité a podnikavé lidi. A pak se snad už nebudeme muset ptát, proč to, co jde u našich jižních sousedů, u nás tolik pokulhává.

RNDr. Jan Zahradník


zastupitel statutárního města

Štítky:
doprava Jihočeský