MFD: Česko objedu křížem krážem. Martin Kupka odhaluje plány

29. října 2025
Martin Kupka: Potřebujeme úspornější stát, méně byrokracie, méně papírování

(iDNES.cz) Ministr dopravy Martin Kupka chce v lednu na kongresu převzít vedení ODS po Petru Fialovi. Říjnové sněmovní volby podle něj strany končící vládní koalice nevyhrály, protože jim voliči neodpustili inflaci. V rozhovoru pro iDNES.cz vysvětluje, jak by chtěl vést občanské demokraty, že plánuje objet republiku, a vyjadřuje se také ke kritice, že chybí peníze na dálnice.

Budete kandidovat na předsedu ODS a oznámil jste, že jako šéf strany byste chtěl ustanovit stínovou vládu a získat voliče ANO. Jak to chcete udělat?
Prvním úkolem je dát dohromady kompetentní týmy, abychom mohli dělat opoziční politiku, která bude plnokrevná a která zároveň přitáhne další lidi vně ODS. Týmy kolem budoucích stínových ministrů musejí mluvit s lidmi, kteří jsou špičkami ve svých profesích.

Byl byste premiér stínové vlády?
To by bylo přirozené, ale nepředbíhejme, budeme mít kongres. Co se týče hnutí ANO, musíme oslovit voliče, kteří budou zklamaní třeba z toho, jak si navzájem protiřečí programové priority stran tvořící se nové vládní koalice.

Většinu voličů ANO ale program ODS asi neosloví.
Andrej Babiš proměnil svůj elektorát a posunul ho zásadně doleva, ale nepochybně zasáhl i lidi, kteří jsou smýšlením někde ve středu politického spektra a zvažovali, jak na ně dopadla inflace, ceny energií. Proto dali hlas Andreji Babišovi. Mezi nimi je spousta aktivních lidí, o které stojíme. A získat je můžeme. Určitě ne celý elektorát, ale cílem pro budoucí úspěch ODS je získat další voličské skupiny. A taky platí, že ODS musí oslovit celou obsáhlou škálu voličů, kteří volili SPOLU.

Myslíte to tak, že by ODS měla získat voliče od TOP 09 a KDU-ČSL a zároveň zůstat samostatnou stranou bez koalice SPOLU?
Je jasné, že v rámci koalice SPOLU bylo hlasů pro ODS poměrně velké množství. Naší přirozenou ambicí je dobře profilovat naši politiku. Život v opozici znamená v tomhle směru příležitost se nadechnout, nekličkovat a přesně pojmenovat, kam míříme. Jsem přesvědčený, že praktická pravicová politika fakt může oslovit širší skupinu lidí. A přirozeně chceme oslovit všechny, kdo volil koalici SPOLU.

Má za čtyři roky ODS kandidovat jako samostatná strana?
To se uvidí. Náš úkol je teď přilákat co nejvíce voličů na srozumitelnou politiku. Naše opoziční politika bude v intenzivním kontaktu s voliči, budeme dělat intenzivní kampaň od prvního dne a bude to znamenat objíždět republiku několikrát křížem krážem, abychom byli v ulicích a s lidmi mluvili a vysvětlovali jim, že stát musí chránit svobodu jednotlivců a jejich soukromí, že musí stavět na tržním prostředí, protože to je nejefektivnější model fungování. Zároveň musíme být pevně ukotvení ve strukturách EU a NATO. Také ale musíme být odpovědní za ty, kdo se nedokážou o sebe postarat.

Jak moc byste si jako stínový premiér vzal příklad od Karla Havlíčka, který byl stínovým premiérem ANO? Taky byste vyžadoval od ostatních vysoké pracovní nasazení a dělal si tabulky, kolik má kdo mediálních výstupů?
Ne, tabulky nejsou můj styl práce. Ale všichni stínoví ministři budou muset být vidět. Stejně tak očekávám, že práce klubu ODS v opozici bude aktivní, protože budeme oponovat špatným řešením budoucí vlády, ale samozřejmě budeme i v konkurenčním boji s ostatními částmi opozice. Proti nim se taky budeme muset v některých případech vymezovat. Určitě nechci, aby například proti aktivismu ekologickému nebo sociálnímu strádaly základní tržní princip, tržní prostředí a svoboda jedinců.

Chcete otočit ODS víc doprava?
Chci, aby ODS měla srozumitelnou politiku, která bude postavená na těch principech, o kterých jsem mluvil. A to jsou pravicové principy. Zároveň se ale musíme dívat dopředu. Potřebujeme úspornější stát, méně byrokracie, méně papírování. Na ministerstvu dopravy se podařil průlom v tom, že si můžete požádat o zaslání řidičského průkazu do výdejního boxu. A co je ještě důležitější, k pohybu po České republice ho už nepotřebujete. Stát má mířit k tomu, aby byl přívětivější, a k tomu, aby ušetřil on i občané. Taky je potřeba co nejvíce podporovat inovace, moderní technologie a rozvoj oborů s vysokou přidanou hodnotou.

O tom jste mluvil už před volbami, ale nakonec jste skončili druzí a vládu nesestavujete. Kde jste udělali chyby? Proč na tohle voliči dostatečně neslyšeli?
Poctivě a pokorně analyzujeme, jaké všechny chyby jsme udělali.

Co analýzy ukazují?
Prošli jsme inflací. Podařilo se ji nakonec vrátit pod kontrolu, ale lidé to pocítili. Myslím si, že jednou z vážných chyb byla nezvládnutá digitalizace stavebního řízení, která šla za Piráty, ale pochopitelně se promítla do vnímání vlády jako celku. Řešení energetické krize mělo být taky rychlejší. Dokázali jsme se odříznout od ruských zdrojů energie a máme větší škálu možností, odkud energii brát, ale veřejnosti jsme to nedokázali předat. Stejně tak si vyčítám, že jsme nedokázali lépe vysvětlit důchodovou reformu, bez které se neobejdeme. Budoucí vládní koalice se ústy Motoristů bije v prsa, že je rozpočtově a hospodářsky odpovědná, a z druhé strany vrací důležité změny důchodové reformy. To si protiřečí.

Co zavedení emisních povolenek pro domácnosti? Nebyla chyba je během českého předsednictví EU odsouhlasit a pak je začít kritizovat?
Podívejme se – teď už bez volební kampaně – na sled kroků. Primární byl souhlas s Green Dealem v roce 2019, kdy Česká republika mohla uplatnit právo veta. V době, kdy se jednalo na Radě pro životní prostředí právě o celém tom balíčku Fit for 55, už Česká republika – navíc v době předsednictví – neměla možnost blokační síly a názor většiny byl jiný.

Kvůli tomu jste povolenky nemohli odmítnout?
Mohli jsme pro ně nehlasovat, což bych upřednostnil, ale to rozhodnutí bychom nezvrátili. Navíc další období předsednictví přebíralo Švédsko, které bylo ještě mnohem ambicióznější. Nám se ale taky podařilo několik důležitých věcí, třeba i ve vztahu k automobilovému průmyslu. Dokázali jsme prosadit změnu normy Euro 7. Pro českou pozici v Evropské unii to byla vlastně první velká změna, které jsme dokázali dosáhnout tím, že jsme vytvořili koalici společně smýšlejících států a dokázali dobře a přesvědčivě vyargumentovat i to, že by to bylo negativní jak pro konkurenceschopnost, tak pro životní prostředí.

Dělají strany budoucí vlády dobře, když odmítají zavedení emisních povolenek?
My se v tom s nimi shodovali. Teď ale bude důležité, jak to odpracují. My jsme i v tom posledním období zvládli vyjednat dva důležité kroky a nesporné úspěchy. Jednak to, že jsme získali příslib Evropské komise v podobě pěti opatření, která zastropují povolenky ETS 2…

Ekonomové si ohledně toho nejsou tak jistí a říkají, že tato nová opatření cenu nezastropují.

Nejde o tvrdý strop, ale jsou to naprosto reálné kroky, které, když je Evropská komise uplatní, tak to bude znamenat významně menší negativní dopady do života společnosti, na české domácnosti a na domácnosti v celé Evropě. O tom není sporu. Takový pozitivní dopad by to mělo. Je to ale první krok, ten druhý je zvrátit zavedení ETS 2. K tomu bude mít klíče budoucí vláda. Uvidíme, jestli to zvládne, my jí k tomu cestu narýsovali a dveře otevřeli.

Znovu se zeptám. Neměla se tato debata o zrušení povolenek vést předtím, než jste to schválili?
Měla, ale jasná většina států byla pro zavedení celého toho balíčku Fit for 55, některé státy byly dokonce ještě přísnější. A znovu říkám, že následné předsednictví mělo ještě větší ambice. Zároveň platí, že první kroky – ty ambiciózní plány – byly obsažené už v Green Dealu. S dalšími opatřeními jsme s ohledem na většinový názor reálně neměli sílu pohnout, Green Deal mohla Česká republika vetovat.

V lednu bude kongres ODS. Čeká se, jestli proti vám na předsedu bude kandidovat jihočeský hejtman Martin Kuba. Uměl byste si představit, že spolu vytvoříte předsednický tandem?
Záleží na něm, jak se rozhodne a jestli do toho půjde. Martin Kuba je člověk, který dosáhl jasných výsledků. Jeho politika je praktická a myslím si, že ODS se musí vyznačovat tím, že je schopná řešit praktické úkoly z každodenního života lidí. Řečeno úplně jasně, že se bude prostě dobře rozvíjet dopravní infrastruktura, že se lidé snáz dostanou do práce a nebudou narážet na takové zácpy. S tím se nám za čtyři roky podařilo pohnout a v každé oblasti bych mohl zmínit jednu takovou věc.

V rozpočtu pro příští rok chybí přes 37 miliard korun pro Státní fond dopravní infrastruktury. Jak se to stalo?
Je to zejména dáno tím, že je tolik připravených staveb. Ten rozpočet vyjadřoval, co by bylo možné rozběhnout. Já jsem také říkal, že i pro to další období, kdy se ten rozpočet bude schvalovat v Poslanecké sněmovně, a to i v návaznosti na vývoj letošního hospodaření a na zpřesnění výhledu pro příští rok, je to další úkol. Také je pravda, že pro období let 2027 a 2028 bude určitě potřeba zajistit víc peněz díky růstu ekonomiky. Nebo sáhnout k prioritizaci staveb, které jsou před námi, protože výhled na příští tři roky opravdu ukazuje na další strmý nárůst investičních potřeb v návaznosti na to, že staveb se teď podařilo připravit mnohem víc. My historicky čelili tomu, že byly peníze, ale nebyly připravené projekty. Teď těch projektů je více a opravdu záleží na tom, jaké priority budoucí vláda bude mít.

Kolik připravených kilometrů dálnic jste přebíral od svého předchůdce a kolik předáváte svému nástupci?
Rozpracovaných bylo zhruba 130 km, a pokud se rozběhnou další stavby v letošním roce, tak předáme 170 km rozestavěných dálnic. Zároveň jsme dokončili přes 200 km dálničních staveb a v příštím volebním období bude možné reálně dokončit 250 km nových dálničních úseků.

Jsou v příštím roce ohroženy některé stavby, protože na ně nejsou peníze v rozpočtu?
Prostředky Česká republika musí zajistit. Má k tomu připravené podmínky. Všechny běžící stavby musejí běžet a poběží. Co se týče těch nových, bude záležet na tom, jaké budou priority vlády.

Ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl tvrdí, že se například zkomplikuje výkup pozemků pro Pražský okruh a středočeskou D3.
Ne, to neříká. V letošním roce jsou finanční prostředky nachystané a výkupy běží. Pokud bychom vládli my, tak pro tyto stěžejní projekty bychom zachovali maximální možný objem peněz, aby se je podařilo co nejrychleji dokončit.

Takže je pravda, že pokud si s tím vláda neporadí a peníze nenajde, stavby to zkomplikuje?
To by ale byla hypotéza, která by platila v každém případě pro každou vládu. My do letošního roku vstupovali s rozpočtem SFDI ve výši 160 miliard korun a v průběhu roku se nám ho podařilo navýšit na 170 miliard. To jenom ilustruje, že lze k rozpočtu SFDI přistupovat tak, že ho v průběhu roku navýšíte.

Pošlete rozpočet nakonec nové Sněmovně?
Vrátíme se k tomu v okamžiku, kdy se ustaví nová Sněmovna. Rétorika ANO se zásadně změnila. Říkali, že mají vlastní rozpočet, dávali najevo, že s naším zásadně nesouhlasí. Teď jsem zaznamenal, že by ho schválili v prvním čtení. To mění podmínky a podle mě má smysl ho tam poslat.

(Autor: Dominika Hejl Hromková)

Rozhovor čtěte na iDNES.cz.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu