6. května 2013

Stihne se nový úsek D3 do prázdnin?

Přiblížil se okamžik, kdy bude dokončen a zprovozněn úsek Tábor – Stoklasná Lhota, dva pruhy rekonstruované části dálnice. Pokud soud předběžným opatřením nezastaví zhotovení rekonstrukce pruhů Stoklasná Lhota – Tábor na základě stížnosti vlastníků motocentra, které přeřazením silnice 1/3 do kategorie "dálnice D3" přijde o přístup, bude pokračovat oprava této části dálnice, která byla původně postavena jako obchvat Tábora počátkem 90. let.

 
Úsek dálnice Tábor – Veselí nad Lužnicí je též dokončován a vede se polemika, zda zhotovitelé dodrží smluvní termín 30. 6. 2013, nebo nikoliv. Sankce za nedodržení termínu je značná, vztahy dodavatelů s investorem nepružné, počasí bylo dlouho nepřející, a tak je termín zprovoznění nejistý. I když z hlediska letní dopravní sezony by byl posun termínu zprovoznění velmi nepříjemný, s tím, že bude letos úsek Tábor – Veselí zprovozněn, se dá počítat stoprocentně. 
 
V průběhu května mají zájemci o výstavbu úseků D3 Veselí – Bošilec (asi 5 km) a úseku Borek – Úsilné (asi 3 km) odevzdat své cenové nabídky za stavby těchto úseků. Jelikož do druhého kola veřejné zakázky postoupilo v obou případech 11 firem, je těžké odhadnout, zda se některá z neúspěšných firem odvolá a oddálí tím začátek prací. 
 
Na úseku Bošilec – Borek (asi 18 km) probíhá výkup pozemků a po jeho dokončení bude ŘSD moci požádat o vydání stavebního povolení. Totéž se odehrává v části D3 tvořící obchvat Č. Budějovic: Úsilné – Č. Budějovice – Třebonín (asi 21 km). Na obě stavby je v právní moci územní rozhodnutí a mají zhotoveny projekty pro stavební řízení i záborové elaboráty, podle nichž se vykupují pozemky. 
 
Úseky Třebonín – Kaplice (asi 14 km) a Kaplice – Dolní Dvořiště (asi 11 km) jsou připravovány jako rychlostní komunikace. Rakouská strana, zejména hornorakouská, stojí o brzké propojení s jejich silnicí S10, která je dovedena až do Freistadtu, a připravují úsek Freistadt – Rainbach. Po jeho dokončení bude k českým hranicím chybět už jen asi 10 km a rakouská strana bude čekat na nás, jak se budeme přibližovat do Dolního Dvořiště. Zájem rakouské strany na brzkém spojení je pochopitelný. Celá řada jejich firem má v jižních Čechách, ale i v celé ČR své filiálky a doprava po dnešních komunikacích je pomalá, ale i nebezpečná. Středočeský kraj je s přípravou a tím i s výstavbou dálnice D3 proti jižním Čechám hodně pozadu. V lednu 2012 byla schválena EIA (hodnocení vlivu na životní prostředí), a tím byla s definitivní platností vybrána stopa D3 ve Středočeském kraji. Od té doby však další příprava mnoho nepostoupila. Soutěží se geologický a archeologický průzkum a také zhotovení dokumentace pro územní rozhodnutí. Snad už budou v nejbližší době soutěže dokončeny. 
 
Na rozdíl od jižních Čech jsou ve Středočeském kraji stále z několika (3­4) obcí slyšet výhrady k trase dálnice D3. Říkají dálnici ano,ale ne u nás. To je však neřešitelné. Každá stopa dálnice, která by vedla jinudy, bude mít shodný osud – vždy se najde někdo, kdo nebude spokojen. Za naše Sdružení pro výstavbu D3, R3 a R4 se snažíme vysvětlovat veřejnosti, starostům i všem ostatním, že je lepší s těmi, co stavbu připravují, jednat o detailech v příslušném kroku postupu přípravy, než tvrdošíjně stavbu odmítat. 
 
Nakonec někdy postavena stejně bude. Jednáním lze dosáhnout na řadu opatření, která působení dálnice v místě sousedům zpříjemní. Co říci závěrem? Lichá je představa, že silniční dopravy bude ubývat. Zatím (a ještě 9 let) máme možnost čerpat prostředky z Evropské unie z programu Doprava. Pokud je v tomto období nevyužijeme, budeme sice dál stavět dálnice a železniční koridory, ale z národních prostředků. A to by nám šlo podstatně pomaleji a prostředky by nám pak chyběly jinde. To si ale fakt nepřeji. 
Mgr. Pavel Eybert

senátor PČR
starosta
místopředseda místního sdružení
člen oblastní rady

Štítky:
doprava Jihočeský