Kroky směrem k bezpečnosti a plynulosti

27. října 2025
Kroky směrem k bezpečnosti a plynulosti

(Noviny Prahy 16) Reakce na téma: Jak hodnotíte nové dopravní úpravy v Radotíně?

Dlouhodobá strategie radnice v oblasti dopravy je stále stejná: Chceme zvyšovat bezpečnost chodců a auta, především v obytných zónách, zpomalovat. Je nám přitom jasné, že dopravní úpravy často vyvolávají vzrušené diskuse. Rostoucí intenzita dopravy je však také odrazem nárůstu počtu obyvatel v dolním Poberouní i okolních obcích a rovněž toho, že díky ekonomickému vývoji jsou auta dostupnější než v minulosti. Aut přibývá a dopravní stavby na to musí reagovat.

Pojďme si načrtnout, jak proces úpravy křižovatek, vozovek a chodníků a chodníků vypadá. Když někde vznikne problém, přijdeme s nápadem, co by se mělo změnit. Cílem je například zpomalit řidiče aut v Prvomájové ulici a dostat z ní tranzitní dopravu. Zároveň v ní navrhneme širší chodníky. Nebo chceme vyřešit problém s auty a autobusy přijíždějícími ulicí Přeštínskou do Výpadové. Kvůli hustému provozu se zde z vedlejší silnice napojují komplikovaně občané přijíždějící z oblastí kolem sokolovny a Lahovské. Hromadná doprava nabírá zpoždění.

Záměry diskutuje vedení radnice na mnoha úrovních. V případě Prvomájové jsme vše ladili téměř dva roky s obyvateli sousedících domů. Svůj hlas má rovněž dopravní komise, která je poradním orgánem rady městské části. V dopravní komisi se scházejí a záměry diskutují zástupci nominovaní všemi politickými stranami z radotínského zastupitelstva. Své zástupce tam má i opozice. Stejná opozice, která často následně vše kritizuje, ale s vlastními návrhy nepřichází. Poradní orgán kolektivně podpoří navrhovaný záměr, případně jej nějak upraví, pozmění. Vyjádřit se může každý. V komisi zasedají i lidé s praxí z různých oborů dopravy.

Následuje složitý proces schvalování úprav křižovatky, chodníků nebo vozovky. V případě hlavních páteřních komunikací má své slovo Technická správa komunikací, která platí úpravy silnic ve správě hlavního města ze svého rozpočtu. Vyjadřuje se také policie, magistrátní odbory, Institut plánování a rozvoje, organizátor hromadné dopravy ROPID a další organizace.

Takovým procesem by neprošlo nic, co by bylo nekoncepční, nefunkční nebo v rozporu se zákony. Týká se to také křižovatky pod Korunou, jejíž úprava se chystala deset let. Její přínos dokazují čísla: ve stejném čase odbaví o 45 procent více aut než původní křížení silnic. Kdybychom novou křižovatku neprosadili, fronty aut by dnes byly mnohem delší. Ani v jejím případě se nejednalo o nějaké spontánní rozhodnutí jednoho člověka. Naopak, nejlepší řešení hledaly desítky lidí, většinou odborníků na dopravní stavby.

Nezbývá než zopakovat, že všechny úpravy mají společný cíl: zvýšit bezpečnost chodců, cyklistů i řidičů v autech. A zároveň udělat dopravu pokud možno plynulou.

Zastupitelé Městské části Praha 16 za Občanskou demokratickou stranu

Štítky: komentář