13. dubna 2024

Nominační projev Martina Kupky před volbou místopředsedů ODS

(www.ods.cz) Nominační projev Martina Kupky před volbou místopředsedů ODS.

Vážený pane předsedo, vážený pane 1. místopředsedo,

na prvním místě velká gratulace k přesvědčivému mandátu a potom poděkování Vám všem, kteří jste mně včera z cest sem do Ostravy posílali esemesky, abych viděl, kde všude je zúžení, kde se pracuje, kde nastalo zpoždění. Tím testem dopravním jsem prošel, protože jste všichni tady.

Zároveň bych ale chtěl poděkovat všem kolegům v Poslanecké sněmovně, v Senátu, všem kolegům v krajích a v mnoha městech, protože ty dva roky jsou plné vzájemných kontaktů a spolupráce na důležitých dopravních zadáních. A bez toho by ODS v té dopravě nepochybně nebyla tolik vidět. Co bych Vám chtěl říct na úvod?

Stavíme. Stavíme, jak jsme v České republice opravdu nikdy nestavěli. Je rozestavěno rekordních více než 250 km dálnic a silnic 1. třídy. A co víc? Přidali jsme k tomu jasnou vizi, že do 10 let, přesněji do roku 2033, má Česká republika dostavět základní dálniční síť.

Máme se bezpečně spojit se všemi našimi partnery a máme začít s výstavbou vysokorychlostních tratí. Tohle říkáme přesvědčivě a odvážně a jako politické straně s hlavním politickým úkolem a politickou odpovědností ve vládě nám tahle bojovná a přesvědčivá role sluší a odvádíme stejnou práci i ve všech ostatních oblastech. A když to tak je, proč tomu neodpovídají preference? Nebojte se. Nesklouznu k lacinému konstatování, že špatně komunikujeme. Tohle jsme v ODS zažili vlastně pokaždé, když jsme byli ve vládě. Pojďme to zkusit otočit.

Jaké máme příležitosti? Máme tu před sebou evropské volby. To je unikátní příležitost ukázat, co jsme dosáhli i na evropské úrovni. A tady v oblasti dopravy se můžeme díky obrovskému úsilí Alexandra Vondry, ale také Ondřeje Krutílka pochlubit unikátním výsledkem. Úspěch ve změně normy EURO 7. A jde i o něco více než jenom o změnu konkrétní normy. Jde o to, že jsme ukázali i Evropě, že jsme schopni, pokud se nám něco opravdu nelíbí, tak to změnit a přijmout vlastní odpovědnost, aktivní odpovědnost za to, jak se bude Evropa vyvíjet. Tohle je členství v EU, jak si ho představujeme.

Další výborná příležitost jsou krajské volby. Ukázat všechno, co se odehrává v regionech v oblasti dopravy. A je toho plno, jak na dálnicích, na železnici, na silnicích 1. třídy, ale také na silnicích 2. a 3. třídy, což je především Vaše práce. A díky vzájemné podpoře a koordinaci celé řady těch kroků se podle mého přesvědčení na tomto poli opravdu daří ODS víc než kdy jindy. A co chci spolu s tím doplnit? Je to zároveň příležitost také ukázat na to, že v oblasti dopravy u národního dopravce v letošním roce například uvedeme do provozu víc než 22 tisíc nových sedaček. To znamená zásadní posun i v kvalitě cestování.

A konečně čekají nás příští rok volby do Poslanecké sněmovny. Úkol ukázat, co všechno jsme v téhle oblasti, a nejen v téhle oblasti, udělali. Že se ČR opravdu mění k lepšímu a že přináší větší pohodlí, lepší propojení pro českou veřejnost. Ale co víc? Tohle zároveň znamená zajistit, že Česká republika i do budoucna bude úspěšná, prosperující země, protože bez dobré dopravní infrastruktury se neobejdeme. To je základní odpovědnost za to, s čím budou mít možnost pracovat další generace lidí v ČR, a je to nezbytná podmínka k dalšímu startu české ekonomiky. A máme z čeho vycházet. Úspěch Polska, kdy za 10 let intenzivních investic do komunikací se jejich HDP zvýšilo o 24 %, zatímco naše o 14 %. A další analýzy, které jasně ukazují, že výnos z každé jedné koruny investované do dopravní infrastruktury přináší navíc 60 až 70 haléřů. Tohle je přesvědčivý argument pro to, abychom postupovali dále tak, jak postupujeme.

A závažná otázka pro nás pro všechny. Zároveň je náš úkol zajistit snižování deficitů. Snižování zadlužení a zároveň více investic. Ty dvě věci reálně stojí proti sobě. Bylo by bývalo možné významně zrychlit snižování deficitů, ale znamenalo by to nepochybně to, že bychom tolik neinvestovali a nestavělo by se tolik. To je zásadní věc a myslím, že tohle je jedna z důležitých zpráv pro českou veřejnost, že díky pochopení a nasazení Petra a Zbyňka se tady opravdu daří najít kompromis a poučit se z historie našich předchozích vládnutí. Že to je opravdu správná cesta, kdy zároveň v rámci možnosti snižujeme deficity, chováme se odpovědně k budoucím generacím v oblasti fiskální politiky, ale zároveň investujeme tak, aby ČR dokázala být konkurenceschopná. A je to zásadní věc pro další budoucnost ČR.

A totéž, co zmiňuju v oblasti dopravní infrastruktury, platí v případě energetiky. Tady je přece jasné, že jako země, která je jasně proexportně orientovaná, má navíc tu strukturu průmyslu, kterou má, tak nutně potřebuje zároveň dát dohromady energetiku a zajistit zcela funkční fungování v dopravě. Máme jednou unikátní příležitost kromě toho zajistit znovu maximum prostředků z Evropy. Zajistit národní zdroje. Vymyslet další možné nástroje. Tak se s daleko větší důvěrou, než to ČR dělala dosud, obrátit na soukromý kapitál, na soukromé peníze i v oblasti investování do veřejné infrastruktury. Tohle je zásadní věc, která navíc ODS jako pravicové straně sluší. A pokud se tohle podaří, pokud přizveme soukromý kapitál k tomu, aby se podílel na tom, jak se bude rozvíjet ČR, co všechno tady vyroste a jak se podaří založit další prosperitu českého státu, tak je to klíčový vklad. Třeba proto, aby se slovo kapitalismus nezmiňovalo třeba v hanlivém významu, ale aby se naplňovalo v důvěře lidí, aby zároveň zahrnovalo to, co ODS ve slově kapitalismus vždycky cítila, vždycky viděla, vždycky vidět bude – totiž zároveň společenskou odpovědnost a odpovědnost ke státu. A tohle je příležitost, která stojí před námi. A já nepochybuju o tom, že to zvládneme a že se podaří rozběhnout další klíčové investice v dopravní infrastruktuře i díky PPP projektům.

A otevřu ještě jedno důležité téma. Jak to udělat, abychom jako ODS byli dál zároveň konzervativní a zároveň moderní stranou v 21. století? Že budeme maximálně otevření ke všem novým technologiím. Oblast dopravy je unikátní v tom, že všechny technologické novinky, všechny vynálezy se tam objevovaly a aplikovaly jako první. Navíc platí, že svoboda a svoboda pohybu patří mezi naše základní hodnoty. A na dopravě věnujeme opravdu velkou pozornost tomu, abychom dokázali i do budoucna svobodu pohybu všem lidem v ČR zajistit a neomezovat ji. A jak to udělat znamená zároveň přemýšlet o tom, jak v dopravě zajistit co nejefektivnější způsoby a zároveň způsoby co nejmodernější i nejšetrnější k životnímu prostředí.

A tady platí, že jako konzervativní strana máme ctít vědecké poznatky, máme racionálně a kriticky uvažovat, a pokud tohle uděláme, tak to nepochybně dopravě bude svědčit, protože pokud si doprava na něco potrpí, tak je to mnohem víc fyzika a efektivita než ideologie jakéhokoliv směru.

Podstatná věc, co nás všechno v té oblasti čeká. Já jsem včera absolvoval krásnou debatu s mladou ODS, kde se na konci utvořil takový hlouček lidí, kteří debatovali o moderních technologiích. Tohle je věc, která zajímá všechny. A mezi těmi lidmi byl jeden kolega, který se teď už jako mladý člověk věnuje intenzivně aplikacím v oblasti grafiky, automatické grafiky a využívání AI, a druhý, který se intenzivně věnuje vývoji bateriových článků do automobilů. Týká se nás to. Týká se nás to všech, a pokud chceme oslovit mladou generaci v české společnosti, tak to znamená technologie sledovat, technologiím rozumět, technologie ovládat a zároveň si zachovat zdravý nadhled nad všemi třeba módními záchvěvy a vzplanutími nejrůznějších technologií. A platí stejně tak velmi intenzivně jedno staré konzervativní pravidlo ověřované staletími. Totiž, všechno zkoumejme a co je dobré, toho se držme. A v oblasti technologií to platí stejně tak a platí to velmi intenzivně.

A další velmi významná věc z hlediska technologií je digitalizace státu, kde se to prostě musí potkat. Nám se podařilo v oblasti dopravy zajistit významnou digitalizaci agend. Obstarání řidičského průkazu, který sice teď dokonce po cestách po ČR nepotřebujete mít u sebe, ale když byste jeli do zahraničí, tak to ještě nutné je, když se potřebujete podívat na stav Vašich vozidel, jejich historii, a to když třeba s ním budete muset jít na technickou – tak tohle všechno najdete na Portálu dopravy. A konečně si díky tomu zajistíte například i možnost registrovat vozidlo, aniž byste dvakrát museli na úřad.

A poslední jedna významná změna. České dráhy před třemi lety v online prostředí odbavily 24 % cestujících. V letošním roce téměř 50 %. Stoprocentní nárůst. Tohle nejde nevidět. Společnost se proměňuje, a pokud s ní chceme jít, tak to znamená opravdu tohle sledovat. Z našich ověřených tradičních hodnost vytvořit most, který dokáže překonat, ale dobře také sledovat všechno, co se děje v tom intenzivním a rozbouřeném technologickém prostředí. Ale udržet s tím krok a sledovat to.

A jsem také rád, že Ministerstvo dopravy má na starosti i vesmírný program, protože to je oblast s vysokou přidanou hodnotou a je to oblast, které se máme intenzivně věnovat.

Poslední poznámka. V té technologické oblasti funguje soutěž velmi dobře. V té technologické oblasti platí jednoznačně, že žádný úspěch nevyroste bez rizika. V té technologické oblasti platí jednoznačně, že vyhrávají nejlepší, nejefektivnější řešení a řešení, která jdou nejpřímočařeji k výsledku a která sledují, co lidé opravdu potřebují. A navíc, a platí to i tady, je potřeba, aby se to dobře zabalilo a na konci dobře prodalo. Tak pokud se z téhle technologické oblasti inspirujeme i v našem politickém boji, tak všechny volby letošního i volby příštího roku dopadnou skvěle.

Děkuji za pozornost.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu