9. května 2024

Zavádět modré zóny, nebo ne? Hlasovat bude možné během eurovoleb

(Radotínské noviny) Z parkovací ankety vyplynulo, že se Radotín dělí na dvě skupiny řidičů – jedni jsou pro zavedení zón placeného stání, druhá podobně velká část je odmítá. Proto se radnice zeptá obyvatel ještě jednou. Během voleb do Evropského parlamentu, které se konají 7. a 8. června, se před volebními místnostmi objeví krabice, do nichž bude možné vhodit svůj hlas pro zpoplatněné zóny nebo proti nim.

Jelikož se velká parkovací anketa, která probíhala v březnu a dubnu, radotínských obyvatel zeptala, ve které ulici bydlí, je z výsledků patrné, kde je o zavedení zón největší zájem. Ochotni platit za vymezenou zónu jsou především obyvatelé panelových domů na „novém“ sídlišti, ale také lidé žijící v bytech v okolí zdravotnického střediska neboli na „starém“ sídlišti.

Ještě jednou děkuji všem účastníkům ankety za jejich odpovědi. Pomohou nám s hledáním řešení v nelehké situaci, která parkování aut provází. Z diskuze s kolegy z jiných radnic přitom vím, že jinde jsou na tom s parkováním mnohem hůře než u nás v Radotíně. Přesto vás chci požádat, ať se zapojíte ještě jednou do ankety zaměřené na zřízení placených zón,“ žádá starosta Karel Hanzlík.

Městské části nemohou vytvářet své vlastní parkovací systémy, stejně jako v souladu se statutem hlavního města nemohou navrhovat místní vyhlášky. Zóny placeného stání (ZPS) fungují v Praze od roku 1996. Modré zóny jsou určené především rezidentům, kteří v dané oblasti bydlí. Za své auto ročně hradí poplatek 1200 korun (senioři 360 Kč). Pokud vlastní i další automobil, pak za něj ročně zaplatí sedm tisíc. Stejnou částku, 7000 Kč, platí za možnost parkování v modré zóně podnikatelé. Za své třetí vozidlo už soukromým osobám systém účtuje 36 tisíc, totožnou sumu platí podnikatelé za druhé zaregistrované auto. Návštěvníci mohou v současné podobě modrých zón parkovat a zaplatit za jejich krátkodobé využití s pomocí aplikace v mobilním telefonu, v návštěvnických zónách (oranžové) se platí také u parkovacích automatů. Kontrolu zaplacení za parkování provádějí speciální vozidla, která načítají v ulicích registrační značky vozidel a porovnávají je s databází aut se zaplaceným poplatkem.

Mgr. Karel Hanzlík

starosta MČ Praha 16
předseda ODS Praha 5

Štítky:
komentář