28. června 2023

Interview ČT24: Postavit 600 kilometrů dálnic do roku 2033 je reálné

(ČT 24) Do roku 2033 je potřeba postavit 600 kilometrů dálnic, aby byla síť kompletní, řekl v pořadu Interview ČT24 ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka. Podotkl, že je to reálné a už je pro to nachystaný přehled financování. Dodal, že vše míří k tomu, aby se také už v příštím roce otevřelo více než 115 kilometrů nových dálničních úseků. V souvislosti se změnou silničního zákona zmínil, že se systém zjednodušuje a navíc v některých částech působí preventivně.

Celý rozhovor s Martinem Kupkou můžete zhlédnout na ČT24.

„Je to nejen úkol této vlády, ale pochopitelně i těch, které přijdou,“ uvedl Kupka s tím, že je v dopravní infrastruktuře přirozené, že navazuje na předchůdce a ti další budou navazovat na jeho práci.

„Aby měli na co navazovat, tak je nachystaný výhled financování s různými nástroji, na které pak může další vláda nebo další vlády sáhnout. Jednou z těch podmínek jsou přichystané PPP projekty,“ podotkl Kupka a dodal, že mají tu výhodu, že nezatěžují zadlužení České republiky.

K financování bude podle něj potřeba využít další nástroje, jak úvěry, státní dluhopisy, tak pochopitelně národní rozpočet, ale i již zmíněné PPP projekty.

Už v příštím roce chce rovněž využít modernizační fond. „To jsou všechno nové zdroje, se kterými se třeba tolik nepočítalo.“

Nové úseky dálnic

Kupka uvedl, že v příštím roce se otevře více než 115 kilometrů nových dálničních úseků. „Otevře se D4 jako pilotní a zároveň úspěšný PPP projekt, v čemž navazujeme na práci předchůdců a zároveň přichystáme PPP projekty – třeba středočeská D3 může být jedním z nich.“

Podotkl také, že na konci funkčního období současné vlády bude celkem 200 kilometrů otevřených nových dálničních úseků.

Novela silničního zákona

V souvislosti se změnou novely silničního zákona, která upravuje nynější systém trestných bodů, Kupka podotkl, že se systém zjednodušuje. Bodování se snižuje z pěti sazeb na tři. Nově bude možné přidělit dva, čtyři nebo šest bodů, přičemž maximální hranice dvanácti bodů zůstává. „Vycházíme z toho, že není dobré měnit úplně vše. Zvykli jsme si na tu hranici dvanácti bodů,“ míní Martin Kupka.

Podle něj také zákon, který je jednodušší, lidé přirozeně respektují spíše než zákon, který je nesrozumitelný a složitý. „Šestibodová kategorie je nejvážnější, a platí tím pádem dvakrát a dost,“ dodal Kupka. Pod tuto kategorii spadá například řízení pod vlivem alkoholu, kdy řidič navíc zaplatí pokutu ve správním řízení až 25 tisíc namísto dnešních až dvaceti tisíc.

Jednou z novinek je také to, že řidič už během kontroly zjistí, o kolik přijde bodů. „Bude si moci vybrat, zda bude chtít informaci o změně svého bodového konta získat e-mailem, smskou anebo jestli mu stačí, když se sám podívá na portál dopravy, který už funguje a kde najde svůj bodový rejstřík,“ dodal Kupka.

Zdůraznil, že vedle represí přináší změna i věci, které se více vztahují k prevenci, například možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora. „Je to věc, která se osvědčila jinde ve světě. Člověk získá řidičský průkaz v 17 letech, projde autoškolu tak, jako každý osmnáctiletý, ale první rok musí řídit pod dohledem.“

Dodal, že jde o příležitost, aby po vstupu do ostrého provozu mladý člověk sbíral zkušenosti s někým, který jej upozorní na zbytečně rizikové jednání.

Martin Kupka

ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu