Události ČT: Podporované zdroje energie
14. července 2021

Jan Skopeček: Události ČT: Podporované zdroje energie

(ČT 24) Hostem hlavní zpravodajské relace Události České televize byl v živém vstupu místopředseda poslaneckého klubu ODS Jan Skopeček.

Celý rozhovor s Janem Skopečkem můžete zhlédnout na ČT24.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
V Událostech zdravím
poslance ODS Jana Skopečka. Právě jsme to tedy slyšeli, stát má ušetřit na solárních elektrárnách, městské dopravní podniky na poplatcích za obnovitelné zdroje, lidem nezdraží benzín, proč tedy zákon nezískal podporu občanských demokratů?

Jan SKOPEČEK, místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Je tam celá řada dalších věcí, my jsme například navrhovali úplně zrušit podporu biopaliv. To se nepovedlo. Čili ten zákon pro nás nebyl ideální, proto jsme pro něj nehlasovali. Nicméně to, že se podařilo nenavýšit podíl té biosložky, například v biopalivech, považujeme za šťastné, za dobré, nezdraží to občanům České republiky benzín, což v době pocovidové by byla samozřejmě velká zátěž.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane Skopečku, prozatím děkuju, ještě prosím, chvíli vydržte, budeme za okamžik v rozhovoru pokračovat. Budoucnost od roku 2035 možná bez nových aut na benzínový či naftový pohon vizi. Nastiňuje radikální zelený plán Evropské komise. Právě dnes představila soubor kroků k ochraně klimatu. Plánuje třeba systém emisních povolenek pro letecký, lodní i automobilový průmysl a chce výrazně zvýšit podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektřiny.

Lukáš DOLANSKÝ, zpravodaj ČT, Brusel::
Je to asi nejzelenější a nejradikálnější plán Bruselu posledních let. Plán, jak snížit obsah CO2 v Evropě do roku 2030 o 55 %, a do roku 2050 být dokonce naprosto uhlíkově neutrální. Jak je téma v Bruselu důležité, ukázal i fakt, že na dnešní konferenci dorazil rekordní počet eurokomisařů. Hned 7, včetně předsedkyně.

Ursula von DER LEYENOVÁ, předsedkyně Evropské komise
Máme daný cíl a teď představujeme mapu, jak se k němu dostat.

Lukáš DOLANSKÝ, zpravodaj ČT, Brusel:
Balík představuje doslova revoluci, zavádí třeba obchodování s emisními povolenkami nově i v případě podniků, které se zabývají vytápěním budov nebo také lodní, leteckou a silniční dopravou, nebo už za 9 let by se podíl obnovitelných zdrojů na výrobě elektrické energie měl zvýšit na 40 %. V případě běžného Evropana se největší změna týká asi pravděpodobně automobilů. Evropská komise plánuje od roku 2035 zakázat prodej všech nových aut na dieselový nebo benzínový pohon. Komise počítá s průměrnou životností automobilu 15 let, takže v roce 2050 podle Bruselu v Evropě neměla jezdit prakticky žádná auta s klasickými spalovacími motory.

Adina VALEANOVÁ, komisařka pro dopravu:
Vytvoříme trh pro alternativní paliva. Zavedeme vhodnou infrastrukturu, abychom na naše ulice dostali auta s nulovými emisemi.

Lukáš DOLANSKÝ, zpravodaj ČT, Brusel:
Otázkou ale je, kdo to všechno zaplatí, a odpověď je poměrně jednoduchá. Samozřejmě lidé, kterým se tak zdraží energie, doprava zboží, palivo nebo letenky. I na to má Evropská komise odpověď. Plánuje speciální fond, do kterého by měly jít vybrané peníze. Česká republika by z tohoto fondu v následujících letech měla dostat na 45 miliard korun, no a tyto peníze by pak měly jít na jednotlivé zelené projekty, ale také jako kompenzace sociálně slabým. Plán je zatím na úplném začátku. Čeká ho dlouhá cesta Evropským
parlamentem i komplikované schvalování členskými státy. Některé jako třeba Polsko jsou zásadně proti. Budoucnost plánu Evropské komise je tak sice možná zelená, ale ne úplně růžová. Z Bruselu Lukáš Dolanský, Česká televize.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
A
Jan Skopeček teď ještě jednou. Komise tedy přichází s mnoha návrhy, ale vybereme ta auta. Dokážete si představit, že bychom si tady v Česku po roce 2035 nemohli koupit auto s benzínovým nebo dieselovým motorem?

Jan SKOPEČEK, místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Nedovedu si to představit. Ten celý plán, který Evropská komise představila, je bláznivý. Je to drastické zdražení života běžných občanů, tržní dopravy, bydlení, topení, to se projeví prostě v životě dramaticky ve zvýšených nákladech. Naše ekonomika je postavena přece na autoprůmyslu, naše pracovní síla, celá řada lidí pracuje v automobilovém průmyslu. To je ohrožení české ekonomiky. Navíc pokud bychom zrušili spalovací motory, tak si myslím, že velká většina lidí si prostě při dnešních cenách elektroauta nemůže dovolit. Je to bláznivý nápad a musíme udělat všechno pro to, aby se změnil.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka:
Pane
poslanče, děkuju, že jste byl hostem Událostí, na shledanou.

Jan SKOPEČEK, místopředseda poslaneckého klubu /ODS/:
Děkuju za pozvání, hezký večer.

Jan Skopeček
místopředseda poslaneckého klubu ODS
člen výboru pro evropské záležitosti PS PČR
poslanec PČR
ekonomický expert ODS

Více o autorovi