9. října 2023

Fotbal se hraje podle pravidel. Tvorba evropské legislativy také!

(Aktuálně.cz) „Měli jste to odmítnout už dávno, když jsme měli předsednictví!“ To říká často stínový premiér Karel Havlíček a po něm i mnozí jeho podporovatelé na sociálních sítích, když reagují na úspěšný výsledek jednání o normě EURO7. Problém je, že jsme to udělat nemohli.

Návrh nařízení zveřejnila Evropská komise v listopadu 2022. Je pravda, že v té době běželo naplno české předsednictví EU, jenže jeho rolí není předkládat legislativní návrhy, to je pravomoc Evropské komise. Tvrdit opak by bylo totéž, jako říkat bez ohledu na to, co se píše v pravidlech, že ve fotbale na začátku poločasu nebo po vstřelení gólu může výkop provádět kdokoli, třeba i rozhodčí nebo někdo z diváků, protože přece všichni k tomu fotbalu tak nějak patří…

Když existují nějaká pravidla, ve slušné společnosti se podle nich postupuje. V případě tvorby evropské legislativy pravidlo zní, že text směrnice nebo nařízení navrhuje Komise. Tečka. Teprve pak přichází na řadu Rada, tedy zástupci vlád členských států, a Evropský parlament, čili zvolení poslanci (koho by zajímal detailní postup, může číst tady). A přesně tak jsme postupovali. Když Komise vydala návrh nařízení Euro 7, podrobně jsme ho prostudovali a projednali se zástupci producentů aut, kterých se celá věc týká nejvíce. A protože jsme zjistili, že je návrh pro – nejen český – autoprůmysl likvidační, spustili jsme jednání s dalšími státy, aby se připojily k iniciativě na zmírnění požadavků a nároků kladených na auta. Byli jsme také prvním státem, který poukázal na závažné dopady původního návrhu. Od iniciačního jednání ministrů dopravy až po závěrečná jednání se španělským předsednictvím se podařilo udržet jednotný postup celé skupiny podobně smýšlejících států. Celá aliance navíc představovala vůli států s celkovým součtem obyvatel 218 miliónů. Tvořili jsme tak téměř polovinu, nikoli jen blokační menšinu, celé Evropské unie. Právě díky tomu jsme dosáhli celé řady změn v návrhu, které stvrdilo jednání Rady pro konkurenceschopnost 25. září (zápis zde) a o nichž bude brzy hlasovat Evropský parlament ve Štrasburku.

Takto je to podle pravidel a nic by se na tom nezměnilo, ani kdyby si dvojitý exministr Karel Havlíček donesl dvě píšťalky a tvrdil, že tenhle zápas řídí on!

Blog Martina Kupky.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu