15. října 2014

Události, komentáře

Hostem komentovaných událostí ČT24 byl předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.

Celý rozhovor s předsedou poslaneckého klubu ODS Zbyňkem Stanjurou můžete zhlédnout na ČT24.

 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


ODS a TOP 09 kritizují ministra Prachaře, nejen za zpoždění výběru nového provozovatele mýtného systému, také za chaos, který podle nich vládne na Ředitelství silnic a dálnic, ale i třeba za probíhající dálniční opravy. Právě taková kritika dnes zněla v Poslanecké sněmovně. 

Martin TYBUREC, redaktor:


Úplně zastavit provoz na D1, přemalovat značení a co nejrychleji pustit auta na čtyři zmodernizované kilometry. Úkol pro dělníky pracující na úseku mezi Šternovem a Psáři. 



Tomáš JUNA, ředitel pražského závodu, Eurovia CS:

To se bude přemalovávat tady okolo štěrbinovýho žlabu. 



Martin TYBUREC, redaktor:


Provoz ve směru na Prahu zastavuje policie asi čtyři kilometry před místem, kde se nové značení dělá. 



Ivan ČÁSENSKÝ, technický dozor, Ředitelství silnic a dálnic:


Ano, děkuju, uzavřená dálnice. Děkujeme. 


Martin TYBUREC, redaktor:


Během 20 minut se tvoří asi dvoukilometrová kolona. 

 



Ivan ČÁSENSKÝ, technický dozor, Ředitelství silnic a dálnic:


Zvolili jsme to v denních hodinách, protože v noci bysme oslňovali řidiče v protisměru, kdybysme to stanoviště měli nasvětlit. 

 


osoba: 


Dobrý den, tak volám, že to, že se to může pustit. 

 



Martin TYBUREC, redaktor:


Hotovo je ještě před půl jednou. Auto dálniční policie pak přivádí celou kolonu po nově otevřeném úseku. Tímto manévrem končí modernizace první poloviny úseku. Tu druhou by chtělo ŘSD zprovoznit za 11 dní. Martin Tyburec, Česká televize. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


A ve studiu už sedí Zbyněk Stanjura, předseda poslaneckého klubu ODS. Dobrý večer. 

 

 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Dobrý večer. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Proti němu sedí František Laudát, místopředseda poslaneckého klubu TOP 09. Dobrý večer. 

 



František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


Dobrý večer. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


A ve spojení je s námi také ministr dopravy Antonín Prachař. Dobrý večer i vám, pane ministře. 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Dobrý večer z budovy ministerstva dopravy. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Dobrý večer. Pánové, vy jste dnes, a teď mluvím k vám, pánové ve studiu, vy jste dnes jaksi nešetřili ministra dopravy. Říkali jste, že tam panuje pod panem ministrem chaos. Začnu u vás, pane Stanjuro. Mě zaujala vaše slova, kde jste řekl, že jste usoudil, že klíčovou osobou, která rozhoduje a zodpovídá za vše na resortu, je šéf legislativy. Na to jste přišel jak? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Já jsem citoval pana ministra a parafrázoval jeho slova, když vysvětloval některé problémy, tak říkal, že za to vlastně může bývalý šéf legislativy, kterého pan ministr vyměnil. A bylo to ironické hlášení. Pokud jste to pochopil vážně, tak to se omlouvám, ale byla to skutečně... 

 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Ironie nikdy nefunguje v mém případě, zase se to ukazuje. 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Byla to reakce na vysvětlení některých sporných případů, kterou použil pan ministr. A já jsem naopak říkal, že si myslím, že tou klíčovou osobou je ministr, který nese plnou zodpovědnost za celý resort. A nemůže to podle mého názoru přehodit na kteréhokoliv z podřízených. Tak... 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


A nese tu odpovědnost jakým způsobem, respektive jaksi koná tu svoji funkci jak podle vás? 

Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Tak pokud tam to bylo vysvětlení, to byla ta kauza modrých majáčků, jestli se nepletu. A já si myslím, že pokud ministr přijde s nějakým materiálem obhajovat buď do hospodářského výboru nebo na vládu, tak prostě je jeho úkolem ten materiál obhájit. A pokud ten materiál neuspěje, tak je to především neúspěch ministra, může ho potom opravit nebo se v debatách pokračuje. To je, to je normální proces. Ale nemyslím si, že by se mělo říkat, že viníkem je některý z podřízených, z podřízených úředníků. Takže to nebylo to nejdůležitější. To skutečně nebyl výrok, který bych si myslel, že je pravda. To nebyla kritika na pana ministra. To jsem opravdu vycházel z jeho vyjádření a pokusil jsem se říct, že si myslím, že to je naopak. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


František Laudát, vy jste také mluvil poměrně dost dlouhou, pokud jsem to měřil, asi hodinu. 

 



František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


Hodinu. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Hodinu jste mluvil, ano, vy jste si to stopoval evidentně. Mluvil jste o spoustě různých problémů. Mě zaujal právě ten chaos na tom ministerstvu, respektive vy jste mluvil o ŘSD. V čem je ten největší problém podle vás a proč zrovna ŘSD? 

 


František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


Já bych vás poprosil, všimnul jsem si v těch předchozích zprávách, že jste hlásili údajný chaos. Myslím, já doufám, že jsem tam jasně dokládal informacemi zevnitř té organizace, dokonce písemnými... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Dovolte nám zůstat stále u označení údajný chaos, budeme vás citovat. 

 


František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


Přímo písemnými záznamy z jednání odborářů, že skutečně ten chaos tam je. Ty znaky, které nebo ty signály, které jsou jasně už známé i na veřejnosti, krach výběrového řízení, od nového roku čtvrtý generální ředitel, na některých postech už je třetí vlna zaměstnanců. Od nového roku prosím. Naprosto rozpad té základní struktury. Takže já si myslím, že to jsou dostatečné důkazy. A ostatně už v minulých dnech o tom mluvil i pan premiér Sobotka. Ta situace je skutečně neudržitelná a nemá obdoby, a hrozí tam stávka. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:

 

Ano, dáme prostor právě ministru dopravy. Pane ministře, když se tady bavíme o ŘSD a odborářích, tak mě zaujala zpráva, že která doslova říká, odborářům na ŘSD začíná docházet trpělivost neustálými personálními změnami, a ministra dopravy vyzvali, aby, a to stále cituji, přestal diletantsky zasahovat do chodu ŘSD. Jinak, to se píše v té zprávě, zvažují stávku. To úplně nevypadá, že máte ten resort pevně v ruce. 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

 

Ministr dopravy má zodpovědnost za řízené organizace a Ředitelství silnic a dálnic je jedna z podřízených organizací v resortu ministerstva dopravy. To znamená, ministr dopravy se musí ptát, jak funguje tato organizace. A změna organizačního uspořádání byla řádně projednaná se všemi zástupci odborových sdružení na Ředitelství silnic a dálnic. A já úplně nerozumím tomu, proč by dneska měli psát dopisy a vyhrožovat se stávkou. Já jsem se dneska spojil s panem předsedou odborového sdružení panem Skoupilem, dohodl jsem si s ním schůzku na příští týden ve čtvrtek, abychom si celou situaci probrali. Co se týká ředitelů ŘSD, tak já bych chtěl uvést vše na pravou míru. Já jsem jednoho zdědil, pana Kočicu, pana Mayera jsem pověřil řízením do doby, než vyberu generálního ředitele, toho jsem vybral, pana Kubiše. Po čtyřech měsících rezignoval. Takže to byl jediný generální ředitel, kterého jsem jmenoval já. A do doby výběru nového generálního ředitele nebo respektive jeho jmenováním jsem pověřil druhou statutární zástupkyni řízením ŘSD paní magistru Soňu Křítkovou. Takže za mé éry to byl jeden jediný generální ředitel. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pane ministře, řekněte mi, kdy tedy dokončíte ten výběr generálního ředitele ŘSD, kdy konečně bude tam jaksi stálý pevný generální ředitel? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Já jsem dostal nabídky v otevřeném výběrovém řízení, bylo jich 28. Samozřejmě jsem prohlásil, že někteří z těch uchazečů by možná měli sedět spíš v kriminále, některé řeší policie v souvislosti s trestným oznámením. A v podstatě tak jak jsem deklaroval dříve. Já jsem nenašel v těch nabídkách osobu, která by dlouhodobě, a znova podotýkám dlouhodobě, byla schopná Ředitelství silnic a dálnic takovou prestižní organizaci řídit a rozvíjet. Asanovat to, co jsem zdědil po pravicových vládách. Takže já teď vedu další rozhovory, už to nebude pravděpodobně otevřené výběrové řízení, protože se můžou přihlásit ti samí, kteří už se přihlásili. Vedeme diskuse a jakmile nabydu přesvědčení, že jsem takového člověka našel, tak ho neprodleně budu jmenovat. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pane Stanjuro, slyšeli jsme slova, dlouhodobě jsem nenašel nikoho, kdo by to mohl řídit. Věříte to panu ministrovi, opravdu není na trhu nikdo, kdo by to mohl řídit? 

 


Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Já si myslím, že určitě existují lidé, kteří mohou řídit Ředitelství silnic a dálnic. A pro mne bylo překvapivé v okamžiku, kdy pan ministr nevybral nikoho, na to má plné právo, že v tom okamžiku třeba nedal plný mandát pověřené ředitelce, že to je docela logické. Myslím, že ta funkce pověřeného ředitele či ředitelky je nevýhodná pro každého, který v tom je, protože ti jeho partneři ho berou, jakože to je dočasná záležitost. Já myslím, že není ani důležité, jestli metoda je otevřené výběrové personální řízení nebo přímé jmenování. To si myslím, že to má ministr právo rozhodnout. Důležitý je ten výsledek. A problém je, že dneska nevíme, kdy přijde nový generální ředitel. A já jsem přesvědčen, že takoví lidi určitě v České republice existují, není možné, že by zatím nikdo... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:

 

A čím to je, že pan ministr nemůže nikoho takového najít? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


To já nevím, to je otázka na pana ministra. Já ani nevím, kdo se hlásil a jaké byly životopisy těch lidí a podobně a samozřejmě že to nemohu vědět. Tam jde spíš ... On já vidím problém, kdy pan ministr nebo respektive ŘSD ustavilo výběrovou komisi, a to nebylo doporučení výběrové komise, pokud jsem dobře pochopil. To znamená, paralelně rozhodoval pan ministr a paralelně ta výběrová komise. A pokud tam skutečně nebyl žádný vhodný kandidát, a je to možné, to já skutečně nejsem schopen posoudit, protože jsem ty materiály neměl k dispozici, tak mě překvapilo, a to jsem to říkal vlastně ten den, kdy to bylo oznámeno, že myslím, že standardní postup v tom případě byl dát plný mandát stávající ředitelce. A pak klidně může dál hledat a v okamžiku, kdy by si myslel, že má toho pravého či pravou, tak v tom okamžiku ji jmenovat. A ta slova těch odborářů, my jsme dostali všichni do mailu, a to není určitě, já jsem to dneska říkal, to není věc, kterou by iniciovala opozice, která by nějaký způsob ingerovala. A tam jsou daleko silnější výrazy v tom dopise, nejenom ty, které jste říkal. To znamená, jsou z toho nervozní i ti řadoví zaměstnanci ŘSD, kteří neříkají, koho má ministr jmenovat, to je důležité, ale říkají, že chtějí někoho, kdo bude mít plný mandát. A já myslím, že pro ŘSD a i pro celý resort dopravy by bylo dobře, kdyby to bylo co nejdřív. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Vaše reakce, pane ministře. 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Pan Stanjura říká, že jsem měl dát plný mandát pověřené ředitelce. V podstatě plný mandát znamená, že bych ji jmenoval, a to byl za mé éry druhý generální ředitel. A jak my sami naznačili, pokud bych vybral nějakou osobu, která by byla více schopná, tak by to byl další třetí generální ředitel. A já si myslím, že statutární zástupce, druhý statutární zástupce poté, co pan Kubiš rezignoval, ředitelka správního úseku paní magistra Křítková je logicky pověřená do doby řízení, než bude vybrán nový generální ředitel. Já skutečně neotálím s takovým výběrem. Ale najít takového člověka, který by měl odborné znalosti, měl dlouhodobou perspektivu, znal ekonomiku, ono to v této zemi není jednoduché, kdo by chtěl sloužit státu poté, v jakém stavu jsme Ředitelství silnic a dálnic převzali. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pane Laudáte, vy jste zmiňoval také ještě jednu věc kromě ŘSD a mnoha dalších věcí v tom hodinovém projevu. Určitou šedou zónu, která se tady otevírá. Co jste tím myslel? 

 



František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


Jednak jsou velké dohady o tom, proč pan ministr nosí na vládu například někdy v březnu již vlastně výběrová řízení bez uveřejnění, což je na přímé zadání, a najednou tam... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Koho? 

 



František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


...vysledujete firmu. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pardon, koho? 

František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


Já nechci jmenovat. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Ale tak když tady o tom tady hovoříte. 

 



František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


To si najděte na veřejných zdrojích. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já se ptám vás, vy jste to tady zmínil. 

 



František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


Firmu, která prostě má jaksi nějaký vztah k tunelování dopravního podniku předraženým jízdenkám. Navíc pan ministr tam například dneska vystupoval a hodně citoval éru Řebíčka, jak je možné, že donedávna v tom týmu lidí, které přivedl a z nichž tam přežili poslední dva, buď byli vyhozeni tamti, nebo odešli, utekli sami hrůzou z toho, co se tam děje, tak pochází právě z té éry z ministrování pana Řebíčka. Ti lidé fungovali v resortu dopravy. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pardon. Vy říkáte jinými slovy, že se vrací lidé, jak vy říkáte, z éry ministra Řebíčka se vrací zpátky přes zakázky na ministerstvo? 

 


František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


Poslední informace mám, že už tam zase nejsou. A co se týká té šedé zóny nebo toho prostředí, začaly tam fungovat fiktivní firmy, veřejnost se dozvěděla o takzvaných vinařských firmách založených najednou. A i když ŘSD má vysoutěžené nějaké údržbové práce, tak proč najednou tam někdo přidává další firmy zvenku na přímé oslovení, které vzniknou... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já dám prostor panu ministrovi. Vy jste se tam, diváci to bohužel nemohli vidět, ale vy jste tam smál, tak mi řekněte, proč se smějete, pane ministře? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Ono to, co říká pan Laudát, je docela úsměvné po šedých zónách, které jsem tam zdědil. Já jsem opravdu dneska v Poslanecké sněmovně udělal takovou krátkou rekapitulaci pro nové poslance a pro ty, kteří tam byli už dříve, aby si osvěžili paměť a trošku si sáhli do svědomí v rámci své hroší kůže. A co se týká jakýkoliv zakázek, tak za éry od roku 2011 do roku 2013 bylo vypsáno 11 veřejných zakázek, z toho dvě byly zrušeny. Za éry osm měsíců mého ministrování bylo vypsáno 10 veřejných zakázek. Všechny probíhají, některé byly ukončeny, plus další tři chceme vypsat. Co se týká firem takzvaných vinařských, tak ta jedna konkrétní firma pracovala pro ŘSD od roku 1998, nebyly žádné reklamace, mám i fotodokumentaci. A jestli si někdo změní název, že se mu líbí zrovna to či ono, tak to není samozřejmě důvodem pro jakékoliv vyloučení. Musíme postupovat podle zákona. A co se týká vůbec celého systému veřejných zakázek, my jsme naprosto transparentně řekli, že budeme všechno zveřejňovat na profilu zadavatele. Děláme inventury a jenom dědictví, které tam je po bývalých pravicových vládách v rámci rozpočtové kázně, dneska dosahuje částky sedm miliard. To jsou stavby, které byly zastavené, nebyly dokončené, a z toho hrozí uplatnění sankce od Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, v případně finančního úřadu dneska v hodnotě sedmi miliard. Co mně chce vyčítat pan, pan Laudát. On nevěděl o tom, že jeho člen strany ministr financí Kalousek, který posílal finanční prostředky do Státního fondu dopravní infrastruktury, jak se s nimi zachází? To je opravdu spíš úsměvné. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já jenom velmi stručnou reakci, protože jste zamířil na pana Laudáta. Prosím jenom velmi stručně. 

 



František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:


To, co říká pan Prachař, tak shodou okolností řadu těch auditů z pozice výkonného výboru jsem zadával nebo jsem si prosadil já, takže pan ministr, skutečně on není schopen řídit tento resort, a proto se vrací s oblibou nebo mu někdo píše z asistentů projevy směrem do minulosti. Nicméně i sami odboráři a další odborníci pracovníci říkají, že za těch několik měsíců, pane ministře, jste nikdo před vámi do tak katastrofální situace tento resort nepřivedl. Takže prosím, starejte se zejména o budoucnost a samozřejmě když najdete něco v minulosti, máte plné právo využít orgány. Ale já jsem konkrétně vystupoval k věcem, které se týkají vás. Vy jste téměř na nic neodpověděl, včetně podivných dodatků při rekonstrukcích dálnice D1. Všude je vaše zodpovědnost. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já se omlouvám, já musím dát prostor, ano, já dám ještě prostor Zbyňku Stanjurovi, protože ta minulost byla jasně směrovaná směrem k vám. Pravicové vlády, odpovědnost, koneckonců zazněl tady i pan Řebíček. Vy máte čisté svědomí a myslíte si, že se nemůže stát to, že prostě pan ministr zdědil něco, co musí teď řešit? 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Určitě zdědil něco, co musí vyřešit, jako jsem to zdědil já. To si ani nemyslím. A já když jsem vystupoval celou tu dobu, kdy je pan ministr ve funkci, tak jsem mnohé kroky podpořil jsem nové cíle a někdy jsem kritizoval metody, které volí nebo cesty řešení, které volí. Takže říct, že převzal ideální resort, a ten se pokazil, to prostě není pravda a nic takového jsem neřekl, ani si to nemyslím. A takto prostě je a bude. I příští ministr zdědí problémy, které prostě nebudou vyřešeny, protože doprava je běh na dlouhou trať. A já říkám, že doprava není typicky politický resort, jako daně, sociální systém, zdravotní systém. Když si dneska vymyslíme a shodneme se, že postavíme novou komunikaci, tak je to, než to bude, tak je možná tři funkční období Poslanecké sněmovny, 12 let, a těžko říct, kolik vlád, minimálně tři vlády, minimálně tři ministři. Takže takhle ta kritika nestojí. Takhle to by nebylo ani férové říkat, že žádný problém nebyl. Mnohé ty problémy jsou skutečně z minulosti, které pan ministr řeší. A třeba já o některých konkrétních věcech, protože je řeší pomalu, ne, že je způsobil, to je prostě jiná věc. A my se třeba s panem ministrem neshodujeme na tom, jak rychle otevírat železnici pro konkurenci. To určitě není věc, která je nová, a materiál, který předložil pan ministr do vlády, to vlastně odkládá na mnohých tratích o tři roky. Já si myslím, že je to škoda, protože vlastně každý den jezdím na té trati, kde ta konkurence je Ostrava - Praha. A určitě to cestujícím prospělo, protože jsou kvalitnější služby za lepší ceny a... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Rozumím. Počítáte liknavost, vašim slovům naprosto rozumím. Dobrá. Pánové, já vám děkuji za vaše odpovědi, díky za vaši účast ve studiu. Mějte se hezky, na shledanou. I vám, pane ministře. 

 



František LAUDÁT, místopředseda poslaneckého klubu /TOP 09/:

 
Dobrou noc, na shledanou. 

 



Zbyněk STANJURA, předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Děkuji, na shledanou. 

 

Ing. Zbyněk Stanjura

předseda poslaneckého klubu PČR
předseda regionálního sdružení