19. září 2022

Tramvaj jako příležitost a výzva. Aneb jak se dostat na zastávku?

(SPOLU pro Slivenec) S výstavbou tramvajové trati se do našich končin dostává zajímavý způsob dopravy se značným rozvojovým potenciálem. Projekt sám o sobě však nepřináší jen pozitiva, ale také úskalí a výzvy. Například poloha zastávek, zejména pak té konečné klade velké požadavky na její dopravní napojení, protože každý, kdo se podívá do mapy zjistí, že i když zastávka nese optimisticky znějící název „Slivenec“, tak do samotného Slivence to bude ještě poměrně daleko.

Pokud se podíváme na mapu městské části, pak zjistíme, že hlavní překážkou při cestě za novým typem MHD bude čtyřproudová a velmi rušná ulice K Barrandovu a neprůchodné obdělávané polnosti. Poloha trati je totiž z logických důvodů mimo současnou zástavbu. To však nemění nic na tom, že pro její efektivní využití bude životně důležité právě kvalitní dopravní napojení. A pokud mluvíme o dopravě, tak zde nemáme na mysli jen automobilovou dopravu, na kterou se myslí dostatečně i dnes (avizované parkoviště P+R). Myslíme také dopravu pěší a cyklistickou. Pro ně platí, že jsou efektivní, pokud existují jednoduché a bezpečné trasy, které zajišťují jejich snadné fungování. Samotný Slivenec je pro oba tyto alternativní způsoby dopravy dostatečně přívětivý. Pokud je ale třeba vyrazit někam mimo, například na novou zastávku tramvaje, pak zjistíme, že často musíme jet zdlouhavou objízdnou trasou kolem velkého pole nebo po krajnici frekventované silnice. Důležité bude tedy dobudovat síť jednoduchých cest a chodníků.

Nabízí se rozvětvené propojení za podchodem u budoucí zastávky Slivenec, které by napojilo náves, důležitou ulici Za Farou (směrem na lokalitu Habeš) nebo oblast za fotbalovým hřištěm, dále pak k ulici K Austisu, kde se nachází rozsáhlá rozvojová oblast, cyklostezka ve směru na Řeporyje a přechod pro chodce do Slivence, do Holyně podél památné lípy do ulice Kopanská a podél ulice K Barrandovu k budoucímu Kauflandu a přechodu do Slivence. Poměrně jednoduchá síť propojení by zajistila, že by nová tramvajová trať doslova přirostla k naší zástavbě. Když k tomu přidáme ještě výhodné geografické rozpoložení pro cyklodopravu, pak tu máme moderní a jednoduché řešení nízkoemisní dopravy v podstatě pro celou obec. Pro její rozvoj bude také nutné vybudovat kapacitní a zabezpečená místa pro uzamčení jízdních kol u tramvajových zastávek. S přivedením systému sdílených kol prostřednictvím některého z poskytovatelů bychom získali velice zajímavý model dopravy, který by naší městkou část jistě obohatil.

Marek Mihulka

člen ODS
kandidát do ZMČ Praha - Slivenec