Martin Kupka: Otázky Václava Moravce

(ČT 24) Ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka byl hostem nedělního diskusního pořadu Otázky Václava Moravce. Debata se mimo jiné dotkla návrhu rozpočtu na rok 2026. Martin Kupka ve studiu připomněl, že rozpočet zahrnuje výdaje na Dukovany a obranu.
Ministerstvo financí navrhlo vládě rozpočet se schodkem 286 miliard korun. Na letošek je plánovaný deficit 241 miliard korun. Součástí návrhu rozpočtu je návratná půjčka na stavbu jaderných bloků v Dukovanech 18,3 miliardy korun a obranné výdaje nad dvě procenta hrubého domácího produktu 30,7 miliardy korun. Bez těchto mimořádných položek by deficit činil 237 miliard korun. Ministr financí Zbyněk Stanjura v debatě se Schillerovou uvedl, že nynější návrh rozpočtu je pracovní materiál. Za důležitější než případné provizorium pokládá výši deficitu.
Potřeba upravit Green Deal
Podle ministra dopravy Martina Kupky hledá Česko mezi členskými státy Evropské unie partnery pro odklad zavedení povolenek, které má nastat v roce 2027.
Ministr dopravy Martin Kupka souhlasí s tím, že se Green Deal musí upravit. „Tuto regulaci nejenže v této podobě neunese Česko, ale neunese ji konkurenceschopnost Evropské unie jako celku,“ uvedl Kupka. Vláda podle něj dělá v tomto směru kroky k tomu, aby se podařilo omezit byrokracii a vrátit se zpátky ke zdravému rozumu.
Snížení státního dluhu
Martin Kupka uvedl, že plánem pro další snižování deficitů je rozlišení investičního rozpočtu a mandatorních a kvazimandatorních výdajů. „I toto musí být srozumitelná zpráva pro veřejnost, protože to, že rostly v celé ekonomice investice státu, mělo další pozitivní vlivy,“ uvedl Martin Kupka. Důležité podle něho jsou také úspory či omezení byrokracie.
Chybějící peníze pro resort dopravy
Ministr dopravy Kupka zároveň zopakoval, že bez výdajů na Dukovany a obranu se rozpočet dostává na hodnotu 237 miliard korun schodku, „což je o čtyři miliardy méně, než je schodek plánovaný na letošní rok“. Konkrétně jeho resort si oproti letošku má podle návrhu pohoršit o asi 33 miliard. Kupka chce ale ideálně vyjednat o 60 miliard více, než je v návrhu. Ubezpečuje, že není ohroženo dokončení slibované dálniční sítě do konce roku 2033. O problému nyní jedná s ostatními členy vlády.
Se znárodněním ČEZu nesouhlasí ani Martin Kupka. „Nevidím v tom dobrou perspektivu,“ uvedl. Podle něj by dávalo větší smysl, kdyby skupina zisk investovala do nových energetických zdrojů v čele s jadernými bloky, do modulárních reaktorů, akumulace energie a dalších nových energetických prvků.
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu