19. listopadu 2021

Interview ČT24: Klíčové je dostavět tři dálnice

(ČT 24) Vznikající vláda slibuje v koaliční smlouvě, že se v dopravě zaměří na přípravu vysokorychlostních železničních tratí a na dostavbu dálnic, zejména D35, dokončení D1 a také Pražského okruhu. Martin Kupka (ODS), který má být v budoucím kabinetu ministrem dopravy, však v Interview ČT24 ujistil, že považuje za důležité i další dálniční stavby.

Celý rozhovor s Martinem Kupkou můžete zhlédnout na ČT24.

Vysokorychlostní tratě jsou v koaličním programu jmenované na prvním místě, podle Martina Kupky to ale neznamená, že by jejich příprava dostala přednost před dálničními stavbami. „Když jsou disciplíny vedle sebe tak odlišné – železnice a dálnice, silnice – tak musíte držet tempo a rytmus v obou směrech,“ podotkl.

Upozornil zároveň, že současná situace obou druhů dopravy je významně odlišná. Zatímco dálniční síť je děravá, síť vysokorychlostních železnic zatím vůbec neexistuje. „Nezačali jsme ještě stavět ani první kilometr,“ poznamenal Kupka. Připustil, že až bude nynější vláda v roce 2025 končit, vysokorychlostní vlaky v Česku ještě jezdit nebudou. „Měřitelným výsledkem bude, když získáme posudek EIA, kdy získáme územní rozhodnutí a stavební povolení,“ míní navržený ministr dopravy.

Od vysokorychlostních tratí si slibuje nejenom zrychlení osobní železniční dopravy, ale také to, že díky nim bude celkově víc místa pro všechny vlaky. „V současné době je poptávka po osobní i po nákladní dopravě vyšší, než kapacita stávajících koridorů je schopna uspokojit. V okamžiku, kdy se podaří přesunout část rychlé dopravy do vyhrazených koridorů, tak to přinese efekt pro zlepšení nákladní dopravy i pro osobní železniční dopravu,“ zdůraznil Martin Kupka.

Zmínil se také o tom, že by vysokorychlostní tratě mohly využívat i nákladní vlaky. „Věc, kterou musíme zmapovat, a může být novinkou, může být dostat vysokorychlostní nákladní vlaky do vysokorychlostních koridorů. Je to věc, která se začíná ve světě zvažovat a pro nás by to mohlo být významné pozitivum,“ naznačil.

Dálnice se sice – na rozdíl od vysokorychlostních železnic – stavějí v Česku již přes půl století, ale v plánované délce je zatím hotových jen šest (D2, D5, D8, D10, D46 a D56). Dalších jedenáct není dokončených (D0, D1, D3, D4, D6, D7, D11, D35, D48, D52 a D55) a dvě (D43 a D49) ještě nemají dokončený ani metr. Vznikající koalice ve svém programu akcentovala tři z těch nedokončených – D1, D35 a D0 neboli Pražský okruh.

Podle Martina Kupky to však neznamená, že další dálnice by se nestavěly. Je přesvědčen, že pokud bude svůj úřad předávat v roce 2025, bude si moci odškrtnout kromě dokončení okruhu mezi Běchovicemi a Modleticemi také dokončení dálnice D3 od Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem a prvního úseku D49 k Fryštáku. Stavět by se do té doby měla začít dálnice D52 směrem k rakouským hranicím i D11 k hranicím s Polskem.

„Zjistil jsem, že když nezmíníme všechny, tak ti, kteří jsou na dalších tazích, se cítí odstrčeni. D6 je také významné téma pro všechny, kteří bydlí na západě Čech, nebo se potřebují z významné části pohraničí, zahraničních částí Německa dostat do Česka, je to jedna z vážných překážek,“ dodal.

Kupka věří, že se mu podaří přípravu všech dopravních staveb zrychlit, hodně si slibuje od možnosti spojit územní a stavební řízení, chce také často prověřovat, nakolik se příprava posouvá. Nyní se podle něj konají porady jednou za čtvrt roku, a to bez ministra. „Je potřeba jít do budoucího úřadu s tím, že každý měsíc budou probíhat kontrolní dny přípravy staveb,“ nastínil.

V Interview ČT24 předpokládaný budoucí ministr dopravy také zdůraznil, že je potřeba přesvědčit o potřebnosti dopravních staveb lidi, kterým budou stát v sousedství. Je to podle něj potřeba v případě dálnic a zejména vysokorychlostních tratí, které sice budou krajinou procházet, ale vlaky na nich budou zastavovat jen zřídka, a tak lidé na venkově na první pohled nepocítí jejich přínos.

„Pokud nenajde Česká republika způsob, jak do těch míst něco přinést, jak například vyřešit prostupnost krajiny v okamžiku, kdy tam takový infrastrukturní projekt vznikne, tak bude mít pořád spoustu nepřátel. Bude velmi těžké dobrat se ke stavebnímu povolení,“ podotkl Kupka.


Přepis rozhovoru:

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Testy na covid ve škole i v práci, jinde prokázání bezinfekčnosti jenom očkováním nebo proděláním nemoci až na výjimky samozřejmě. Pomoc podnikatelům jako na jaře, ošetřovné a peníze za pobyt v karanténě. To jsou opatření, kterými chce vláda zastavit strmý nárůst případů covidu v Česku a především zajistit, aby se nezahltily nemocnice. Bude to stačit? Není třeba zase zavřít skoro všechno, jako to udělali zřejmě na 3 týdny v Rakousku? Kdy Českem projede první vysokorychlostní vlak? A bude D1 někdy opravdu celá hotová? Hostem Interview ČT24 je navržený ministr dopravy
Martin Kupka. Dobrý večer, děkuji, že jste přišel do Interview.

Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane
místopředsedo, začnu u těch covidových záležitostí. Vy jste byl člen nebo jste možná jste ještě čelem AntiCovid týmu koalice SPOLU. Takže k tomu rozhodování, k těm stanoviskům, která doporučujete, máte blízko. Tudíž i k hodnocení toho, co zavádí vláda. To, co zavedla, zavedla dobře?

Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem přesvědčený o tom a my jsme koneckonců s tím přišli, dokonce jsme přesvědčovali ministerstvo zdravotnictví, že je nutné pokračovat v testech ve školách každé pondělí. Zároveň jsme řekli, že vítáme a doporučujeme, aby proběhlo ono testování v zaměstnání, protože to při současné epidemiologické náloži, je prostě správné.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Takže školy, zaměstnání, to je dobře? Neuznávání testů při přístupu ke službám, to je taky v pořádku?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
My jsme doporučovali a stojíme si za tím, že i pro neprohlubování příkopů v té společnosti, by bylo dobře respektovat po tři dny test PCR. To byla jedna z těch odlišností toho našeho postoje a ty důvody jsme zmínili a pokládám je jak odborně, tak ale i ve vztahu k tomu, jak bude ta společnost žít za důležité a správné. Ale přidali jsme k tomu další věci. A přidáváme je i teď. Pokud sledujeme vývoj právě obložnosti lůžek, jak těch v uvozovkách obyčejných, tak těch intenzivních. Tak tady je opravdu nezbytně třeba uvolnit ruce zdravotníkům tak, aby na případný další příliv pacientů s vážnými komplikacemi byli připraveni.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A to se udělá jak?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Ten první krok je opravdu doporučit tam, kde je možné očekávat další nárůst počtu hospitalizovaných, tak už si uvolnit takzvanou elektivu, neboli plánované výkony, pozdržet je.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Omezit péči a být připravený na covid?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Ale zároveň omezit péči tam, kde to opravdu v tuhle chvíli je na místě, protože je v tuto chvíli rozdíl mezi moravskými a českými kraji. A zároveň mít ale garanci, že to bude možné dohnat a že zdravotní pojišťovny následně ty výkony, kterých pak bude víc, pokryjí. To není tak jednoduchá věc, a proto, aby tím zdravotnictví jako celek neutrpělo, je potřeba říct A i B. Tak říkáme.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ale to je vyřešeno, pokud se nemýlím. To, že se očekával nárůst některých výkonů, při dohánění se té zanedbané péče nebo omezené péče z minulých měsíců.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Ale je potřeba to garantovat i na další rok.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
I pro příští rok dobře.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Ten výpočet úhrad.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Za vaši vládu to garantujete tedy? Jakmile se začne dohánět péče tam, kde je nuceně omezena teď.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Ano.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Bude proplacena zdravotní?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Ano, je to důležitá zpráva pro zdravotníky. Další důležitá pomoc má přijít od armády a v tomto směru už armáda na mnoha místech funguje tak jako i v těch předchozích vlnách je vnímána velmi pozitivní, jak zdravotníky, tak občany, kteří pozorují...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
To nám nezastaví tu epidemii přece tohle. To, že je nemocnice připravena brát pacienty, nesníží počet nových pozitiv.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Jenže teď je potřeba opravdu připravit se na ty nejbližší dny, kdy je možné očekávat větší přísun pacientů do nemocnic.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Až tak nesledovat ten denní nárůsty?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
I to sledovat, ale v tuto chvíli se především připravit na to i s ohledem na fakt, že kdykoliv uvažujeme o tom, jak lépe zvládat epidemii, tak vždycky to opatření má nějakou setrvačnost. Respektive projeví se až za nějaký čas, za nějakých 7, 14 dní, tak v tuto chvíli je potřeba připravit ty nezbytné kroky pro to, aby to zdravotnický systém unesl.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře, takže připravit zdravotní systém na to, aby to unesl, rozumím. Co ale dělat pro to, aby to začalo ubývat?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Co dělat pro to, aby to zdravotnický systém také lépe zvládal… Já to ještě dopovím.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ne, co začít dělat pro to, aby to začalo ubývat, rozumím připravenosti zdravotního systému, co dělat pro to, aby epidemie začala klesat?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Co dělat proto, jedna z věcí, kterou dopovím, je to také vybavit praktické lékaře aktuální informací o tom, jak efektivně a včasně léčit. A dostat tu informaci ke všem spolu s léky, protože to je další významná pomoc.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
To je vyřízeno, to říkal i profesor Válek, pokud se nemýlím informovat nebo vláda o tom mluví, teď si nejsem úplně jistý, jestli to říkal i pan profesor. Vláda o tom mluví, že praktici mají dostatek informací.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
A my tlačíme na to, aby opravdu spolu s tím bylo dostatek těch nových léků, které budou k dispozici, a aby tohle se podílelo významnou měrou na zvládnutí té epidemie i té současné nálady.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ale to taky není problém. Ředitelé nemocnic si stěžují, že léků mají dost a nemají je kam dávat, protože je praktici neposílají pacientům.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Problém není ještě v nemocnicích, ty léky je třeba nasazovat na základě indikace, na základě pozitivních testů ze strany praktiků.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ředitelé nemocnic říkají, praktici, posílejte nám pacienty, máme spoustu léků. My jim je můžeme nasadit.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Tak a tohle je potřeba jako opravdu přenést do reality, do života, aby tohle fungovalo. Ten další, abych vám nezůstal dlužný odpověď.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Jak snižovat?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Snižovat samozřejmě tím, že to, co v tuto chvíli platí, tak důsledně dodržovat a dohlížet nad tím, že se to důsledně dodržuje. To já pokládám taky za nezbytnou součást. Přijímat nová opatření v okamžiku, kdy ta předchozí se nerespektují, to je jeden z velkých problémů České republiky a celé té covidové krize. Co je ale také nezbytný krok a patří k tomu, jak to lépe zvládat - vysvětlovat všechny body. A teď opravdu, vysvětlit i všem, kteří jsou v té nejrizikovější skupině a neočkovali se třetí dávkou, že tohle je nezbytně nutné. Je to důležité i proto, že samozřejmě v případě té posilující třetí dávky ten náběh je rychlejší a bude mít samozřejmě významnější dopad i na to, jak se to projeví.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A to vláda nedělá? Vždyť to od pana premiéra to slyšíme pořád. Očkujte se, očkujte se, já už nevím, jak vám to mám říct, očkujte se, parafrázuji trochu pana premiéra.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
A když to nefunguje a nefunguje?

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Tak jak to dělat jinak, aby to fungovalo?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
To je například recept, který jsme už zvedli a věřím, že se naplňuje, protože pojišťovny rozesílají svým pojištěncům, těm, kteří se neočkovali, adresný dopis s podrobným vysvětlením. Málo se ukazují grafy, ze kterých jasně vyplývá, jaký efekt má očkování a k tomu je nezbytné lidem říct, jaká je pravda. Ona totiž nemusí být úplně příjemná, není příjemná. Myslím, že celá společnost očekávala, že s očkováním to bude takzvaná tečka za celým příběhem a ono se to neděje. Myslím, že v tuhle chvíli nezbývá než s pochopením k tomu přistoupit. Nevyčítat tuhle marnou naději nikomu. Ale říct, tak realita je taková, že očkování prokazatelně snižuje riziko vážných komplikací nebo dokonce úmrtí. Je to patrné z grafů, kdy je možné pozorovat, jsou veřejně dostupné.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ale nemoc nezastavuje?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Nemoc v tom smyslu, že by ji utlumilo, to nemůže, ale na druhou stranu také to šíření, i samotné očkování ponižuje. I tohle je prokázaný jev. Bohužel ne na nulu, ale významně ano. Ale co je důležité upozornit a ukázat na těch faktických grafech, když bychom se podívali třeba na dnešní data, tak těch lidí, kteří přibyli na jednotkách intenzivní péče bez očkování, je téměř dvakrát tolik, co těch, kteří jsou s očkováním. A to ještě je potřeba říct, že s ohledem na to, že na jipkách končí zpravidla ti lidé s vyšším věkem, tak tam je proočkovanost ne 60 %, ale dokonce až 80. Čili ti neočkovaní v tomto případě pocházejí z menší skupiny a v tomto směru je možné říct jednoznačně. Ten efekt očkování je nezpochybnitelný, prokazatelný, ale nemůžeme od toho čekat zázrak.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pořád jsme u toho, jak to začne rychle mizet. To očkování bude mít dopad později až. Jedna konkrétní odpověď, Rakousko se rozhodlo, že se zavře. Maximálně na 20 dnů, zatím tak je to slíbeno, po 10 dnech se to vyhodnotí. Máme se zavřít stejně jako Rakousko?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem přesvědčený o tom, že fakt máme udělat maximum pro to, aby k tomu dojít v České republice nemuselo. A máme i my jako občané možnosti v tom opravit svoje chování tak…


Daniel TAKÁČ, moderátor:
Kdybyste dnes už seděl na vládě a musel jste se rozhodovat, jestli vláda vyhlásí tento lockdown, jako to udělalo Rakousko. Situaci znáte a musíte se rozhodnout, protože ta vláda dnes rozhoduje třeba. Jak byste se rozhodl vy?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Já bych nehlasoval pro lockdown. Nejenom proto, že jsme dlouhodobě upozorňovali na problémy, které lockdown vytváří a samozřejmě ohrožuje celou řadu dalších lidí, kteří jsou třeba vážně nemocní, a to s tím samozřejmě také úzce souvisí. Ohrožuje ekonomiku, která se také musí postarat i v budoucnu o ty, kteří trpí závažnějšími chorobami, než je například covid. Ale k čemu bychom určitě přistoupili, je znovu jasný důraz na to, co v tuhle chvíli v České republice platí, co můžeme doporučovat my jako občané a pravdivě ukazovat to, co je možné si od toho slibovat. Když se podíváme…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Čili lockdown ne? Já už se chci dostat k té dopravě totiž, pane Kupko, ale taky chci uzavřít… Myslím, že lockdown ala Rakousko prostě teď není potřeba v Česku dělat?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
V dnešní den, kdy můžeme ještě dál sledovat, jak se situace vyvíjí a dělat konkrétní kroky pro to, aby to nenastalo, tak podle mě proto nenastal čas. A pevně doufám, že pro to čas nenastane a můžeme to ovlivnit. A myslím, že ještě jeden důležitý aspekt má zaznít. My jsme nachystali konkrétní kroky proto nejkratší období, proto teď akutní, emergentní, pak období střednědlouhé, období Vánoc a příchodu nového roku.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
No a co je v těch krátkodobých opatřeních?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
To, co jsme zmínili, ty nezbytné kroky, které jsme už zčásti přinesli...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dodržela to, co je teď minimálně?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Budeme se opakovat, protože já jsem ty…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A propagovat očkování?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Propagovat očkování, ale zároveň vysvětlovat poctivě a znovu, že i všechny ty další kroky, které my jako občané můžeme sami přijmout…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ano, já tomu rozumím.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Tak to v tom hraje roli. A myslím, že ve světle těch aktuálních událostí i v zahraničí je možné v tomto směru opravdu uplatnit ten důraz na to, že to odpovědné rozhodování každého z nás bude hrát a má hrát roli a dívat se na to také s nezbytný nadhledem. Covid s námi bude. Není to tak, že by ho bylo možné vymýtit. To už dnes víme a je potřeba se dívat i do budoucna a i ono vysvětlování, k čemu to očkování je. Jaká má jasná pozitiva, ale i třeba to, kde v rámci toho očkování není možné čekat zázraky, může směřovat k tomu, že přesvědčíme ty, kteří třeba dneska mají obavy z vedlejších účinků. Těch látek bylo…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Očkování povinně mimochodem, Rakousko do toho jde od 1. února povinně?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
A já mám obavu, že když bychom něco podobného v tenhle okamžik udělali v České republice, že by to vyvolalo ještě vážnější vlnu odporu a nedosáhli bychom na to, abychom lépe zvládli tu současnou situaci. Ta společnost se přece také chová tak, jak k ní lidé mluví, jak to vysvětlujeme. A v okamžiku, kdy přijdete po všech těch měsících s takovým krokem, tak musíte také vědět, jaký protiproud to vyvolá a co to udělá se společností.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Takže teď ne? Povinně ne?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Ne.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ne. Pojďme k té dopravě, pane místopředsedo. Tak v koaličním programu týkajícím se dopravy mluvíte na prvním místě o vysokorychlostních tratích. To je první priorita vysokorychlostní tratě, první priorita dopravy?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Je to věc důležitá, protože v tomhle máme ještě větší handicap než v případě...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A první doufám je jediná. Takže je to první priorita jsou vysokorychlostní tratě?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Ono platí a platí to v každém zaměstnání, když jsou ty disciplíny vedle sebe takhle odlišné, železnice a dálnice, silnice, tak vy musíte přece držet v tomto směru opravdu tempo a rytmus v obou těch směrech. A v případě vysokorychlostních tratí to znamená posunout se v přípravě, protože tam jsme ještě nezačali stavět ani první kilometr. A znamená to...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ono to tempo musí být ve všech těch oblastech stejné? Není něco důležitější, abyste ukázal? Ne, tohle je důležitější, tady bude vyšší tempo. To neplatí?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Za mě platí, že máme opravdu národní priority. V případě železnice je to příprava vysokorychlostních tratí a dohoda v území, že to pro obce, pro občany tam bude přijatelné. A že se také podaří najít technická řešení, která pro lidi tam budou akceptovatelná. A to není jednoduchá věc. Já jsem se účastnil už celé řady jednání o vysokorychlostních tratích. A pokud v tomhle směru nenajde Česká republika také způsob, jak do těch míst něco přinést, jak například vyřešit prostupnost krajiny i v okamžiku, kdy tam takový infrastrukturní projekt vznikne, tak bude mít spoustu nepřátel pořád a bude velmi těžké dobrat se ke stavebnímu povolení.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Co myslíte termín prostupnost krajiny?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
To je věc, která…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Že se to tam postaví a lidem se to bude líbit, rozumím tomu správně?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Prostupnost krajiny znamená vlastně mnohem víc, chceme přece tou krajinou dál procházet, projíždět na kole, projíždět autem. V okamžiku, kdy se tam objeví takový infrastrukturní projekt, může znamenat zpřetrhání vazeb. Ale to je nežádoucí. A tady musí projektanti hledat taková řešení, aby to pro lidi nebyla nepříjemná překážka, která do významné míry změní třeba dopravní vztahy v tom území, nebo to jenom to, kam si vyjdete na procházku nebo kam se projedete na kole. A tohle se nezbytně musí řešit spolu s celým prosazováním…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Takže, když mluvíte o přípravě vysokorychlostních tratí, tak rozumím tomu správně, že do konce volebního období nepočítáte s tím, že tady projede vysokorychlostní vlak?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
To se nestane, ledaže bychom měli vy i já kouzelný prsten. Ale na druhou stranu, pokud se v tuhle chvíli chcete dost zásadním způsobem, to je měřitelné, protože v okamžiku, kdy v tuto chvíli jsme pořád ve stádiu, dokonce teprve přípravných prací. Ještě do konce nejsme ani ve fázi zjišťování vlivu staveb na životní prostředí, té EIA, územního a stavebního povolení a díky nové legislativě bude možné tyhle dva procesy spojit v jeden. Už to bude významný krok dopředu a významné zjednodušení, které nás čeká. Ale nejsme ani tam. Tady už měřitelným výsledkem bude, kdy získáme posudek EIA. Kdy získáme územní a stavební povolení.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A to je cíl do konce volebního období toto mít tedy?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Já jsem přesvědčen.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Neslibujete kolej, slibujete připravenou stavbu.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Slibuju to, že v tom prostě podnikneme významné kroky a nejenom to, kroky jsou pořád hodně obecný pojem. Ale, že prostě budeme mít reálně stavební povolení alespoň na významné části těch staveb. A tohle opravdu je zadání pro ty 4 roky jako hrom. Protože za to předchozí období se nepodařilo ani to, a přitom opravdu celá řada lidí se tomu věnovala. Není to jednoduchá věc a není to jednoduchá věc v žádném ze států. Pojďme k těm dálnicím a silnicím…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ale taky počkejte ještě, dostaneme se k dálnicím, silnicím. Budou čekat v okolí České republiky, abychom tady nedělali přípravy celé volební období a mezitím v zahraničí budou vysokorychlostní tratě někde jinde, my si je pak postavíme a skončí na hranicích?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Problém je v tom, že v mnoha místech ty vysokorychlostní tratě jsou a čekají na nás, aby mohly například z Berlína do Vídně projíždět rychleji.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Počítá se s těmi tranzitním...


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Ono je to jednoduché, protože v okamžiku, kdy musejí míjet Českou republiku, tak to znamená také překážku a je to škoda pro českou ekonomiku.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
To samozřejmě, ale to neznamená, že v zahraničí budou čekat.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
No, oni nemají možnost to tou železnicí naštěstí úplně překonat vzduchem, takže oni v tomto směru čekají a dokonce čekají i s financováním, protože v případě těch vysokorychlostních tratí máme šanci si sáhnout na finanční prostředky pro sítě... Ale vrátím se ještě k jednomu důležitému aspektu. Když vysvětlujeme, k čemu vysokorychlostní tratě jsou, jaký mají dopad. Jak ony budou hrát významnou roli v tom uvolnit prostor v těch stávajících koridorech, protože tam je v současné době poptávka jak po nákladní dopravě, tak po osobní dopravě vyšší, než v tuto chvíli kapacita těch stávajících koridorů je schopná uspokojit. A v okamžiku, kdy se podaří přesunout část té rychlé dopravy do vyhrazených koridorů, tak to může a přinese to efekt pro zlepšení nákladní dopravy i pro železniční dopravu osobní. A to je jeden z důležitých aspektů vysokorychlostní tratě.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Abychom se dostali k těm dálnicím, chci se k nim dostat, tak já chviličku zůstanu u toho nákladu. To tam taky píšete. Chcete vytvořit podmínky pro přesun části nákladu na kole. Kapacita je jedna věc, rozumím tomu. Technické zázemí pro to, aby se ten náklad fakticky na ty koleje mohl dostat. To budete budovat taky, nebo to už máme?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Je vyzkoušeno několik modelů. Nejsnazší to je v případě, že máte ten standardní kontejner, který na ty koleje přesunete poměrně snadno. Ale znovu zdůrazňuju, že ta poptávka už v současné době existuje. Když ji uspokojíme i z hlediska technických možností, tak část té dopravy se nebude muset převážet kamiony. Věc, která je velmi důležitá, aby dokázala lépe železniční doprava konkurovat té nákladní automobilové v pružnosti. V tom, že bude schopna dostat…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
To je ono.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Na příslušná místa. A tam je potřeba uvolnit i pružněji ty sloty mezi jízdami těch osobních vlaků…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dosáhne se té rychlosti, kterou nabízejí kamiony? Protože to je dnes ten požadavek. Ráno si to objednáme a večer to chceme mít doma.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Věc, kterou musíme dobře zmapovat a která může být významnou novinkou, je dostat vysokorychlostní nákladní vlaky do těch vysokorychlostních koridorů. To je věc, která se začíná ve světě zvažovat. A to by v tomto případě pro nás mohla být významná známka, významné pozitivum. A ano, je to v tuto chvíli v plenkách. Ale je to směr, kterým se určitě máme vydat tak, aby bylo možné ty vysokorychlostní koridory využívat i k přepravě nákladních zadání.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Teď ty dálnice. Prioritní dálniční stavby. Pražský okruh, D35, dokončení D1, proč právě tohle?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Tohle jsou stavby, které vytýkáme před závorku, řečeno matematicky, protože tady je to tak hluboký dluh, tak hluboký dluh z hlediska toho, jak zvládnout celý dopravní systém v České republice, že tohle opravdu je potřeba vzít i do toho budoucího úřadu s tím, že každý měsíc budou probíhat kontrolní dny přípravy těch staveb. A vím, o čem mluvím. Účastnil jsem se jako krajský radní pravidelných čtvrtletních porad a pro to, abychom se dostali dál, je potřeba udělat ještě víc. A mimochodem těch porad se ministr dopravy neúčastnil. A pokládám to za jednu z vážných chyb, protože pro to posunout tyhle klíčové stavby dopředu, je přítomnost té autority toho politického zájmu věc důležitá. A já se za to neskrývám. Já říkám zcela závazně a odpovědně, že prosadit tyhle stavby, dotáhnout je do konce i v dobrém technickém řešení, aby ten dopad na lidi, kteří budou žít v blízkosti, byl co nejmenší, je prostě klíčová věc, klíčový úkol. A platí to pro Pražský okruh, platí to pro D35 jako alternativu D1. Teprve pak bude možné počítat s tím, že to spojení mezi Brnem a Prahou bude spolehlivější, že se nebudeme muset obávat při každé komplikaci, při větší havárii toho, že se provoz na dálnici D1 zastaví.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A když k tomu přidám D3, D4, D6, D52, to nejsou ty priority?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Jsou a já bych je hned doplnil, protože…

Daniel TAKÁČ, moderátor:
No, ale ty tam nepíšete.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Protože tady ty stavby vytýkáme před závorku. Jistá výhoda je v tom, že když se budeme bavit...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A co je z nich důležitější, ten kdo používá, by použil D35, tak chce slyšet tohle. Ten kdo z Brna potřebuje jezdit do Vídně, tak bude chtít slyšet D52. Tak ty první jsou důležitější než ty druhé?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Je v tom řád. Tohle vnímám jako klíčové dopravní stavby, které i z hlediska nejenom celostátního, ale i mezinárodního hrají významnou roli pro to, aby Česká republika byla v dobrém slova smyslu průchodnější. Další důležitá věc, že pak se pojďme zaměřit na další důležité tahy, sever, jih. Tam D3 hraje důležitou roli. A pokud bydlíte v Benešově například nebo pokud bydlíte v blízkosti současné silnice 1/3, tak vás každý den zarazí zácpy na silnici 1/3. A všem, kteří uvažují o tom, jak to udělat jinak, bych doporučil, ať to zkusí každý den dojíždět za prací právě po téhle komunikace. Takže spolu s tím říkám.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Nejste trochu ve střetu zájmů vzhledem k tomu, kde bydlíte vy? Pro ten Pražský okruh, vám to tam v okolí taky uvolní dost dopravu ne? Pražský okruh tam máte a D3 tam nemáte.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Kéž by všichni ministři dopravy byli v takovém střetu zájmů, že se bude to, co je potřeba, reálně stavět, to bych tleskal a myslím, že v tomhle směru se bude i efekt nebo úspěch toho politika hodnotit podle toho, co se opravdu podaří posunout dopředu.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Dobře tak, pojďme zkusit udělat závazek, pane místopředsedo. Co tedy až bude končit volební období, řekněme, že tam budete celé volební období, ale víme, jaká je politika, nic zlého vám nepřeju samozřejmě, co bude na konci vašeho funkčního období z tohoto stát?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Pevně doufám, že bude stát stavba 511 Pražského okruhu spojující D1 a Běchovice. A pevně doufám, že bude k dispozici povolení pro ty stavby severních částí. Ať už je to stavba 520, 518 či 519 od Ruzyně Březiněves a potom směrem na Počernice.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pražský okruh.


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Čili velká část v tuto chvíli vlastně už dokončená část toho velkého Pražského okruhu. A pojďme se bavit dál o těch stavbách, protože já jsem narazil na jednu věc. Když nezmíníme všechny, tak ti, kteří jsou na těch dalších tazích, se cítí odstrčeni, a to bych hrozně nerad, protože D6 je přece také významné téma pro další pokračování pro všechny, kteří bydlí na západě Čech, anebo potřebují z významné části pohraničí, zahraničí, z hraničních částí Německa například se dostat do České republiky. Tak tohle je také jedna z vážných překážek. A je to před námi, v tom se dostat dál. D11, kterou se už letos podaří otevřít.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Také bude stát?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Jsem přesvědčený o tom, že na konci roku 2025 budou k dispozici povolení pro další části a bude se stavět. To si troufnu tvrdit. A co je důležité v případě té D3 na jih, tak tam budou hotové části českobudějovického obchvatu a samozřejmě těch částí, které budou směřovat k hranicím. No a nesmíme zapomenout na Moravu. To by byla mela. Tam je samozřejmě dlouho důležitá věc, spojnice z Brna směrem na Vídeň D52, ale i D49, která míří na Slovensko a přinese lepší spojení, lepší mobilitu pro Valašsko.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
To taky bude stát?


Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
To bude v případě D52 pevně doufám, že to opravdu se bude stavět a v případě D49 určitě bude stát ta první část po Fryšták tak, aby se daly připravovat všechny ty další části.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Všechno je to zaznamenáno. Až bude končit volební období, tak vám to pustíme. Děkuju vám za rozhovor, pane
místopředsedo. Začínají události, na shledanou.

Martin KUPKA, poslanec a místopředseda strany /ODS/:
Díky za pozvání.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A nenechte si Události ujít a klidný víkend přeju, na shledanou.

Martin Kupka

místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu