Zeptejte se na radnici: Jak má otevřeno v létě bazén, stačí kapacita školky a jak to vypadá s parkovacím domem?

(Radotínské noviny) V rubrice Zeptejte se na radnici odpovídají radní na dotazy čtenářů Radotínských novin. Otázky je možné zasílat e-mailem na adresu noviny@praha16.eu. Tentokrát odpovídá místostarosta Miroslav Knotek.
Jaká je kapacita radotínské základní školy a školky? Bude v příštích letech stačit?
V letošním roce evidujeme pokles počtu zapsaných dětí do Mateřské školy Praha-Radotín. Zatímco v minulých letech se počty dětí ve třídách standardně pohybovaly mezi 25 až 30, v současnosti činí průměrný počet pouze 18 dětí na třídu. Mateřská škola tak disponuje výraznou kapacitní rezervou a je dobře připravená na případný budoucí nárůst počtu dětí v Radotíně.
Základní škola v rámci letošního zápisu přijala 96 žáků do čtyř prvních tříd, tedy zhruba 24 dětí na třídu. Celkový počet žáků školy aktuálně dosahuje 880, přičemž kapacita školy je stanovena na 1 020 žáků. I zde je zřejmá dostatečná rezerva pro případný růst počtu žáků v budoucích letech.
Obecně sledujeme dlouhodobý trend poklesu počtu nově narozených dětí, což se promítá i do nižšího počtu dětí vstupujících do školských zařízení. Při zohlednění nám známé nové bytové výstavby v Radotíně je zřejmé, že kapacity mateřské v Radotíně školy jsou v současné době dostatečné a odpovídají aktuálním i předpokládaným potřebám městské části.
Tato zjištění vycházejí nejen z aktuálních statistik, ale i z demografické studie z roku 2017, kterou jsme nechali zpracovat pro účely plánování rozvoje školství v Radotíně. Podle této studie měl Radotín v roce 2025 dosáhnout počtu asi 9 300 obyvatel. Reálný stav k letošnímu roku je přibližně 8 800 obyvatel, tedy mírně pod původní prognózou, což jen potvrzuje dostatečnost kapacit našich školských zařízení.
Ve střednědobém horizontu však počítáme s možným dalším růstem počtu obyvatel a s tím souvisejícími nároky na školská zařízení. Proto již nyní pracujeme na návrhu řešení případného rozšíření kapacity Základní školy Praha-Radotín. Tento návrh aktivně komunikujeme s Magistrátem hlavního města Prahy a připravujeme ověřovací a následně prováděcí studii. Je však třeba dodat, že v současnosti není tato investice absolutní prioritou v rámci plánované výstavby občanské vybavenosti v Radotíně.
Bude v létě otevřený krytý bazén?
V poslední době jsme obdrželi řadu dotazů a připomínek týkajících se změny otevírací doby bazénu v Radotíně. Rádi bychom touto cestou poskytli podrobnější vysvětlení důvodů, které k této dočasné úpravě vedly.
Bazén a přírodní koupaliště – biotop – byly původně zkolaudovány za podmínky, že nemohou být provozovány současně z důvodu nedostatečné kapacity parkovacích míst. Chybělo přibližně osm stání, která byla nutná k plnému provozu obou zařízení najednou.
V minulých letech byl bazén v provozu i v letních měsících, avšak pouze v době, kdy biotop nebyl plně vytížen, nebo po 18. hodině, kdy provozní doba biotopu pomalu končila. Tím jsme se snažili vyjít vstříc návštěvníkům a zároveň dodržet kolaudační podmínky.
Nedávno jsme v ulici Ke Zděři, v blízkosti železničního valu, vybudovali přes 40 nových parkovacích míst. Tím jsme výrazně posílili parkovací kapacitu v této lokalitě. Vycházeli jsme z předpokladu, že tato úprava situaci řeší. V rámci úředního schvalování však nebyl proces plně dokončen, na což nás upozornil všímavý občan z okolí formou dotazu dle zákona o svobodném přístupu k informacím.
Z tohoto důvodu došlo k dočasné úpravě otevíracích hodin bazénu. Tato změna však ve skutečnosti neměla vliv na dopravní situaci v okolí – počet parkujících vozidel zůstal nezměněný.
V současné době je již vše řádně vyřešeno a administrativně dokončeno. Díky tomu se může bazén vrátit ke své původní otevírací době, která odpovídá zájmu veřejnosti i běžnému letnímu provozu.
Děkujeme všem návštěvníkům za pochopení a trpělivost a zároveň si vážíme zájmu o chod a fungování našich sportovních zařízení.
Několikrát jsme se mohli v Radotínských novinách dočíst o úpravách a zklidnění ulice Prvomájová. Uvádíte, jak se na přípravě projektu podílejí místní obyvatelé, jak dlouhodobě upozorňují na potřebu zklidnění, zvýšení bezpečnosti atd. To je ta Prvomájová na tom tak špatně? A jak pokračuje příprava výstavby parkovacího domu u nádraží?
Děkujeme za Váš podnět a zájem o rozvoj Radotína. Vážíme si toho, že sledujete plánování veřejného prostoru, včetně projektu úprav ulice Prvomájová a výstavby parkovacího domu.
K Vaší otázce – Prvomájová není „v havarijním stavu“, nicméně dlouhodobě v ní dochází k dopravnímu přetížení a z hlediska bezpečnosti i komfortu místních obyvatel je namístě usilovat o její zklidnění. Tento záměr byl opakovaně potvrzen nejen naším dlouhodobým pozorováním, ale také podněty od samotných obyvatel této lokality. Právě proto se na přípravě projektu aktivně podílejí i místní. Zároveň v rámci rekonstrukce dojde k instalaci nového rozvodu plynového potrubí, což je koordinovaná investice společnosti Pražská plynárenská distribuce.
Co se týká projektu parkovacího domu u vlakového nádraží, plně s Vámi souhlasíme. Logicky i prakticky by měl velmi pozitivní dopad nejen pro Radotín, ale také pro širší okolí, které každodenně dojíždí do Prahy. Tento záměr jsme dlouhodobě podporovali, zpracovali jsme projektovou dokumentaci a městská část již má delší dobu k dispozici stavební povolení.
Během příprav této stavby však došlo ke změně postoje ze strany vedení hlavního města Prahy. Nová dopravní politika, prosazovaná náměstkem primátora panem Hřibem, stanoví, že parkovací domy lze realizovat pouze v kombinaci s parkovacími zónami v jejich okolí. Vzhledem k tomu, že zavedení zón placeného stání není v Radotíně aktuálně žádoucí, došlo k pozastavení podpory ze strany hlavního města.
Současně je třeba dodat, že výstavba parkovacího domu je investicí ve výši přibližně 150 milionů korun, což je pro městskou část velmi náročný finanční závazek. Parkovací domy tohoto rozsahu, které mají řešit především dopravní zátěž způsobenou dojížděním ze Středočeského kraje, spadají svým charakterem do investiční gesce hlavního města.
I my jsme se – stejně jako Vy – řídili selským rozumem, když jsme navrhli umístění parkovacího domu do této přirozené lokality v blízkosti železniční stanice. Bohužel aktuální postoj hlavního města je v rozporu v rozporu, který byl platný v době, kdy jsme s projektem začínali.
Nadále ale věříme, že se k tématu vrátíme v momentě, kdy se změní postoje na úrovni Prahy, a podaří se najít funkční kompromis mezi strategií hlavního města a reálnými potřebami městských částí, jako je Radotín.
místostarosta městské části Praha 16
člen Oblastní rady ODS Praha 5