„Od začátku jsme upozorňovali na rizika příliš ambiciózních regulací.“ S ministrem Martinem Kupkou o EU, dálnicích i vesmíru na Epoch Times

22. října 2025
„Od začátku jsme upozorňovali na rizika příliš ambiciózních regulací.“ S ministrem Martinem Kupkou o EU, dálnicích i vesmíru na Epoch Times

(www.epochtimes.cz) Na veřejnosti vždy vystupuje slušně, bude třetím nejdéle sloužícím ministrem dopravy, a možná i budoucím předsedou ODS, pokud zvažování přetaví do kandidatury a uspěje. S Martinem Kupkou jsme si povídali o úspěších, o tom jak je to s těmi kilometry dálnic a regulacemi EU, a zda se dostaneme do výšin vesmíru.

Být ve funkci ministra celé funkční období vlády není úplně běžné. Co pokládáte za největší úspěch(y) nebo zadostiučinění, když se ohlédnete za těmi skoro 4 roky?

Jsem rád, že resort dopravy mohl v minulých čtyřech letech těžit z jisté stability. I díky tomu se nám podařilo rozhýbat věci, které předtím postupovaly pomalejším tempem. Ať už jde o velké projekty modernizace železnice, výrazný posun v dostavbě dálniční sítě nebo digitalizaci státní správy.

Především ale šlo o celkovou změnu přístupu. Dopravu jsme nevnímali jen jako technickou disciplínu, ale jako zcela klíčovou součást rozvoje a zajištění bezpečnosti českého státu a v neposlední řadě jako službu občanům. To se odrazilo i v rekordních dopravních rozpočtech, které jsme v posledních letech zajistili.

Podařilo se nám propojit strategické vize s konkrétními výsledky práce. Ty ostatně lidé vidí na každém kroku. Za celé období 2022-2025 se česká dálniční síť rozšířila o 214 km, přičemž nemalou část tvoří obchvaty měst a obcí. Zároveň jsme zahájili přes 250 km dálničních staveb, které převezme nastupující vláda.

Posunuli jsme také modernizaci železniční sítě a rozběhli stavbu rychlých spojení. Velkým krokem byla jistě digitalizace prostřednictvím portálu dopravy, zavedení L17 a řidičáku na zkoušku nebo zahájení projektu Česká cesta do vesmíru.

Možná nejvíc si cením toho, že jsme dokázali vést dialog – s odborníky, s kraji, s veřejností – a že jsme rozhodovali s rozvahou dobrého hospodáře, ale zároveň odvážně naplňovali vizi Česka budoucnosti.

… a naopak neúspěch či zklamání?

Budování dopravní infrastruktury a moderního, dobře fungujícího státu je úkol na více volebních období. Z tohoto pohledu vlastně nejde pociťovat něco jako zklamání. Jistě, může mě mrzet, že některé projekty či procesy jsme neposunuli ještě o kus dál – například na změny v oblasti STK/SME, technického stavu vozidel a dodržování předpisů v nákladní dopravě jsme se měli zaměřit dříve –, ale doprava je tak komplexní a komplikovaná, že je potřeba pracovat s velmi dlouhodobou vizí.

Většina věcí je běh na dlouhou trať, a i když máte vůli a zdroje, můžete narazit na omezení v technologiích, legislativě, ochraně životního prostředí nebo třeba na složitost majetkoprávního vypořádání. Ale nastavili jsme směr, který má šanci pokračovat i v dalších volebních obdobích. Pokud se příštím vládám podaří udržet kontinuitu a navázat na naši práci, pak i to, co se zatím nepodařilo, se může poměrně brzy dotáhnout do úspěšného konce.

(Autor: Juraj Skovajsa)

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu