22. října 2013

On-line rozhovor pro Moravskoslezský deník

Ostrava – Na dotazy čtenářů na webových stránkách Deníku odpovídal lídr ODS v Moravskoslezském kraji Zbyněk Stanjura.

Čím chcete oslovit mladé voliče? 

Jsem přesvědčen, že pro mladé je nejdůležitější získat práci a vlastní bydlení. Navrhneme ekonomicky motivovat zaměstnavatele, kteří přijmou absolventy, kterým se nepodařilo získat práci do šesti měsíců od ukončení studia. Těm absolventům, kteří se rozhodnou podnikat, odpustíme daň z příjmu, pokud příjem nepřevýší milion korun. Všem mladším třiceti let odpustíme daň z převodu nemovitosti na čtyři procenta, pokud si pořídí byt nebo dům v ceně do tří milionů korun. 

Jak chcete zabránit zneužívání sociálních dávek? 

Klíčovým nástrojem proti zneužívání sociálních dávek je sociální šetření v rodinách. Stát musí vědět, kdo pomoc skutečně potřebuje a kdo pouze systém zneužívá. Pokud se nám ze systému podaří odstranit černé pasažéry, zůstanou vyšší částky pro ty, kteří tuto pomoc opravdu potřebují a zaslouží si je. 

Jste pro veřejnou službu? 

Ano, podporuji znovuzavedení veřejné služby. Budu navrhovat, aby po šesti měsících nezaměstnaní nastoupili na veřejnou službu. Nejedná se pouze vždy o úklidové práce, ale i o práci v sociální oblasti, jako je práce v nemocnicích apod. Výjimkou budou samozřejmě handicapovaní a ti, kteří absolvují rekvalifikační kurzy a připravují se na nové zaměstnání. 

Co konkrétního jste ve vládě pro náš kraj udělal? Jako ministr dopravy jste mohl zařídit, aby z nás už dávno byl pořádný logistický uzel a bylo tady plno pracovních míst, místo toho není nic, ani cesty, ani robota. 

Ministrem dopravy jsem byl sedm měsíců. V té době jsem prosadil znovuzahájení stavby komunikace mezi Opavou a Ostravou včetně obchvatu Ostravy ­Poruby. Jen v tomto roce se prostaví dvě miliardy korun. Celkem jsou to stavby za osm miliard. Dále jsem prosadil spuštění veřejných zakázek pro obchvat Třince. Tyto stavby budou zahájeny v roce 2014 a cena se bude pohybovat opět okolo pěti miliard. Prosadil jsem finanční prostředky na železniční připojení letiště Mošnov, což původně mělo být financováno z krajských peněz. Ušetřených 500 milionů kraj použije na opravy silnic a komunikací II. a III. třídy. Celkem tedy kolem deseti miliard za sedm měsíců. Každý, kdo jezdí mezi Opavou a Ostravou, sám vidí, že na těchto stavbách pracují stovky zaměstnanců. 

Uměl byste si představit projekt dálnice D11, která by vedla z Hradce přes Jeseníky, Šumperk, Bruntál, Opavu až do Ostravy? Byl by takový projekt vůbec ufinancovatelný? 

Preferuji stavbu R35 z Hradce Králové do Olomouce přes Mohelnici, tam by měla vzniknout moderní čtyřproudová komunikace, po které by měly jezdit především kamiony. Při znalosti komplikací při přípravě nových staveb si v současné době neumím představit přípravu dálnice v trase stávající I/11. Věřím, že po zprovoznění R35 se převážná část dopravy přesune na tuto komunikaci, I/11 zůstane ve stávajícím profilu a budou jí dávat přednost ti, kteří preferují jízdu hezkou krajinou. 

Celý rozhovor najdete na www.msdenik.cz. 

Ing. Zbyněk Stanjura

předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
zastupitel statutárního města