Martin Kupka: Posuneme stavbu okruhu kolem Prahy i dálnici D3

(MF DNES) Jedničkou středočeské kandidátky SPOLU je ministr dopravy Martin Kupka. Část předvolební kampaně SPOLU absolvoval Martin Kupka (ODS) s dalšími kandidáty v sedle bicyklu a na lodi. Jak přiznává, „neudělal“ se ani jednou. I díky tomu, že v Sázavě bylo málo vody, takže loď často drhla o dno a on ji spíše tlačil. „Cestou jsme ale potkali spoustu lidí. Na kolech jsme najezdili přes 350 kilometrů. A další historickým autobusem, se kterým jsme v další fázi kampaně křižovali celý kraj,“ říká Martin Kupka.
V kampani jste projel celý kraj, na jaký největší problém jste narazil a jak ho vyřešit?
Je to hlavně obrovská dopravní zátěž. Ačkoli tu pokračují dopravní stavby v historicky nejvyšší míře, pořád nás čeká dokončení těch klíčových, jako je Pražský okruh nebo středočeská dálnice D3. Hodně jsme se posunuli v řešení dopravního uzlu Mladoboleslavska. Připomenout ale musím i modernizaci železnice. Třeba v úseku mezi pražskými Vysočany a Lysou nad Labem jsme kapacitu ve špičce zdvojnásobili. Modernizujeme trasu ze Smíchova na Černošice, Dobřichovice a Beroun.
Pokračuje modernizace trati mezi Prahou a Kladnem. Nedávno byl otevřen úsek Bubny–Výstaviště, který slouží také Středočechům. V přípravě je zahájení části mezi Kladnem a Ruzyní. Vnímám jako důležité, aby se lidé ze středních Čech dobře dostali do Prahy, ale snáze cestovali i mezi jednotlivými sídly v kraji. Pokud se podaří nastavené tempo staveb udržet, situace se zlepší.
A naopak přednost kraje?
Blízkost metropole. To Středočechům nabízí pracovní, kulturní a sportovní příležitosti. V tom je kraj unikátní, proto má v kombinaci s nabídkou hezkých míst k bydlení největší nárůst počtu obyvatel.
Středočeský kraj upozorňuje na nespravedlivý systém přerozdělování daňových výnosů státem regionům. Lobboval jste jako bývalý náměstek hejtmanky ve vládě pro změnu?
Velmi intenzivně, ale je jasné, odkud vzešla stopka. Z Moravskoslezského a Ústeckého kraje. To jsou regiony, které by na změně nevydělaly. Na druhou stranu, Středočeskému kraji plyne od státu největší podpora mimo rozpočtové určení daní, třeba na údržbu více než 8 600 kilometrů krajských silnic druhé a třetí třídy.
Dokončeny jsou poslední středočeské úseky dálnice D6, pracuje se na poslední části D7 v kraji, hotovo je na D4, vázne ale D3 z Prahy do Českých Budějovic. Jak to s ní aktuálně vypadá?
Nejvýznamnější posun je zahájení ražby průzkumné štoly pro tunel Kamenná vrata nedaleko Jílového u Prahy. Příští rok má začít ražba průzkumné štoly pro tunel Luka. Máme podrobný geotechnický průzkum pro most přes Sázavu. V tomto volebním období jsme intenzivně jednali se samosprávami na finální podobě technického řešení D3. V mnoha místech jsme před podpisem plánovacích smluv, následovat bude výkup pozemků. Ve spolupráci s krajem chystáme stavbu vodovodního přivaděče podél budoucí D3, který propojí vodárenské soustavy Benešovska a Voticka s vodním zdrojem Želivka.
A kdy se Středočeši a Pražané konečně dočkají severního obchvatu metropole?
Staví se už propojka mezi D1 a Běchovicemi, navazuje na to stavba přeložky silnice první třídy z Běchovic do Úval. Zprovozněny budou v roce 2028. Rád bych, aby se celá zbývající část severního okruhu stavěla najednou s ambiciózním termínem dokončení v roce 2032.
Vlnu nevole vzbuzují plány na stavbu vysokorychlostních tratí (VRT), které v budoucnu rozkrájí kraj na několik částí. Co vlastně přinesou Středočechům?
Paradoxně to středním Čechám pomůže. Díky VRT bude na stávající koridory umístěno více regionálních spojů, pro něž tam nyní už nejsou volné kapacity. VRT jsou nejvíce ekologickou dopravou. Odpadá zátěž oxidem uhličitým, tedy další výhoda pro Středočechy. A čím více lidí dostaneme do regionálních vlaků, tím více ulevíme dopravní zátěži, které kraj čelí.
S jakým výsledkem SPOLU byste byl ve volbách spokojený?
Byl bych samozřejmě rád, kdyby koalice SPOLU zvítězila. Tak určitě odpovídá zisku více než 20 procent hlasů. Očekávám, že výsledky mohou být velmi těsné.
Pokud by po volbách byla možnost, chtěl byste pokračovat jako ministr dopravy?
Na té roli nelpím, ale kontinuita má svoje kouzlo. Měl jsem možnost několik volebních období spravovat obec Líbeznice. A vím tedy, že věnovat se konkrétním projektům a dotahovat je do konce má svoji významnou hodnotu.
Jaké projekty tím hlavně myslíte?
Především stavbu vysokorychlostních tratí, dokončení sítě dálnic včetně D3 a také Pražský okruh.
(Autor: Robert Božovský)
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu